Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2600 ggr
Cessy
2/11/15, 5:40 PM

Tips på billig mobil

Jag använder min gamla htc incredible S till att lyssna på radio o på ljudböcker. Den går dygnet runt o är kopplad till högtalare (en radio). Problemet är att den hela tiden skriker om att den har för lite tillgängligt minne. Har fabriksåterställt den o tagit bort alla appar utom några olika radioappar o storytel o använder den absolut inte till att surfa från. Den har ett 8GB minneskort men problemet är att jag inte kan tvinga över vare sig ljudböcker eller radioapparna på minneskortet o tydligen är det inbyggda internminnet (eller vad tusan det nu heter) alldeles för litet för att riktigt klara mitt behov.

Jag streamar bara hem en bok i taget, men när jag inte lyssnar på en bok så står alltså mobilen på hela tiden på någon radiokanal. Känns som den kanske kommer braka när som helst o därför vill jag hemskt gärna ha tips på vettiga mobiler som klarar radio o ljudböcker o alltså bör ha bra inbyggt minne, men det behöver inte alls vara någon värstingmobil på något sätt men minst 8GB  men till billigt pris - ska vara en kontantkortstelefon, för jag kommer ju vare sig ringa eller surfa från den - bara ha den kopplad till wi-fi-nätet här hemma. Kan någon komma med tips, för jag går bet på att söka på dessa kriterierna o kan alldeles för lite för att kunna sålla ut vad jag bör ställa för krav på en sådan mobil som ska klara mina behov enligt ovan.

Annons:
Cessy
2/11/15, 5:44 PM
#1

Läste om Xperia E4 på mobil o den verkar ju vara intressant, men jag kan ju som sagt var för lite för att avgöra om en verkligen är det också o motsvarar mina krav☺️

Razzora
2/11/15, 5:48 PM
#2

Hm, en fråga bara innan jag börjar och länka in olika alternativ på vettiga telefoner. Kan du tänka dig en surfplatta?

Jag menar med tanke bara på vad jag får ut av texten så verkar det som om du inte använda din HTC förrutom att ha den inkopplad till wifi nätet. Men jag kan så klart ha fått det hela om bakfoten.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2/11/15, 5:54 PM
#3

Nej jag använder enbart denna till radiolyssning o ljudbokslagring/lyssning. Surfar o ringer från min htc one m8 o jag har en iPad mini, men dessa två sistnämna vill jag inte ha kopplad till högtalare/radio dygnet runt, för det är vad htc  incredible S:en är. Fastbunden mer eller mindre o används bara till radio o ljudbokslyssning via wi-fi.

kissidor
2/11/15, 7:55 PM
#4

så FM-radio och minst 8GB internt lagringsutrymme är dina enda egentliga krav cessy? jag skulle egentligen också vilja lägga till en så ny androidversion som möjligt - inte äldre än 4.3 iaf, för att vara någorlunda framtidssäker - och så minst 1GB RAM för att inte bli för jobbig. men då måste jag upp i ca 1500 iaf, och du kanske hade velat komma ner lite till? men mellan 1500 och 2000 finns det ju  en hel del att välja på och bla htc desire 510 - ifall du skulle tycka att det vore trevligt att ha en htc som du ju är van med och tycker om 🙂. 

och vill du ha 16GB (det går ju bort några GB för operativsystemet också, så även 8GB är ganska klent även om det är flera gånger om vad du har i wildfiren) så finns det väldigt lite att välja på inom det intervallet och du måste upp lite närmare 2000. men ett sådant val som inte är så dumt egentligen då är ju faktiskt en galaxy s3 (den vanliga, ej LTE-modellen - för den har ingen FM-radio). och en sådan kan du kanske få tag i en ganska fräsch beg och komma billigare undan? jag skulle nog sondera efter detta om jag hade det här behovet

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2/11/15, 8:27 PM
#5

Mm men vad tror du om Xperia E4:an då kissidor? Fast visst har jag nosat på htc desire 510 just för att med htc känner jag ju mig hemma, men Xperia E4:an är ju nyare o borde därför vara framtidssäker längre eller är den för klen? Behöver ju den inte imorgon utan sonderar mest terrängen för det känns som incredible S:n sjunger på sista versen o vill vara lite förberedd ifall den går åt h-e o jag akut måste kasta mig ut o köpa en ny.

http://www.mobil.se/nyheter/xperia-e4-sonymobil-f-r-under-tusenlappen#.VNutBPmG98F

kissidor
2/11/15, 8:49 PM
#6

hade inget att säga om den eftersom den inte är ute än cessy 🙂, allt vi behövde veta framgick ju inte på mobil. men jag gick in på gsmarena nu som brukar ha de fullständigaste och tidigast redovisade specsen och såg där att jodå den ska ha FM-radio. och då tror jag som du att ju nyare modell desto bättre - och priset är ju väldigt lämpligt och de flesta av de sakerna de fått pruta på för att komma ner i det priset spelar ju ingen roll för dig. det enda man skulle vilja kolla är ju vilket ljud den ger till högtalare - det varierar ju från telefon till telefon och det vore ju trist om det inte lät bra, framförallt när du lyssnar på musik förstås

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
2/11/15, 9:28 PM
#7

Mm jag förstod att den inte kommit ut ännu, men den lät som som den skulle kunna vara intressant o ett bra pris förutspås ju också på den. Sedan återstår ju att se vad testerna säger om den, men jag ville mest veta om den ev. kan vara intressant eller om jag skulle slå den ur hågen direkt. För framöver har jag ju tänkt ta spotify också, så mobilen måste ju låta vettigt kopplat till högtalare o det där är ju i o för sig svårt att utläsa av testerna, för det är ju ingen faktor som brukar testas. 

Nå hoppas min incredible inte ger upp riktigt ännu så kan jag kanske hinna hitta något, för eg. har jag ju inte så höga krav på den mobilen mer än de krav jag nämnt, men billiga mobiler brukar ju inte ha något vidare minne, men 8GB är ju långt långt mer än vad min IncredibleS har idag (den har ett minneskort på 8GB, men det hjälper ju inte mig eftersom den inte är rootad, så jag kan ju inte tvinga över någonting på det *suck*) så 8GB känns ju ändå som ett ganska stort framsteg jämnfört med vad jag har idag, men billiga mobiler brukar ju vara ganska klena i detta, så XperiaE4 kändes ju som ett lyft på den punkten o dessutom till ett bra förväntat pris.

Innan hoppades jag ju att Incredible S:n skulle hålla tills det var dax för M8:an ska gå i pension, men nu känns det ytterst tveksamt om Incredibeln verkligen kommer klara o hålla sig vid liv tills dess o därför letar jag efter någon billig men ändå vettig mobil som passar mina behov.

kissidor
2/12/15, 6:25 AM
#8

Även om du rootar den så krävs det att appen i sig har stöd för att flyttas till sd-kortet cessy, så det skulle inte bita på tex storytel. fast jag hade iofs en app som hanterade det genom en liten abrovink, när jag fortfarande hade s4:an och hade root i den. På nåt vis flyttade den filerna men lurade telefonen att de fanns kvar. Men varje gång man startade om eller uppdaterade telefonen eller appen så slutade det funka, så det var knappt värt besväret att hålla på med den.

32GB borde vara absolut minimum för flaggskeppstelefonerna idag tycker jag, och 8GB minimum överhuvudtaget. Men det är som du säger att till de riktigt billiga telefonerna brukar det inte finnas 8GB ens. det finns ju även den varianten att de har 8GB men ingen sd-kortplats, lika dumt det förstås 😕.

nej detta med vilket ljud den ger ifrån sig till hörlurar och högtalare kan vara knepigt att få reda på, som regel nämns ju bara ljudet direkt ur telefonens egen högtalare i recensioner.  Men skulle det vara riktigt dåligt så dyker det väl upp i nåt kundomdöme iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2/12/15, 9:54 AM
#9

Ok - ja rootning är i o för sig ändå inte aktuellt för min del, för det övergår vida mitt tekniska kunnande☺️ o jag skulle aldrig kunna rätta till det om något går fel. Ska def. bevaka XperiaE4:an o se vad den får för omdömen, men hittade ju nu hur jag kunde bättre anpassa min sökning på prisjakt så att den uppfyller mina kriterier o satt maxpriset till 2000 o sedan satt den listan på bevakning😃 Tack vare att det gick riktigt bra att få in även mina kriterier på den listan så blev ju plötsligt listan betydligt mer gripbar o jag börjar kunna se mer vad som  är intressant än vad jag kunde innan jag hyfsade till sökkriterierna. 

Måste tillstå att om jag höjer priset till max 2000 så börjar plötsligt Moto (G2 Dual o G LTE) kännas väldigt intressanta o Samsung S4 mini LTE GT-i9195 o om jag skulle orka med o byta operativsystem så är där ju en rad Nokia Luma lurar också. Hm nu när listan känns mer överblickbar så ser jag ju änd en hel del intressanta lurar.😃

Cessy
2/12/15, 10:30 AM
#10

Sedan börjar jag plötsligt dra iväg o vill att den ska vara bra på än det ena än det andra o så blir jag sjukt irriterad på mig själv. Den ska ju inte vara till surf. Den ska vara till radio, ljudböcker o möjligtvis spotify. Den kommer sitta kopplad dygnet runt till min radio/högtalare, så den behöver bara det som XperiaE4 verkar kunna ge (jo jag ska invänta lite recsensioner o den ska ju börja säljas nästa vecka) o varför ska jag då dra iväg o ge dubbelt så mycket för än det ena än det andra skälet🤔🤦‍♂️

 Det spelar ju absolut ingen roll om upplösningen inte är så bra eller om den inte är jättesnabb eller om kameran är dålig o.s.v. för den kommer ju ändå inte användas till det. Billigast möjligt o samtidigt så pass ny att den klarar sig ett tag i alla fall o att den klarar det jag vill, så är ju eg. allt annat struntsamma vilket. Nå tålamod har väl aldrig riktigt varit min grej☺️ o plötsligt när jag fått nog av min krånglande incredibleS så vill jag ju ha en ny - nu på studs. Så det blir att försöka ta det lugnt nu några veckor (ett par månader) i alla fall o vänta in omdömena o så hålla tummarna för att incredibeln håller  o inte lägger av helt under tiden.😮

Cessy
2/24/15, 8:19 PM
#11

Två dagar efter jag skrivet det här la mobilen av o både radioplayappen o storytelappen var puts väck borta efter jag startat om mobilen. Fick ladda hem dem på nytt o plötsligt har min gamla mobil slutat krångla😮 Nu tuffar den på helt snällt o har inte krånglat alls eller tjoat om för lite minne🤔 Förvisso fick jag hem nyare versioner av apparna för jag har inte denna gamla mobilen på autouppdatering så som jag har min nya.

Har ju ingen aning om hur länge min gamla htc IncredibleS behagar att fortsätta o fungera, men så länge den jobbar på i denna goda andan finns det ju ingen anledning o kasta sig ut o byta ut den mot något annat o kanske har det kommit något annat bra billighetsalternativ tills den dagen den somnar in för gott.

Razzora
2/25/15, 8:26 PM
#12

Kul att telefonen ändå fungerar som det ska nu. Det skulle kunna bero på att apparna har blivit bättre.  

Hoppas att telefonen håller tills du har hittat en ny telefon. Men ibland kan telefonerna vara extremt seglevade ;)
Jag har trott att min HTC Desire HD var död, men då börjar den att leva igen och nu använder jag den dagligen..

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: