Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1401 ggr
[Jens]
3/7/15, 11:17 PM

Nya Galaxy S6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första bilderna på riktiga Galaxy S6 börjar rulla ut och man ser hur lik Galaxy S6 är iPhone 6. Man ser dock inga plastdetaljer vilket är bra men det som skrämmer mig mest är priserna!! 32 GB 64 GB 128 GB 6 795 kronor 7 795 kronor 8 795 kronor Det är högre priser än Apples !??

Annons:
kissidor
3/8/15, 7:50 AM
#1

ja vanliga s6 har likheter med iphone 6, dock inte i närheten av så stora formmässigt som helt enkelt med tidigare samsung-modeller. frågar ni mig så är s6 utseendemässigt en s4 deluxe, vilket tilltalar mig som faktiskt gillade utseendet på s4 väldigt mycket (ända tills färgen på låtsasmetallisten skavdes av 🤮). men sen s6 edge däremot är ju en sak för sig - där kan jag bara citera engadget:

"if looks could kill… I'd be dead right now"

du tror inte det finns en extremt enkel förklaring till att priserna dragit iväg så i den svenska kronans urusla kurs då? nu har jag inte orkat jämföra dollarpriserna vid lansering - de BÖR i och för sig också rimligtvis vara högre för s6 än för eländet s5, då det knappt går att räkna upp allt s6 har som men s5 saknade. men det vore ju minst sagt underligt om vi inte skulle märka av ett så monumentalt ras i kronans värde på våra elektronikprylar. htc m9 kostar ju en tusing mer än vad m8 gjorde vid lansering också

hursomhelst så har jag ju inte haft så mycket beröm till övers för samsung på senare tid, men nu verkar det faktiskt som att de lyssnat på kritiken och gjort om/gjort rätt på alla punkter - det blir väldigt intressant att se om den levererar lika mycket som den lovar - gör den det så har de vunnit tillbaka en förlupen tidigare kund i mig i alla fall. och annars blir det väl m9 trots att det hade känts roligare med en tydligare uppgradering. den känns ju lite mer som en m8s, vilket i och för sig inte är det sämsta då m8 är en enastående trevlig telefon.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
3/8/15, 12:29 PM
#2

Att priset har med kursen att göra är svårt att säga. Jag handlar in hårdvaror till jobbet och det enda som har ökat i pris är på HPs bärbara datorer och inte på något annat ännu. Inte en stationära bärbara HP datorer har ökat i pris så vi förstår inte riktigt vad det är i de bärbara som har gjort att priset har ökat med 14,1 % .

Jag har ingen som helst aning om vad Galaxy S6 innehåller och det återstår att läsa om. Jag har funderingar på att byta telefon snart (arbetstelefon) men jag vet inte vad jag ska välja. Har en iphone privat och det skulle kanske vara kul att prova något annat ;)

kissidor
3/8/15, 4:31 PM
#3

jag har läst allt jag kommit över om s6:orna och det ser lovande ut 🙂. återstår att se vad en ingående riktig recension kommer fram till förstås, men jag kan ju jämföra med hur intresserad jag var efter presentationen av s5 förra året och det var noll och intet 😴.

jag köpte ju en m8 förra året halvt under protest för att det var egentligen inget som lockade mig nämnvärt och den tycktes vara bäst av medelmåttorna ändå. sen insåg jag ju att den var allt annat än medelmåttig och har varit enormt nöjd - men det är en annan historia. i år är det lite annorlunda, jag lockas av m9 för att jag vet hur bra m8 är och m9 är får man anta ännu lite bättre. men s6 edge blåste mig faktiskt lite av stolen måste jag säga så nu känns det lite mer som win-win här. liksom det sämsta som kan hända är att s6:orna inte håller vad de lovar så man blir "tvungen" att köpa en m9 istället - tja, det är ju inte ens ett i-landsproblem 😃!

haha, jadu jens - jag tror nog du trivs bäst med din iPhone 😉. men iofs så tycker jag att iaf som jag använder min jobbtelefon - dvs mycket blygsamt - så skulle jag orka ha nåt annat än android och skulle även vara nyfiken på det och kanske tycka det var roligt att pilla mer med den än vad jag brukar bara för att kolla runt lite. men sin "daily driver" kan man inte riktigt kompromissa med tycker jag, där är det bara det man gillar bäst som duger - det blir för mycket irritation i vardagen annars 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
3/8/15, 4:39 PM
#4

Ja min jobbtelefon som är en iphone idag så använder jag den bara för att ha samtal med. Det är sällan jag gör något annat med den och när vi t ex fikar och jag ska ta upp något så händer det att jag måste ladda ner en app-jäkel för att hitta information eller något snabbare.

Du tänker helt rätt med det där med jobbtelefon. Jag väljer nog en androidtelefon nästa gång bara för att jag vill se hur det funkar och lära mig smarta knep ifall någon kund vill ha min hjälp så att säga. Nu pekar jag bara finger till nästa rum där android-nörden sitter. ;) Vi har lite larvigt 'krig' han och jag på skojsig nivå…

[Jens]
3/10/15, 6:16 AM
#5

Din misstanke verkar stämma för priserna på iPhone höjdes igår. Iphone 6 kostar nu från 7 495 kronor, vilket är en rejäl höjning från introduktionspriset 6 395 kronor för modellen med 16 gigabyte. När det gäller Iphone 6 Plus har priset höjts till 8 595 kronor från tidigare 7 395 kronor.

kissidor
3/10/15, 8:01 AM
#6

ok, ja jag trodde möjligen att de inte skulle höja priset på befintliga modeller - det kan ju inte vara så lockande att behöva göra det. men det är väl lite väl mycket pengar det handlar om för att ta smällen att inte göra det. det är väl bara befintliga lager återförsäljarna fortfarande kan sälja till lägre pris, och alla helt nya modeller från och med nu får vi räkna med kommer att ha en helt annan prisnivå än vi är vana vid. 

möjligen dämpat något av kinakonkurrensen för de tillverkare som känner att de måste försöka hålla den stången. men snarare tror jag nog att "kinakonkurrensen" också kommer att gå upp i pris. att oneplus one såldes helt utan vinstmarginal för att slå sig in på marknaden tex är ju allmänt känt, men nu är det nog slut med det. 

den goda nyheten som kontrast till detta - för de med tunnare plånböcker eller andra prioriteringar - är ju dock att även budgetlurarna börjar komma upp i en nivå som gör dem fullt användbara och acceptabla 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: