Annons:
Etikettteknik
Läst 2536 ggr
JoannaLi
2015-03-27 14:13

Mobiltips: vatten- och stryktålig

Jag har haft min Xperia Z1 Compact i lite drygt ett år nu (?), och nu har skärmen spruckit och telefonen slutat reagera - igen. Jag hörde också av killen som fixar den att det här är ett vanligt problem med Z1:an. Tyvärr så hann jag ju bli helt förälskad i telefonen innan dess, men jag känner inte att jag är jättesugen på att hela tiden behöva vaka min telefon och vara beredd på att ta den på lagning, utan köper hellre en ny. 

Så. Vattentålig är i det närmsta ett krav. Jag vill att den ska vara stalltålig, dvs, tåla betonggolv, nyfikna hästar, och ryttare som ibland måste släppa allt hon har för händerna för att ta hand om hästar. 

Jag är ju nu väldigt kär i Xperia-systemen, så en Xperia skulle väl inte sitta fel, om det finns en modell som faktiskt är så tålig som de sa att Z1 Compact:en skulle vara. Det behöver dock inte vara en Xperia, jag är öppen för allt egentligen.

Någon som har något tips?

(Drömmen skulle ju vara en uppdaterad och förbättrad version av min gamla goda Xperia U - den tålde fasen allt. Än har jag inte lyckats knäcka den, och gode jösses vad jag har utsatt den för. Synd bara att den är så tråkig som system, annars skulle jag lätt ta tillbaka den.)

Jo! Jag vill gärna ha en relativt bra kamera på den också. Z1:an var ju underbar på den fronten, och tyvärr har jag vant mig vid den standarden.

Annons:
Honestyisdead
2015-03-27 14:18
#1

Samsung galaxy s5 active?

Razzora
2015-03-27 21:45
#2

JoannaLi skulle du kunna tänka dig en större telefon eller är din Xperia Z1 Compact i den storleks klassen du kan tänka dig?
Hur mycket får det kosta? Ska det vara en Android telefon eller kan du tänka dig något annat operativ system?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

JoannaLi
2015-03-27 22:07
#3

#1 Tack för tipset, den ser inte omöjlig ut, så den är absolut ett alternativ!

Razzora, nog tycker jag allt att Z1 ligger otroligt bekvämt i mina lilla hand, men nog skulle jag vänja mig med en större telefon, absolut. Sen så måste det ju få finnas vissa gränser, men jag kan nog inte uttala mig om dem. 

Kostnad… Tja, billigare gör väl mindre ont i plånboken, men för en rejäl och hållbar telefon så får det väl kosta nästan vad det vill. 

Och nog skulle jag kanske kunna tänka mig ett annat system, men jag vet inte, jag har alltid haft Android. 

Jag är väldigt flexibel till rätt telefon! :)

flisan708
2015-03-28 21:55
#4

Varför inte Sony Xperia x3 compact ?!

kissidor
2015-03-29 08:49
#5

tyvärr har z3 compact exakt samma problem som z1 compact och alla de andra xperiorna i z-serien, de är map på skärmen ovanligt lite stöttåliga. om du vill gå all in på det här med stöttålighet har du inte mycket att välja på, och eftersom innehavet av z1 compact gjort dig kräsen på en bra telefon med tanke på snabbhet, kamera mm så krymper det ännu mer. s5 active är nog den enda som kan vara aktuell alls faktiskt, men här är i alla fall de som finns om jag rensar bort de allra mest lågpresterande: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2791294,2681863,2833002,3049960 men jag skulle nog i ditt ställe hellre köpa den telefon jag helst ville ha och skaffa mig ett extra tåligt skal samt sätta på ett skärmskydd i härdat glas

Värd på Mobiltelefoner och Android

JoannaLi
2015-03-29 11:39
#6

#5 Tack så hemskt mycket för ett så utförligt svar! 

Skulle du kunna ge tips på vilka skal och skärmskydd som skulle kunna vara aktuella? Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter 😊

Edit: Jag har nu fastnat för S5 Active, men nu vill jag vara helt onödigt säker på att den inte går sönder på något sätt. http://shop.copter.com/exoglass/ Är det ett sånt här som är extra skyddande?

Annons:
kissidor
2015-03-29 17:02
#7

vassego 😊!

ja den typen av skärmskydd är det jag menar 🙂! de ger dessutom lika skön touchkänsla som direkt på skärmen - i motsats till de gamla copterskydden som var nästan klibbiga 🤮. vill man ha ett förmodligen lika bra men till lite lägre pris så kan man kolla efter märket nillkin.

ett skal borde du ju inte behöva om du nu väljer s5 Active iaf tycker man - men som sagt om du hade velat fortsätta med sony så är de tyvärr kända för just extra ömtåliga skärmar 😕(samt baksidor på de modeller som har glas på baksidan också)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cindy S
2015-03-31 14:08
#8

PS. Kolla alltid hur uttagsskydd sitter, läs recensioner. Jag har en halvårsgammal Ultra som inte är vattentätt långre, för skyddet för laddningshålet sitter löst. Så det blir inget mer surf för mig i badet.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Surpan
2015-03-31 14:27
#9

Jag har S4 active och det har vart plågor kan jag säga! Jag har bytt ut telefonen sammanlagt 4 gånger. Jag har krossat glaset, och eftersom de (då) inte kunde byta ut glaset pga att telefonen är vattentät så fick jag en ny för 1000SEK. 😟 Jag har också haft enorma problem med att få täckning, samtal bryts ofta. Samma simkort i en annan telefon (samsung galaxy S3 som är min jobbtelefon) strular ingenting alls, så det är inte min operatör. De har på grund av detta bytt ut telefonen två gånger, och reparerat den en gång. Fortfarande samma problem.

Den fick dessutom vattenskada.. Vilket de försökte skylla på min hantering i en vecka innan jag fick rätt och fick en ny telefon.

Så fyra telefonen och en reperation senare så säger jag nej till vattentät i fortsättningen..

/Surpan

Honestyisdead
2015-03-31 15:06
#10

#9 Men oj! Tur jag inte köpte den!

Surpan
2015-03-31 15:13
#11

#10 Just nu använder jag min jobbtelefon endast, men jag har sagt upp mig och slutar snart, så just nu är stressen total. 

Och Samsung vägrar göra någonting mer. Telefonen pendlar i täckning kraftigt upp och ner och bryter samtal och levererar inte SMS, men det betyder att de tittar lite snabbt på telefonen och ser att den har täckning, sen tror de inte på mig. Antagligen gör det vattentäta någonting för sändningen också.

/Surpan

Honestyisdead
2015-03-31 15:24
#12

#11 Dålig service!

Surpan
2015-03-31 15:45
#13

#12 Indeed..

/Surpan

Annons:
JoannaLi
2015-03-31 20:00
#14

#9 Men usch då!

Upp till toppen
Annons: