Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2294 ggr
[xBex]
2015-04-12 01:54

Ny mobil - tips önskas!

Hej! 

Lite bakgrundsinfo: Har haft min Sony Xperia x10 sedan 2010(!!) och den sjunger verkligen på sin sista vers - har planerat att skaffa en ny i ca ett år, men har skjutit upp det eftersom jag inte kan något alls om mobiler och känner mig helt lost i mobildjungeln ☺️Nu börjar jag dock plugga snart och då är ny mobil verkligen ett måste, det kommer inte funka annars. 

Jag vänder mig alltså till er mobilkunniga, och undrar vad ni skulle rekommendera till mig?

Mina krav är följande:

  • Tålig (har en tendens att tappa mobiler i golv/asfalt lite för ofta, att den tål kyla/värme + eventuellt vatten är också bra då jag är ute rätt mycket)

  • Lång batteritid

  • Relativt billig (är student)

Bra kamera med blixt + framkamera är en fördel, men inget krav 🙂

Tack på förhand!

Annons:
kissidor
2015-04-12 11:20
#1

en med moderna mått mätt bra kamera får du inte i en "relativt billig" telefon, kameran är det första de prutar på för att få ner priset. men den borde ju kanske kunna vara bättre än den du har nu ändå eftersom din nuvarande har några år på nacken 🙂.

xperia-serien har ju många vattentåliga modeller än idag - men tyvärr är de allt annat än tåliga för att tappas, snarare tvärtom faktiskt - skärmen spricker ganska lätt. (däremot har de nyaste xperiorna alldeles förträfflig batteritid)

öht så är det allt annat än gott om stryktåliga telefoner och de är ofta både sämre och dyrare än de icke stryktåliga. ett alternativ kan ju också vara att välja telefon efter andra faktorer och så skaffa ett superskal till den som skyddar mot både stötar och väta. men då bör man ju kolla upp först så att det garanterat finns att få tag i till den telefonen man väljer förstås 🙂

jag skulle också behöva veta vad "relativt billig" innebär för just dig då alla har sin egen uppfattning om den saken 🙂. pratar vi om under 4000, 3000 eller 2000?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[xBex]
2015-04-12 12:14
#2

Tja, jag har ju räknat med att få lägga ner ett antal tusenlappar i vilket fall som helst, men vill inte ha det allra dyraste som finns på marknaden om man säger så 😛under 4000 vore bra, men sen är ju kvalitén på mobilen viktigare än priset egentligen.

flisan708
2015-04-12 13:27
#3

Sony Xperia compact z3. Lagom stor mobil med bra kamera. Är du student kan du säkert hitta något bra student erbjudande, exempelvis på comviq.

kissidor
2015-04-12 14:40
#4

håller med om det förslaget, den kostar ett par hundringar över 4000 hos en känd och tillförlitlig butik. men som sagt, den är allt utom stöttålig så då är det minst ett bra skal och skärmskydd av härdat glas som gäller. men allt annat har den på sin sida.

Värd på Mobiltelefoner och Android

flisan708
2015-04-12 15:59
#5

Kollade på Comviq. Deras student pris för fast är 195 kr per månad med 6GB surf. Sony xperia x3 compact kostar 165 kr per månad i 24 månader. Totalt 360 kr per månad.

kissidor
2015-04-12 17:02
#6

om du ska köpa med abonnemang så kolla bara för allt i världen först så att den operatören har bra täckning där du behöver kunna använda telefonen. det är trots allt bra mycket viktigare än priset.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[xBex]
2015-04-12 22:23
#7

Har läst lite om den nu och den verkar väldigt bra, förutom att den inte är stöttålig då… ska läsa lite mer imorgon! Nån som har något mer förslag så att jag kan jämföra lite, kanske på en telefon som tål att tappas? 🙂

kissidor
2015-04-13 06:23
#8

egentligen inte, av skälen som jag anger i början av tredje stycket i #1. men föralldel, s5 active (som dock kommer en bit över din budget): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2833002 eller xcover 3 (som jag är osäker på hur trevlig den är att ha förutom stöttåligheten - tidigare xcover-modeller har inte varit för roliga): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3049960 och cat s50 (som dock verkar ha riktigt usel kamera + att en del klagar på täckningen): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2791294

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2015-04-15 05:57
#9

åh den här missade jag, är dock också lite över din budget samt att kameran vet jag inget om men jag kan misstänka att den inte är nåt att skryta med direkt, eftersom de inte gör det :) däremot skryter de ju med batteriet, och det var ju onekligen väl tilltaget - ingen skönhet direkt med den där puckeln :D http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3024023

Värd på Mobiltelefoner och Android

[xBex]
2015-04-15 15:08
#10

Tack så mycket för tipsen! Det lutar mot en Xperia z3 compact, men är inte riktigt 100. Ska försöka bestämma mig innan veckan är slut! :)

flisan708
2015-04-19 18:24
#11

#10 Tror att du kommer bli nöjd. Har en själv och är hittills jättenöjd. Om du köper den och vill ha ett bra plånbokskal så kan jag tipsa att Krusell, har bra sådana. Köpte ett sånt till min å jag får plats med de flesta korten.

Upp till toppen
Annons: