Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1694 ggr
tirobrise
2015-04-29 00:06

Min Moto G drar mycket batteri

Jag har förut haft en Nokia knapptelefon och behövde en ny mobil.

Skaffade en Moto G och är alltså inte så van än med den.

Jag får ladda den ofta och vad jag har förstått så är det Mobilradio som drar på batteriet.

Vad är Mobilradio?

Vad kan jag göra för att minska på batteriförbrukningen?

Alla tips mottages tacksamt.

Tiro

Annons:
kissidor
2015-04-29 06:17
#1

nu vet jag inte vad du menar med att ladda ofta, eftersom din förra telefon var en knapptelefon - i stort sett alla smartphones får man räkna med att ladda varje dag eller åtminstone varannan om man använder den som de flesta gör, det är helt normalt 🙂. ägare till sony xperia z3 compact tex är avundade i hela världen för de behöver bara ladda var tredje dag 😃

mobilradion är helt enkelt 3g-modemet ( då jag inte vet vilken modell av moto g du har så vet jag inte om du har 4g också som isf drar mer, men jag har för mig att den vanliga och ursprungliga moto g inte hade det.)

det som för de flesta smartphoneägare står överst i batteriförbrukningen är skärmen, men om du inte använder den så mycket kan det bli nåt annat.

men innan vi kan svara på om det finns nåt sätt att spara mer på batteriet så behöver vi veta hur länge det räcker och på vilket sätt du använder den - om det är så att du upplever batteritiden dålig bara i jämförelse med din förra telefon medans den är helt ok för en smartphone så finns det ju inte så mycket att göra

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2015-04-29 06:20
#2

jag kollade lite kundomdömen, och många lovordar batteritiden, så den verkar inte allmänt sett vara dålig för att vara en smartphone

Värd på Mobiltelefoner och Android

tirobrise
2015-04-29 09:18
#3

1# det är en 3g.  Jag får ladda den varje kväll fast häromdagen också mitt på dagen. Jag skaffade den för att kunna få in ett Bankid (eftersom min datorn är gammal och inte kan hantera sådant) och även för att kunna Swisha.

Ska använda den främst till att ringa och SMS:a

Du skriver:

"det som för de flesta smartphoneägare står överst i batteriförbrukningen är skärmen, men om du inte använder den så mycket kan det bli nåt annat"

Hur menar du då? man gör väl allt på skärmen?

Som du förstår är jag helt nybörjare med sådana här telefoner.

Razzora
2015-04-29 19:54
#4

Det kissidor menar är att om du har skärmen igång länge. Det vill säga att du ofta använder telefonen så drar skärmen ganska mycket batteri. Tyvärr så är skärmen den största batteritjuven i alla smartphones.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2015-04-29 23:30
#5

precis, jag menar att du kanske inte GÖR så mycket med telefonen, inte håller på och pillar på den stup i ett som många gör. då kommer inte skärmen att vara det som har dragit mest batteri. låter du den ligga påslagen men inte rör den så kommer ju batteriet ändå att ta slut, men drar den mycket i standbyläge så är nånting fel. kan du kolla hur många procentenheter per timme batteriet går ner när du inte använder telefonen på ett tag, några timmar iaf? bäst vore ju över natten, men du kanske brukar ha den på laddning då. men om du kunde sätta den på laddning tidigare på kvällen och ta av den innan du går och lägger dig och sen kolla på morgonen. tryck också på diagrammet överst och i bilden du kommer till då, kolla om telefonen varit vaken en massa även när skärmen varit släckt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: