Annons:
Etikettteknik
Läst 2993 ggr
[Jens]
5/5/15, 9:02 AM

Samsung S6 Egde har den bästa kameran.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt DxOMark så har Samsung S6 Edge den bästa mobilkameran och på andra plats kommer Galaxy Note 4 och därefter följer Apple 6 Plus och Apple 6.

Galaxy S6 Edge får beröm för detaljrikedom, speciellt i dagsljus, snabb autofokus och bra vitbalans m.m. Det man inte får veta är hur kameran funkar i skymning och mörker. 

Något att notera är att Samsungs Galaxy S6 inte finns med i testet men kanske beror det på att den har exakt samma kamera och mjukvara som Galaxy S6 Edge.

Besöker man sidan så får man se vilka telefoner som de har testat och det är väldigt många märken: http://www.dxomark.com/Phones/Samsung-Galaxy-S6-Edge-review-Top-ranking-Smartphone-has-the-Edge

Annons:
[VSK]
5/5/15, 9:07 AM
#1

Jo, det är en fin lur där de jobbat en hel del med kamerans hårdvara och dess mjukvara.

[Jens]
5/5/15, 9:27 AM
#2

Ja, det är utan tvekan en bra kamera men jag är dock förvånad över att de inte gör tester i skymning och inomhus på kvällar för det har de flesta människor klagat över oavsett telefon. Hade varit intressant att få höra hur de har utvecklat inom detta område också.

[VSK]
5/5/15, 9:33 AM
#3

Har sett bilder tagna med "topp-tre" lurarna och det var mer vanliga bilder man tar, tex inomhus, men jag minns ju inte länken så klart. Har för mig förutom S6, så var det iPhones senaste lur samt HTC kanske. -är lite osäker på HTC, men S6:an tog väldigt bra bilder inomhus. Ja det gjorde alla kameramobiler, men S6:an var lite giftigare på det mesta. 

Men man ser ju att de har nytt ljusstarkt objektiv därav utbyggnaden.

Fillixa
5/7/15, 9:14 PM
#4

Är ni ute efter bra bilder köp ledande kameramobilen Lumia 930!

Bästa kameran som sopar banan med de andra!

Som dessutom kostar hälften så mycket som Samsung/Iphone!

Många gamla tester på DxOMark med nu nedlagda modeller.

[Jens]
5/7/15, 9:26 PM
#5

En arbetskamrat till mig har en Samsung S6 privat och en Lumia 930 som arbetstelefon och tycker kameran i 930 är en besvikelse. Den är inte ens lika bra som Samsung S4 säger han.

Fillixa
5/7/15, 9:46 PM
#6

Vi är en grupp på Instagram som träffas ofta. Cirka 15-25 personer varje gång går ut gemensamt på intressanta fotoexkursioner.  De flesta har Iphone eller Samsung. Några har Sony. Helt klart är att vid svåra lägen är Lumia 930 helt oöverträffad i bildkvalité!

Till och med jag häpnar över resultatet även om jag har en systemkamera också!

Annons:
[VSK]
5/8/15, 5:35 AM
#7

#6

En liten sensor som sitter i en mobil + dess billiga objektiv har inte en sportmössa mot en systemkamera. Det handlar isf om den som har systemkameran har den kameran fel inställd. Men visst kan nya mobiler ta bra bilder i bra ljus, inget snack om saken 🙂

Fillixa
5/8/15, 8:04 AM
#8

Som erfaren användare av systemkamera så vet jag att det inte alltid blir bättre bilder med den även om jag känner till alla inställningar och använder dem till fullo på rätt sätt.

Fillixa
5/8/15, 6:46 PM
#9

#VSK

Microsoft/Nokia använder sig av världsledande Carl Zeiss optik i de lite dyrare Lumia mobilerna!

Carl Zeiss tillverkar mycket högteknologiska produkter inom optik, mikroskopi, elektronmikroskopi, diagnostik, ögonlaser, operationsmikroskop, mätteknik samt kikare och kikarsikten.

Är det någon som tror att Zeiss tillverkar och sätter sitt goda namn på en undermålig produkt?

En del behöver uppdatera sig och visa lite respekt för hantverksskicklighet!

Många andra  mobiltillverkare tror sig kunna ta genvägar med lite billigare optik.

Många är de klåpare/amatörer på mobilsajter/tidningar som tror sig kunna testa bildkvalité🙂!

[VSK]
5/8/15, 11:15 PM
#10

🙂

[VSK]
5/11/15, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Endast beskuren.

Upp till toppen
Annons: