Annons:
Etikettövrigt
Läst 1097 ggr
Skorpion76
5/9/15, 1:36 PM

Om att prata i mobiltelefon på allmänna platser

Jag har ingenting emot att folk går oh pratar i mobiltelefon hur och var och när de vill, men ändå tycker jag att det blir riktigt jobbigt när man sitter i kyrkan, på bion, på restaurangen och hör hur en mobiltelefon plötsligt börjar ringa. Om personen går iväg gör det mig inget, men det finns ju de som verkligen inte bryr sig! Vad anser du om det här?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Vaargen
5/9/15, 1:45 PM
#1

Jag tyckte inte jag kunde ge rätt svarsalternativ, fanns inte att välja typ "annat"

Jag brukar inte prata högt i telefonen (pratar nästan aldrig i telefon)

Men jag har faktiskt en del gånger pratat i telefon på cafe eller tåg om det vart något som jag känt vart viktigt, och då tänker jag att hade jag vart med en vän på tåget eller cafet så hade jag ju också pratat så det låter  ju inte mer bara för det är i telefon men jag kan förstå att det kan störa andra om man typ pratar riktigt högt osv.

Ria74
5/9/15, 1:49 PM
#2

Väntar jag ett viktigt samtal låter jag telefonen stå på vibration så jag känner att det ringer. Sen går jag ut och pratar.

I kyrkan, på bio och hos läkaren tycker jag det är direkt olämpligt att stanna kvar i lokalen när det ringer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Stallmima
5/9/15, 1:51 PM
#3

Jag skulle sätta på ljudlöst, sitter man på bio är det ju inget kul att det ringer i luren och stör andra

Kyllan56
5/9/15, 1:52 PM
#4

Många pratar på bussar där det är trångt. De talar högre än normalt, vilket stör. Sedan tycker jag man tvingas att lyssna på deras samtal där privata saker kan avhandlas, vilket jag inte är intresserad av.  

Flygbussar är olidliga. Alla sätter på sina mobiltelefoner i bussen och ett kakafoni av olika signaler och trudelutter hörs. Det är svårt för alla som är ljudkänsliga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Vaargen
5/9/15, 1:56 PM
#5

#4 Fast egentligen skulle du ju höra samma sak om två vänner/bekanta satt på en buss och pratade enda skillnaden är att någon sitter vid en telefon.

Skorpion76
5/9/15, 1:57 PM
#6

#4 Håller verkligen med dig där!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
papa-bear
5/9/15, 2:04 PM
#7

det är ju skillnad på offentliga platser  och slutna rum, som jag vill kalla det. på offentliga platser ser man ju ofta att den som pratar nästan går och bryter sig som om att det skall synas att det pratas, medan i det slutna rummet skäms folk fortfarande att de glömt att stänga av ljudet.

Kyllan56
5/9/15, 2:14 PM
#8

#5 Jo det är skillnad, för man pratar per automatik högre. Ofta nästan skriker de som talar i mobil. 

 Man hör man enbart en röst. 

Dessutom är det lätt för den som inte sitter i bussen, som inte alltid vet att andra  lyssnar, att prata om saker personen normalt inte skulle göra. Om hen visste om det. Jag har hört massor av samtal, där den som pratar i mobilen inte upplyst om att man sitter på en buss, ett tåg o.s.v.

Jag personligen har aldrig hört så privata samtal när två pratas vid på bussen, som jag några gånger hört vid mobilsamtal.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lojs
5/9/15, 2:40 PM
#9

Jag tycker mobilsamtal är ok i alla miljöer där det är ok med samtal mellan 2 personer, dvs inte bio osv, men absolut bussar, caféer osv. Självklart kan jag störa mig när någon pratar högt i telefon på tåget, men jag stör mig precis lika mycket om det är två personer som pratar högt med varandra (de två tonårstjejerna jag satt bakom på tåget igår hade jag gärna slängt av i närmsta buske…). Jag tycker det i grund och botten handlar om hänsyn till andra, måste jag ringa ett samtal på tåget håller jag det kort och dämpat, men det är inte hela världen om andra inte tänker så. Jag personligen har mycket mer problem med folk som har starka parfymer i allmänna miljöer, då det gör mig illamående och förvärrar huvudvärk om jag har det, men parfymer verkar vara mycket mer ok än telefonsamtal om man ser till hur vanligt det är. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Skorpion76
5/9/15, 3:50 PM
#10

På de platser där en mobiltelefon skulle kunna skada miljön rent fysiskt på grund av magnetfält och liknande finns det skyltar för att inte ha mobilen på, men jag tycker även at det borde finnas på de platser där det inte är ok att pata i mobiltelefonen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

flisan708
5/9/15, 9:57 PM
#11

Jag tycker att för många pratar på olämpliga platser. För mig handlar det om att visa respekt för mina medmänniskor så jag undviker att prata med någon när jag har folk runt mig. Måste jag prata försöker jag gå undan till en plats där jag får vara ifred eller så ringer jag upp vid annat tillfälle. Varit i diverse situationer då jag undrat om folk inte velat ha något privatliv alls. Sen alla dessa ljud av signaler, suck! De är nästan värst. Tycker det vore förbud att ha ljudet på när man vistas i offentliga lokaler. Nu kommer säkert många bli sura, men så känner jag. När jag jobbade på sjukhus fanns det apparatur som kunde störas av mobiltelefoner, fast det fanns skyltar respekterade inte folk det. Så tänk er för när ni besöker sjukhus. Skyltarna sitter där av en orsak.

Kyllan56
5/9/15, 10:13 PM
#12

#11 Jag tycker inte alls det är konstigt. 

Många i dagens samhälle med all stress, lider av tinnitus och ljudkänslighet. Själv har jag svårt för plötsliga ljud och hoppar till och blir rädd. Så för mig kan det vara svårt med alla signaler. Precis som man kan få huvudverk av parfymer, kan man få väldigt obehag av ljud.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Skorpion76
5/10/15, 6:55 AM
#13

#11 Precis! Det var det jag menade med magnetfält som kan störas av mobiltelefonerna.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Cessy
5/11/15, 2:08 PM
#14

Idag får man använda mobilerna på sjukhus för de stör inte längre på samma sätt o det finns ingen risk för att de stör teknisk utrustning längre. Det är inte heller samma risk längre med magnetisk strålning.

Visst finns det situationer när man inte bör prata i telefon o bör stänga av den o så gör jag också, men däremot i övrigt bryr jag mig inte om folk går omkring o pratar. Däremot rycker jag kanske till om någon direkt intill mig börjar prata o ser konfunderad ut vad denna människa vill mig innan jag fattar att denna pratar i telefon om denna använder hands-free utrustning.

Paxxie
5/11/15, 5:34 PM
#15

Jag bryr mig inte särskilt mycket om någon pratar i telefon på allmän plats, oavsett om det är en buss eller ett cafe. Om någon är överdrivet högljutt kan man givetvis be dem att dämpa sig, men annars tycker jag inte det är så stor skillnad från t.ex skrikande barn, fulla människor eller skrattande kompisgäng. Känns helt enkelt som något man får ha lite förståelse för. Tycker man det är väldigt jobbigt finns det ju hörlurar eller öronproppar som man kan använda sig av.

När det kommer till slutna sammanhang såsom möten, lektioner etc. tycker jag det är väldigt oförskämt om någon helt plötsligt börjar prata i telefonen. Behöver man ta ett samtal kan man ursäkta sig och lämna rummet.

Upp till toppen
Annons: