Annons:
Etikettövrigt
Läst 2304 ggr
[mr_mac]
2015-05-12 21:14

Vilken skall jag köpa?

Jag har en iphone 5s nu haft i snart 2 år! Börjar känna suget efter något nytt, har haft 3gs och 4s innan! Men är 6 plus värd sitt pris? om inte vad har ni för telefon och vad gjorde att ni skaffade just den?

Annons:
kissidor
2015-05-13 16:45
#1

tja om iOS vore min grej så skulle jag för egen del kasta mig över en 6+🙂. om vi nu för ett ögonblick bortser från själva storleken som ju har både sina för- och nackdelar så har den vad jag förstår bättre skärm, bättre kamera och väsentligt bättre batteritid.

däremot vet jag inte hur lätt det är att ta steget direkt från 4" till 5,5", jag har själv en nexus 6 som är ännu lite större än 6+, och jag älskar att ha en så stor skärm - men jag har ju haft några 5-tummare innan och då har man redan vant sig vid att det är ganska opraktiskt att försöka envisas med enhandshantering. så det beror väl på om det är viktigt för dig att kunna använda telefonen mycket med bara en hand, och/eller att ha den i tajta byxfickor - eller om du använder telefonen på ett sådant sätt att du kan komma att uppskatta den stora skärmen väldigt mycket.

om du tittar här: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?apple-iphone-4s&apple-iphone-5s&apple-iphone-6&apple-iphone-6-plus hur de ser ut bredvid varandra skalenligt så ser du hur mycket större hoppet från 5s till 6+ är än från 4s till 5s, men till iPhone 6 blir det liksom tripp trapp trull  som en lite mer naturlig utveckling .

om 6+ är värd pengarna? tja alla de bästa nya telefonerna kostar i den där storleksordningen nu, mobiltelefonpriserna har gått upp en hel del delvis beroende på den svaga kronan. och mellan iPhone 6 och 6+ skiljer det vad jag kan se i applestore 1100 (kan vara betydligt större variation i andra butiker förstås) och den skillnaden skulle iaf jag inte låta stoppa mig från att välja den jag helst ville ha när det ändå handlar om de summorna.

och skulle du fundera på att välja en android-telefon så får du ju som sagt punga ut med ungefär de där summorna då också om du ska ha det allra bästa. om du inte är missnöjd med nåt i iOS eller väldigt nyfiken på att byta operativsystem så tror jag det blir mest praktiskt för dig att hålla dig till det. och har du sen andra applegrejer eller många köpta appar så är ju det ännu bättre anledning.

skulle du vilja ha en bra telefon för en mindre peng kanske det vore värt att kolla in windows-telefonerna som har fint flyt för ungefär hälften av pengarna eller mindre, lumiaserien har ju ofta väldigt bra kameror också om det är av intresse. sen är det den gamla historien med apputbudet då, man bör ju kontrollera att de appar man absolut inte vill vara utan finns för windows innan man slår till på en sådan lur.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[mr_mac]
2015-05-14 06:52
#2

Toppen hemsida har varit Där och kollat en gång! Man får en toppen översikt över de olika lurarna! Tack för tipset:) har fortfarande. Inte kunnat bestämma mig! Kanske jag skall ha min 5s tills vidare då! Skall snart byta abonnemang med det står mellan comviq och Telia , men jag tänker inte binda mig! Comviq är billigast, men Telia är väl kung på teckning!

kissidor
2015-05-14 08:19
#3

ja täckning går före pris, helt klart 🙂! för mig som surfar mycket mer än jag ringer från telefonen är det 4g-täckningen som är viktigast, fast det är klart att när man verkligen behöver ringa så måste det funka. har du kollat täckningskartorna på comviqs och telias hemsidor än? de stämmer väl i stort sett bra tror jag, men det kan alltid vara nån liten fläck som ligger i radioskugga av skäl som inte kartan vet om så att säga

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-05-16 08:42
#4

Väldigt bra länk kissidor och utmärkt förklaring av valet av telefon.

cookies
2015-05-16 19:28
#5

Köp en OnePlus One! Har haft min några månader nu, fungerar underbart! Kostar typ hälften mot en topptelefon, till nästintill likvärdig prestanda (om man bortser från de precis senaste modellerna). Supporten är grym(!!) även om det är kina! Hade inga problem när jag skickade min telefon på lagning.

Kan bara prata gott om min telefon och min supportupplevelse! Sen är valet ditt till om du vill testa på något lite annorlunda ;)

https://oneplus.net/se

Varför köpte jag den? Som student så har jag inte speciellt mycket pengar, men ville ändå ha så mycket prestanda av telefonen som möjligt :p min kompis skaffade sig en sådan, gillade den och sedan var det det enda valet som fanns för mig! :) Samma prestanda som en Samsung Galaxy S5, halva priset ;)

[Jens]
2015-05-16 19:36
#6

Säljs den i Sverige nu? Vi har pratat gott om Oneplus One här i forumet.

Annons:
kissidor
2015-05-16 20:18
#7

nej man kan bara köpa den från deras hemsida, de har dock en hemsida som riktar sig specifikt till sverige kul att du är nöjd med din opo cookies :), och jag tror nog nästan alla skriver under på att den är prisvärd - skräp vore det annars i och med att de sålde den utan vinst för att slå sig in på marknaden. ett kanonalternativ för en "fattig student" kan den utan tvekan vara, men man får ändå vara beredd på lite mer krångel, så vill man inte ta den risken kanske den inte är förstahandsvalet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

cookies
2015-05-16 22:33
#8

#6 Den säljs inte i Sverige specifikt, men invitesystemet är helt slumpat nu (till OP Two kommer…) så man kan beställa när man vill och få den skickad till Sverige :)

kissidor
2015-05-17 10:48
#9

Och apropå det, att knölandet med invites är avklarat - telefonen är ju nu ett år gammal, och TS sitter nu med en endast halvåret äldre telefon, så han byter antagligen hellre upp sig till nåt helt nytt än en lur som inte är så mycket nyare än hans gamla.

men det blir intressant att se OPO 2 iaf, det ska jag helt klart följa 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: