Annons:
Etikettsurf-och-läsplattor
Läst 3386 ggr
flisan708
5/18/15, 4:20 PM

Har du surfplatta?

Har du en surfplatta? Vad har du? Vad är bäst med den? Haft en surfplatta i många år men som jag tröttnat på och den har för gammal teknik för att passa den pryltok som jag är. Har under en tid tittat och läst. Till slut fastnade jag för en Asus Transformer pad med plats för simkort och 4G. Hämtat den idag och testar den nu. Att jag ville ha en med simkort är för att jag inte vill vara beroende av Wifi. Tänker på sommaren, semestern och resor. Valde att köpa till ett tangentbord så det är i princip en laptop. Om den är bra vet jag inte än men kan återkomma om ni är intresserade.

Annons:
kissidor
5/18/15, 5:25 PM
#1

hehe, det kan man lugnt säga att jag har 😃! jag är svårt surfplatteberoende och söker ständigt efter den perfekta surfplattan, men hittills har jag inte lyckats hitta den - så istället har jag flera… 😊.

om man trivs med iOS är det väl inte så mycket att fundera på, senaste iPad - air 2 - är en riktigt bra platta utan några större direkta svagheter, så är det de facto. dess största nackdelar ur mitt perspektiv är väl iOS och 4:3-formatet, men annars är den riktigt grym.

men för närvarande har jag ingen sån, jag hade en men den fick jag lämna ifrån mig till dottern. sen köpte jag en till och då med 4g för det är trots allt lite bekvämare än att hålla på med pocketrouter eller hotspot från telefonen. men när sambon fick nys om att det var 4g på den så la han vantarna på den, och jag fick tillbaks min gammelpadda (iPad 4) 😓. men i sanningens namn så står den sig fortfarande riktigt bra till det mesta 🙂, utom till den typen av surfande när man har flera flikar öppna och hoppar emellan och läser och skriver - det klarade först air 2 av mina krav på då den var den första iPaden med 2GB RAM.

men det är heller inte så illa som det låter med iPad-stölderna här i huset 😃, jag kommer att få en sony tablet z4 med 4g i ersättning för iPaden sambon snöt, så fort den kommer ut i butik i juni nån gång. jag har längtat så sjukt mycket efter en riktigt bra androidplatta utan någon oacceptabel svaghet, och sony har ju lyckats mycket bra med sina plattor ända sen tablet z.

en lillplatta för att ha med sig i väskan har jag också, en nvidia shield tablet 4g. det är en riktigt bra platta, men den är lite tung för att vara en väskplatta och batteritiden kunde dessutom vara bättre - så jag funderar på att byta ut den mot en sony z3 compact. vet inte än om jag säljer nvidian eller ger den till dottern isf, att den är grym att spela spel med skulle komma till mycket större nytta för henne än för mig.

sen har jag också varit och nosat på riktigt stora plattor, och köpte samsung galaxy note pro 12.2 när den kom förra året. den har sina förtjänster men tyvärr blev jag inte helt nöjd med den. den är samsung-seg i webbläsaren och batteritiden är helt förfärlig 😕!

dottern önskade sig och fick en lenovo yoga tablet 2 pro 13.3 i julklapp, och även den har några stora förtjänster men också några rätt jobbiga svagheter. batteritiden i sig är utmärkt, men den är trixig att ladda och nöjer sig endast med nvidians laddare - dvs inte sin egen 🤦‍♂️! jag lyckas alltid få den att ladda vid första försöket om jag tar den laddaren, men dottern hade inte rätta knycken och kom ofta till en död platta. (det här borde ju iofs vara nåt som är fel specifikt på det här exet, så egentligen borde jag väl få tummen ur och lämna in den.) sen slutade hennes favoritstreamingapp magine att funka i den efter en uppdatering - ett fel som torde ligga i appen och inte i plattan, men det är som det är iaf. och slutligen är den lite för klen i gpu:n för att hantera en upplösning på 2560x1440 riktigt bra i alla lägen, denna rekommenderas inte för spel! detta med magine blev väl droppen iaf, så det var då hon fick ta den första av mina iPad air 2.

hon hade verkligen helst velat ha en androidplatta hon med, så om tablet z4 är så bra som jag önskar så får jag hoppas att jag får behålla den… 😮

flisan det är denna du har köpt då: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2792321 ? den vill jag gärna höra vad du tycker om sen, jag har alltid varit lite nyfiken på transformer-plattorna 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

flisan708
5/19/15, 8:19 AM
#2

#1 Helt rätt det är den plattan men jag köpte den från netonnet och från deras fyndvaror så den blev 1000 kr billigare. Kan tipsa om att de som jag köpte från är billigast på dessa plattor. Köpte till tangentbordet. Måste hittills säga att den är klockren. Lätt att installera, logisk. Storleken är lagom, går ned i handväskan för sommarens resor. Tangentbordet var bara att sätta ihop och det funkade direkt utan någon installation. Tror att jag kommer få mycket kul med denna. Satt i surf sim kortet från Comviq, nu behöver jag bara köpa till surf när jag behöver och det är ingen bindningstid eller fast månadskostnad. Det gillar jag och blir perfekt till semestern. Känner nästan igen din historia med surfplattorna från kollegor och vänner. Vissa har nästan krig därhemma gällande surfplattorna.

kissidor
5/19/15, 1:04 PM
#3

klart det blir krig, alla vill väl ha en egen surfplatta 🙂. skämt åsido måste det vara ganska jobbigt när det blir liv och kiv om datorer och surfplattor i familjer där det bara inte finns ekonomisk möjlighet att låta alla få ha en egen enhet 😕.

det vore dyrt och opraktiskt för mig att ha tangentbordsfodral till alla olika plattor 🤦‍♂️. till de flesta köper jag billiga "kinafodral" av typen roterbart ställfodral, och sen har jag det här underbara lilla tangentbordet som funkar till både iOS och android, och som jag med en knapptryckning kan växla vilken platta det ska vara kopplat till: http://www.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/tangentbord/tradlosa-tangentbord/logitech-illuminatedkeyboardk810/179387.4170/

vilket klipp flisan 🙂! jag brukar också kolla om det finns som fyndvara efter att jag bestämt mig för vad jag vill ha - inte såna som är i använt skick, men kan man få det några hundringar billigare och med full garanti bara för att själva lådan varit öppnad så passar det mig utmärkt 👍. många skickar nog tillbaks saker bara för att de känner att storleken blev helt fel tex.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
5/27/15, 6:39 PM
#4

Jag har en Asus Transformer lite äldre modell än din, med tangentbord och jag älskar den! Den är kanske tre år nu. Har ännu inte lärt mig alla funktioner, det blir eftersom behoven kommer.

flisan708
5/28/15, 10:00 AM
#5

#4 Vad kul att du fortfarande är nöjd med din platta. Sen att det fortfarande funkar, mycket tekniska prylar verkar vara inställda på att gå sönder efter något år. Jag håller ju med på att lära mig den men det jag hittills använt den till är jag mycket nöjd. Hittat appar med Word /excel, ska testa att skriva dokument och koppla ihop den med skrivaren. Tror att den kommer bli mycket användbar.

TjockaBerta
5/30/15, 9:10 PM
#6

Jag har en Asus Nexus 7 med 4g och wifi. Sen har jag ett wifog kort i den och hemma använder jag wifi. Perfekt!

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Sindri
5/31/15, 1:32 AM
#7

Vad är ett wifog-kort? (Ursäkta - gammal tant!)

[Jens]
5/31/15, 6:58 AM
#8

Jag har en iPad Air 2 och är nöjd med den. Det ryktas om att det kommer en med större skärm och det är ju trevligt men jag tror att priset kommer gå upp avsevärt så man kan undra om det blir värt pengarna.

kissidor
5/31/15, 8:43 AM
#9

sindri wifog är ett reklamfinansierat gratis-bredband, du kan läsa mer om det på wifog.com 🙂- meddelar en annan gammal tant 😃

jens jag tror också att iPad pro som den oftast kallas i ryktesfloran kommer att hamna i en helt annan prisklass. det ska dock bli intressant att se den när de äntligen är redo - jag antar att de har haft en hel del att jobba med för att få till nåt som ingen blir besviken på, det är ju inte bara att öka måtten liksom.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
5/31/15, 8:54 AM
#10

#9 av: kissidor   Tack - det SER ju bra ut - men ingenting är gratis lär man sig så småningom……. Men ser onekligen lockande ut, t ex över en semester i USA där internet är svindyrt.
Får fråga kidsen när de kommer idag.

kissidor
5/31/15, 9:06 AM
#11

fast det funkar bara i sverige. priset man betalar är ju att man står ut med reklamen 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

LCHFtravaren
5/31/15, 10:25 AM
#12

Jag har Wifog till min telefon. Det fungerar klockrent. 200 sms i månaden kommer jag långt med (aldrig använt upp) och visst ibland är 100 minuter samtal lite klent men det brukar fungera, och blir det för lite finns det många alternativ eftersom surfen är obegränsad (om du kan genomlida reklam)

 Wifog använder dock 3:s nät så teckningen är ibland inte helt tillförlitlig (åtminstone här) men det fungerar oftast smärtfritt.

Så, bortsett från att de, som alla andra bolag, samlar in allt om dig och ditt användande kan jag rekommendera dem.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Jens]
5/31/15, 11:13 AM
#13

#9 det är ytterst få justeringar Apple behöver göra för att alla ska bli nöjda men jag tror inte de är ute efter det utan de håller sig på sin idé. OT: Ska berätta en sak som hände mig igår som är vanligt förekommande hos de andra och det är att jag laddade ner en app från app store och då skrek Apple till och varnade för att det var en app som skickar otillåten kod och försökte göra intrång på mitt google-konto så de stoppade det direkt. En timme efter så kom ett meddelande från Google att ett försök till intrång till mitt Google-konto har gjorts för en timme sedan och åtgärd måste göras omgående! Tur att Apple reagerade så snabbt för jag hade redan fixat allt innan Google vaknade till. Apple har också tagit bort appen från App store. Jag ser fram emot Windows 10 för det blir nog bra är min förhoppning och då kommer jag köpa en windowsbaserad lur och ev surfplatta å arbetets vägnar.

Annons:
Sindri
5/31/15, 11:53 AM
#14

#11 av: kissidor
Det var ju synd!

kissidor
5/31/15, 12:11 PM
#15

jens du måste ha missförstått mig helt - jag menar inte att de behöver justera iPad air 2, det jag menar är att man kan inte bara skala upp en surfplatta - massor av saker måste ändras om den ska bli lika bra som den mindre. så jo, det behöver man visst  lägga ner en hel del arbete på 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/31/15, 3:02 PM
#16

Ahh, hoppas iOS 9 är rejält genomarbetad och snabbare också för 8an är onödigt stor.

kissidor
5/31/15, 4:32 PM
#17

ja det sägs ju att det är så det kommer att bli, att de satsar på finslipning med iOS 9 istället för stora förändringar, och att det ska gå bättre på äldre enheter än iOS 8 🙂

jag testade en windows-surfplatta men det var inte min grej kan jag säga 😛. för mitt personliga användande så var det som en kombo av en surfplatta och en laptop som var ganska kass på båda sakerna. menmen, alla har vi olika behov och det är säkert perfekt för många andra 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/31/15, 4:58 PM
#18

Tänkte att det skulle passa bra i mitt arbete där vi har endast windows-miljö.

kissidor
5/31/15, 5:25 PM
#19

jo man skulle kunna tro det, men förutom att jag testat det privat så har vi även testat det i jobbet - ingen var särskilt imponerad. paradoxalt nog är det lätthanterligare med iOS eller android att gå in i windowsmiljön genom virtuell klient om vi nu pratar om surfplattor. jag skulle hellre ta en 11-12"-laptop, de där windows-surfplattorna blev det varken hackat eller malet med enligt mitt och de andras tycke.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/31/15, 6:35 PM
#20

Okej, ni har alltså provat surfade 3 ?

Annons:
kissidor
5/31/15, 6:49 PM
#21

Nej det här var ett tag sen så det var surface pro 2

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
6/1/15, 6:36 AM
#22

Ja, den har jag också provat men är inte imponerad av den heller.

Upp till toppen
Annons: