Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1234 ggr
[strutter]
5/23/15, 6:11 PM

Garanti på batteriet?

Hej! Jag köpte en Samsung Galaxy S4 i juli 2013. Batteriet har nu krånglat en tid. Jag laddar det fullt på kvällen, men på morgonen ser jag att telefonen har slagits av under natten, och endast 2 % finns kvar i batteriet.

Det här har hänt några gånger, så det är inte varje dag som tur är.
Telefonen är seg på andra vis också, men det har kanske också med batteriet att göra.

Jag gick till den affär där jag köpte telefonen och  talade om problemet, och frågade samtidigt om garanti. Där sa de att på batteriet är det 6 månaders garanti, och på telefonen är det två år. 

Stämmer det verkligen att det är bara 6 månaders garanti på batteriet? Jag trodde att man alltid har två år. På allt som man köper. Eller är det fel?

Annons:
smellcaramell
5/23/15, 6:16 PM
#1

Batteri är en förbrukningsvara och om det är garanti är den ofta kort. Garanti är något som återförsäljaren själv väljer om denne vil ge eller inte och ibland får man ingen garanti alls. Däremot har man reklammationsrätt i 3 år!

kattöga
5/23/15, 6:37 PM
#2

Jag vet inte nåt om batteriers garantier men jag hade samma problem med min samsung. Var tvungen att ladda minst en gång varje dag. Köpte nytt batteri och det hjälpte inte ett dugg. 

Såg sen att WiFi'n var boven. När WiFi'n var påslagen söker den hela tiden efter signaler. Och när jag stängde av WiFi'n (behöver inte den särskilt ofta på den mobiltelefonen), så fungerar batterierna många gånger bättre!  Efter 5 dagar är inte batteriet ens halvtömt, kanske 25-30 %! (Ringer iofs inte så ofta på den heller, men den har varit påslagen hela tiden.)

Så det kanske inte är batteriet som är ditt problem, utan just att telefonen använder batteriet till mycket annat. Kolla nånstans bland inställningar vad det är som använder batteriet mest. Hos mej var det bl a WiFi'n. Jag vet att många appar drar en hel del batteri också. Så en del av dom kanske du kan stänga av och bara slå på när du behöver dom?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[strutter]
5/24/15, 10:47 AM
#3

#1 och #2  Tack båda två!

Jag får ta och kolla inställningarna, och hoppas på att jag hittar nåt där som kan vara till hjälp! Det låter jättebra om man inte behöver hålla på och ladda batteriet varenda dag. Det har jag fått göra hela tiden, ända sen jag köpte telefonen.

kissidor
5/24/15, 5:27 PM
#4

ja i princip är det bara 6 månader garanti på batteriet, men jag skulle egentligen tro att det finns en bra chans att de byter ut det ändå på goodwill om det visar sig att det svällt, då detta varit ett känt problem med denna modell - som drabbat långtifrån alla men fler än vanligt om man säger så då. lägg batteriet på bordet och se om det ligger plant eller om det kan vaggas/snurras. isf har det nog svällt och batteriet är då alltså själva problemet.

men det kan också vara en app som buggar och tvingar telefonen att vara vaken alldeles för mycket, kolla batteristatistiken vad det är som dragit mest - är det som det ska samt att du använder den någorlunda "normalt" så bör skärmen vara den största förbrukaren, annars är något antagligen lurt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[strutter]
5/25/15, 3:34 PM
#5

#4 Jättetack för din info!

Upp till toppen
Annons: