Annons:
Etikettmjukvara
Läst 3606 ggr
Moalinn
6/13/15, 10:50 PM

Långsam mobil

Min HTC One X+ har börjat sega ner sig ordentligt. Jag tror att den är ungefär två år gammal nu. Har såklart gjort en fabriksåterställning men tycks inte hjälpa. Den går att använda men det är vissa småsaker som stör. Till exempel mm jag lyssnar på spotify och ska filma så stänger ju mobilen av musiken, men nu kan jag oftast inte starta spotify igen efter jag filmat klart utan måste starta om mobilen. Och dessutom är snapchat extremt långsamt.

Finns det något jag kan göra? Eller är det bara att inse att jag bör skaffa mig en ny mobil? I så fall måste jag ge upp mitt underbara abonnemang som inte kostar mig mer än 69kr i månaden mot ett som kommer kosta mig typ 500kr i månaden. 😭(Ja, jag vill ha den nya HTC m9. Går ej att övertala mig till annat haha!)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
flisan708
6/14/15, 8:19 AM
#1

Kan du köpa den nya mobilen kontant istället, så kan du behålla ditt abonnemang . Det finns bra städappar , exempelvis avg cleaner. Kanske kan det hjälpa dig ? Rensa Ram. Ta bort appar du inte använder .

kissidor
6/14/15, 9:41 AM
#2

fast om en fabriksåterställning inte hjälper så blir jag väldigt tveksam till att någon städapp gör det 🤔.

tja kanske är det så att vissa appar du använder kräver lite bättre hårdvara eller en nyare OS-version för att flyta på bättre. även om det har gått bra förut så kanske appen har utvecklats på ett sätt att den tar mer resurser och inte funkar så bra med äldre telefoner. samtidigt är det ju inte någon stenålders-version eller hårdvara - du har 4.2 i den va? den svagaste punkten ser ju ut att vara 1GB RAM, men fullt så illa borde det inte vara pga det ändå kan jag tycka. och så har du ju inte 4G förstås - märker du nån skillnad på hur snapchat uppför sig när du kör på mobildata resp på wifi?

men jag tycker som flisan att du borde överväga att köpa telefonen separat. jag förstår ju om du inte kan hosta upp 7 loppor bara sådär, men det finns ju avbetalning.

vad ingår förresten i det abonnemanget du har nu?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
6/17/15, 8:59 PM
#3

I och med återställningen lade jag in apparna igen manuellt, alltså har jag bara kvar de appar jag använder dagligen. Inte laddat ner mer musik än nödvändigt från spotify och ja, mobilen är allmänt tom.

Kan mycket väl vara så att snapchat har blivit mer krävande. Märker ingen skillnad på wifi och mobildata vid användande av snapchat. Men det är såklart inte bara snapchat jag reagerar på utan ibland går det riktigt långsamt men har den "vilat" en stund så fungerar det precis som det ska så jag vet inte om den har problem med att göra flera saker samtidigt. Är det isåfall RAM-minnet det handlar om? Eller är jag för snabb i mitt användande haha? 😃 Mycket riktigt android 4.2 och det är väl ändå inte stengammalt och orkeslöst?

Egentligen är jag i behov av en mobil som har iallafall några timmars livstid innan den däckar. Lite lyssnande på Spotify borde inte ta 50% av batteriet och mobilen borde inte dö när det är 20% kvar. Den borde dö när det är 0% kvar men det borde inte gå att starta den igen och se att det är 30% kvar av batteriet och håller sig vid liv i flera timmar. Sen får vi inte glömma de dagar då den överlever på 1% i en timme. Går inte att lita på batteriet/batteristatusen alls. 😂

Att köpa mobilen kontant är ett alternativ men ett väldigt dyrt sådant haha! Problemet är att jag inte vet hur länge mitt nuvarande abonnemang kommer vara kvar, borde varit borta för längesen. I mitt abonnemang ingår det 3GB surf, 5 000 fria sms och så kostar samtalen men ringer väldigt, väldigt sällan så detta passar mig bra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Candela
6/18/15, 8:39 AM
#4

#3 "Problemet är att jag inte vet hur länge mitt nuvarande abonnemang kommer vara kvar, borde varit borta för längesen."

Jag skaffade ett abonnemang för evigheter sen (många år) som "försvann" från operatörens sortiment. Men jag fick ha det kvar tills jag valde att säga upp det. Hade Tele2.

kissidor
6/18/15, 9:52 AM
#5

Det var verkligen ett bra abonnemang för sitt pris moalinn, det hade passat mig utmärkt också - ringa är det sista jag vill göra med min telefon 😛, hatar det 😃

tja som sagt du kan ju ta den på avbetalning, det brukar ju kunna gå vid rätt plats och tidpunkt att få räntefritt på ett år och då blir det inte mycket mer i månaden på det året än vad du hade fått betala med ett nytt abonnemang i två år 🙂

de abonnemangen med fri OBEGRÄNSAD surf som funnits har operatörerna nu fått nog av och börjat rensa ut,  men annars brukar man kunna behålla en gammal abonnemangsform så länge man inte säger upp den. men det är väl just de abonnemangen som är lite för bra ur operatörerernas synvinkel som ligger risigt till förstås

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
6/29/15, 8:27 PM
#6

Jag har verkligen noll koll på sånt där med avbetalning och grejer, tycker det känns krångligt och vill helst köpa direkt om det går. Tankarna går mer och mer mot en ny mobil men jag vill väldigt gärna titta och känna på den först. Vet att jag tyckte om M8 så antar att M9 inte är några konstigheter?

Abonnemanget jag har nu är otroligt bra. Det är min studentrabatt som ligger kvar även om det gick ut i höstas. Har Tele2 vilket fungerat alla dagar, överallt så egentligen vill jag behålla Tele2 men deras abonnemang är totalt värdelösa nu för tiden. Tror ni det går att behålla mitt abonnemang men köpa till mobilen? 🤔 När man ska  välja abonnemang kan man välja "Inget abonnemang. För dig som är kund till Tele2, vill behålla ditt abonnemang som det är och bara köpa telefonen". Eller ligger det något lurt bakom?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
6/29/15, 9:41 PM
#7

Eller det är kanske precis samma sak som att köpa på avbetalning? 😂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

B0d1n
7/3/15, 2:46 PM
#8

Dom kommer aldrig att återta ditt abbonemang så länge du inte förnyar. Det ligger inget lurt bakom, de är inga skojare, utan en av Sveriges största mobiloperatörer.

B0d1n
7/3/15, 2:47 PM
#9

Sen tycker jag själv att deras nya abbonemang är sjukt billiga, 300 för 20gb och samtal, sms obegränsat.

Moalinn
7/3/15, 5:16 PM
#10

Ja, deras abonnemang är billiga men "dåliga". Det är antingen 0,5GB eller 5GB surf. 0,5 är alldeles för lite medan 5 är på tok för mycket.

Jag ska iallafall köpa M9 hos Tele2 på avbetalning. Nu har de inte den gråa inne så blir att vänta ett tag men jag känner att jag "behöver" något snabbare än min X+ som bara blir långsammare och långsammare.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
7/6/15, 9:58 AM
#11

åh, hoppas den kommer in snart då 🙂! den mörkgrå är snygg, men jag hade faktiskt kunnat tänka mig den i silver/guld också. du får berätta vad du tycker sen!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
7/17/15, 11:12 PM
#12

Har haft M9 i 3 dagar och jag var fast redan från första sekund, haha. Helt underbar och dessutom sjukt snygg! Skriver från den nu så kan inte komma med någon större "recension" förrän i augusti men jag tycker verkligen om den. De nackdelar jag hittar hittills är batteriet som lätt blir överhettat, vilket jag var medveten om innan jag köpte telefonen såklart. Sen är den väldigt tung om man jämför med min tidigare x+, det märks när man ligger i sängen och scrollar med en hand haha!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
7/17/15, 11:20 PM
#13

Dessutom tycker jag om det här "sence home". Mycket smidigt, då man faktiskt använder olika appar beroende på var man befinner sig!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
9/4/15, 9:42 PM
#14

Kan ju uppdatera lite nu.

Den bästa mobilen jag har haft, helt enkelt. Väldigt stabil, både mjuk- och hårdvara. De andra HTC mobilerna jag haft har alltid haft buggar men inte en enda än så länge! Bra batteritid också men blir som sagt lätt överhettad om man gör mycket på samma gång. Högtalarna är nog det bästa med den, haha. Underbart ljud. Lite tråkigt att gå från en HTC med inbyggt Beats by Dr. Dre för mina hörlurar blev helt plötsligt riktigt dåliga. Tur är väl att man fick ett par riktigt bra hörlurar med M9.

Kameran är över förväntan. Framkameran är inte så bra dock, tycker att fokuset hamnar "bakom" till exempel mitt ansikte. Alltså lite bakfokus, vilket hade varit jäkligt ironiskt då jag har problem med bakfokus på objektiv till kameran haha! Att filma med den är helt underbart, speciellt på konserter vilket är det jag brukar filma. Lika bra som min förra. Har använt både Samsung och iPhone under årets gång och ingen av dem har varit speciellt bra på att fånga ljudet, det blir brusigt och hörs ingenting men i HTC blir det klart och tydligt.

Annars tycker jag den har en väldigt bra storlek, inte så mycket döyta som folk klagar på (de som klagar har nog aldrig använt en iPhone) och ligger perfekt i min hand. Saknar dock det "vanliga" tangentbordet, vet inte vad det kallas egentligen men det traditionella som fanns på de äldre mobilerna. Det fanns som ett val i de äldre HTC mobilerna jag haft. Får väldigt ont i handlederna av att skriva med det nuvarande tangentbordet men antar att det är något man vänjer sig vid, någon gång i livet.

Mobilen måste, tyvärr, in på verkstad. Bara halva den understa högtalaren fungerar. Håller man för den översta och halva understa så hörs det ingenting, men flyttar man över tummen till sidan så låter det. Egentligen så störs det inte alls men jag känner att jag vill ha en helt fungerande mobil. Funderar på att nämna framkameran också när jag ska till Tele2 på måndag men vet inte om det är ett problem eller om det ska vara så, haha. Har aldrig haft en framkamera som är så skarp att man ser (aka tänker på) hur fokuset ligger 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
9/5/15, 2:12 PM
#15

kul att få en liten rapport moalinn - jag är inte förvånad över att du är nöjd med mjukvaran, jag hade ett väldigt harmoniskt år med min m8 😃. 

och visst ligger den extremt bra i handen med sin skålade baksida! jag vet faktiskt inte om jag nånsin kan ha en telefon med platt baksida som min primära lur igen (har en nexus 6 nu och motorola gör ju också sina telefoner med välvd baksida). allra först jag fick hem min m8 tyckte jag den var jobbigt tung, men det dröjde inte länge innan jag istället upplevde tyngden som behaglig 🙂

detta med tangentbordet dock, vad kan det vara för typ av tangentbord du menar tro? det finns ju så många tangentbordsappar i playstore så jag tycker du borde kunna hitta ett som passar dig bättre.  är det T9 du far efter eller helt enkelt bara ett helt "osmart" tangentbord utan swipefunktioner etc?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: