Annons:
Etikettövrigt
Läst 1109 ggr
[Jens]
8/1/15, 7:13 AM

Goodbye Android

Väldigt intressant läsning där Lorenzo Franceschi-Bicchierai aldrig har gillat iTunes eller hur Apple har hanterat sina plattformar - fram till nu. 

Nu har han fått nog av Googles bristande kontroll över sin plattform och han vill inte ha en lösning där han är beroende av och helt utlämnad till tillverkare och operatörer.

Hela artikeln kan läsas här - http://motherboard.vice.com/read/goodbye-android

Annons:
kissidor
8/1/15, 12:20 PM
#1

jösses, jag blev riktigt orolig - tänkte men herregud har karln aldrig hört talas om nexus eller??? ända fram till slutet då det visade sig att han åtminstone hade det 🥵.

men androids fragmentering är ju på både gott och ont såklart - och den goda delen är ju det som brukar kallas valfrihet vilket för min personliga del är något jag måste ha vad det än gäller och det är inte förhandlingsbart - och framförallt när det gäller något så viktigt som min smartphone. och självklart underlättar det något alldeles enormt för apple att de har full kontroll över sitt system, men det här är ju på inget som helst sätt en nyhet, folk har ju alltid fått göra det här valet mellan dessa OS

han nämner tre alternativ på slutet - jag har i alla fall utom ett valt något av de andra två och ser för egen del inga som helst problem med det även om jag inser att de inte passar alla. och så finns det enligt min mening även ett fjärde alternativ som jag också en gång valde - man väljer en tillverkare som man har förtroende för deras hantering av mjukvaran - jag skulle ur den aspekten inte tveka att köpa en htc igen, eller en sony. 

de var båda relativt sena med att skicka ut 5.0,  men vet man lite mer om saken inser man att det var ett ansvarsfullt beslut att vänta tills de var klara helt enkelt istället för att pressa ut en uppdatering som inte var bra - vilket ett par andra tillverkare gjorde. sen finns det tillverkare som bara skiter i att göra sig besväret att uppdatera sina enheter, det är en helt annan sak - och dem passar sig alla som tar ett välinformerat beslut vid sin smartphoneanskaffning för. (sen hur många procent av befolkningen som gör välinformerade smartphoneanskaffningar kan man väl fundera på iofs… att gå in på elgiganten och fråga ungtupparna där vad man ska ha räknas inte som det 😃)

men jag har ingen aning om vem som nånsin har påstått att man kan gå och köpa en androidtelefon vilken som helst och så blir det jättebra - inte var det jag iaf 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
8/1/15, 12:29 PM
#2

Jag tycker det är bra att detta kommer upp för det har verkligen diskuterats mycket om denna artikel världen över och det sätter ju press på Google att bli bättre och det är ju det som är tanken. Inte att någon telefon är sämre än en annan utan säkerheten hos mobila system. Det gäller även Apples men de är ju trots allt längre fram än Google idag.

Se bara hur lätt det är att hacka bilar idag! Idioti helt enkelt. Tanken är väl förstås god att t ex automatiska bromsar vid ouppmärksamhet men det måste finnas säkerhet.

Nu senast läste jag om Windows 10 som också är ett mobilt system och det handlade om bristande säkerhet på Wi-Fi-Sense som delar lösenord till Facebook?!!! Hur sjukt är det? http://www.svd.se/nya-windows-delar-wifi-losenord-pa-facebook

Säkerhet är än mer viktigt idag och det är det som jag ser som väldigt viktigt nu när även Apple Pay och Samsung Pay är på väg till Europa.

kissidor
8/1/15, 4:27 PM
#3

självklart har du rätt i att det är bara bra att säkerhetsproblem uppmärksammas så att tillverkare m fl känner press på sig att förbättra sig. men den här killens debattinlägg kom ju att handla mycket mer om nåt annat - om en av de mest grundläggande skillnaderna mellan iOS och android. och där är sanningen bara den att vi måste alla välja vad som är viktigast för oss - för även om google och androidtillverkarna både kan och bör bli bättre på till exempel säkerhet så måste androids öppenhet alltid ha ett pris. man kan inte både ha kakan och äta den helt enkelt. jag har gjort mitt val och det är ett annat än han gjorde

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
8/1/15, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Då läser vi artikeln på olika sätt kissidor. För mig så handlar denna artikel om Googles nonchalanta syn på säkerhet och det är det han hoppas på att det ska bli en förändring på genom artikeln men så länge det inte fungerar så har han tagit beslutet att gå över till den 'mörka' sidan som han kallar det fast jag skulle dock säga den ljusa sidan 😉

Men jag läser reaktionerna (world wide) kring detta inlägg och det är intressant och jag hoppas verkligen att Google lyssnar och ändrar sin syn på säkerheten i androidsystemet.

Bilden är tagen från hans senaste inlägg på twitter.

kissidor
8/3/15, 6:21 AM
#5

fullt möjligt att hans avsikt med inlägget är som du tolkar det, men ja - jag läser nåt helt annat i det hur många gånger jag än läser det. det jag läser är att han beklagar sig över google för att tillverkarna har för fria händer med android, och det känns ganska meningslöst som statement betraktat tycker jag. det är ju en av de största poängerna med android, att beklaga sig över det är ungefär som att säga att… tja, tex att man gillar nunnor men samtidigt beklaga sig över att de är religiösa 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
8/3/15, 9:20 AM
#6

Skulle aldrig i mitt liv ha en iphone även om jag fick den värsta de har gratis. Mer inlåst hårdvara får man leta efter. När det gäller säkerhet så har Apple mer eller mindre jämt problem med buggar. Spioneri skall vi inte tala om. Men där ligger de väl i gott sällskap med Googles Android.

Kvaliteten skall vi inte prata om. Fast de är ju snygga iaf 🙂

Annons:
[Jens]
8/3/15, 11:36 AM
#7

Det här inlägget handlar om säkerhet och där är Apple bättre på än vad Google är idag men jag ser fram emot bättre säkerhet hos alla mobila system för framtidens skull oavsett mobilt system.

Sedan val av telefon bryr jag mig inte ett skit om för jag är öppen för alla system men säkerheten är viktig. Hoppas bara att Windows 10 mobila system är bra nog eftersom jag ska ha det som arbetstelefon 🙂

[VSK]
8/3/15, 11:46 AM
#8

Det finns ju ingenting som är säkert idag. Bara mindre osäkert. T.o.m "världens säkraste Androidtelefon" har blivit hackad. Detta skedde för ca ett år sedan.

http://www.ibtimes.co.uk/most-secure-android-phone-hacked-defcon-hacking-conference-1460821

kissidor
8/3/15, 12:03 PM
#9

att det skulle vara dålig kvalitet på apples grejer kan jag inte alls hålla med om 😮!

 men som jens säger det var ju egentligen inte alls det denna tråden gällde heller. och som sagt även om systemen blir allt mer lika varandra så finns det betydande skillnader, och den kontroll apple har över sina enheter och all deras mjukvara kontra androids öppenhet är väl antagligen den mest grundläggande av dem och sen följer det både gott och ont med båda - och där måste jag fortsätta att med en dåres envishet tjata om att det är ett val man får göra helt enkelt, inga konstigheter - och framförallt inget man skulle behöva bli osams om🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
8/3/15, 12:11 PM
#10

#9

Jag tror faktiskt inte jag vet en enda person som aldrig någonsin ägt en iphone som aldrig varit trasig. Det är knappar som lossnar, mikron som lossnar mm.

kissidor
8/5/15, 8:19 PM
#11

hur man nu än läser och tolkar det där inlägget så tycks google ha tagit åt sig av någons kritik iaf, så där fick du rätt jens 🙂: http://www.swedroid.se/nexus-enheter-kommer-fa-manatliga-sakerhetsuppdateringar/

en kommentar i kommentarsfältet nämner dessutom att även samsung utlovat detsamma

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
8/5/15, 8:23 PM
#12

och här ser man fö en orsak till varför android på gott och ont aldrig kan bli lika kontrollerat som iOS…: http://www.swedroid.se/statistik-fran-opensignal-blottlagger-androids-enorma-ekosystem/

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
8/6/15, 6:14 AM
#13

Men jag är inte förvånad kissidor. Självklart måste dom förbättra sig och även Apple med tanke på säkerheten. Jag tycker det är skrämmande att man har t ex kontokort sparade i sin dator och eller telefon idag för säkerheten är inte bra.

Undrar hur många redan från dag 1 kommer använda sig av Apple Pay eller Samsung Pay ? Inte jag i alla fall !! 

ps. kissidor. Jag har beställt en Microsoft Lumia 640 Dual Sim och kommer få den i slutet av månaden för den var väldigt svår att få tag i enligt vår leverantör. Ska bli kul att testa den för BUFs räkning också men även för eget intresse. ds.

Annons:
kissidor
8/6/15, 7:02 AM
#14

jag sätter inte ofta på mig foliehatten, men jag väljer dock inte att spara mina kortuppgifter i datorn eller mobilen - det känns lite väl otryggt även för mig 🙂

du får gärna skriva en liten recension här på sajten sen när du hunnit utvärdera din lumia 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
8/6/15, 5:16 PM
#15

Jag ska se om jag kan knåpa ihop något om Lumia sedan. 🙂 Misstänker att jag får den imorgon.

kissidor
8/6/15, 7:07 PM
#16

Ta det lugnt, skriv så mycket du vill och orkar när du har lust bara - men kul om det blir några rader 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
8/6/15, 7:15 PM
#17

Ja, det måste ju gå ett tag för att kunna bedöma något. =)

[Jens]
8/7/15, 7:58 PM
#19

Ja det är fler som har hakat på och tagit åt sig allvaret och det är ju bara glädjande för oss användare. Ju mer de tänker till desto bättre och säkrare produkter får vi.

Razzora
8/12/15, 1:57 PM
#20

Måste säga att det är glädjande att se attfler och fler telefontillverkare tar verkligen åt sig kritiken för att göra telefoner och plattor mer säkra. För även om de använder sig av Android så kan man inte räkna med att de gör det 100% säkert. Jag litar inte på varken min telefon eller surfplattorna (inte ens min egna dator) så allt sparas på externa hårddiskar om jag ska spara något  och när jag inte använder disken så kopplas den ur. Enda sättet att vara något så när säker (hårddisken är så klart krypterat 😉)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Jens]
8/12/15, 4:05 PM
#21

Ja Razzora eller jag känner mig nog väldigt trygg med 'molnet' men aldrig surfplattan eller telefonen.

Upp till toppen
Annons: