Annons:
Etikettteknik
Läst 1812 ggr
[Jens]
2015-08-10 06:25

Ökad säkerhet i iOS 9

Många säger att man känner sig ’låst’ i en iPhone men då har de inte förstått vad det handlar om. Glad

Apple lägger stor vikt på ökad säkerhet och integritet i iOS 9.

Något som Apple var väldigt tydliga med under prestationen av iOS 9 var rätten till ett privatliv och integritet. Detta innefattade även vad användare har för appar installerat.

The apps that a user has installed are their business

Anledning till att detta nämndes är att flera appar scannar av vilka appar du har installerat via ett url-schema och använder den informationen för att rikta annonser till dig. En av apparna som gör detta är Twitter på iPhone och de beskriver själva på sin support sida varför och hur informationen används. Apple anser att detta är att underminera policyn for privatliv på iOS.

This is a basic human right. We all have a right to privacy.

Tim Cook

Vill du veta mer kan du kolla på Apples video Privacy and Your App från årets WWDC .

Annons:
kissidor
2015-08-10 14:42
#1

tsstsstss jens, var du inte lite väl nedvärderande nu i din idiotförklaring av oss som föredrar android 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-08-10 17:05
#2

Näääe ? Det står väl inget om android i det här väl?!? Lade upp samma hos iphone.ifokus.se och tänkte att det måste ju finnas iphone-användare på mobiltelefoner.ifokus.se också. hmm… 🤔

kissidor
2015-08-10 18:54
#3

åh föralldel då - men vilka menar du att det gäller då som tycker att iOS är låst? eftersom det tydligen var en helt felaktig slutsats jag drog att det var de som föredrar android som åsyftas (och dumförklaras, de "har ju inte förstått").

om det finns iPhoneanvändare på den här sajten också? ja det hoppas jag, det är min önskan iaf, att alla ska känna sig välkomna här och att vi i möjligaste mån ska slippa onödig dryghet och andra typer av påhopp mellan användare av olika OS. 

det är fö en uppmaning som jag vill rikta till alla då jag läst inlägg i en helt onödig ton från alla läger minst någon gång här på sajten - var nöjda och glada med att ni har den telefon ni själva vill och avstå från att skriva de som valt nåt annat på näsan att de valt "fel" och är mindre vetande mm. att diskutera är alltid roligt, men man bör inte glömma bort att det rör sig om personliga åsikter och preferenser - det som passar en passar kanske inte en annan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-08-10 19:29
#4

Det är alla som tycker att man känner sig 'låst' i en iPhone. 

Att jag berättar detta är att det där med att känna sig låst är en grej som har fastnat hos många för de vet inte hur en iPhone är idag utan tänker på vad folk sa för några år sedan innan iOS 7 kom. Jag känner mig inte alls låst utan kan göra precis det jag vill med telefonen. Det har aldrig varit något hinder för mig sedan iOS 7 kom. Visst hade jag t ex önskat vissa saker som t ex stora och små bokstäver i tangentbordet men nu kommer det i iOS 9. 

iOS utvecklas med tiden men samtidigt som den gör det så har Apple alltid tänkt på säkerhet först och det ser jag som viktigt.

Du har ju också märkt av utvecklingen eftersom du har använt iOS 6, 7 och 8. Det är en stor skillnad på iOS 6 och iOS 8.

Jag har en Medarbetare (han som vill köpa en android-platta) som har en iphone 6 plus och han sa från början att jailbreak är ett måste för man känner sig 'låst'. Han hade android innan men ville verkligen prova på en iPhone denna gång. Nu har det gått en tid sedan han köpte den och för två veckor sedan så berättade han att han har tagit bort jailbreak för det behövdes inte längre.

Jag log för jag tror jag förstår vad han menar och det vet jag att du vet också kissidor för när iOS 7 kom så förändrade allt och jag kan slå vad om att massor med personer som jailbreakade sina telefoner innan iOS 7 har lagt av och det blev än mindre när iOS 8 kom för att de har lyssnat på användare om sina önskemål och dessa fanns redan i andra mobila system och de finns nu även i iOS.

Jag skaffade mig som bekant en windows lumia 640 för att ha det på jobbet och över en helg så fick jag P A N I K ! Där kan man snacka om att känna sig 'låst'. Jag skulle aldrig tänka mig att ha en sådan telefon privat. Jag kan säga mycket om telefonen men det är inte så vänliga ord minsann. ;) På jobbet funkar den bra men inte mer än så.

[Jens]
2015-08-10 20:35
#5

På Apples senaste event så pratade Tim Cook vikten av integritet hos användarna som använder deras produkter och det gillar jag. Apple vill verkligen värna om användarens integritet vilket många tror att de gör tvärtom. Apple har jobbat stenhårt med detta och kämpar som t ex att inte använda sig av Google sökmotor som första val i sin webbläsare Safari utan väljer DuckDuckGo istället. Samma sak gäller Adobe Flash Player som de vägrar att använda i iOS på grund av Flash Players osäkra system. Till och med Adobe själva säger rakt ut att Flash Player inte är bra men där är det ju användarna själva som måste slå näven i bordet och säga att nu räcker det.

Fillixa
2015-08-10 21:24
#6

#4 iPhone duger inte ens till att ha på jobbet, så gammalt i jämförelse med Windows mobile 10! Sällan skådat ett så sektliknande sällskap som apple fans!

Annons:
[Jens]
2015-08-10 22:16
#7

Som jobbmobil funkar Lumia bra med tanke på Windows-miljön jag lever i men inte efter jobbet för min del.

[Lizzier_83]
2015-08-11 18:59
#8

Jag kan tycka att det är just inlägg som #6 som är så sjukt jobbiga så fort nån nämner apple, de kommer liksom i mängder och är alltid lika enkelspåriga. Gilla Android eller vänj dig vid att bli idiotförklarad liksom. Jag gillar båda systemen lika mycket, har en Android lur och en Ipad och vill inte vara utan någon av dem, men det är så tröttsamt med alla dessa mindre intelligenta inlägg riktade mot de som gillar Apple.

Upp till toppen
Annons: