Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3194 ggr
[lilalila]
2015-09-18 19:11

Tomten vandrar sin lysta ban...

Jag skulle lite snabbt behöva veta om någon vet svaret på gåtan ovan bara att googla så hittar man den. Jag skriver det här på helt fel sida, jag vet. Tack för svar!

Annons:
MaxFlickan
2015-09-18 19:22
#1

#0 Kan du inte googla själv då?…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[lilalila]
2015-09-18 19:25
#2

Hittar inget :(

Maria
2015-09-18 19:27
#3

Kan det vara "Månen vandrar sin tysta ban"

Dikten Tomten av Viktor Rydberg

http://www.xn--julsnger-d0a.se/julsagor/tomten-text-viktor-rydberg/

Hur det nu passar här inne???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2015-09-18 19:34
#4

#3 misstänker ts vill vinna en telefon. Men kan ha fel. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MaxFlickan
2015-09-18 19:36
#5

#3 Nope, det är ett matematik problem skulle jag tro.

"1 Tomten vandrar sin lysta ban …
Jultomten och tre tomtenissar, Frank, Bengt och Göran, ska i midvinternatten passera en isig hängbro över en djup ravin. Alla befinner sig på ena sidan ravinen. Bara två personer åt gången kan befinna sig på bron. Tomten och nissarna går olika fort och när de går två och två tar det den tid som den långsammaste behöver. Tomten går på 10, Frank på 5, Bengt på 1 och Göran på 2 minuter.

Ingen av dem kan gå över utan att ha något att lysa sig med, eftersom brons vägbana är skrovlig och halkig. De har en enda lykta och den måste en gående ha med fram och tillbaka. Det går inte att kasta lyktan mellan sig och dess brinntid är 17 minuter.
Tomten funderar och funderar… Till slut kommer han på att det går för alla fyra att ta sig över under den tid som lyktan brinner.

Hur ska de då bära sig åt?"

http://ncm.gu.se/node/654

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

lollynonna
2015-09-18 21:05
#6

#5 Exakt den gåtan finns med zombies och andra namn!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Upp till toppen
Annons: