Annons:
Etikettövrigt
Läst 25427 ggr
Skitgalen
2015-09-18 20:14

Samsung Galaxy J5, omdömen?

Någon som har någon erfarenhet av denna telefon? Vad jag förstått så är den ganska ny. Har såklart läst på om själva telefonen på återförsäljares hemsidor, men det är bara de tekniska delarna. 
Hittar inga omdömen/recensioner från privatpersoner någonstans, så tänkte väl att den är för ny. 
Men är det någon här som vet något om den?

Annons:
[Jens]
2015-09-19 09:13
#1

Jag är bekant med t ex Samsung Galaxy A5 och när jag tittar på den nya J5 så är den snäppet bättre. Verkar vara en bra telefon om man jämför med dessa två.

http://www.phonearena.com/phones/compare/Samsung-Galaxy-J5,Samsung-Galaxy-A5/phones/9466,8944

kissidor
2015-09-19 09:34
#2

aha, undrade vart sjutton mitt svar hade tagit vägen - men det var samma fråga fast på en annan sajt jag hade svarat på 🙂.

jag håller inte riktigt med om att J5 verkar snäppet bättre än A5 som i sig är medelmåttig - den har bla mindre RAM-minne och det är aldrig att rekommendera för någon telefon och minst av alla en samsung! mindre lagringsutrymme har den också - visst den tar sd-kort, men allt går inte att lägga på sd-kort. det finns bättre telefoner för samma pengar anser jag 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2015-09-19 13:25
#3

#2 Vad rekommenderar du för telefon då? O jag vill ha en Samsung helst, har redan testat A3 och A5 men var inte nöjd med dom.

[Jens]
2015-09-19 13:28
#4

Varför är Samsung så viktig?

Skitgalen
2015-09-19 13:29
#5

För att jag gillar deras telefoner?

[Jens]
2015-09-19 13:31
#6

Okej, jag tänkte mer på om det kunde ha varit så att du är van vid operativsystemet Android och det finns ju andra android-relaterade telefoner men i ditt fall så är det Samsung som gäller. =)

Annons:
Skitgalen
2015-09-19 13:41
#7

Helst skulle jag väl vilja ha en Samsung, men anledningen till att jag fastnade för just den var för att den var billig, jag har en iPhone nu men behöver byta ner mig lite pga ekonomiska skäl.. det är därför

[Jens]
2015-09-19 13:49
#8

Vad jag förstår på Kissidor så är J5 inte så bra gentemot A5. Om du inte var nöjd med A3 eller A5 så tror jag att J5 blir en bottennapp. Kanske skulle du titta på någon annan modell? Xperia Z3 eller Z3 Compact?

http://www.phonearena.com/phones/compare/Samsung-Galaxy-A5,Sony-Xperia-Z3,Sony-Xperia-Z3-Compact/phones/8944,8764,8744

Skitgalen
2015-09-19 13:54
#9

Men det jag menade med att jag inte var nöjd med A5/3 var mest pga skärmen, asså själva layouten på den. Jag fick testa en kompis som har S6 och den såg jättebra ut, o nu pratar jag bara om själva skärmen och hur apparna ser ut, hur det ser ut när man messar osv, det var det enda jag inte tyckte om. 
Processor eller RAM la jag aldrig märke till när jag testade nån av dom.

Skitgalen
2015-09-19 14:20
#10

Allra helst skulle jag nog vilja ha en S6 för den är snygg rakt igenom, både själva telefonen och "insidan", men där är det priset som hindrar..

kissidor
2015-09-19 15:34
#11

ja om det är en samsung du vill ha så är det, då har jag inga förslag i rätt prisklass. samsungs androidversion är väldigt hårdvarukrävande och därför måste man upp i högsta prisklassen för att få en riktigt bra användarupplevelse. men nu låter det ju som att du inte störs av att flyt och snabbhet inte är på topp eftersom det inte var det problemet du hade med A5 :). svårt att veta om det du hade emot layouten är bättre dock, det KAN ju vara det eftersom denna J5 kommer med samma androidversion i grunden som s6 - men anpassningen kan ju ändå se annorlunda ut. men den verkar ju finnas ute på butikshyllor i alla fall, så antingen masar du dig iväg och kollar på den och ser om det är som du vill ha den, eller så söker du på youtube om du hittar nån videorecension på den, eller så letar du i google playstore efter andra launchers och meddelandeappar som faller dig bättre i smaken :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2015-09-19 15:48
#12

Nej helt beroende av snabbthet är jag inte, visst är det väl lite surt om den ska dryga ihop sig helt och  hållet men jag tänkte kanske testa den och se om den är värd det, man vet ju aldrig. 
Jag kollade på en recension på Youtube där det var någon indisk snubbe som gjort en en  video där han öppnar upp lådan och testar telefonen och av det man får se så är den ganska lik S6an i layouten, och han hade ganska bra saker att säga om den men sen är det väl en helt annan sak att faktiskt ha den i sin egen hand sen :)

[LoveUnite]1
2015-09-20 16:13
#13

Jag funderar också på att köpa en samsung galaxy j5 och nu har jag en iphone 5c 8gb

jag ser samsungen som ett uppåt byte jämfört med min iphone, bättre kamera på båda sidor, större skärm, kan lägga in minne upp till 128 gb, o,5 gb mer ram minne visst 0,1 ghz mindre än iphonen men samsungen har 4 processkärnor (vet ej om det påverkar något) iphonen har 2.

Så jag hoppas jag får min iphone såld så jag kan köpa en ny mobbe =)

men är också nyfiken på lite omdömen om samsungen i jämförelse med en iphone 5c och tidigare.

Annons:
kissidor
2015-09-20 16:23
#14

tänk bara på att du inte kan jämföra hårdvara rakt av mellan olika operativsystem, iOS är mindre hårdvarukrävande än android generellt och samsung gör den mest hårdvarukrävande androidversionen av dem alla

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
2015-09-20 16:28
#15

Hur är iphone 5c operativet jämfört med samsung galaxy j5 operativet då?

🤔

Och vikten på samsungen är det en stor skillnad jämfört med en iphone 5c?

kissidor
2015-09-20 16:55
#16

nu fattar jag tyvärr inte riktigt vad du menar loveunite 🤔?  om du menar vad är skillnaderna mellan iOS och android så är det en för lite stor fråga för att svara på - även om de utåt sett med åren blir mer och mer lika varandra allteftersom de snor varandras bästa grejer - vilket ju är bra för oss konsumenter 🙂.

men innerst inne hanterar de processer och minne på helt olika sätt, vilket gör att din 5c sannolikt flyter bättre på sin till synes klenare hårdvara än den här samsungen.  jag är allt annat än säker på att kameran är bättre heller - att den har fler pixlar betyder absolut inte att den är bättre och iPhone har ju alltid haft ganska bra kameror.

haha, när man läser det här kan man nästan tro att jag är apple fangirl 😃, jag som aldrig skulle kunna tänka mig att stå ut med något annat än android i min telefon 🙂. men rätt ska vara rätt och jag vill bara inte att du ska bli besviken för att det sen i verkligheten inte stämmer så bra med dina antaganden pga saker som du kanske inte kände till 🙂

146 gram för J5  kontra 132 gram för 5c är vikterna vad jag kan se

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
2015-09-20 16:59
#17

Ah… hm… jag förstår dig kissidor, vill ha mer lagring på min tele dock, 8 gb räcker inte till något.

Måste tänka på vad jag har råd med, hehe.

Vilken telefon tror du är bäst gällande kamera, ram, processor och lagring runt en prisklass på 2200-2600 kr ? (icke operatör låst)

[Jens]
2015-09-20 17:04
#18

Jag får nog säga som kissidor att du ska behålla iphone 5s. Ingen telefon kan slå den om du vill köpa en ny för under 3000 kr. Vad är det som gör att inte 8 gb räcker till? Du vet att det finns adaptrar med extra lagring och du vet att det finns icloud? T ex denna Leef iBridge USB-minne: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/iphone-tillbehor/lagring/leef-ibridge-usb-minne-med-lightning-kontakt-32-gb-p96325

[LoveUnite]1
2015-09-20 17:11
#19

har en 5c, jag spelar mkt o batteriet dör på mindre än 2 timmar, måste ladda den ofta… ännu en grej jag inte gillar. :(

[Jens]
2015-09-20 17:13
#20

Jaha, så du har en 5c. Ja, den modellen är ju ganska gammal.

Annons:
[LoveUnite]1
2015-09-20 17:16
#21

haha, jo… hade jag haft en 5s eller senare hade jag självklart behållt men 5c har jag bara haft problem med på lagring o batteri sedan jag skaffade den, innan hade jag en 4s och den var till o med bättre än 5c så jag var mkt nöjdare med 4s.

kissidor
2015-09-20 17:21
#22

sant, 8GB är illa nog MED sd-kortsplats skulle jag mena - UTAN det måste vara väldigt jobbigt.

kameran blir knepig - en riktigt bra kamera får du helt enkelt inte i den prisklassen, komponenterna i de bästa mobilkamerorna är för dyra för att sättas i lite billigare telefoner. men jag skulle iaf titta på dessa i ditt ställe: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3028177,3110665,3262955,3024040

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2015-09-20 17:26
#23

eller kanske kolla på blocket vad du kan få en beg 5s för. fast iaf om du vill ha mer än 16GB så antar jag att det blir väldigt svårt att hitta inom din budget.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
2015-09-20 17:32
#24

Då diggar jag mest Huwaei P8

dock har den lägst ghz med 1,2 men står att den har 8 kärnor…. är det bra?

Om man jämför med 1,4 GHZ med 4 kärnor…?

Jupp jobbigt med bara 8 gb, kan inte ha så många appar och sedan får jag inte plats med många bilder, ska jag filma blir det stopp nästan med detsamma :(
Icloude o sådant är inte min grej… vill ha mitt på telefonen alternativ minneskort.

kissidor
2015-09-20 17:42
#25

de åtta kärnorna är mest till för att spara batteri - men man kan inte gå på bara hastigheten när man jämför processorer, det enda fallet man kan göra det är när två processorer är helt identiska förutom det - och så är ju inte fallet här. faktum är att årets flaggskeppstelefoner har rakt av sänkta processorhastigheter jämfört med förra årets, men ändå levererar de förstås snabbare resultat. jag ska inte gå in på orsakerna, ärligt talat är jag inte tillräckligt kunnig inom detta själv för att beskriva det  bra även om jag någorlunda fattar det själv - men så mycket kan jag säga iaf att det går tyvärr inte att göra en så enkel jämförelse 🙂.

huawei tror inte jag heller är ett dåligt val, har själv en huawei ascend mate 7 som reservtelefon, och det är riktigt kvalitetsbygge iaf 🙂. du som är van vid iOS kommer säkert inte att ha några problem med huaweis lite speciella androidanpassning heller.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-09-20 17:53
#26

Bra val! Huawei är en telefon som tyvärr alltför få vet för lite om. Det är en bra telefon.

kissidor
2015-09-20 18:02
#27

haha,  jaså jens - är det för som vet för lite om huawei 😃?!? sorry, kunde inte låta bli 😊.

men ja, huawei gör bra skit och fortfarande mycket prisvärd sådan. lite OT men de har ju bla fått förtroendet att göra den ena av årets två nexus-modeller - och för mig som alltså har dels en huawei och så en nexus som min primära telefon så är ju detta superintressant 😍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Skitgalen
2015-09-20 18:21
#28

Nu hoppar jag in mitt i smeten, är ju trots allt min tråd. 

Om man inte jämför J5 med andra telefoner utan bara som telefon i allmänhet, är den bra då? Jag använder min telefon för att messa, Facebook, ja dom flesta sociala medier, tar kort ibland, spelar ibland, duger den bra då? Gör liksom inget sådär överextremt som kräver så mkt…

kissidor
2015-09-20 18:44
#29

jo det är ju faktiskt din tråd 🙂- hoppas dock du inte tycker vi kapat den utan ändå hållit oss till ämnet till största delen .

jag tror att om man använder den som du så kommer den att vara helt ok.  det verkar också efter lite snabbt googlande att den liksom s6:orna har en väldigt mycket bättre optimerad mjukvara än tidigare samsungar och därför flyter på betydligt bättre än man  skulle kunna befara 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2015-09-20 18:49
#30

Nej det är ingen fara! 🙂

Ja vad jag läste om den så verkar den ju inte helt fy och skam, visst det är ju ingen topp telefon men den duger kanske bra åt det jag skulle använda den för och så gillar jag designen väldigt mycket också 😃

Upp till toppen
Annons: