Annons:
Etikettövrigt
Läst 2014 ggr
Bunn
9/19/15, 10:01 AM

Xperia Z1 vs Xperia Z5 compact?!

Hej alla! Jag är inte särskilt kunnig inom teknik/data och sånt så jag hoppas att det finns någon vänlig själ här inne som kan hjälpa mig :) Det är nämligen så att jag idagsläget har en xperia z1 och funderar på att byta till en z5 compact. Främst för att jag tycker z1an är alldeles för stor. Som tidigare nämnt så är jag inte så kunnig inom teknik och sånt så skärmupplösning och sånt där förstår jag mig inte på. Vad är största skillnaden mellan dessa två telefoner och vore det värt att byta? Jag använder mest min mobil till att ringa/smsa och surfa så nån "värsting" är jag inte i behov av. Jag är faktiskt ganska nöjd med den telefon jag har, bortsett från att den är så sjukt stor samt att jag inte har fattat hur man gör för (om det ens går?) att kopiera/klistra in tex länkar. Z1 tar bra bilder, åtminstone i bra ljus och vad jag förstått så ska z5 ta bra bilder även i sämre ljusförhållanden, vilket uppskattas! Att filma med telefonen (alltså z1) tycker jag inte har varit tipptopp precis, eftersom att ljudkvalitén inte är den bästa. Någon som kan svara på hur z5 compact är att filma med? Andra förslag på telefoner att byta till tas tacksamt emot. Jag har fastnat lite för Sony då jag tycker de har snygg design och enkelt att använda/hitta i menyn. Iphone är jag dock inte intresserad av. Stort tack på förhand!

Annons:
kissidor
9/19/15, 11:03 AM
#1

Det är nog svårt att hitta nån som kan svara på hur den är att filma med eftersom den inte finns att köpa än :) . den kommer i slutet av september till butikerna. Skillnaderna är inte jättestora egentligen, det är bara lite snabbare och lite bättre, inget revolutionerande. Därför tycker jag också du ska fundera på att nöja dig med förra compacten, z3 compact - det känns som att priset kanske skiljer mer än vad det är värt :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2787296,3303631,2168965 Beträffande länkarna, får du inte fram kopiera resp klipp ut när du långtrycker på länken? Och sen klistra in när du långtrycker igen där du vill kopiera in det?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Bunn
9/19/15, 11:58 AM
#2

Tack för ditt svar kissidor! Jag kan blåmarkera en text/länk men det kommer inte fram "kopiera" om texten/länken är svart. Är den däremot skriven i blå text så går det att lågtrycka på den och på så vis kopiera. Har för mig att jag läst nånstans om att z3 compact har problem med överhettning, men jag kan minnas fel. Det jag menade med filmningen var att nån här (som kan mer än mig) visste något om detta efter att ha läst telefonens specifikation :)

kissidor
9/19/15, 3:45 PM
#3

just kameran är det jag begriper allra minst om på telefoner så det uttalar jag mig så lite som möjligt om :) men överhettning på z3 compact har jag inte hört talas om - däremot på z3+, kan det vara den du tänker på? orsaken till att den har haft det problemet (som jag hoppas och tror att de har kommit tillrätta med till största delen genom mjukvaruuppdateringar) är att den har processorn qualcomm sd 810 och det är i den problemet sitter. det är den processorn som sitter i alla z5:orna också, så i såfall skulle det vara troligare att z5 compact överhettades än att z3 compact gjorde det. men som sagt, de har förhoppningsvis löst det. de flesta tillverkare som har satt detta chip i årets telefoner har lyckats lösa överhettningsproblemet till slut - visserligen på bekostnad av att processorn inte kommer till sin fulla rätt, men det är knappast något som märks av vid normalt användande :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Bunn
9/19/15, 9:55 PM
#4

Det kan absolut ha varit z3+ jag hade i åtanke. Okej, ja men då ska jag ta mig en funderare och kanske blir det en z3 compact istället då.

Upp till toppen
Annons: