Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4085 ggr
Skitgalen
2015-09-22 18:13

iPhone iOS 9; Medicinskt ID

Vet inte om det är någon som gjort ett sånt här inlägg men jag skulle så  gärna vilja uppmana er som uppdaterat era telefoner att fylla i Medicinskt ID under din profil i "kontakter". Det står längst ner i din profil "Visa medicinskt ID" du ändrar uppgifterna genom att trycka på "ändra" uppe i höger hörn. Till er som inte vet då.
Man vet aldrig när olyckan är framme och man är själv och ingen kan berätta för sjukvårdare. Det kan rädda ert liv, ta hand om er Hjärta

Annons:
[Jens]
2015-10-04 22:30
#1

Vid en eventuell nödsituation finns det uppgifter som underlättar för sjukvården och som kanske behövs för att rädda ditt liv. Sedan tidigare har du kanske hört talas om att det är en god idé att spara kontaktuppgifter till dina anhöriga namngivna med förkortningen ICE (In Case of Emergency). Lägg till ICE framför dina närmast anhöriga för att underlätta vid nödsituationer. Problemet med det är att många smarta mobiler är lösenkodsskyddade vilket gör det omöjligt för andra att komma in i telefonen om ägaren exempelvis inte är vid medvetande. Lösenkoden är bra om det är en tjuv som vill in i din telefon, inte lika bra om det är en sjukvårdare som vill ringa en anhörig. https://support.apple.com/sv-se/HT203037

Razzora
2015-10-05 14:04
#2

I dom senaste Android versionerna så kan man lägga till ett nummer eller ett meddelande i låsskärmen. Detta brukar väl normalt sätt användas om telefonen tappas bort. Men jag använder den för att lägga in sambons telefonnummer om något skulle ske istället. Inte för att det är ett långt meddelande men det är ju alltid något.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Ladydragon
2015-10-05 16:40
#3

själv har jag en mobil med Android 4.4 i kontakter längst upp så finns där en kontakt som heter ICE där kan man lägga in all info om sina sjukdomar allergier mediciner och även vilka kontakter som ska ringas upp om något händer 

om jag enbart har dra för att låsa upp skärmen så måste man gå in i kontakter för att hitta ICE 

MEN om jag har pinkod eller liknande på låsskärmen så finns där oxå ett alternativ att visa ICE informationen innan man låser upp 

så när jag är ute bortrest o liknande så har jag alltid pinkod på låsskärmen dels för att det ska försvåra för en tjuv men oxå om nåt händer så kommer man lätt åt ICE infon då den finns på låsskärmen

[Jens]
2015-10-05 17:12
#4

Ni menar att ni kan lägga upp ett meddelande som ligger konstant där i låst läge?

Razzora
2015-10-05 22:30
#5

Ja, det stämmer Jens. Jag kan ta en bild på min skärm då jag har Android 4.4

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
2015-10-05 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är bilden. Texten där jag har skrivit "Här kan man skriva något…" Är vad de kallar för Ägaruppgifter, vilket man istället kan skriva ett kort meddelande. Den finns alltid på låsskärmen. På Android 4.4 (LG G2) så finns den under Inställningar-> Skärm -> Låsskärm->Ägaruppgifter.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Jens]
2015-10-06 06:11
#7

Aha, men det känns lite snöpligt att ha texten framme hela tiden men jättebra att du tog upp det. Att detta togs upp var att massor av folk inte ens vet att medicinskt ID funkar på detta sätt. Har flera vänner som jag har berättat för och de hade inte en aning. Finns många dolda bra saker i varje telefon som folk inte använder. =)

Razzora
2015-10-06 11:32
#8

Som sagt detta är väl mer för de som tappar bort mobilen, men man använder ju det som man vill. Då vill jag hellre att de ringer upp min sambo om det skulle vara något. Men visst finns det många bra funktioner i dagens telefoner som inte visas upp lika mycker eller alls som andra funktioner.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: