Annons:
Etikettövrigt
Läst 893 ggr
ljungensjenka
2015-11-02 20:02

Ny telefon

Har haft min Xperia ZR i ganska exakt två år nu och känner att det är dags för en ny telefon då denna strular som sjutton (laggar, stänger av sig, ringfunktionen försvinner etc.). Har alltid haft Sony men börjat fundera lite på Apple . För tillfället står det mellan Xperia Z5, Xperia Z5 Compact, Xperia Z5 Premium och iPhone 6s. Behöver en tåligt telefon då jag har med den till stallet och ut i skogen på löprundan. Där kommer fördelen på de tre varianterna av xperia in, iom att de är vattentäta. Men är samtidigt lite sugen på iPhone just för att jag aldrig haft någon och "alla andra har".  Vad hade ni valt och varför?

Behöver argumentera lite för mina föräldrar hehe 😉

Annons:
kissidor
2015-11-03 19:22
#1

hehe, ja jag hade ju verkligen aldrig aldrig nånsin valt en telefon eller något annat heller för den delen "för att alla andra har" 😃. men bortsett från det verkar de nya 6s iphones vara riktigt bra telefoner - det är den första iPhonegenerationen jag själv skulle kunna tänka mig att ha åtminstone som jobbtelefon 🙂. jag säger inte att de inte har varit bra förut, men för mig som inte är så förtjust i iOS så är det dock först nu jag tycker att det börjar likna nåt 🙂. under tiden har förstås även android blivit mycket bättre, och faktiskt så blir de ju mer och mer lika varandra på ytan iaf trots att de funkar ganska olika "under huven". de snor varandras bästa grejer från båda håll helt enkelt, och det gynnar ju oss kunder 😉.

men alla tre z5:orna verkar riktigt bra också - och jag har inte hittills hört nåt om att skärmarna spruckit lika lätt som de gjorde på z3:orna. överhettningsproblemen med processorn sd 810 verkar de ha löst, har inte sett nåt om att de kvarstår i z5-serien. och att z5 compact fortfarande ligger kvar på "bara" 2GB RAM-minne tycks det inte vara minsta lilla problem med heller

vilken du än väljer blir det ju en rejäl uppgradering mot din gamla lur, så det är svårt att tänka sig att du inte kommer att bli nöjd oavsett. men iPhonen kan ju vara ett säkrare kort om det är så att du vill testa - du får säkrare pengarna igen på den om du ändrar dig och vill sälja

Värd på Mobiltelefoner och Android

ljungensjenka
2015-11-05 20:49
#2

Tack! Lutar nog lite mer mot Z5 ändå. Compact känns lite som en "B-variant" av den "riktiga" och Premium är så himla stor. Blir nog inte en iPhone denna gången, känns lite tryggare med en Sony iom att jag vet lite mer vad jag faktiskt får och hur de fungerar 😉Men inte helt bestämt än.

kissidor
2015-11-06 06:02
#3

Det är på sätt och vis en besvikelse att sony inte låtit sin compact-modell hänga med med lika långa steg hårdvarumässigt som storasyskonen, när den första compacten kom var det ju just det som gjorde den så makalöst populär, att det var den enda nättare modell som inte kompromissade med hårdvaran. Nu känns det ju som att de gör det litegrann på vissa punkter iaf. 

Men som sagt 2GB RAM i en androidtelefon med väloptimerad mjukvara (vilket tex sony brukar ha) räcker utmärkt, det är väl bara det att det imte känns riktigt framtidssäkert för den som vill ha kvar sin mobil så länge som möjligt. Och att skärmen fortfarande är så förhållandevis lågupplöst är ju inte enbart en nackdel, det är ju gynnsamt för både snabbheten och batteritiden. Personligen tycker jag faktiskt de gärna kunde lugna ner sig lite med de här vansinnesupplösningarna som börjar bli normen nu, 1980x1020 känns ganska optimalt för en 5-tumsskärm i dagsläget tycker jag, då kunde vi få bättre batteritid och mindre risk för överhettningsproblem

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: