Annons:
Etikettoperatörer
Läst 2880 ggr
[LoveUnite]1
1/10/16, 2:06 PM

Kod Sim Nätverk

Min bror köpte en Samsung Galaxy Gold från netonnet som INTE är operatör låst och man fick med comviq startpaket.

Jag testade så mitt 3 fungerade i den vilket den gjorde.

Nu är han utomlands och använder ett utländskt sim kort - hela grejen varför han köpte den - men, den begär sim nätverkod hela tiden, vilket jag har googlat mig fram till att det betyder telefonen är operatörs låst.

Men den är ju inte det…

Några ideér???

Annons:
kissidor
1/10/16, 3:55 PM
#1

Hette den verkligen galaxy gold? Har aldrig hört talas om en modell med det namnet 🤔. 

Hursomhelst så tillämpar samsung något som kallas regionlåsning som väl har till syfte att förhindra gråimport från länder med lägre prisnivå antar jag. Det ska egentligen funka så att om man bara första gången använder den med ett sim från den region telefonen är gjord för så ska det inte vara nåt problem att stoppa i ett sim från var som helst sen, men det vore inte första gången man hör om att det inte riktigt har funkat så problemfritt. Det ligger ju iaf nära till hands att misstänka att det har nåt med det att göra - speciellt kanske om han nu är utanför europa med den.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/10/16, 3:59 PM
#2

Tillägg, det står att man måste använda den minst 48 timmar (telefonen måste vara påslagen hela tiden) med simkort från "rätt" region först för att låsningen ska hävas

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
1/10/16, 4:02 PM
#3

Så nu när han är utomlands ska han ha sitt sv sim kort i eller det utländska och ha det i 48 timmar?

kissidor
1/10/16, 4:07 PM
#4

Mja nu när han redan är utomlands så tolkar jag det som att det kanske är kört tyvärr 😕. Möjligen isf det svenska, definitivt inte det utländska. Förutsatt att det är som jag misstänker att det är den här regionslåsningen som spökar.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
1/10/16, 4:11 PM
#5

Mmm, misstänkte det.

Ja för när han var hemma så tog han bara å satte in det utländska med en gång men fick ju den där varningen, då blev vi osäkra om den var låst, så då satte jag i mitt sim som är 3 och den fungerade, ingen varning kom upp.

Då satte vi in det utländska igen och tänkte det kanske blev så för att den är i det sv nätverket och inte utomlands än.

Känns ändå att olåst att det ska fungera med vilka sim kort som helst och när som helst.

Eftersom det svenska simkorten fungera måste det vara region låsning, gissar jag på. Googlat och läst att samsung gillar att syssla med sådant.

Det är en Samsung galaxu j5 gold (glömde skriva j5) … spelar dock inte någon roll misstänker jag.

kissidor
1/10/16, 4:21 PM
#6

Det kunde ha spelat roll eftersom tydligen inte alla modeller har den där regionslåsningen, men j5 verkar dock ha det eftersom man får fram att andra haft samma problem. Ser på andra sidor att man måste göra ett telefonsamtal på minst 5-10 minuter med ett "godkänt" simkort också för att det ska funka.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[LoveUnite]1
1/10/16, 4:45 PM
#7

Ja, då är det rätt kört med tanke på att han har inte ens smsat med svensk sim kort i den mobilen, och nu är han ju utomlands så…. de får väl köpa någon billig liten sket mobil där nere.

Trist att de inte skriver sådan på förpackningen , visst, nu har vi inte läst manualen, men sådan gör man väl ändå inte längre.

Suck, jag kommer får höra en massa sedan när han kommer hem då jag rekommenderade mobilen :( men olåst är ju olåst hur ska man veta att det är en massa konstiga steg man måste ta för att få den att fungera liksom.

Man tror ju det bara är in med sim kort, tuta o köra.

🤢

[LoveUnite]1
1/10/16, 5:33 PM
#8

Suck, stod ju på kartongen att den är regionlåst till Europa.

Man måste i minst 5 min ringa inom sv nätverk.
Står inga varningar att det är kört om man ej gjort så.

Ska kontakta Samsung och se om han kan ringa 5 min med sv sim men i utlandet (till sverige) och de låses upp eller vad en kod kostar… (billigast = bäst).

Tänk vad blind man kan vara!
Men aldrig hört talas om detta innan.

Har ju samma mobil själv, men har haft den några månader och använd den i sverige med sv sim kort så min borde ju fungera utomlands =)

kissidor
1/10/16, 6:29 PM
#9

ja den där regionslåsningen kan ju ge så allvarliga konsekvenser att det borde vara stora röda varningsskyltar på de telefonerna tycker man 😡! 

men vilken sabla otur ni hade också, det är väl ändå inte det vanligaste att man köper en telefon i sverige precis inför en resa och inte använder den förrän man redan är utomlands. 

förstår att det finns risk att du får höra ett och annat om din rekommendation… även om det inte är rättvist alls egentligen 😕 !

håller tummarna för att ni lyckas få hjälp att låsa upp den!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[LoveUnite]1
1/10/16, 6:58 PM
#10

Nej, det är faktiskt inte normalt, alltså han har ju två mobiler och köpte denna nya just för utomlands syfte (då den ej är så dyr) MEN man använder ju faktiskt något svenskt sim kort innan.

Lite får han skylla sig själv, men jag är mentalt förberedd för ett o annat när han kommer hem 🎧

FÖRHOPPNINGSVIS så räcker det med att han sätter i sitt svenska, eller vilket svenskt sim somhelst när han kommer hem, använder det lite så låses spärren upp.

Så får han fixa någon tillfällig mobil där nere.

Annars… är risken att det kostar för upplåsning för utomlands. Men då kanske han kan ta min istället, jag reser inte så mkt hehe.

Ska se vad Samsung säger imorgon.

Men, inte ens jag såg det och min är 4 månader nu, så blev en nyhet för mig också. Lätt att missa då kartongen är orange och etiketten orange.

Dock borde de som säljer dessa mobiler skriva klart och tydligt i beskrivningen att endast europeiska sim kort, för jag gick och läste igen och det står, operatörlåst = Nej.

Jag menar, man kollar faktiskt bara om den är operatör låst eller ej, och är den inte det så är den inte… men men, fick lära mig något nytt i hela denna röran, och verkar vara en grej Samsung sysslar med just med regionlåsningen, medan återförsäljarna verkar ju… bara vilja sälja 😎

Upp till toppen
Annons: