Annons:
Etikettmjukvara
Läst 1903 ggr
[Lizzier_83]
2016-01-14 19:34

Z5 compact eller iPhone 6, vilken har bäst kamera?

Vilken av dem skulle du säga har bäst kamera och varför?

Annons:
kissidor
2016-01-14 22:36
#1

vill du ha ett bestämt svar från någon som har provat båda lizzier, eller vill du bara veta vilken man tror hade passat bäst utifrån ens personliga preferenser 🙂? 

jag har i alla fall ingen av dem, men det är inte svårt att lista ut att iphonen skulle vara en lämpligare kamera för mig iaf. den högre upplösningen i sonyn har jag ingen användning för, och en kamera där man bara använder autoläget och siktar och trycker och så blir det ok varje gång, det är en kamera för mig det - passar min skicklighet som fotograf perfekt 😊.

jag begriper som sagt ingenting om fotografering, men av det man läser så verkar det ju lustigt nog som att snart sagt alla märken lyckas bygga bättre mobilkameror med sonys kamerasensorer än sony själva 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Lizzier_83]
2016-01-15 11:07
#2

Det går bra med båda delarna :) Jag tänkte att förr (när jag hade iPhone) så var ju inte kameran i närheten av tex Sonys mobiler men blev lite nyfiken då iPhone nu på senare börjat bry sig mer om just kameran. Jag gillar ju egentligen iPhones system mer än android men har dragit mig för att skaffa just för kamerabiten. Men då kan det alltså vara värt med ett försök då :)

kissidor
2016-01-15 16:06
#3

det tror jag absolut 🙂. av vad man kan läsa sig till så anses inte just sonys kameror konkurrera med iPhone, utan det är samsungs s6:or, lg:s g4 samt googles nexus 6p samt 5x som den främst konkurrerar med. sen är de alla bättre eller sämre på vissa områden såklart, så beroende på hur, vad och när man fotograferar kan det också ha betydelse för vilken kamera som hade passat en bäst. 

(alltså sonys kameror är ju inte dåliga, de verkar bara inte vara med i den absoluta toppstriden)

Värd på Mobiltelefoner och Android

marcusln7
2016-01-17 09:46
#4

Jag kanske skriver lite sent nu. Men det är ju klart att Sony är inte direkt Apples största konkurrent. Men Sony kameror är mycket bra och för en Sony-telefon får du verkligen vad du betalar för. Jag har själv en Z3+, den kom ut 2015, tror jag. Även fast Sony inte är det populäraste så har dem nog av de vassaste kamerorna på marknaden när det gäller mobiltelefoner. Iphone måste du ju också betala mer för. Så min slutsats är om du gillar att ta t. Ex naturbilder etc så är Sony ett bra alternativ elr om du bara vill ta några få bilder, kanske lite mer selfies så funkar båda lika bra. Dessutom kan det ju vara bra om folk inte bara väljer det populäraste som är på marknaden utan man låter här då Sony träda fram. Sony har verkligen bra teknologi för sina produkter, så efter är dem definitivt inte. Det är nog lite före i teknologin dem är. Dem hade ju NFC tidigare än andra företag etc.

kissidor
2016-01-17 11:28
#5

#4 jag tror alla är överens om att sonys kamerahårdvara är top of the line - och som jag sa sitter ju deras sensorer i det mesta från andra tillverkare när det ska vara en riktigt bra och påkostad kamera - men det verkar vara nåt med mjukvaran som gör att de som är riktigt noga med sina kameror inte håller sony allra högst. men som sagt dåliga är de ju absolut inte, och z5-generationen verkar vara ett litet lyft också. 

sen är det som sagt frågan om vad, när, hur man fotograferar som blir avgörande också. en del mobilkameror excellerar verkligen i autoläge, och dit hör ju bla senaste iPhone och samsung. lg g4 tycks däremot vara den som uppskattas mest av de som kan och vill göra manuella inställningar för att de vet vad de håller på med och vad de vill ha.

och om vi som du gör pratar om andra  bitar än kameran så har ju sony med hela z-serien gjort enormt fina telefoner och plattor som helt klart varit kandidater till bästa androidenheter för sin tid samt högst värdiga alternativ till iPhone och iPad för den som föredrar android. jag har själv både en liten och en stor sony-surfplatta, så jag har absolut ingenting emot sony. sambon hade z3 compact och var helt enormt nöjd. så det enda jag säger är att av vad jag kunnat läsa mig till (och jag läser mycket om sånt här, för att det intresserar mig) så har inte sonys kameror brukat anses vara de absolut allra bästa. 

och att om lizzier nu föredrar iOS så ser jag inte att kameran skulle vara en anledning att akta sig för att skaffa en iPhone 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

marcusln7
2016-01-17 16:44
#6

Jag kom och tänka på det att Apple använder sig av Sonys kamera och Samsung's processor i deras Iphone 6, hehe. 😉 

För mig är det också så att min Sony telefon brukar jag använda både manuell inställning och automatisk ibland när jag tar naturbilder (vilket jag gör mest). Sen är det ju också så att alla har olika smak, folk gillar olika märken och saker. Tycker själv att Sony är nog en av dem mer prisvärda när man tittar på specifikationerna (menar nu bara Z-serien) och designen. Jag har själv aldrig haft en Iphone men har hört en del som gillar och en del som inte gillar. Som sagt, olika smak.

Annons:
kissidor
2016-01-17 17:09
#7

mja, sonys sensor har de nog köpt som den är tror jag - men processorn kan man väl inte riktigt säga att den är samsungs - den tillverkas av samsung men apple har ju själva utvecklat den. 

ja visst är det frågan om personlig smak 🙂, numera när alla de främsta telefonerna är så snabba och stabila och kan så mycket. jag har haft flera iPads och har numera även en iPhone (som jobbtelefon), och de är ju bra och så, men…  jag trivs liksom inte riktigt med dem på samma sätt som med mina androidenheter 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: