Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1145 ggr
konichiwa
2016-01-23 17:37

stor smartphone

Jag vill ha en stor smartphone som ändå går att hålla i handen utan att man tappar den. Gärna en Samsung. Tips tack!

Annons:
marcusln7
2016-01-23 20:19
#1

Om du vill lägga ner lite mer pengar, runt 6000 kr samt vill ha en Samsung så skulle jag säga en Samsung Galaxy S6 eller Galaxy S6 Edge.

Men annars kan du få en lika stor telefon, lite över 5 tum eller mer för ca 5000 kr eller mindre från Sony. Jag skulle rekommendera en Sony Xperia Z5 (~5000-6000 kr), Sony Xperia Z3+ (~4300-6000 kr) eller Sony Xperia M4 Aqua (~2000-3000 kr)

kissidor
2016-01-24 08:52
#2

det är svårt för mig att veta vad som för dig är en stor men inte för stor skärm 🙂. jag har trots tjejhänder med ganska korta fingrar inga problem alls med 6-tummare som google nexus 6 eller huawei mate ascend 7, men jag får medge att samsungs galaxy s6 edge+ samt google nexus 6p (båda 5,7") känns ännu lite nättare och lättare att ha att göra med.

du skriver att du vill kunna hålla den i handen utan att tappa den - jag testade faktiskt tom en 7-tums telefon och det var precis det jag kände då, att denna kommer jag att tappa för den var så stor att jag inte kunde balansera den i handen. så är det bara det du är ute efter men kan tänka dig att för det mesta använda telefonen med bägge händer så är ända upp till 6" inget problem, om du inte har väldigt små händer.

jag kan ändå göra en hel del även med mina 6-tummare med bara ena handen, man kan ju placera sina mest använda appikoner så man når dem med tummen, eller använda en sån app som gör att det ploppar upp en liten solfjäder med appar och inställningstogglar när man trycker eller swipar tex nere i högra hörnet.

men är ditt krav att du måste kunna hantera precis allt i hela telefonen med endast ena handens tumme så är det ju en mycket mindre skärmstorlek vi talar om. 

så jag kan inte svara på vad som är rätt för dig, men jag rekommenderar dig att gå till en fysisk butik och känna på vanliga s6, s6 edge, samt s6 edge+ - för det är riktigt bra telefoner. jag skulle kunna rekommendera en hel del modeller av andra märken också om jag visste vilken skärmstorlek du lutade åt, men samtidigt om du nu är van vid och gillar samsung så kanske det är överflödigt eftersom s6-serien ändå är såpass bra, det bästa samsung har gjort på ett antal år enligt min mening.

men sen hoppas jag att de ligger inom den budget du tänkt dig - vanliga s6 har ju ändå kommit ner rätt hyfsat i pris jämfört med det ursprungliga, men edge+ har ju fortfarande ett pris som nog avskräcker rätt många. du får ju också tänka på att ingen av s6:orna tar minneskort, så behöver du ha en massa lagrat i telefonen så måste du köpa en med tillräckligt mycket minne från början, och då kostar det ännu mer förstås.

men återkom gärna och berätta lite mer om vad du är ute efter, lite mer specifikt om skärmstorleken (du kan ju tex berätta vad du har nu och hur pass lagom eller inte du tycker den är) och vilken budget du har för köpet. har du tänkt dig att lägga ut väsentligt mindre än vad s6:orna kostar så är det bra om du också kan berätta vad som är viktigast för dig i telefonen, för ska man gå ner i pris får man ju räkna med att allt inte är på topp utan man får offra vissa saker - medans de dyraste telefonerna liksom kommer med extra allt på alla fronter 🙂(utom batteritid då kanske)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: