Annons:
Etikettövrigt
Läst 1116 ggr
Ellrose
2016-02-11 18:55

Sony Xperia Z5 Premium

Hej. jag ska eventuellt skaffa mig en ny mobil och då står den här högst på listan. jag vill ha en mobil med bra kamera. jag sms, ringer , mms mycket. sitter med internet då och då så därför kommer jag bara ha 5gb surf på mobilen.

Är det någon här som skulle rekommendera mobilen eller inte. och varför är den bra/dålig?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
kissidor
2016-02-11 20:42
#1

Det är inte den allra bästa kameran, den sitter nog i samsungs galaxy s6:or faktiskt. eller om du gillar att pilla med dina kamerainställningar och vet vad du gör kan lg g4 vara ett ännu bättre alternativ. men där bör man ha lite lite is i magen isf, för både galaxy s7 och lg g5 presenteras om bara ett par veckor - och de lär ju inte vara sämre precis 🙂. framförallt mörkerbilder lär den väl inte ska vara så imponerande på, men tar du inte så mycket såna kan du ju strunta i det. sen handlar det ju lite om tycke och smak också - swedroid gjorde helt nyligen  en blindtest bland sina läsare med galaxy s6, xperia z5 och nexus 6p, och några dagar senare fick man veta vilken som var vilken om man inte redan hade gissat det. du kanske kan ta en titt på de bilderna och se vad du tycker själv, här är först blindtestet: http://www.swedroid.se/blindtest-samsung-galaxy-s6-edge-huawei-nexus-6p-och-sony-xperia-z5-premium/

och sen resultatet: http://www.swedroid.se/segraren-i-vart-kamerablindtest-framrostad-av-er-lasare-ar/

däremot har ju sony definitivt ett trevligare och rappare gränssnitt än samsung, och betydligt bättre optimering av batteritiden 🙂. 

en sak man möjligen kan fundera över om man överväger att köpa z5 premium nu är att hela förra året nog i backspegeln kommer att ses som lite av ett mellanår vad gäller mobiler, detta pga att den processor som var självskriven i alla årets toppmobiler med android och windows - qualcomm snapdragon 810 - hade överhettningsproblem. de första batcherna som släpptes hade riktigt stora problem och där hade inte heller tillverkarna hunnit göra något åt det, så det var rena katastrofen. mot slutet av året hade dock både qualcomm lyckats fila lite på processorn och tillverkarna hitta på olika tricks för att kyla ner den så tex z5:orna och nexus 6p som båda kom på hösten har inte alls de där problemen. men ändå så har ju nu efterföljaren snapdragon 820 kommit - och med den har det inte alls ryktats om några överhettningsproblem överhuvudtaget samt att den ska vara påtagligt strömsnålare, vilket gör att många skulle nog dra sig för att köpa en sd 810-telefon nu när sd 820 redan är på väg ut. men det är klart, då får du antagligen vänta ända till i höst isf om du vill ha en sony, för jag har iaf inte hört något om att de tänker släppa en uppgradering i vår.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ellrose
2016-02-12 18:12
#2

#1 det där snapdragon 810 var är det för något och är det farligt? jag kan inte så mycket om  mobiler utan vill bara kunna ringa, sms, mms, chatta mm.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

kissidor
2016-02-12 23:31
#3

haha ojdå sara - jag nördade viss loss lite för mycket där 😃! ber om ursäkt för det, men eftersom du funderade på en såpass högpresterande telefon som inte var en samsung så tänkte jag att du kanske hade läst på lite om smartphones 🙂. men som sagt, det blev nog lite överkurs där 😊. 

snapdragon 810 är som jag skrev processorn som sitter i xperia z5:orna - dvs "hjärnan" i dem. farliga har de aldrig varit vad jag vet, det enda var med den första versionen och i de första telefonerna  att när de överhettades så saktades processorn ner så att telefonen blev väldigt seg och vissa appar inte fungerade alls. detta löste man som jag skrev mot slutet av 2015 genom både förbättringar i själva processorn och olika trix i telefonerna för att ytterligare kompensera för problemet, och de telefoner som släpptes på hösten med denna processor har det inte varit några problem med - och dit hör ju då z5:orna. ändå är det många som är sådär lite lagom insatta i det - tillräckligt för att ha hört något om att man ska passa sig för sd810 - men inte tillräckligt för att veta precis vad problemet var och vilka enheter som faktiskt var drabbade. detta skulle då möjligtvis kunna påverka andrahandsvärdet på telefonen och det var väl egentligen bara det jag ville ha fram.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: