Annons:
Etikettmjukvara
Läst 2431 ggr
Sindri
11/30/16, 10:36 PM

Sony PC Companion - kan inte installera

Suck! Skall byta från en Xperia Ray till en Xperia E (inga kommentarer, vet att det  är dumt, men orkar inte hålla en tv-skärm i handen). Med Sony PC Companion skall det ju gå så bra, men fanskapet funkar ju inte….. Hur får jag över foton, sms, mms, rätt kontakter mm???????

Annons:
Razzora
11/30/16, 11:54 PM
#1

Vad är det som händer Sindri? Kan du installera Sony PC Companion eller är det något annat som händer?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Sindri
12/1/16, 10:18 AM
#2

Försökte från både gamla och nya telefonen, då kunde programmet inte installeras. Installerade sedan från Sonys hemsida, det gick, men överföringarna fungerade inte.

Nu har jag fått in både kontakter och bilder i nya telefonen genom bluetooth, men är det möjligt att få in sms:en och mms:en?

kissidor
12/1/16, 11:07 AM
#3

tyvärr har jag inte använt sonys pc companion sen min xperia x10 mini när det begav sig, och då fann jag det extremt svåranvänt och opålitligt. men det finns ju även tredjepartsappar för backup av åtminstone sms, har du testat någon sådan sindri? kontakter och bilder skulle jag vilja råda dig att du fortsättningsvis synkar med ditt googlekonto.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/1/16, 3:36 PM
#4

Nej, vill inte hålla med massa konton och inloggningar. Är nog övervakad som det är.
Som sagt - kontakter och bilder är överförda via bluetooth. Men sms:en finns inte i min Xperia Ray när jag kollar i datorn. Har ingen aning om var de lagras heller. Om en månad bryr jag mig antagligen inte….

Nu skulle jag bara vilja ha en vettig ringsignal, det fanns inte mycket att välja på här, men barnen kan hjälpa mig med det i helgen.

kissidor
12/1/16, 4:16 PM
#5

aha, du tänker så 🙂 - själv tänker jag att övervakad det blir man ändå så man kan lika gärna dra maximal nytta av det 😃.

men ok, det finns som sagt ett gäng tredjepartsappar i google play (eller du kanske menar att du öht inte använder dig av tredjepartsappar eftersom det kräver ett google-konto?) för backup och återställning av sms, men det kanske ändå är så att de funkar dåligt med din ray då jag förmodar att den har en väldigt gammal androidversion - kanske 2.3 eller nåt sådant? tror iaf inte många apputvecklare testar sina appar så långt bakåt, men det kan ju funka ändå förstås om man har tur

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/1/16, 5:01 PM
#6

Nähädu - den nya har minsann 4.2.1, men den är väldigt basic i alla fall. Bryr mig inte så mycket, surfar inte, inte FB och Whats App och sånt, möjligen kolla SL nångång. Och vill inte ha en TV i handen….

Kan jag få in mina sms och hitta en bättre ringsignal är jag nöjd.

B t v: Kan ta emot mms, men inte skicka. ??

Annons:
kissidor
12/1/16, 8:39 PM
#7

men sindri det vet jag väl att den har, det var ju hela poängen med köpet eller hur 🙂? om du läser en gång till och noggrannare så ser du att det var ju inte alls det jag sa, jag spekulerade i att den gamla luren kanske hade så pass gammalt som 2.3. (men jag googlade på det nu och ser att den blev faktiskt uppdaterad till 4.0.4, så ok den hade också en nyare version än jag trodde, men det var hursomhelst inte den nya luren jag pratade om)

hmmm, och du har kollat apn-inställningarna? vad får du upp för meddelande när du försöker skicka mms då?

och du har datatrafik och kommer ut på nätet och så annars?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/1/16, 8:48 PM
#8

Ja, sorry, det syftade du på, ser jag nu. Ursäkta, men jag tappar vett och sans när inte maskinerna gör som jag förväntat mig! 😊 Nej, den gamla har bara 2.0 nånting, det står i den  och det står också att den har senaste programvaran. Sony har nåt så märkligt som en support man kan ringa och prata med på kontorstid och de sade att den inte gick att uppdatera mer. I så fall hade jag bara köpt nytt batteri.

Har skickat om mms:et och liksom imorse så står det att det är skickat!

Sindri
12/1/16, 8:53 PM
#9

NU kom det senaste mms:et fram! Märkligt.
Nu skall jag väl klara av att ladda ned Bankid och hitta en bättre ringsignal.
Sms:en? 😭

kissidor
12/1/16, 9:10 PM
#10

ja det är svårt att fokusera på annat när tekniken djäklas med en 😓.

me, hur var det nu med tredjepartsappar från google play - ville du inte ladda ner sådana utöver de helt nödvändiga som tex bankID eller? annars finns det säkert nåt både för ringsignaler och sms där

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/1/16, 11:39 PM
#11

Nu har jag hittat en bra låt som jag kör introt på som ringsignal så länge. Börjar gilla min nya telefon! 🙂

kissidor
12/2/16, 12:18 PM
#12

Härligt att höra att det börjar reda upp sig sindri 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/4/16, 12:35 AM
#13

Satt och lekte med telefonen och hittade att det fanns några riktigt gamla sms på sim-kortet och dem kunde jag kopiera över till telefonen.

Hur jag fick dem till sim-kortet vet jag inte, hittar inga sådana inställningar på den nya Xperian. Men de sms:en kommer från en Nokia.

Men om jag kunde hitta det på gamla Xperian och sedan få över till nya vore det kul.
Någon?

Annons:
kissidor
12/4/16, 8:28 AM
#14

kan det ha varit så gamla sms att det var innan sms kombinerades ihop automatiskt så att man kan skriva hur långt man vill? hursomhelst så har väl inte det gått att lagra sms på sim-kortet på många år. men hade du ett minneskort i din ray? isf skulle du iaf kunna testa om den här appen funkar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore&feature=search_result

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/4/16, 10:10 AM
#15

Tack! Ja, det var innan det blev "konversationer". (Gillar inte!! - Ja, du ser jag är en gammal konservativ kärring!)

Skall testa den.

kissidor
12/4/16, 12:01 PM
#16

kan slå vad om att så mycket äldre än jag är du inte, kanske yngre tom - så det är nog andra omständigheter som styr hur man ser på saker och ting 😃. 

lite OT, men jag slog faktiskt till på en beg telefon imorse och vet du hur stor den är? 6,8" skärm 😃! men vi får se, jag håller inte för uteslutet att det blir i drygaste laget att hantera - men tanken är i såfall att den ska ersätta minst en telefon (kanske två då den har dubbla simkortplatser) och en surfplatta, så totalt sett skulle det bli mindre att släpa på

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/4/16, 1:42 PM
#17

Men jeansfickor då……..???? Är en tant som gillar handväskor,  men hatar att släpa på  dem!

Nåväl, den där sms-backupen var för molntjänster, inget för mig. (Har ju sagt att jag är en gammal konservativ kärring) Dessutom hade inte den gamla telefonen tillräckligt med minne för att installera det. (Orka flytta minneskortet också???)
Jag kopierade över några meddelanden, sen blev SIM-kortet fullt. Hur tömmer man det?

kissidor
12/4/16, 3:07 PM
#18

mja det finns ju ändå inte fickor på alla mina kläder så det har aldrig varit en faktor i mitt val av telefonstorlek. kan hålla med om handväskor dock, man har dem och det måste man för inte kan man vara utan alla sina små bra att ha-saker! men samtidigt vill man inte släpa på dem för jämnan.  oftast har jag handväskan med i bilen samt till jobbet osv, men släpar sen inte med den vid minsta lilla. stoppar helt enkelt telefonen under bh-bandet när den ska förflyttas kortare sträckor och annars ligger den bara bredvid mig på bordet. 

är inte heller intresserad av att alltid kunna hantera telefonen med bara ena handen, det gör jag nästan aldrig och förstår inte vitsen med det - om man nu inte dagligen åker långa sträckor i tunnelbanan och alltid får stå så man måste hålla i sig med ena handen eller något liknande. gränsen för mig går först när telefonen blir så stor att jag inte ens kan hålla den i ena handen utan att tappa den ideligen - och det är fullt möjligt att den här överskrider den gränsen, det får vi se 🙂. tänker på hur du upprepade gånger deklarerade att du inte ville ha en tv med dig - och det slog mig att det är mer eller mindre precis vad jag vill ha, eller så nära det bara går åtminstone😃. eller en dator iaf 🙂.

nja den appen är inte i första hand till för att användas med molntjänster, det fanns två väldigt populära alternativ varav jag själv använder den andra och den är till för molnbackup, men den jag länkade åt dig var den som går att göra backup till sd-kort med. "Backup is created locally on the phone by default, but you have the option to upload to Email, Google Drive or Dropbox." däremot kan jag mycket väl tänka mig att den tyvärr inte fick plats i din ray.

ingen aning om hur du tömmer simkortet annat än genom att manuellt radera sms:en ett och ett tyvärr.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/4/16, 3:38 PM
#19

😃Haha, men det vore ju bra om det alltid fanns olika storlekar att välja på bland telefonerna, så skulle alla vara nöjda och glada.

Vågar du ha fånen så nära kroppen? Har fortfarande en kluven inställning till det. Men jag fnular på nån sorts "fickbälte" istället för väska. Syr i fickor på kjolar och klänningar där jag kan.

Ja, det blir ett pillgöra att flytta över sms:en, men det blir så jag gör. Men på den nya fånen skall jag kanske skaffa ett större SD-card och kunna ha sms:en där. Då blir det ju mindre problem när jag måste byta nästa gång. Enligt barnen håller den här inte mer än två år - vi får väl se.🤔

kissidor
12/4/16, 3:54 PM
#20

ja skaffa ett större och snabbare minneskort, så får du plats med lite bilder också. bilder och appar tar ju mer plats för varje år som går då den tekniska utvecklingen tillåter mer komplexa appar, kraftfullare kameror etc. du behöver ju inte köpa det värsta som finns, men några kronor extra för kvalitet brukar ju ändå löna sig.

mja blir det nån skillnad mot att ha den i fickan då, med avseende på strålningen? har inte tänkt så mycket på det, har skrivbordsjobb så oftast ligger den bredvid mig. 

haha, ja ett typ verktygsbälte har jag också tänkt på många gånger - men vet du vad jag allra helst skulle vilja ha? ett förkläde med fickor, sådär som kvinnor hade förr i tiden och alltid gick omkring med - älskar när jag har mycket att göra i köket och sätter på mig förkläde och då har en stor ficka att lägga grejer i - då brukar jag avsiktligt "glömma" att ta av mig förklädet när jag är klar för att det är så skönt att ha det på sig 😃.

jo det var ju det som var min invändning också, att jag tror tyvärr inte den telefonen håller måttet så länge som du hoppas på. men vem vet, kanske finns det mer att välja på om ett par år. det är ju helt uppenbart att det finns en marknad för mindre telefoner, iPhone SE har ju vad jag förstår sålt bra. därför verkar det lite korkat av androidtillverkarna att inte en enda av dem försöker utnyttja det glappet 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sindri
12/4/16, 4:16 PM
#21

Mmmm! Förkläde gillar jag. Har jag ingen ficka tillgänglig får det bli ett litet midjeförkläde. Hoppsan! Nu hamnade vi långt från telefoner. 😉

Ja, jag har läst någonstans att det finns ett visst sug efter små fånar också, så kanske man kan hoppas få några att välja på om ett par år.

Upp till toppen
Annons: