Annons:
Etikettövrigt
Läst 2482 ggr
Carmarino
2017-06-01 16:11

Mobilfria dagen

Idag är det mobilfria dagen. Är det någon av er som har uppmärksammat den och stängt av mobilen? Jag har det inte i alla fall. 🤫


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2017-06-01 16:30
#1

Ehhh nä, jag har inte uppmärksammat det och skulle jag gjort det hade jag inte stängt av mobilen ändå.

[Devya]
2017-06-01 16:36
#2

Har inte alls vetat om det men skulle aldrig I livet kunna stänga av min arbetstelefon. Den måste få vara på ifall det sker några förändringar i mitt arbetsschema.

Mobiltelefon är alltså inte ok men vanlig fast telefon är acceptabelt? Jag använder nämligen min arbetstelefon endast för samtal och sms. Den har inte ens I-net.

alicetrött
2017-06-01 16:44
#3

Den verkar vara helt urladdad så ja den är avstängd. Men jag visste inte att det fanns en "mobilfri dag"

Maria
2017-06-01 16:54
#4

Eftersom jag inte har fast telefoni så är det otänkbart för mig att stänga av telefonen.

Jag upplever också att det är många som inte längre har fast telefon. Inte hade man en telefonfri dag förr😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-06-01 17:04
#5

Nej man hade inte någon telefonfri dag förr, men det berodde nog mest på att telefonen stod där den stod. 🙂

Det står ju i förklaringen att "Uppmaningen ska bidraga till en ökad ljudmedvetenhet och aktsamhet om den gemensamma ljudmiljön och erbjuda en dag till ljudvila för såväl användare som ofrivilliga lyssnare."

Detta behövdes inte förr i tiden när telefonen bara hördes i det egna hemmet, bara hade en ringsignal, inte ringde i timmar och inte gick att spela upp musik och annat med. Så särskilt många ofrivilliga lyssnare fanns det nog inte heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-06-01 17:38
#6

Jag har nog aldrig blivit störd av just ljudet av mobiler. Jag har heller inte känt mig som någon ofrivillig lyssnare då de flesta använder lurar.

Jag satt t.ex i ett väntrum i en timma idag med flera människor som använde sin mobil och jag hörde inte ett pip😉

Hade uppmaningen däremot varit att vi skulle prata med varandra istället eller vara mer närvarande så hade jag tyckt det känts mer naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kissidor
2017-06-01 21:50
#7

oj, det hade jag ingen aning om - men jag hade aldrig anslutit mig till det ändå - vara utan mobilen, huvva 😮! 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Roe Deer]
2017-06-10 18:34
#8

Jag har inte uppmärksammat denna dag, jag har dock gjort ett medvetet val att inte surfa på min telefon, bara via datorn. Detta för att jag dels inte trivs med tanken på att hela tiden vara tillgänglig och frånvarande av det som sker runtomkring mig. Jag lämnar ofta telefonen hemma om jag ska till en vän eller familjen, eller åka och handla. Självklart ringer och sms:ar jag regelbundet, men detta är för mig en sund mobilrelation =) Denna mobilfria dag är nog mest till för dem som ständigt är uppkopplade och rentav beroende av att titta i telefonen hela tiden. Jag gillar medveten närvaro och en stressfri vardag ^^ Men intressant att det fanns en dag för detta!

Upp till toppen
Annons: