Annons:
Etikettoperatörer
Läst 1916 ggr
Hittehund
2017-06-05 23:55

Bättre mobiltäckning i sommarstugan?

Jag bor i mitt fritidshus flera månader om året. Jag har ingen fast telefon där eftersom Felia inte lyckas leverera den tjänsten utan att den hela tiden går ned och försvinner/med svagt ljud.

Min operatör är Telenor och jag har mobiler med uppdaterade simkort. En Samsung Galaxy 7 med sämst mottagning och tre Iphone 6s där det är snäppet bättre.

Som bäst kan jag vid unika tillfällen få fyra bluppar. Men oftast är det en eller två. Sedan jag ställde in dem på bara 2g kan jag få två stadigt emellanåt. Men jag missar en massa samtal då det trots två bluppar inte kommer fram ringsignaler. Min arbetsgivare är inte helt nöjd att inte kunna nå mig.

Jag köpte en sådan här:

https://www.mobilkoden.se/sv/artiklar/pro-5000-antenn-4g-pro-5000-698-960mhz-1710-2700mhz-11dbi-vit.html

som fungerade noll. Återförsäljaren kände inte till sin egen produkt utan hänvisade till tillverkaren som hävdade att jag behövde köpa en 3grepeater för 7500 kronor för att den skulle fungera.

Jag sitter här med mina tre bluppar och måste bevaka telefonen hela tiden och jag klistrar upp den med silvertape på ett fönster för att öht få den här mottagningen. Inne är det dött och jag har bara mottagning i en riktning från huset.

Finns det något jag kan göra?

Annons:
kissidor
2017-06-06 22:13
#1

om jag förstår dig rätt är det alltså telefoni och inte i första hand datatrafik du är ute efter? för den du köpte var en 4g-antenn, och telefoni går inte på 4g-nätet (sanning med viss modifikation i och med att VOLTE är på gång, men i praktiken är det fortfarande så nästan överallt och med nästan alla telefoner), så det är inte så konstigt att inte den hjälpte. så jag kan hålla med om att det vore rimligare att en 3g-repeater skulle hjälpa isf - men det är inget jag kan garantera.

iPhones brukar inte placera sig så högt upp i täckningsligan, så det finns iofs telefoner med bättre täckning, men jag vet inte vilka som har bäst och om skillnaden skulle vara tillräcklig för att hjälpa.

men har du kollat alla de stora operatörernas täckningskartor precis vid ditt lantställe för att se vem som har bäst täckning? de har väldigt detaljerade täckningskartor på sina hemsidor. 

det kan vara väldigt fläckvis det där, här där jag bor har vi ganska usel täckning på 3g med telia men bättre med 4g, och ännu bättre med både 3 och telenor samt sämst med tele 2 - och det är ju inte representativt för sverige i genomsnitt, så det kan helt klart vara värt att kolla upp en annan operatörs täckning på platsen om man har så extrema problem som du.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: