Annons:
Etikettövrigt
Läst 1890 ggr
Novelia
2017-11-02 10:10

Xperia xa1 eller huawei Mate 10 lite?

Efter struliga iPhone 5s och 6s, ger jag upp Apple och återgår till android. Men vilken ska jag välja? Efter att ha kollat runt i butik samt läst på nätet, funderar jag nu på Xperia xa1 och huawei Mate 10 lite. Egentligen skulle jag föredra en vattentålig eftersom att jag vill kunna ringa under regniga promenader. Men jag vill inte betala för mycket för en telefon just nu. 3000-4000, blir lagom. Vad tror ni om dessa två? Jag har bara fingrat på Xperian, men kommer klämma på huawein när den släpps. Eller rekommenderar ni någon helt annan? Jag gillar att skärmen går långt ut på kanterna, och att telefonerna är tunna samt stilrena. Jag fotar, pratar och surfar med telefonen.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Novelia
2017-11-02 10:11
#1

Jag vill nog inte ha en Samsung, deras billigare telefoner är så fuktansvärt fula..

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2017-11-02 10:14
#2

Telefonen får absolut inte vara seg, då jag är ovanligt rapp.

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-02 14:52
#3

huaweis processorer i 900-serien är ju väldigt rappa, men den här som sitter i mate 10 lite vet jag inte hur den uppför sig. men har du kollat nåt på honor 8 då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-02 17:27
#4

Är honor 8 bättre än Mate 10 lite? Jag har för mig att jag undrade över den för två år sedan, när jag ställde samma fråga här då :)

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-03 07:57
#5

För två år sen fanns inte honor 8 i och för sig 😃, men se gärna om du kan söka fram ditt inlägg så vi kan se vad hade att säga om saken då 🙂.

Svårt att säga om förra årets flaggskeppsprestanda slår årets mellanklass, speciellt när mate 10 lite inte är ute än. Men normalt sett gör det ju det och honor 8 är hursomhelst sjukt mycket telefon för pengarna. Men sen beror det ju på ens preferenser också, och hur snabb en lur är beror numera nästan mer på mjukvaran än på processorn. Jag har till exempel provat flera telefoner i den prisklass du funderar på med den ganska beskedliga mellanklassprocessorn qualcomm snapdragon 625, och de har flutit på som smör allihopa och haft sjukt mycket bättre batteritid än ”flaggskeppen” 👍. 

Kameran, och i viss mån skärmen brukar vara det enda man får offra lite för att gå ner i den prisklassen. Skärmen är ofta också jättefin i färger, kontraster och så, men den har lägre upplösning bara. Men även det är ju gynnsamt för batteritiden. Ja och så i och för sig brukar ju tillverkarna inte ha satsat lika hårt på designen i de modellerna.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-03 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det var tydligen Honor 7, jag frågade om. Och 2016. Min iPhone höll alltså inte ens i 2 år som jag först trodde…. Jag ska ta en titt på honor 8. Den kanske är något för mig :) Bättre batteritid skulle vara en fördel. Vill inte ha sämre kamera än den jag har nu. Men kameran på både min 5s och 6s har varit skitbra första halvåret och sen försämrats.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
kissidor
2017-11-04 07:30
#7

Ah ok, nu har jag läst hur diskussionen gick då, och min första fråga blir ju då om du har ändrat din uppfattning om telefonstorlekar ganska radikalt? För då tyckte du tom att 5.2” var för stort, och nu är du sugen på en 5.9”… förvisso i 18:9 format vilket innebär att skärmen är mindre än vad den hade varit med samma diagonalmått i 16:9, men ändå. Det motsvarar ju åtminstone 5.5” skärmstorlek i traditionell formfaktor, så därför måste jag ju undra om det är en så stor telefon du nu vill ha? Inte minst eftersom xa1 som du också funderar på är bara 5”

Sen undrar jag också om du kollat ordentligt på samsungs senaste modell av A5-serien? Jag har svårt att se vad som skulle vara så fult med den, och den verkar ju annars vara den som bockar i de flesta rutorna, inkl vattentålighet. 

Sen vill du inte ha sämre kamera än i iPhone 6s, och nu börjar det bli riktigt knepigt att få ihop det hela. Den telefon du efterfrågar finns ju egentligen inte, om den ska ha bra batteritid, inte sämre kamera än iPhone 6s, gärna vattentålig, snabb, den allra modernaste designen - men kosta under 4k. Galaxy A5 eller LG G6 är nog närmast - G6 bockar också i många rutor, men batteritiden är nog bara ok men inte super samt att då måste man upp på 5k

Xperia xa1 är jag ganska tveksam till - visst finns det de som är nöjda och tycker att den är både snabb och har bra kamera, men det verkar åtminstone vara en hel del kvalitetsproblem med den och lite av ett lotteri att köpa den. När en telefon har såpass dåliga genomsnittsanvändaromdömen som denna skulle jag i alla fall inte köpa den, även om det finns en chans att man har tur och får ett felfritt ex.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-06 19:01
#8

Ja, jag kan definitivt tänka mig en mobil med större skärm än vad jag var ute efter 2016. Kanske inte stor som galaxy note eller iPhone +, men normalstor åtminstone. Jag skulle föredra en skärm som tar upp större del av telefonen, som ex galaxy s8, eller huawei Mate 10 lite. Inser att den designen blir dyrare, men det kanske finns något liknande i mellanklassen? Jag har läst detsamma om xa1, en hel del strul med andra ord. Efter dina tips har jag även kollat upp LG G6, och jag väger just nu mellan den och Mate 10 lite. Det kan dock ändras. Jag har även kollat lite på samsungs tidigare edge telefoner och ändrat åsikt angående Samsung, sen jag startade tråden. Det känns som ett säkert kort, och många verkar vars nöjd med de telefonerna. Det som talar mot G6 är då kanske batteriet.. Men jag vet inte om jag kan begära mycket bättre i den prisklass jag tänkt mig? Jag skulle kunna lägga mer pengar för exempelvis en Samsung S8, men jag tror att jag kan bli nöjd med en billigare telefon så det känns onödigt?

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2017-11-06 19:05
#9

Not: Med första meningen i #8 menar jag såklart större telefon *

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-06 21:59
#10

den designen med extremt högt screen to body ratio som man säger kommer säkert på bredare front i även mellanklasslurar 2018, tex tror jag att jag har sett ett hyfsat trovärdigt rykte att galaxy a5 2018 kommer att få liknande design som s8. men än så länge är det ju ganska nytt även i premiumsegmentet, så det förstår man att tillverkarna vill låta förbli exklusivt för dessa ett litet tag till i alla fall, för att motivera kunderna att hosta upp några tusen extra.

undantaget är de kinesiska tillverkare som inte säljer genom svenska återförsäljare , det går ju att importera och då finns den här designen tom i det absoluta budgetsegmentet - men det är verkligen inget jag skulle rekommendera att köpa en av de lurarna, för utseendet vid första anblicken är det enda de har som talar till deras fördel. 

det tål också att tänka på att de har sina sidor de här telefonerna som består av nästan bara skärm. de blir ju inte precis stöttåliga i det utförandet - och har de dessutom böjda kanter som s8 med flera så är det inte lätt att hitta vettiga skärmskydd till dem. jag har själv en note 8, och till den finns det ett enda riktigt bra skärmskydd och bara det kostar en femhundring! och det är samma med s8.

att du kan bli nöjd med en billigare lur än s8 tror jag säkert - jag brukar roa mig med att testa lite billigare telefoner som reservtelefoner, och har under det senaste året blivit väldigt imponerad över vad man numera kan få för 3000 🙂. bra byggkvalitet,  jättebra speed och flyt och fantastisk batteritid samt riktigt trevlig skärm och superstabilt uppförande på alla sätt. det enda som ställer till det för dig är som sagt att du vill ha den modernaste designen och en jättebra kamera. men vi får väl se när mate 10 lite hunnit hit, den kanske kommer tillräckligt nära på de viktigaste punkterna för din smak 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-06 23:02
#11

Behöver köp ny i veckan, då min 6s inte går att prata i längre. Blir svårt att sköta jobb och relationer utan en fungerande telefon. Annars hade det varit värr att vänta ett tag kanske :) Ang tålighet så har jag läst och sett på ex youtube att Lg g6 ska vara tålig trots den breda skärmen. S8 är desto mindre tålig… Jag ska fingra på Mate 10 lite imorgon :) den släpptes idag har jag för mig. Fast just nu lutar det mer åt G6… folk verkar nöjda med den telefonen! Har du dessutom koll på vart man bör köpa sina telefoner? :) vilken butik?

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-07 07:34
#12

Aha var det så bråttom, ja då kan du ju inte vänta på black friday heller.

Ja titta du har rätt, mate 10 lite finns nu. Dock inte att köpa i butik än vad det ser ut som, utan elgiganten har den i webblager än så länge. Men då håller vi tummarna för att de har ett demoex i butik i alla fall 🙂.

Jag köper helst på nätet själv, för då kan jag handla från inet eller cyberphoto som jag har mest förtroende för. Men är det synnerligen bra pris nån annanstans så kan jag förstås köpa där också. En sak att ha i åtanke dockär att den absolut enda firman som låter en lämna tillbaka en telefon i öppnad förpackning är netonnet. Känner man sig osäker om man valt rätt så är ju det en stor fördel så klart 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-07 20:58
#13

Blev ingen telefon idag… Dels fanns inte 10 lite i butiken, och sen hade dom knappt några G6, då dessa tydligen är utgående. Den färg jag ville ha fanns inte. Har beslutsångest över om jag ska jaga vidare efter G6 imorgon, eller om jag ska gå upp i prisklass. Funderar över varför butikerna slutar sälja G6, om det kommer innebära att dem slutar uppdatera programvaran och om den säljer dåligt pga att det egentligen är en dålig telefon? Men folk verkar nöjda när man läser recensioner…. Ska jag köpa G6? Eller ska jag ta en tex Samsung 7 edge bara för att lösa problemet? Eller bör jag gå upp i prisklass?! Samma visa varenda gång jag måste köpa ny telefon. Det borde ju vara roligt kan man tycka :)

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
kissidor
2017-11-08 12:08
#14

mja, LG säljer ganska dåligt i sverige ja - men orsaken är nog snarast att de klantat sig en hel del marknadsföringsmässigt. 

de som inte gör nån riktigt djupgående analys innan telefonköp köper väl antingen samsung eller iPhone eller det billigaste de hittar om det är så deras kravspec ser ut. 

och i den gruppen som verkligen nördar ner sig i det här med mobiler så är stämningen rejält uppgrinad över att LG behandlat den nordiska marknaden lite styvmoderligt bla genom att endast sälja en strippad version av G6 här, med sämre ljudegenskaper, mindre lagringsutrymme och endast en simkortsplats - medans andra regioner får alla de där sakerna men till samma pris. så i den gruppen har man i princip vägrat att köpa G6 här i sverige. 

men är man inte fullt så nördig så är det fortfarande en bra och prisvärd telefon - speciellt nu när priset sjunkit rejält sen lanseringen 🙂.

en s7 edge är iofs absolut inte ett dåligt val! med undantag för de där fördömda böjda kanterna är det en riktigt bra lur som inte minst känns väldigt komplett. jag var själv nöjd med min ganska länge innan jag bestämde mig för att gå över till dual sim för att slippa släpa runt på både privat och jobblur. dottern har sin kvar och verkar väldigt nöjd med den trots att hon är i en kritisk ålder (14… 😓) tom batteritiden var bra, vilket tyvärr inte är så vanligt i det segmentet. det var iofs innan uppdateringen till nougat som jag hade den, så jag vet inte hur det gick med batteritiden efter det - dottern vägrar uppdatera sin så där finns ingen info att hämta om saken. 

men ska du ha en s7 edge så bör du antingen kosta på dig ett sånt whitestone dome skärmskydd för en femhundring, eller använda nån form av flipcover/plånboksfodral. du bör också kolla så du står ut med att skriva på den, en del har problem med att tangentbordets yttersta kanter hamnar på den böjda kanten och tycker att de ofta skriver fel. själv tyckte jag inte det var så farligt att det var nån dealbreaker iaf, men eftersom det verkar vara en individuell grej så kanske du ska testa det innan köp.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-17 00:41
#15

Jag gick till butiken för att köpa G6 men kom ut med en galaxy s8…. Jag har haft den i en vecka nu och är hittills bara nöjd. Den har böjda kanter som edge men det är ingenting jag stör mig på, ännu. 😊 helt utanför den budget jag först tänkt, men behövde en telefon snarast och det kändes som ett säkert köp för att jag ska vara nöjd en längre tid. Tack för all din hjälp :) verkligen supershysst!

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-17 15:50
#16

vad kul att få veta vad det blev 😃! lite oväntat dock… 😮😉 

haha, känns lite lustigt att du tackar mig för hjälpen när jag aldrig ens föreslog den du sen köpte 😃. men till mitt försvar så var den ju som sagt utanför ramarna . och det kan väl hjälpa att bara bolla saker litegrann med någon antar jag så det växer fram en insikt om vad man själv egentligen vill 🙂.

 härligt att du är nöjd iaf 👍, var nu rädd om den 🙂! jag tog faktiskt själv ut en s8 i veckan, band om dotterns mobilanslutning på mitt telia komplett-abonnemang och fick lite rabatt, så det får bli julklappstelefon till henne. hon är dock ganska klumpig, så jag tänker kosta på ett sånt där 500-kronorsskärmskydd som jag nämnde till den - hon använder visserligen plånboksfodral, men ibland tappar hon den ju när plånboken är öppen 😭

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-18 09:31
#17

Jo men dina råd ledde ändå fram till denna då du skrev om Samsung längre upp. Jag hade inte alls Samsung som alternativ till en början. Du avrådde mig från att köpa Xperia vilket jag är glad över, för ju mer jag läste desto fler insåg jag var missnöjda. Och denna är som sagt utanför den budget jag från början tänkt. Kul! Då måste det ju vara en bra lur eftersom att du som är insatt själv valde den 😊 jag har precis satt skydd på min men beställd ett i glas billigt för 99:- . Jag var i butik för att köpa dyrare men säljaren pratade om bubblor och tjock kant, så mitt köpsug försvann. Med ett billigt har jag råd att testa mig fram. Har aldrig hört om ett skydd i glas som lämnar bubblor…. men hon jobbar med det och kan förmodligen sitt yrke så vem är jag att misstro 😉

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
2017-11-18 10:41
#18

Hahaha, misstro på du - de där säljarna på de stora elektronikvaruhusen är som regel inte så kunniga som de vill låtsas 😃.

Det man ska veta om glasskydd för skärmar med böjda kanter är att de har ingen vidhäftning alls på själva skärmytan, bara runt kanten. Detta ger då förstås försämrad touchfunktion vilket en del kan leva med (men inte jag 🤮)! 

Då har man i en del skärmskydd löst detta med något som kallas dot matrix, det är liksom etsat eller nåt ett rutnät av små prickar som ligger an på skärmen och ger en förbättrad touch. Det tråkiga är ju bara att prickarna syns ibland, och ibland kan också en regnbågseffekt visa sig. En del kan leva med detta (men återigen inte jag 🤮). 

Så för mig återstår bara antingen det där snordyra whitestone dome som är det enda glasskyddet med böjda kanter som har vidhäftning över hela skärmen, eller ett mjukt skydd. Det visar sig vilken sort du får, och vad du tycker om det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
2017-11-19 22:46
#19

Ja detta skydd är precis så.. touchen är mycket försämrad. Dessutom är det nästintill omöjligt att dra ner den övre fliken där ficklampa mm finns. Nu vet jag iallafall vad det beror på.

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: