Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2743 ggr
strobii
2017-11-25 23:32

minneskort till mobilen

jag behöver köpa ett större minneskort till min mobil men är lite osäker på vad jag ska välja. 

jag har hittat 2 lika stora minneskort men ett från hemsidan teknikdelar.se för 125 kr, och det andra från elgiganten för 229. den enda skillnaden jag kan läsa mig till är det som heter hastighet. 
är hastigheten någonting jag ´behöver´? 
jag vill kunna få plats med fler bilder och appar i min mobil, och att jag kan använda dom som vanligt. 
påverkar hastigheten någonting sånt? 

jag kan inte så mycket om tekniska prylar så ni får gärna hjälpa mig! :) för jag köper ju såklart hellre ett minneskort för 125 kr om det inte gör någonting sämre liksom :)

Annons:
kissidor
2017-11-26 10:20
#1

du glömde länka till minneskorten du vill ha hjälp med att jämföra 🙂. men generellt så definitivt om du ska ha appar på det så är hastigheten viktig, det kan bli märkbart långsamt annars om den ska hämta appar från ett minneskort med lägre hastighet än internlagringen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

strobii
2017-11-26 11:06
#3

kan man för övrigt ta reda på hastigheten för internlagringen och sitt nuvarande minneskort på något sätt? (jag har apparna fördelade redan nu.) eller är kanske 96 bland det högsta? jag har en samsung galaxy s5.

kissidor
2017-11-26 16:22
#4

för det första är det lite oklart vilket kort det är elgiganten säljer - länken som går till det här kortet från prisjakt är ett något långsammare kort. samtidigt är kortet med den hastighet som anges på elgiganten betydligt billigare enligt prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4408846 , mycket förvirrande 🤔

med den här appen kan du mäta läs- och skrivhastighet både på det interna lagringsutrymmet och sd-kortet: 

https://play.google.com/store/apps/details?id=us.hipxel.performance.disk.speed.test&rdid=us.hipxel.performance.disk.speed.test

300 MB/s är den högsta läshastighet jag har sett, men de korten är ju väldigt dyra. 80-100 MB/s i läshastighet får man ju anse är ett snabbt kort. jag vet inte vad din internlagring ligger på, jag fick 534 MB/s på min, men det är note8 så den har väl bland de snabbaste just nu kan jag tro.

Värd på Mobiltelefoner och Android

strobii
2017-11-26 19:09
#5

tack för svaret! jag fick hjälp av min morbror senare idag ^^ han är bra på tekniska grejer haha. så det blev det jag först länkade till på elgiganten. det skulle tydligen vara bra om man även ville lägga appar på det :) 

hittade även info om att mitt nuvarande minneskort (har inte satt i det nya än.) är på 48 mb/s. så då kommer ju 96 duga alldeles utmärkt :)

Upp till toppen
Annons: