Annons:
Etikettövrigt
Läst 3132 ggr
parsley
2017-11-27 10:44

Enkel smartphone

Egentligen skulle jag klara mig med en mobil man kan ringa från,  men jag har insett att det är begränsande att inte ha tillgång till swish och mobilt bank-id, så jag är på jakt efter en enkel smartphone som klarar de funktionerna.  Surfar gör jag via dator och kort tar jag i huvudsak med kamera. Jag har funderat på Doro. Vad har ni för erfarenhet av de mobilerna? Finns det andra billiga och relativt enkla smartphones som kan vara idé att kolla upp? Jag kommer att använda kontantkort till mobilen och är inte intresserad av en abonnemangsmobil. Tacksam för tips och råd.

Annons:
Aleya
2017-11-27 11:01
#1

Jag skulle ta någon av Samsungs billigare smartphones. Doro vet jag inte hur den funkar med Swish och sådant. Tror du skulle klara dig ganska bra med en sådan och samsung är inte svår att lära sig heller. Det är mitt tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kissidor
2017-11-27 13:42
#2

ingen erfarenhet av doro tyvärr, men de är säkert bra om man känner att man hör till den målgruppen 🙂. men en samsungtelefon som aleya tipsar om skulle nog också funka bra, de har ett "enkelt läge" som man kan använda om man inte vill bli överväldigad och förvirrad av alla finesser och möjligheter. det är samsung inte ensamma om, men de är nog bland de som haft det längst iaf, och jag törs inte på rak arm säga vilka fler tillverkare som har det.

det som framförallt är viktigt som en nedre begränsning för telefonen är väl en någorlunda modern version av operativsystemet. jag vet att en del har köpt telefoner med ganska gammal androidversion bara för att kunna få tag i en så liten telefon som möjligt, men med jämna mellanrum så blir de versionerna så föråldrade att de inte stöds av bankID och så måste man skaffa ny telefon igen.

sen kan jag iofs även tycka att även om man inte tänker använda särskilt mycket av det "smarta" i sin smartphone så skulle man ändå vilja undvika att pinas alltför mycket när man gör det lilla man gör, så att man inte behöver köpa den allra segaste telefonen man hittar bara för att vara sparsam om det inte är en absolut ekonomisk nödvändighet. men i alla prisklasser finns det ju mer eller mindre prisvärda telefoner så om du talar om vilken budget du har för köpet samt hur stor skärm du tror att du kan och vill ha så ska jag se om jag kan ge dig några mer konkreta tips 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

parsley
2017-11-27 15:09
#3

Jag tittade runt lite grand och de verkar som Samsungs billigare varianter kostar ca 2500 kr, lite beroende på modell och köpställe, så det är möjligt att budgeten får hamna där någonstans. Doros verkar lite billigare och det finns även en del andra budgetmobiler. AudioVideo som är den enda återförsäljaren som har fysisk butik där jag bor har ett märke som heter Alcatel och det finns även mobiler från Huawei hos bl a Telia, som är billiga (säga vad man vill om Telia, men de har inte drivit mig till vansinne än, så det är en leverantör jag fortfarande kan tänka mig). AudioVideo har även Doro, men inte någon av de billigare Samsungmobilerna.

kissidor
2017-11-27 15:47
#4

en samsung galaxy a3 2017 tex borde inte bli fel, men frågan är om det är viktigt för dig att kunna köpa den i fysisk butik? för nog för att telia lär ha de flesta samsungarna, men nackdelen är att de ligger lite högt i pris om man inte köper med abonnemang. jag antar att de vill att det ska se ut som att man får mer rabatt än vad man egentligen får när man köper med abonnemang.

ett annat märke jag gärna skulle föreslå där man får väldigt mycket telefon för pengarna och uppdateringarna sköts ovanligt bra för prisklassen är motorola. de har ett helt koppel telefoner under 2500 som alla kan rekommenderas var och en för sitt pris: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s342228514

jag själv som är lite kräsen av mig har en sån här som reservtelefon: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4430865 , och plågas inte  alls när jag använder den trots att den kostar ca en fjärdedel av min huvudsakliga telefon 🙂. och min gubbe som inte alls är lika kräsen men dock hade fått mer än nog av samsung galaxy xcover 3 och 4 har en sån här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4191675 , och jag tror inte jag har hört honom klaga så lite på en mobiltelefon som på denna sen hajfenan 😃

men som sagt om du bara vill köpa i fysisk butik så blir det ju väldigt mycket mer begränsat 🤔 - isf får du nästan räkna upp vilka modeller som finns att välja på där så får vi titta på dem

just ja, huawei var det också ja - det är också vanligtvis mycket telefon för pengarna, och även här finns ett bra utbud under 2500 där man får bra värde för pengarna: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s342230298

nu har jag i de här filtreringarna satt en nedre smärtgräns på 2GB RAM-minne, men självklart är de med 3GB lite mer framtidssäkra 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

parsley
2017-11-27 18:20
#5

Det är inte jätteviktigt att köpa i fysisk butik. En fördel med att göra det är att man kan känna på grejerna innan man köper, men hittar jag inget på stan, så kan jag absolut tänka mig att skicka efter.

# 4 Tack för dina tips. Jag ska kolla igenom dem så snart som möjligt.

parsley
2017-11-30 15:07
#6

Jag har varit nere på stan och  tittat på mobiler nu. Säljaren rekommenderade att jag skulle välja en med 16 GB internminne. Den Samsung jag fastnade för,  eftersom den var skönast att hålla i hade 8 GB. Bör man köpa en med 16 GB eller räcker det med en med 8  GB?  När jag kollade på nätet så verkar modellen finnas med 16 GB (har inte jämfört priser mellan olika säljare än).  
https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/samsung-galaxy-xcover-4

Doro-telefonen rekommenderades  eftersom butikssäljaren ansåg att den var överpedagogisk.

Annons:
kissidor
2017-11-30 21:22
#7

i det här fallet håller jag helt med säljaren, 8GB är inte att rekommendera. 16 är också för lite för de flesta, men jag tror det ska räcka åt dig så som du planerar att använda telefonen 🙂. 8GB kanske också räcker först i början, men det blir garanterat problem i längden.  men hursomhelst, xcover 4 finns väl bara med 16GB 🤔? hur fick du infon att exet du kände på hade bara 8GB? gick ni in i inställningarna och tittade eller var det bara nåt som stod nånstans eller som säljaren hade för sig? och det var helt säkert en xcover 4, inte en xcover 3? för jag tänker att det nästan måste vara så att du har fått felaktig info om det med lagringsutrymmet 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

parsley
2017-12-01 09:35
#8

#7 Säljaren så 8 GB och jag är inte säker på om det var en 3:a eller 4:a de sålde. 😉

kissidor
2017-12-01 13:44
#9

jag har inte det största förtroende för de där säljarna faktiskt, när man råkar vara lite insatt själv i nån viss tekniknisch så kommer man på dem med de mest flagranta felaktigheter 😃. men hursomhelst så har xcover 4 16GB internlagring 🙂. jag ska väl säga att min gubbe som visserligen har lite större smartphonevana än du parsley men som dock ej är alltför kräsen blev tvungen att sluta använda sin xcover 4 för den gav till och med honom tuppjuck. han hade xcover 3 innan och den kunde han leva med även om han inte tyckte den var fantastisk på något sätt, men det är nånting med touchen på xcover 4 som inte är bra, det finns många användaromdömen som säger samma sak. så det bästa är om du kommer åt att testa nån som du säkert vet är xcover 4 och känner hur det känns för dig. alternativt köp den från netonnet, för då får du lämna tillbaka den fast du har öppnat kartongen, bara telefonen i sig fortfarande är i nyskick

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: