Annons:
Etikettteknik
Läst 2924 ggr
sp0ngeb0b
2017-12-06 23:13

Problem med överföring

Jag har en Samsung Galaxy S6 och jag har alltid kunnat koppla in den till datorn med en vanlig usb-kabel och föra över mina filer (framförallt bilder) för att få lite mer utrymme på mobilen. Men nu går det inte? Har testat med olika sladdar men inget händer förutom att den laddas. Det ska ju komma upp alternativ på mobilen där man kan välja om man vill överföra filer eller inte. På datorn syns inte heller någonting. Har bett om hjälp samt provat att googla men fattar ingenting. Kan tillägga att jag inte alls är bra på det här med teknik… vilket kanske märks. Så om någon vet hur jag kan lösa det får det gärna förklaras med nybörjarspråk 😊 Läget är lite akut då telefonen har tjatat rätt länge om att jag har "farligt" lite utrymme kvar. Kan inte ta bilder, se mina bilder eller uppdatera appar. 😭

Annons:
kissidor
2017-12-07 13:19
#1

ajdå, och du har provat med olika kablar, det var bra men synd förstås att det inte var nåt så enkelt. men vi kollar ett par saker:

  1. gå in på inställningar/om telefonen/programvaruinformation. 

  2. scrolla ner till "kompileringsnummer" och klicka snabbt på den 7 gånger i rad, då ska det komma upp nåt i stil med "grattis du är nu en utvecklare"

  3. backa ut till startsidan för inställningar, nånstans längst ner eller näst längst ner eller nåt sånt har du nu en ny rubrik, "utvecklaralternativ", gå in i den.

  4. scrolla ner till "USB-konfiguration" och välj MTP eller möjligtvis PTP

  5. testa igen att koppla in telefonen med en originalkabel som du är säker på fungerar (kolla med en annan androidtelefon om du har möjlighet)

om det här inte hjälper - eller även om det gör det - så skulle jag råda dig att säkerhetskopiera dina bilder till valfri molntjänst. samsung har ju ett eget moln tex och det finns dropbox och onedrive och allt möjligt, men jag skulle rekommendera google drive.

  1. kolla om google foto finns förinstallerad och ladda annars ner den från google play. har du inte ens plats att ladda ner den är du tvungen att radera nån annan app tillfälligt först.
  2. gå in i appen och logga in med ditt googlekonto. 
  3. tryck på menysymbolen högst upp till vänster (3 streck ovanpå varann) och välj "inställningar"
  4. se till att det står under säkerhetskopiera och synkronisera att den gör det, och välj sen "frigör lagringsutrymme på enhet" så tar den bort bilderna ur telefonen när de laddats upp till molnet, 
  5. du kan fortfarande se thumbnails i telefonen och ladda tillbaks bilder vid behov. du kommer nu också åt bilderna precis var som helst ifrån där du loggar in med ditt google-konto, som tex om du byter telefon eller i en surfplatta. 
  6. i chrome i datorn så kommer du åt alla googles appar inklusive denna från startsidan för ny flik. uppe i högra hörnet står det gmail, bilder och sen en kvadrat med 9 prickar. klicka på kvadraten och välj "Foton" - där har du dina bilder

Värd på Mobiltelefoner och Android

sp0ngeb0b
2017-12-07 14:36
#2

Hej #1! Tack för ditt svar. Jag testade det du skrev först, den var redan inställd på MTP så jag testade att byta till MTP men det hjälpte inte. Så jag får göra en säkerhetskopiering. Har varit på väg att överföra till dropbox innan, men där kunde man bara föra över ett visst antal bilder åt gången så jag hade varit tvungen att göra det i så många omgångar att jag inte tyckte det var värt besväret, haha. Men, en fråga. Om jag för över bilderna till google drive, kommer de tappa kvalitet då eller blir det oförändrat?

kissidor
2017-12-07 20:34
#3

du väljer om de ska överföras i ”hög kvalitet” eller originalkvalitet. 

”hög kvalitet” har du obegränsat gratis lagringsutrymme för medans du har 15GB gratis för originalkvalitet. övre gränsen för ”hög kvalitet” är 16 megapixlar för bilder och 1080p för videor, är de större än så komprimeras de om du har valt det alternativet.  

I s6 har du väl 16 MP kamera vad jag minns så då händer det ingenting med bilderna 🙂. Om du har spelat in videor i 4k kommer de ju att komprimeraas om du har valt det alternativet dock.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2017-12-07 20:36
#4

Förresten har du testat med en annan dator? Det kan ju hända att det är där det krånglar också

Värd på Mobiltelefoner och Android

sp0ngeb0b
2017-12-08 09:47
#5

#4 Nej, jag har bara en dator att testa med tyvärr. Har också funderat på det, då jag har bytt dator sedan jag förde över bilder senast. Ska se om jag kan låna mitt syskons dator i helgen kanske. 

På tal om originalkabel så vet jag inte om jag ens har kvar någon sådan. Min originalladdare (ganska gammal) är en sådan som man inte kan dela på, så den funkar inte till datorn. Sedan har jag 3-4 andra kablar som alla är vita, och åtminstone 2 av dem är inte original vad jag vet. Den tredje glappar och den fjärde är försvunnen… 🤪 Ska se om jag kan låna en originalkabel av någon också. 

Tack för all hjälp 🙂

Fadern
2017-12-13 17:50
#6

Hej kissidor. Jag blev impad av dina kunskaper, kanske kan du hjälpa mig oxå med ett liknande problem.

Jag har OneDrive och har alltid haft synkat så att alla bilder jag tar med telefonen automatiskt förs över till OneDrive. Men på något sätt har den automatiska synkningen nu försvunnit. Vet du hur jag ska få tillbaka den? Jag har verkligen letat men inte hittat något ställe där jag kan ställa in det så.

Annons:
Fadern
2017-12-13 17:52
#7

Glömde, jag har en Huawei Honor.

kissidor
2017-12-13 21:11
#8

oj tack 😊.

Jag har en onedriveinloggning men jag använder den inte för foton då jag använder google drive för det, men jag gick in och tittade på inställningarna i onedrive och det såg ju enkelt och tydligt ut att ha sina foton automatiskt säkerhetskopierade/synkade med den, så det gissar jag att du har kollat på alla inställningar och inte hittat nåt konstigt där.

Det jag funderar lite på är huawei med sina förbaskade överaggressiva energibesparingsfunktioner som stänger av både det ena och andra som inte ska stängas av - vilket till exempel leder till missade aviseringar för många i vissa appar. Jag tänker att det känns inte alls helt osannolikt att de här funktionerna skulle kunna hindra den här synken för att den inte tillåter onedrive att vara vaken.  

Jag tycker det har blivit bättre med detta på senare tid dock,  mate 7 och mate 8 var helt hopplösa med sånt här, medans jag hittills inte stött på problemet med honor 8 pro vad jag märkt iaf. Vilken modell är det närmare bestämt du har?  Hursomhelst kan du väl rota runt lite i inställningarna och kolla så att onedrive har alla tillstånd den behöver för att vara vaken och göra det den ska.

Laddar den upp när du öppnar appen eller händer det inget då heller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

sp0ngeb0b
2017-12-14 15:30
#9

Ville bara säga att det löste sig med överföringen för min del. Lånade syrrans originalkabel och hennes dator, så vet inte om det var sladden eller datorn det var fel på, men det får undersökas nästa gång jag behöver överföra.

kissidor
2017-12-14 15:55
#10

Toppen att det löste sig 👍! Men som sagt, för framtiden rekommenderar jag ändå att du väljer en molntjänst som du låter synka dina bilder 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: