Teknik

Sms blir mms

2017-12-15 15:39 #0 av: Novelia

Finns det någonting jag kan göra för att min Samsung inte ska konvertera långa sms till mms?!

Anmäl
2017-12-15 15:45 #1 av: Fridaaaa

Tror inte det går tyvärr

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2017-12-15 15:53 #2 av: 500

Sms får bara bestå av 160 tecken så nej det går inte. Vill du inte skicka mms så får du helt enkelt dela upp det långa smset till flera mindre sms och skicka dem i omgångar. 

Anmäl
2017-12-15 16:07 #3 av: kissidor

osäker om det beror på operatören eller en inställning i telefonen, men prova en annan sms-app. jag använder textra till exempel, och i dess inställningar kan man välja om man vill att långa sms ska konverteras till mms eller inte. sen kanske telefonens inställningar har högre prioritet och inte medger ändringen, men testa i alla fall.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2017-12-15 16:18 #4 av: Novelia

#3 jag ska testa det. Hade önskat att det bara var en lätt inställning att ändra.

På min iPhone kunde jag skriva hur långa sms som helst. Blir galen på att jag knappt får ner tre meningar utan att det ska bli en mms ruta istället.

Anmäl
2017-12-15 16:19 #5 av: Aleya

Ja lägg inte till smileys likt detta ☺ osv så kan man skriva mer och slippa få det som mms

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-12-16 07:37 #6 av: kissidor

Novelia var det sms då, det var inte iMessage?

Anmäl
2017-12-16 12:52 #7 av: sp0ngeb0b

#5 Precis, emojis tar upp sjukt många tecken av någon anledning. Så om du måste skriva långa sms, skippa emojis och skriv i stället sånna här :) eller inga smileygubbar alls.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-12-17 08:03 #8 av: Novelia

5# & 7#
Hade ingen aning om att smiley tog upp mycket. Tack för info!

#6 hmm.. vet inte. Telefonen skötte det iallafall själv och jag slapp vetskapen om att det blev ett mms isåfall och då är det ok.

Anmäl
2017-12-17 09:01 #9 av: Aleya

#8 dom är bara bra om man ska skriva typ Hej till någon. Men längre så är det som #7 skrev att det är bättre med hederliga :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-12-17 11:39 #10 av: kissidor

jo jag har också den erfarenheten av emojis att de tar väldigt mycket i anspråk, övernattade för några veckor sen där det var exceptionellt dålig mobiltäckning,  gick upp så högt jag kunde utomhus för att få iväg ett kort sms till familjen att jag levde men inte skulle kunna nås, men då hade jag med emojis först och då gick det inte att få iväg det, provade igen med bara text och då gick det

Anmäl
2017-12-17 23:18 #11 av: Novelia

Haha!! Tänk att de tar sådan plats. Skulle vilja veta hur många tecken en emoji är i förhållande till en bokstav.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.