Annons:
Etikettövrigt
Läst 1558 ggr
Cessy
3/8/18, 10:26 AM

Huawei P Smart 32GB

Har haft en av familjens gamla avlagda mobiler som Radio/Spotify/Storytel-mobil o den sitter kopplad till en JBL Extreme Bluetooth högtalare o är igång 24/7. Problemet är att mobilen de senaste veckorna har börjat dumma sig o låser sig allt mer o mer o de senaste dagarna har det varit svårt att få den ens att reagera o vilja stänga av sig för omstart o den låser sig när den kommer in i olika appar o kan stå där o tugga.
Nå utan att analysera vad det här beror på, så börjar det kännas som mobilen har gjort sitt o jag har nu två val. Antingen så sätter jag min egen mobil (OnePlus3T) som radiomobil o köper en ny, men samtidigt känns det sjukt lyxigt för den är bara 1 år gammal o jag har hitentills att lyckats hålla igång mina mobiler i 3 år. Det som får mig att fundera på detta är att jag skulle vilja ha tag i en mobil med riktigt vass kamera o är ju lite sugen på en S9:a eller om jag ska nöja mig med en S8:a

Nå om jag inte gör detta utan behåller min OnePlus3T så är ju andra alternativet att skaffa mig en vettig billighetsmobil med bra minne  - helst 32 GB så jag kan ha några böcker nedladdade o lite musik också ifall jag tar med mig mobilen o högtalaren när vi är ute med båten o den får inte som den jag har nu bli trög o jobbig redan efter 2 böcker o jag har rensat den o har knappt några appar alls i den o surfar aldrig på den eller spelar på den, så den är inte fylld med en massa skit.

Men jag behöver alltså en mobil som klarar att gå 24/7. Den behöver inte ha världens vassaste batteri eller vara en kanonsurfmobil, men bör dock funka vettigt att surfa med ifall  min nuvarande mobil kraschar o att jag får ta till denna tills jag köpt en ny, men att söka bland top of the line mobiler är lättare än bland alla dessa lågbudgetmobiler som ju är sådana mängder. Funderade lite på att ta en S7:a men hur länge kommer den då att hålla? Vill ju att den ska kunna hålla ett antal år som radio/spotify/storytelmobil utan att jag redan nästa år återigen måste köpa en ny. Så kanske då bättre att köpa en ny mobil av budgetmodell, men jag har ingen aning om vilken. Hittade Huawei P Smart 32 GB, men vet inte om den är ett vettigt val eller om det finns bättre val i den klassen (max 2500-3000kr). Tips mottages tacksamt!

Annons:
Cessy
3/8/18, 11:49 AM
#1

Fast med tanke på att jag har en bra mobil med 64 GB minne o som ff. funkar helt ok, så är det kanske bättre o köpa en ny mobil o ändå ha en rätt ny mobil som radio/Spotify/Storytel-mobil som jag vet är bra o satsa på S9 (eller ev. S8) o få en riktigt bra kameramobil o vass på alla sätt, för då vet jag vad jag har som radiomobil/reservmobil o kan handskas med den ordentligt. En ny modell kräver ju alltid inkörsel tid o det som alltid irriterat mig med sambons gamla mobil är att jag inte alltid haft så lätt att ta mig runt på den eftersom jag inte "känner" den ordentligt. OnePlus3T borde ju kunna hålla lika länge som en ny budgetmobil.🤔 Detta är nog det alternativet som trots allt lockar mest, men jag som alltid kamperat ihop med mina mobiler i 3 år känner ju mig samtidigt väldigt slösaktig om jag gör så, men att få en ny mobil o samtidigt en riktigt vass kamera lockar  (såg filmen om kameran o wow😮), så lockar det ju också att S9:an finns i liiiiiila😍

https://www.dustinhome.se/product/5011069388/galaxy-s9
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4652628

Cessy
3/8/18, 1:09 PM
#2

Trodde ju S9 + skulle vara gigantisk, men så storleksjämförde jag S9 o S9+ med OnePlus3T o då blev jag ju betydligt mer intresserad av S9+ än S9, men är den verkligen i så fall värd en 1000-lapp till? Inser att jag började om en fråga om en budgetmobil o slutade med att leda mig själv till vilja ha en S9 eller S9+😞  Har suttit o You Tubat en del också o så nyktrar jag till  o tänker Jösses ska jag verkligen lägga de pengarna på en mobil😮 men efter att ha sett vad den kameran klarar men visst i så fall blir ju iPhoneX också ett alternativ o så blir jag ännu mer förvirrad  o känner - jaha jag kanske bör hålla mig till att ta en budgetmobil ändå🤦‍♂️

kissidor
3/8/18, 6:07 PM
#3

iphone x finns ju ändå inte i lila cessy 😉😃

jag vet inte hur nöjd du har varit med skärmstorleken på OP3T, men om du tyckt att den varit tillräckligt hanterlig och att det varit skönt att ha en hyfsat rejäl skärm så tror jag både s8/s9 och iPhone X skulle kännas för små.  man ska ju inte lura sig av diagonalmåttet på de här nya skärmarna i mer avlångt format, de både är och känns väsentligt mindre än tum-måttet kan få en att tro 🙂.  tycker du å andra sidan att det vore skönt att ha en mindre telefon så kommer ju saken i ett annat läge förstås.

sen skulle jag absolut avråda från att 2018 och för de pengarna den kostar köpa s9 med bara 4GB RAM. det finns tillverkaranpassningar av android som rullar på underbart fint med 4GB RAM, men det är bara att konstatera att samsung är inte en av dem. 

jag håller faktiskt inte med om att det kan ifrågasättas huruvida s9+ är värd en tusing mer än s9 - i min bok är det en no brainer att välja s9+ med tanke på vad man får mer för "bara" en tusing i både det extra ack så välbehövliga RAM-minnet, den mer funktionsrika kameran, och den större skärmen.  givet naturligtvis att man öht kan svälja prisnivån 😃.

om man skulle fundera mellan s8 och s9 skulle jag säga att tycker man priset på s9 är lite väl magstarkt så kör på s8, det skiljer inte så mycket. 

men mellan s8+ och s9+ skulle jag säga s9+ om du kan tåla prislappen, och annars kan du nästan hellre fundera på en helt annan telefon. dels har vi ju samma skillnad på RAM-minnet och delvis samma skillnad på kameran mellan s8+ och s9+ som mellan s9 och s9+. och dels - en världslig sak kanhända, men ack så irriterande och detta dag ut och dag in - den fördömda idiotplaceringen av fingeravtrycksläsaren på s8:orna. på s8 är den inte fullt så problematisk, för den telefonen är så liten att man ändå når den - men på s8+ är det ganska bedrövligt om man inte har väldigt stora händer eller pianistlånga fingrar. jag hade en note 8 och jag sålde den helt och hållet pga detta trots alla bra saker med den, men detta gjorde mig galen och jag vande mig aldrig. det lär vara precis likadant med s8+ då skillnaden mellan den och note 8 är minimal.

om du nu istället skulle gå på spåret med att behålla OP3T ett tag till och skaffa en budgetnalle för streamingen så tror jag säkert huaweien du tittat på skulle orka med det rent prestandamässigt utan att göra dig gråhårig, men jag måste ändå nämna att enligt min erfarenhet strular huawei med blåtand oftare än andra märken. jag skulle nog försöka ta reda på hur det förhöll sig med det i denna modell innan jag valde den. ett märke som har enormt gott rykte för att ge väldigt mycket telefon för pengarna är ju annars motorola. i deras g-serie finns det väldigt prisvärda telefoner och som du kan få för ännu mindre än denna huawei. motorola har ett förbaskat trevligt gränssnitt dessutom om du frågar mig. om du gillar det i din oneplus skulle du nog trivas med en moto också, alla dessa skulle jag kunna rekommendera i den prisklassen: 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4191676,4430862,4430863,4430865,4461362 

men jag vet inte, det känns ju faktiskt vettigare att unna dig en ny telefon med riktigt bra kamera när fotografering är ett så stort intresse som det är för dig 🤔. visst känns det kanske lite överdrivet lyxigt med att sätta OP3T som spotifymobil, jag förstår hur du tänker där 😃. men om du ändå måste köpa minst en ny telefon nu, och OP3T ändå rimligen kommer att hålla mycket längre med denna enklare användning medans det ändå kanske hade varit dags att byta den om något år… ja jag är inte säker på att det blir dyrare i längden om du kostar på dig en ny lur med riktigt bra kamera nu, bara för att utgiften just nu vore högre än för att istället köpa en budgetlur för streamingen 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/8/18, 6:49 PM
#4

Ah vad bra att RAM-minnet är för litet på S9 så jag kan få ta S9+😉 För när jag såg 9:an bredvid min OnePlus3T o såg att den var mindre så blev det - nej det vill jag inte  - alltså inte ha en mindre mobil, för jag älskar storleken på min OnePlus3T.  Både Sambon o sonen säger alltid att min är för stor, men det har jag inga som helst problem med o vill inte gå ner i storlek igen.😇 
Fast det var intressant o se en tjej o en kille som visade S9 o S9+ på mässan o killen som i o för sig gillade funktionerna med kameran bättre i S9+ tyckte ändå bättre om att ha S9 i handen medans kvinnan var tvärt om. Undrar om det är så att det är vi kvinnor som mer gillar stora mobiler än män? Men något kunde jag se o det var att i samtliga videos så tycks både killar o tjejer falla för den nya lila färgen - vilket faktiskt förvånade mig.
Tja eg. har jag nog redan bestämt mig att jag inte har lust att lägga pengar på en budgetmobil alls, men att jag så attans gärna skulle vilja ha en riktigt vass kameramobil o så får ju mobilen gärna skänka mig glädje då jag surfar genom att vara snäppet vassare än den jag redan har o det känner jag denna kommer att göra i alla fall när jag tittar på demovideosen. Problemet blir nog snarare att sälja in detta till familjens båda herrar.😉😇😃 
För Göran envisas ju ff. med de flesta (dock inte alla) av hans mobiler funkar alldeles utmärkt att söka på o ringa med, men så använder han ju inte heller appar eller google. Berättade för honom vad en artikel sa som jag läste idag om uppdateringar av mobilerna o att många släpper uppdateringarna mellan 1-1½ år o några få mellan 1½-2 år o iPhone är faktiskt de mobiler som uppdateras o fungerar bäst längst. Men det örat vill ju inte herrn höra på. Nå jag har ju klagat på radio/spotify/storytel-mobilen nu i några veckor o får väl fortsätta så några veckor till så jag hinner läsa lite mer omdömen o se lite fler videos o så får jag helt enkelt köra den ärliga vägen - jag vill ha en riktigt bra kameramobil nu för det vet han med sig att där vet jag vad jag snackar om o det kan han inte slå ner på. 😇
Tack för länken  med Moto-mobilerna - då vet jag ju att om jag vill ha en budget istället - ifall jag ändrar mig - så har jag den o falla tillbaka på. Blev ju helt rådvill bland hela uppsjön av mobiler som finns i de här prisklasserna o inte kan jag avgöra vilken som skulle funka tillräckligt bra för att jag inte skulle bli galen på den.  Nu är jag ff. jättenöjd med min OnePlus3T så ja det är lyxigt o sätta den som radio m.m. mobil, men om jag ändå måste köpa en till o samtidigt varit sjukt nyfiken på både S7 o s8 modellerna o såg den nya S9 o S9+ som släpps nu i dagarna o tittade på demovideosen o sedan färgen, så blev det bara - ja den vill jag har. Kan ff. inte släppa hur sjukt nöjd jag är med min iPad Pro 10,5 o den känslan känns det som jag kan få med en S9+ också. Nu har jag ju ingen S8/S8+ så jag kan ju inte klaga på att för lite skiljer mellan dem.😉 Men jag vill absolut ha bästa möjliga kamera, för det känns som det är på tiden att jag får en mobil där jag är riktigt riktigt nöjd med bilderna. 😃 Så tack för input Kissidor - nu ska jag bara bearbeta herrarna lite o sedan blir det definitivt en purple S9+ 😍

Cessy
3/8/18, 7:21 PM
#5

Hm Dustin har S9 i purple men inte S9+ så jag skickade iväg en förfrågan om de kommer ta hem S9+ i purple också. Sonen har ju studentrabatt där o jag har fått utmärkt sevice o hjälp där genom åren, så man kan ju fråga i alla fall.😇😃

kissidor
3/8/18, 7:48 PM
#6

hehehe, jag hjälper så gärna till som bollplank för att ta fram argumentationen i det ärendet cessy 😃! samt att ibland kan man behöva få lite input från någon annan för att få helt klart för sig vad man själv vill och tycker 🙂. 

ja har man inga problem med storleken på s9+ så talar ju precis allting annat för att man väljer den över s9 🙂. och om det kan mildra ditt samvete så har min spotifymobil också 6 GB RAM 😞😃. visst det är lite overkill 🤪, men om alternativet skulle vara att jag sålde den och köpte en ny budgetmobil att streama med för pengarna så skulle jag inte få något emellan, för så dåligt andrahandsvärde är det på mobiler om det inte är ett märke och en modell som alla genast känner till. och ärligt talat är det ju ganska skönt att ha en riktigt bra användarupplevelse på sin streamingmobil också - även om det inte är strikt nödvändigt för ens överlevnads skull 😊. 

och visst OP3T är fortfarande en riktigt vass mobil, men just kameran är ju bara ok - och när man har ett så stort fotointresse och kunnande som du så har man faktiskt moralisk rätt att skaffa sig en av de allra bästa kameramobilerna som går att uppbringa om man får ekonomisk möjlighet till det🤓😎

för övrigt håller även jag som har en något mer återhållsam relation till färgen lila 😉med om att den verkar vara absolut to die for 🤤. i vissa vinklar ser den lite syrenlila ut och i andra sådär riktigt vackert mörkt mättat rosalila, det ska bli väldigt intressant att se den irl och inte bara på bild 🙂. vem vet, jag kanske trillar dit jag också så småningom 😃.

och ja, jag har funderat på detsamma gällande kvinnor kontra män och mobilstorlekar. de sällsynta gånger jag reser kollektivt så tittar jag självfallet på vad folk har för mobiler 🤓 - och då har jag på senare år tyckt mig ha sett allt fler kvinnor med större mobiler så som note etc. och det är ju egentligen fullt rimligt - kvinnor har ju ofta ändå väskor att ha dem i. samt att om vi nu i genomsnitt i vart fall har lite mindre händer, så kan ju många av oss ändå inte hantera ens en medelmåttigt stor mobil med bara ena handen utan man vänjer sig att använda bägge händer, och då kan man ju lika gärna ha en som ger alla fördelarna av en riktigt stor skärm 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Record
3/8/18, 10:28 PM
#7

Varför ha en telefon som jobbar enkelriktat mot Spotify?

Köp en Raspberry Pi 3, med lite "tillbehör" och kör, med möjlighet att utveckla. ☝️ För en bråkdel av priset med 24/7 i flera år. När du blir äldre kan du koppla in en TV i Ultra HD och se mer av den sidan. 😎

kissidor
3/8/18, 10:58 PM
#8

En utmärkt lösning för många Record, men både jag och cessy tycker nog det blir enklast att streama musiktjänster och film/tv-dito från appar i en mobil enhet, direkt genom blåtand resp via till exempel chromecast 🙂

Nyfiken fråga - varför ska vi koppla in en tv först när vi blir äldre 🤔?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/9/18, 12:35 AM
#9

Ja jag är ff. jättenöjd med OP3T i allt utom kameran o jag hade aldrig  tänkt tanken att förpassa den till att bli radiomobil m.m. om det inte var för att den nuvarande radiomobilen krånglar så förbankat., men den måste bytas ut innan jag blir helt galen o fördelen är ju att nu får jag en mobil jag känner till o kan o det kommer göra det enklare att felsöka om den krånglar.
Sedan är det det här med kameran som styr lika mycket, för den blir ju inte bättre om jag köper en budgetmobil o mest sannolikt ryker jag ändå på att inom 1 år att köpa ny mobil till mig själv om jag köper en ny budgetmobil till att styra radio m.m.  För att jag skulle stå ut med OP3T i mer än 2 år finner jag ganska osannolikt. De andra båda  jag hade tidigare hankade jag mig fram med det tredje året o jag finner det osannolikt att jag skulle stå ut med något liknande nu.🤦‍♂️ Göran må tycka det är ok med hackande jobbiga mobiler m.m. men det gör inte jag för jag har blivit allt mer kräsen.😊

Ja Joakim styr ju sin S7:a med en hand o han fattar inte varför jag inte styr min OP3T med en hand - jo för då skulle den åka i golvet både avigt o rätt. Dessutom har han långa smala pianofingrar o det har sannerligen inte jag, men mitt största skäl är att jag är rädd o tappa den, så två händer får det allt vara o därför funkar ju även stora mobiler o som du säger man har alltid en handväska o ta till om inte byxfickan klarar mobilen. Hellre att jag kan sitta o titta behagligt på mobilen än sitta djupt böjd över den. Men jag lovar att Göran hellre skulle ta till ett förstoringsglas än erkänna att han behöver en platta/padda eller en större ny mobil😉

Jaja - jag har bestämt mig o bra att du försett mig med lite argument - tackelitack för det Kissidor.  Ligger ännu lågt men passar på att klaga extra över radiomobilen nu om någon av herrarna är i närheten när det händer😇 o jag sa också sådär förbigående idag att jag får nog kontakta kissidor o prata med henne om mobilen - däremot sa jag ingenting exakt om vad vi skulle prata om😇😃 O min kampanj kommer aldrig få honom att tycka att jag gör rätt. Det bara förbereder honom på att jag är på väg o kommer agera o även om min mams numera är borta så är det tack vare henne att jag numera kan fixa sådant här, så som jag såg paddan som lite av en julklapp så kan ju denna vara en födelsedagspresent. Tramsigt att tänka så - jag vet, men samtidigt är det lite trösterikt o tänka så för jag vet att om hon  varit i livet så hade hjälpt mig med att kunna köpa dessa som julklapp o födelsedagspresent o det är ff. tack vare henne som jag är fri att kunna göra det.
Nå mitt sikte är inställt o jag lär nå dit inom en vecka eller två o jag är ganska övertygad om att någon av S9+ eller Noten måste du testa någon gång framöver, för de tillhör ju ändå de mobilerna som är säljbara sedan😉 o det ska bli så spännande att få se färgen IRL sedan😍 Än en gång - tack Kissidor🤗

Record
3/9/18, 8:24 AM
#10

#8 Man blir klokare med stigande ålder, är svaret, går inte att här skriva fördelarna.😃

En Rpi3 går sedan till min musikanläggning via Blåtand, alternativt min Smart-TV. Där man upptäcker nya möjligheter efter nattens uppdatering av denna. Den senaste var Wi-Fi Media Connect. Det klarar ingen mobil. Och vad värre iPhone6 går sönder i fickan för den böjs för kraftigt som du säkert vet. 

Med respekt för dina kunskaper, vilka imponerar på mig Kissidor. 👍

kissidor
3/9/18, 9:31 AM
#11

tack record, det var snällt sagt ang mina kunskaper🙂. mobila enheter är ett stort intresse för mig så jag både läser mycket om det samt testar en hel del modeller själv också. raspberry pi och liknande är jag däremot inte insatt i, vet endast lite ytligt vad det är och lite om hur det används.

sen är det en fråga om flexibilitet också, en streamingmobil och en kompakt blåtandshögtalare är lätta att ta med ut på sjön tex eller när man går över till grannen en lördagkväll eller så. en chromecast är lätt att ta med på hotellövernattning tex. oftast tittar jag inte ens på media på tv:n, då jag ändå inte har bestämmanderätt över den skärmen och dess fjärrkontroll. kvinnor och barn har inte behörighet för det i det här huset nämligen 😕😃. utan jag har plattor i olika storlekar som jag använder i olika sammanhang som det faller sig beroende på vilken som passar bäst eller har mest batteri kvar, samt i badkaret tittar jag direkt på en mobil som är vattentät. och ljudböcker lyssnar jag nästan bara på i bilen. därför blir det klart mest praktiskt för mig med streamingtjänster och att jag streamar från mobila enheter.

men du ska veta att vi är 50+ både jag och cessy, och därför är jag rädd att vi inte hinner bli tillräckligt mycket klokare än såhär 😃.

cessy jag vet vad du kan ha listan på budget och mellanklassmodeller från lenovo/moto till - där kan göran välja ut sin nästa telefon 😉. jag lyckades förresten få conny att köpa en moto g5 iaf istället för sin eländiga samsung xcover - och apropå detta med storlekar så fick jag i och med detta också honom att pina sig upp till "hela" 5 tum stor skärm vilket han tidigare tyckt varit oacceptabelt - och då överdriver jag inte det minsta om jag säger att han har dubbelt så stora händer som jag. men då ska man ha i åtanke att han har faktiskt i princip alltid sin iPad air 2 (still going strong) med sig, så då är det ju lite lättare att köpa att han faktiskt inte har användning för en större telefonskärm.

förstår mycket väl hur du tänker ang din kära mams, och jag tror ju precis som du, att om hon fortfarande funnits här på jorden hade hon uppmuntrat och bidragit till att du skulle kunna skaffa något du skulle ha så stor nytta och glädje av, det behöver du nog inte tvivla om 🙂

jaja, det är väl så cessy - jag kommer att bli tvungen att testa antingen s9+ eller note 9 till slut 😃. men jag har faktiskt inga problem att hålla mig ett litet tag iaf, kollar gärna upp vad både experter och vanliga användare har att säga om dess svagheter och styrkor först 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/9/18, 12:19 PM
#12

Oops ser att jag missade lite inlägg när jag skrev mitt långa inlägg i natt. Ja Raspberry Pi 3  hade visst kunnat vara intressant om anläggningen varit fast, men jag vill ha en mobil som styr Radio (Läs Tunein), Spotify o Storytel o som  då genom apparna kan ersättas av en annan mobil eller av mina paddor o precis som kissidor så använder jag ju chromecast till tv:n o den styr jag oftast från min iPad mini4, men ibland använder jag den stora paddan o ibland min egna mobil o vid enstaka tillfällen använder jag min laptop till att t.ex Chromecasta upp You Tube videos på tv:n. Det är helt enkelt en väldigt bekväm lösning att ha samma system på alla enheterna o styra via apparna o då blir ju också systemet mindre sårbart om en enhet går sönder + att jag kan ta med mig min blåtandshögtalare o mobil ut på havet o fortsätta lyssna på min bok eller någon musiklista som jag streamat hem från spotify utan att behöva nalla på mitt mobilabonnemang. 
Visst skulle jag kunna använda min egna mobil till styra detta även hemifrån, men den vill jag ha fri till att göra annat med o då är det en bekväm lösning att ha en avlagd mobil eller budgetmobil till att styra radio/spotify/storytel eftersom här i huset är det aldrig tyst. Säkert en mardröm för många, men så har jag alltid haft det  - musik på alltid t.o.m. då jag bodde hemma o hade en liten transistor som stod o spelade något - ofta radio Luxemburg  när jag var hemma o var på mitt rum. Så jag vande in sambon vid detta redan -79 o sedan har det alltid varit så. Skulle det vara helt tyst här när t.ex sonen kommer hem på kvällen så drar han omedelbart slutsatsen att nätet måste ha problem eller att jag känner mig dålig .SkämtarSkrattar

Jo att invänta omdömen är ju definitivt det klokaste kissidor. Men som vanligt när jag ska ha något - utom iPad Pro 10,5 - den drog jag ju länge på😇, men mina nya mobiler hamnar ju ofta i ett akutläge, då de inköps först då en enhet oftast gått i sönder. Så hade det varit för att ersätta min ännu välfungerande OP3T så hade jag kunnat invänta lite recensioner o omdömen, men eftersom jag har en krånglande enhet som så sent som i morse la av igen o tvingade upp mig för att sparka igång den igen så är läget ett annat. Vet inte hur många veckor till jag står ut med att ha det här eller om mobileländet plötsligt bara behagar lägga av permanent.

Cessy
3/9/18, 12:54 PM
#13

O här sitter ff. Göran sig böjd över en liten mobil (en samsung av något slag - en form av budgetvariant av Samsung - undrar om det inte var en A3 eller A5 han fick från jobbet, eftersom hans arbete vill att medarbetarna ska använda iPhone o det vägrar ju Göran.🤪  För mig är det ju helt ofattbart att han sitter o pinar sig till att läsa såväl lokaltidningen som aftonbladet o blocket via den mobilen eller sitter djupt krökt för att lösa sudoku på sin mobil.😴 Men jag har hållit klaffen o inte sagt ett ljud om detta sedan jag fick hans S4:a eller om det var S5:a? till radiomobil, mer än när han någon enstaka gång själv tar upp detta om någon platta o då säger jag bara helt kallt - "det är ju ditt val så du måste bestämma dig vad du vill ha" o låt oss säga det är han heller inte helt nöjd med. Ibland beklagar han sig faktiskt när han ser både mig o Joakim sitta med våra minisar vid köksbordet (Jag använder mini4:an om vi sitter alla 3 o iPad Pro om vi är 2 eller jag är ensam vid bordet) o han sitter med sin mobil. Han var faktiskt på gång att skaffa en platta i höstas, men det föll på att jag inte kunde hitta ett tangentbord som mina ZAGG (han gillar dem för de skyddar paddan, är bakgrundsbelysta o har å,ä,ö) men när något liknande inte fanns att uppbåda till den plattan han tittade på, så begav han att köpa den. Jag konstaterade också att ville han ha en ZAGG så fick han nog faktiskt köpa en padda o nej det går ju bara INTE, så sedan har det varit tyst igen.

Man kan ju förledas till tro att han är modern då det var han som började sitta med mobilen vid matbordet o läsa tidningen med o att han avslutade papperstidningabonnemanget o enbart tog digital abonnemang - men det handlar enbart om snålhet. Men han är alltså ff. lika anti mot appar o måste gå sökvägen dit o hujedamej man ska ju inte använda google heller. Låt oss säga - han gör det inte lätt för sig precis o så har  han ju fastnat vid sin envisa prestige. Trodde ju att det skulle släppa när jag slutade säga något, men ack nej han har ff. inte kommit till skott att skaffa sig vare bättre mobil eller en platta o när han dessutom envist lägger till det faktumet att så länge en mobil lyser så funkar den - enligt hans sätt o se på det o att de bra mobilerna är för dyra o samma gäller plattorna o därför avfärdas de som onödig lyx, så känns det nog som att på den öde ön han sitter gällande tekniken - där kommer han sitta kvar av pur envishet. Hade han inte haft råd, så hade jag förstått den hållningen o även haft sympati för den inställningen, men det handlar inte om att han inte har råd - bara om ren snålhet, så därför får han sitta där med sin lilla mobil o av o sig reta sig på våra paddor o mobiler o sitta där dubbelkrökt o lösa sina sudoku.

Annons:
Record
3/9/18, 1:57 PM
#14

# Cessy/Kissidor, var tid har sina tjusningar, Radioluxenburg får mig att minnas.

Även mobilerna har en plats i mitt system, då de har en mapp i servern (NAS) de kan ringa upp och förbereda inspelning till kvällens hemkomst. Ja har ingen antiparti mot dessa, började på 70-talet med utveckling av mobilradio och senare med NMT. Paddan o mobil har ja när ja vill prata med smarttv genom tal till text- konvertering.

Cessy
3/9/18, 7:59 PM
#15

Sökte o kollade o wow .😮 Kan man bara konstatera att Raspberry Pi 3 kanske vore något för min man eller son men knappast för mig i alla fall. Bygga mediacenter skulle jag inte ha en chans att klara av.  Kissidor har förvisso andra kunskaper, men jag kan ju ingenting alls mer än klicka mig fram o försöker hitta logiken i systemen o så har jag alltid tagit mig fram. Från att jag skulle koppla in den första tv-boxen o VHS spelaren o dumt tittar på kontakterna o tänker - jaha den ser ut så ….då borde den passa i det uttaget. och Om jag trycker där vad händer då? Jaha de blev det så, men om jag trycker där - jaha då händer det o.s.v. Så jag har noll koll o har absolut ingen kunskap om någonting o det minimalt lilla jag kan har jag lärt mig dels genom att titta o genom klicka mig runt o försöka hitta logiken i systemen. Förvisso vet jag att många av mina vänner tror att jag begriper mycket eftersom det är jag som sköter inkoppling av tv, DVD, tv-boxen o sköter sådant som inspelning m.m. o intällnigarna. Men jag kan inte ett skit egentligen. Jag lär mig genom följa logiken i systemen o det funkar i regel bara jag hittar hur det verkar vara uppbyggt, men jag måste se o sitta där o klicka o kan tyvärr inte råda folk per telefon - vilket många har trott.😞
Så jag nöjer mig att fixa med att klarar radio/spotify/storytel via en mobil o mina båda blue tooth högtalare som jag julätt kan få synkade med varandra eller att styra tv;n vi chromecasten o den styr jag antingen med mobilen eller paddorna eller laptopen o jag är helt nöjd med att jag klara mig så långt o jätteglad att jag har någon som kissidor som jag vet är kunnig i det här med mobiler o plattor o det är definitivt inte jag. Jag är bara tacksam att jag klarar mig så pass bra som jag faktiskt gör utan att behöva be familjen om hjälp, men skulle något strula allvarligare så är jag helt såld.

Record
3/9/18, 10:03 PM
#16

Den kunde bli en enande produkt i familjen, för 500.-- kr var för hela. Språket i den kan väljas som Svenska, ljudet Hifi, bilden på TV med 4k upplösning ultra HD.

Cessy
3/9/18, 11:20 PM
#17

Tror säkert att det är kanonbra alternativ Record, men det skulle kräva att min man är med på noterna o ser till o fixar detta så det fungerar, för det är inget jag skulle klara på egen hand. Så den dagen han får för sig att engagera sig i detta så kan det mycket väl bli ett sådant eller liknande alternativ. Tills dess får jag hålla mig att styra det med mobil o padda.

Record
3/10/18, 9:22 AM
#18

De är ju ingen egen programmering du behöver göra. Operativsystemet och filer uppdateras automatiskt dagligen.

kissidor
3/11/18, 8:29 AM
#19

Ja det skulle ju vara grymt opraktiskt att inte ha en dedikerad streamingmobil om man streamar något dagarna i ända. Det plingar av aviseringar och nån kanske ringer, eller om man som vi brukar göra med spotify turas om att välja låtar ska jag då låta min privata mobil skickas runt bland folk? Nej så det insåg man för ganska många år sen att det är väl värt att kosta på sig att ha en separat enhet för det 🙂. 

Och det behöver ju inte vara någon större lyx heller om man låter sin förra mobil pensioneras som streamingenhet när man köper en ny. Och har man alltid en någorlunda schysst streamingenhet så har man ju i den samtidigt också en anständig reservmobil för akuta lägen.  Ser alltför ofta hur folk är i total panik för att deras telefon gått sönder och de menar att de kan inte lämna in den för de har ingen reserv. Tänker varje gång ”men varför i herrans namn har de ingen reservmobil 🤔?!” Man kan ju åtminstone ha en per familj tänker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/11/18, 11:00 AM
#20

Ja just nu har Görans gamla S5:a låtit bli o dumma sig i några dagar. Så läget känns lite lugnare. Kanske håller den så pass så jag i alla fall kan få höra/läsa lite första omdömen/testrapporter om S9:an. För ska det bli den så är det för att kameran håller vad den lovar. Nu betvivlar jag eg. inte att den inte skulle vara en riktigt bra kameramobil med tanke på de båda sista föregångarna, men det kan ju vara nice o få det bekräftat i alla fall.😉

Så jag hoppas att S5:an håller några veckor till o jo sedan får jag ju en bra streamingmobil/reservmobil för det är inte hållbart för mig som låter den gå dygnet runt på någon streaming att det skulle vara min vanliga mobil. Inte bara för att det avbryts av telefonsamtal m.m. utanför tar jag mobilen o går o inte tar de båda blåtandshögtalarna med mig så tystnar ju musiken här hemma o nu har jag ju vant mig vid att ha tillgång till allt (olika internetradiostationer, Spotify o mina böcker) o den mobilen ligger ju öppen för alla att fibbla med o ändra källan på för vad de vill lyssna på o det har jag då rakt inte lust med min egen privata mobil - att allt på den skulle vara allmän egendom.😮
Men det är ju just kameran som gör att jag siktar in mig på S9+ Nu är jag ju inte van vid att handskas med Samsunglurar alls. S5:an eller om det är en S4:a (kommer inte ihåg vilket) är ju Görans avlagda o jag kan inte påstå att det lilla jag handskats med den gjort mig förtjust i den, men det är väl också just det som är problemet - att jag inte handskats tillräckligt med den för att komma överrens med den o känna mig hemma med den. Nå hur som helst - om jag låter OP3T bli vår streamingmobil så får jag ju en mobil som jag åtminstone känner mig hemma i o därför lättare tar mig runt i o som har bra lagringsutrymme för lagring av några böcker o lite musik i alla fall så.
Så trots allt kan det här med krånglandet kanske ändå sluta med något bra. Att jag har en riktigt bra ny mobil med för första gången en riktigt vass kamera. Mina mobiler har ju dock blivit bättre o bättre o OP3T är ok men ger ändå inte riktigt den skärpan o klarheten i bilderna som jag så attans gärna vill ha o Joakims S7:a tar ju betydligt bättre bilder, så  då borde ju S9:an vara vad jag vill ha😇 o så har jag ju en vettig reservmobil om något händer min huvudmobil o så brukar det inte vara. För när jag väl har bytt mobil tidigare så har ju den jag har oftast varit körd i botten. Nå det blir nog  bra - om några veckor - hoppas jag😉😃

Annons:
kissidor
3/11/18, 5:41 PM
#21

Tja jag blir lite kluven till att den gamla s5:an uppfört sig bättre några dar nu cessy - på ett sätt är det ju bra att du får lite tid på dig tills det går att köpa s9+ och tills du läst lite omdömen om den - men du vill ju samtidigt inte att den ska fungera klanderfritt allt för länge 😎😃.

Jag ska väl säga det om samsungs kameror att det är ju inte alla fotoentusiaster som tycker de är bäst. Jag har hört flera fotointresserade som säger att samsungs programvara överprocessar bilderna för mycket, och gillar man inte resultatet så kan man inte göra nåt åt det. Medans tex iPhone ger mer neutrala bilder som lättare kan redigeras efter personlig smak. 

Men väldigt många tycker ju att resultatet med samsungs bästa är såpass WOW out of the box att det är såna bilder man vill ha helt enkelt. Tänkte bara att jag skulle nämna det eftersom jag vet att du har så mycket kunskap inom fotografering - för mig är det ju bara kamerans prestation i point and shoot-läge som är intressant 😃. Men eftersom du tyckt att joakims s7:a ger bilder du skulle ha varit nöjd med så är det väl grönt i och för sig 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/11/18, 8:54 PM
#22

Nej men självklart är det inte som fota med riktig kamera o det förväntar jag mig inte. Men att få bra bilder med riktig skärpa, för vardagsfoto funkar Joakims absolut helt ok o hans S7 är den bästa av de få mobiler jag testat, så då borde inte S9+ vara sämre. De ska ju dessutom uppgraderat kameran till de båda o dubbla kameror till S9+ men jag har inga förväntningar på att den ska vara som min riktiga kamera men det jag förväntar mig är bra mycket bättre skärpa o så att den bättre kompenserar ljusförhållandena för det är i alla fall det de går ut med att den ska fixa. För min tanke med mobilen är att den har jag på fickan o alltid med o den ska man kunna bara slänga upp o catch the moment utn att behöva tänka. Vill jag jobba lite mer så tar jag helt enkelt fram min riktiga kamera istället 😃
o  kissidor - eftersom den inte längre laddar sig så finns det ju en nödlösning om den plötsligt fortsätter o funka, den får hamnar ur inkopplat läge som den alltid sitter i o när batteriet dragit ur sig så går den inte att återuppliva 😇o med en stendöd mobil så är det ju inte mkt att argumentera om😊😃

kissidor
3/11/18, 9:18 PM
#23

hehehe, bra att du har en plan cessy 😃.

men jag var nog otydlig i det jag skrev ang samsungs kameror - det är alltså inte i jämförelse med riktiga kameror jag menade att de inte är allas favoriter, utan det finns alltså en del fotointresserade som menar att det finns bättre mobilkameror för deras smak än samsungs 🙂. men jag fattar det som att det beror mycket på hur glad man är i att redigera sina bilder i efterhand kontra att man uppskattar att bilden ser bra ut direkt, samt om man alltid sitter och blåser upp bilderna på en jättestor datorskärm eller oftast tittar på dem i telefonen eller ivf inte jättemycket uppförstorade/inzoomade

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/11/18, 9:31 PM
#24

Aha - lite synd om man inte kan redigera alls förstås, för det gör jag ju alltid med OP3T,  men i värsta fall får man ju i så fall ladda in bilderna i datorn o så redigera dem där istället. Men nu har jag ju aldrig tagit den typen av bilder med mobilen som jag sitter o jobbar mer med i efterarbetet mest har jag försökt ljusa upp den o ändra färgbalansen o öka kontrasten för att få mer rätt färger o det jag sett från Joakims var ju den inbyggda  färgåtergivningen betydligt bättre, men det stämmer nog att bilderna dras åt det "klatchiga" hållet, men det är ju så jag eg. förväntar mig att mobilbilder ska vara. Det är instant. Det är färg o fest, så jag tror jag överlever i detta läget bara jag får bättre skärpa o så hoppas jag då att färgerna inte jämt dras åt det varma hållet utan att Samsung bättre klarar att kompensera elljus (inomhusfotografering o mörkare förhållanden) för enligt videon verkar det j som de ska klara det, men den mjuka fotograferingen om man mer vill fota softa bilder av djur, småbarn o natur - nej det klarar den nog inte riktigt. Men finner jag detta störande när jag fotat ett tag så får väl nästa mobil efter S9+ bli just en iPhone😉😃

Cessy
3/12/18, 12:19 PM
#25

Sökte nu på tuben o hittade denna jämförelsevideo angående kamerorna på iPhoneX o Samsung Galaxy S9+ o körde upp den på tv:n. I vissa lägen vann definitivt iPhoneX angående färgåtergivningen o det var när det gällde återge gråskala naturligt o detaljrikt, men för övrigt så gillar jag oftast S9+ bättre o denna klarar sig också bättre i mörkret än iPhoneX gjorde. Så nu fick jag i alla fall se lite av skillnaderna själv o behöver inte grubbla mer över om jag borde kolla upp iPhoneX mer😉😃
https://youtu.be/K7xdZJqyE6I

o det har också börjat trilla in testrapporter o tydligen är kritiken att skillnaden mellan S8+ o S9+ är försvinnande liten men att det finns några saker som förbättrats. Så den som har S8+ behöver kanske inte rusa iväg o köpa S9+ men nu har jag ju ingen S8+ så för mig är liksom det ingen big deal😇 Det är liksom inget kriterie för mig då jag bara har den där S5:an som är min radiomobil . Hoppas bara att jag kommer komma bättre överrens med S9+ än S5:an i alla fall.

Cessy
3/12/18, 1:10 PM
#26

Äsch nu har jag kollat runt tillräckligt o hos Dustin (billigast där för mig i o med den pyttelilla studentrabatten) skickas ju inte den lila förrän 29 mars, så nu är den beställd. Vasa - tålamod? Nej det är inte min stora styrka😊 Jo jag kan vänta på den - det är inga större problem, men jag orkar inte med velandet ska/ska inte, för jag har ju bestämt mig o så trillade det ju in lite bidrag igår o det var det som fick mig att bestämma mig. 😉😃 

Fast jag tror ju inte Göran tror det skulle gå till en ny mobil för han stönade något om att jag kanske inte behövde köpa mig mer pennor för födelsedagspengarna. Nå det positiva är ju att nej det blir inte fler pennor, även om jag inte heller tror att han gillar tanken på att jag lägger dem på en ny mobil. Fast eftersom S5:an krånglar så mycket borde han eg. inte kunna säga så mycket.  Fast det är jag övertygad om att han kommer tycka ändå. Nå iPad Pro 10,5 föll ju heller inte i god jord, men det la ju sig efter jag fräst ifrån o S9+ kan jag ju mer rättfärdiga i o med S5:ans krånglande + kameran. Men jag tänker inte berätta i förtid dock. Bara klaga över S5:ans trasslande.😇

Cessy
3/13/18, 10:05 AM
#27

Hm….. det intressanta är att idag står det plötsligt bara 1 kvar på den lila Samsung Galaxy S9+ hos Dustin🤔, men den svarta o blå står det 10+ på? Innebär det att Dustin bara förhandsbokade några få ex av den? Fast jag har för mig att det stod 10+ på den när jag höll på o tittade på videos o kollade runt på Prisjakt m.m., men säker är jag ju inte. Eller är det det att den lila är den färgen som i alla fall så här i förbokningstider går allra bäst? Fast S9 står det 10+ på den lila o de andra, så då skulle det också innebära att ju Lila S9+ är den som går bäst???

Annons:
Cessy
3/13/18, 11:55 AM
#28

Fast nu verkar både lila o blå vara tagna - de de förbokat. Så antingen är det så att många förbokar nu eller så har de fel i sitt system o ja jag kan inte låta bli o kolla😊😃

kissidor
3/13/18, 2:00 PM
#29

jag tror det är väldigt många som fastnat för den lila cessy 😉. om jag nu till slut inte kan hålla mig från en s9+ själv så lär det ju bli en lila för mig med 😃. har tidigare använt taktiken att bara köpa svarta telefoner och använda samma diskreta mattsvarta skalmodell på alla för att finta gubben så han inte ska märka att man bytt igen, men det funkar ändå inte längre då han har lärt sig att iaktta strömmarna av små paket med skärmskydd och skal som dunsar ner i lådan - blir det en plötslig ökning där så vet han att jag har en ny telefon igen 😊. så då tänkte jag att vad sjutton då kan jag lika gärna ta en promenad på den vilda sidan isf, så för närvarande har jag en röd och en turkosblå telefon 😍

https://www.wondamobile.com/mobile/oneplus/oneplus-5-t-128-gb-special-edition-dual-lte-sim-free-unlocked.html

https://www.wondamobile.com/mobile/htc/htc-u-11-plus-128-gb.html

(den blå ser mer gråblå ut på bilden, men det är den inte)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/13/18, 2:33 PM
#30

Åh härliga färger😍 Är du nöjd med dem? eller saknar ff. varje mobil något som du skulle vilja ha?  o tänka sig att du köpt något annat än grått eller mattsvart😮undrens tid är inte förbi😉😃 Så han ser inte mobilen men väl postströmmen? Fast han är väl oftast hemma först antar jag så det är han som tar in posten. Jag är ju ff. eg. nöjd med in OP3T i allt utom kameran - konstigt att där alltid ska vara någon detalj😇 o så ser jag ju sjukt fram mot att äntligen få en liiiiiiiiiiiiiila mobil😃Så den lär jag inte kunna smyga med på något sätt.😉 Nåja lika bra det för min gubbe hade nog grumsat mer om han upptäckt att han missat att jag köpt en ny.🤪 

Har i alla fall varit iväg o köpt 3 skal nu till S9+ o inte hade Amazon de jag ville ha för de skickades inte till Sverige.😕 Så det blev eBay o så köpte jag alla 3 från samma säljare, så jag inte behöver betala 75 kr 3 ggr, utan 1 avgift + momsen.  Nu vill jag ju inte dölja den lila färgen så denna gången blev det tre lite tråkigare skal som är mycket transparenta, men de ger i alla fall den ett skydd runt om.😇

kissidor
3/13/18, 3:15 PM
#31

Cessy de är helt grymma båda två 🤤🙂- men nej de är inte perfekta någon av dem, och den mobilen hittar jag ju aldrig om jag inte låter mig omvändas till någon av märkessekterna, för då kommer varje mobil allt framgent att vara perfekt 😃. men det är lite irriterande när det är så nära liksom, det fattas så himla lite - varför kunde de inte ha frågat mig först innan de gick och gjorde det där lite korkade valet som sabbade deras annars så fantastiska telefon litegrann 😕🤓😃? 

hehe, ja jag blev lite paff när det kom fram att han var så observant 😮.

det tråkiga med transparanta skal tycker jag är att de brukar vara minst lika känsliga för fingeravtryck som telefonens egen baksida 😕. men de skulle ju kunna ha en oleofobisk behandling, så jag hoppas nåt av dina har det 👍. om du nån gång känner att du skulle vilja testa en icke transparant skal så var samsungs eget alcantara-skal min favorit till note 8. det är så muffigt och skönt att hålla i det ❤️, men jag fattar inte varför de inte gjort en lila variant till s9:orna 🤔. nåja, det kanske kommer - annars skulle jag nog kunna tänka mig det grå, grått och lila är snyggt ihop.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/13/18, 5:49 PM
#32

Ja jag begriper liksom inte programvara o annat utan för mig är det rätt o slätt hur handhavandet är o hur logiskt det är uppbyggt så det går att fatta vad som jag måste göra. HTC o OnePlus påminner ju en hel del om varandra, men hur det blir att gå över till Samsung det återstår o se. Tror min mams billighetsmodell höll på att driva mig till vansinne, men det var ju en betydligt äldre modell o liten billig budgetmobil men sedan har inte S5:an gjort mig positivare, så jag hoppas innerligt att jag kommer bättre överens med S9+ sedan, men alla höjer ju S7 o S8 till skyarna o kameran anses vara riktigt bra om än inte perfekt o det är egentligen kameran som jag mest av allt är ute efter. Nå hoppas jag inte landar platt fall i handhavandet i alla fall av den, för jag har ju ingen chans o fatta varför saker o ting sker.
Tja ibland ser nog våra gubbar mer än vi tror. Tyvärr drar de inte bara alltid rätt slutsatser av vad de råkar uppfatta. Nåja det blir nog bra - om några månader när min gubbe har vant sig vid att jag har köpt S9+ eller så får han väl fortsätta tjura. 😉
Tja transperanta skal är INTE kul någonstans - det är mest för att skydda mobilen o bli jag allt för galen på skalen, så får jag väl antingen klä av den eller köpa ett skal som döljer. Det borde ju komma ett matchande lila skal från samsung - tycker jag ju i alla fall. Grått o lila är snyggt, men OP3T har jag mattsvart/grått till o även det är snyggt, men som du vet så är inte grått o svart riktigt mina färger  o jag vill så hemskt gärna att det lila ska synas. Om det sedan funkar - det återstår att se.

kissidor
3/13/18, 9:22 PM
#33

Ja nu är det ju visserligen så att vi handlar för våra egna pengar så egentligen skulle man inte behöva bearbeta eller finta dem - men det är ju det att man vet att man blir idiotförklarad som gör att man försöker hålla lite låg profil ändå 😃

Hmm ja jag vet faktiskt inte vad du kommer att tycka om samsungens mjukvara - att din mams gamla sunkiga samsung inte föll dig i smaken berodde säkert på att den var förskräckligt olidligt dålig helt enkelt, s5:an vet jag inte vilka meningskiljaktigheter du har haft med dock 😃. Jag hade aldrig just den, men jag har faktiskt ingenting alls emot samsungs nutida gränssnitt annat än att det är mer resurskrävande än de flesta andra tillverkares. Men jag tycker det är både lättanvänt och numera finessrikt på ett hyfsat genomtänkt vis. men sen anpassar jag till stora delar mina telefoner så det ser ut och fungerar likadant i allihopa. Jag använder aldrig någonsin den inbyggda hemskärmshanteraren, mailappen, kalendern, tangentbordet etc.  

Om det skulle vara så illa att du får lov att skaffa ett opakt skal så får du tänka på att du kommer att kunna se små läckra lila glimtar ändå där skalet inte täcker - dvs vid kameran, fingeravtrycksläsaren och i kortändarna 😉. Det är där jag tror att det kanske kunde vara lite läckert ändå med ett grått alcantaraskal, det får nog anses givet att det är det jag kommer att skaffa om jag så småningom slår till på en lila s9+ 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/14/18, 2:09 PM
#34

Jo - varför ska man egentligen behöva bli idiotförklarad när man betalar själv. Göran köper en oherrans massa verktyg o många av dem är INTE billiga. Visst han söker efter dem med ljus o lykta så han ska göra bra deal eller hitta dem begagnat när det är de där riktigt dyra sakerna, men det blir ändå en del nyinköp som han anser sig behöva. I o för sig är ju verktyg mer nödvändiga då han faktiskt behöver dem i vårt tillbygge, men vi har garaget fyllt + ett rum i källaren som är hans verktygs o arbetsrum. Sedan köper han en massa olika begagnade vapen för han tycker det är kul o samla på dem. Det har blivit så pass många att han numera har två riktigt stora vapenskåp o fått sätta dem i eget rum i källaren med säkerhetsdörr dessutom. Han köper o säljer båtar fram o tillbaka o jag tror vi har haft minst 20 båtar totalt sett o just nu jagar han ännu en liten öppen båt som han ska ha o fiska ifrån o vi har haft ett antal sådana genom åren som han sedan säljer för de inte används o så ångrar han sig o köper igen. Huvudbåten - den vi båda går ut med i skärgården - den vet jag inte vilken båt i ordningen den är som vi har. Han brukar rusta upp dem o så säljer han den för att han plötsligt vill ha en annan.

Jag har aldrig någonsin ifrågasatt hans köpande o säljande, för det är hans nöje o jag har inte ens ifrågasatt hans köpa o sälj av motorcyklar trots att jag avskyr när han kör motorcykel. Nu står den senaste som var den första han köpte helt ny o som är hans stolthet mest i garaget o det är jag helt nöjd med. Ju mindre han kör desto bättre.😇 Men jag har aldrig lagt mig i. Aldrig pikat eller varit så förbaskat negativ som han är över mina inköp av padda o mobiler. Det handlar helt enkelt om att han finner de inköpen onödiga o framförallt onödigt lyxiga. Men han borde inte kasta sten då han sitter i glashus. (jo som du märker har jag vässat argumenten😊🤪)

Ja skalet blir vad det blir o så får jag se om jag får ge mig med de där clearfodralen, men det jag köper till har ju bara en clear front o ett lila skal på baksidan o det kan ju användas för ställa mobilen i liggande visning. Får dock se hur irriterande jag anser det att ha en front, men om det inte funkar så har jag ju köpt 3 billiga clearbaksidesfodral eller så kan man kanske ta bort den genomskinliga fronten på det fodralet jag tog om det är för störande eller om jag inte använder det för om jag tittar på videos från den. För baksidan ser ju ut att ha en snygg lila färg.😃
https://www.dustinhome.se/product/5011069284/galaxy-s9-clear-view-standing-cover---purple

Annons:
kissidor
3/14/18, 3:17 PM
#35

ha, jo så där är det ju med min gubbe också, fast inte just båtar 🙂. men det är fyrhjulingar och traktorer och åkgräsklippare etc. men iofs så är han inte direkt så att han ska argumentera om mina inköp, han bara skakar på huvudet och gör små "hon måste vara heeeelt koko 🤪"-gester och kommer med små kommentarer ibland.

ja jag pallar ju inte alls med skal med lock på, tycker locket är totalt i vägen för jämnan - men det är ju vad de allra flesta vill ha tror jag nästan så kanske du också fastnar för det 🙂. och som du säger kanske det går att skära bort locket någorlunda snyggt i värsta fall - snyggt var det iaf 👍. men hursomhelst så ska man ha skärmskydd under även om man har ett sånt där cover, för det är många som har fått repor av själva fodralet. det var nog värst när de kom i och med s6:orna, men som det låter så har de problemen inte helt försvunnit än.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/14/18, 5:41 PM
#36

Aha - sätt inte på skalet utan att satt på skärmskyddet är det som gäller då. Tack  för varningen!🙂

Ja precis att man är galen som vill köpa sådana helt onödiga o dyra saker som ju inte alls är nödvändiga att äga. Ja ja - saker är som de är. Vi gillar våra saker o herrarna sina. Öst är öst ……………….😉😃

Record
3/16/18, 10:08 AM
#37

Ni har så rätt --Ost är öst ! 👍

Cessy
3/16/18, 2:26 PM
#38

Så du säger det Record😃

Jaha min S5:a dog lite snabbare än jag tänkt mig. Då en sak på min order är restad o inte skulle komma i lager förrän den 26:e o jag nu fått gå över på min OP3T så äter den ju batteriet o måste laddas minst 2ggr per dygn o då sitter mobilen fast i sovrummet för jag har bara 1 laddare av USB-C-typ, för ingen av husets andra mobiler har sådan laddare - ännu. Dessutom tar jag ju ljudet med mig när jag går. Så nu ringde jag Dustin för att be dem att ta bort den restade artikeln så att jag skulle kunna få leverans i nästa vecka, men då visade det sig att i o med att jag har en restad artikel så har jag inte fått tilldelning av S9+ ännu o de kan inte skicka ordern även om jag tar bort den restade varan.😮Förstår ärligt talat inte riktigt varför för det finns 4 kvar i lagert då den ju har börjat säljas idag, men det hade något med lagert att göra - att de skickar efterhand enligt den listan man beställt den rent tidsmässigt. Nå hoppas verkligen de kan lösa det för nu vill jag ju ha min S9+ så jag kan få igång allt som vanligt. *grrr*

Record
3/16/18, 3:04 PM
#39

Ja får ju erkänna att jag lärt mig en hel del om Era telefoner under tiden. De fick mig att hämta fram en S5 Vilken hade badat en gång i havet och varit på torken, efter spolningen med sötvatten.  Väntar med spänning när den har laddat färdigt.

Ni vet väl att inget företag har ett datasystem som stämmer med verkligheten i antal produkter.

Cessy
3/16/18, 6:09 PM
#40

Hoppas du får igång den Record. Här plockade Göran isär den döda S5:an o det visade sig att det var batteriet i den som svällt, så tur att den la av o att Göran plockade isär den innan batteriet började brinna.

Ja det verkar i alla fall som de fått koll på vad de hade, för nu fick jag ett mejl om att min mobil är skickad *Jippykajej*🥳o nu står det plötsligt som att det finns 9st 9+ purple i lager, så på tisdag bör jag ju ha den😃 Måste kontakta vimla om ett nytt Sim-kort - visst jag kan flytta över simkortet, men bättre att få ett nytt o så får jag väl trava in till telia o köpa ett kontantkort till min nuvarande OP3T på måndag, så jag är redo för att skifta över mitt nuvarande nummer till den nya mobilen sedan.

kissidor
3/17/18, 9:40 AM
#41

Roligt att du orkat följa vårt pladder och till och med blev inspirerad till att damma av din gamla s5:a record 😃.

Ja de luras rätt mycket med lagersaldo en del. Oerhört vanligt är ju att de noterar grossistens lager som sitt eget, vilket leder till åtminstone en längre leveranstid och eventuellt rentav att man inte ens kan få varan. Och på e-bay och amazon listar många det som att varan finns i och skickas från uk resp tyskland, men i själva verket skickas den från kina el dyl och tar enormt lång tid på sig att komma fram samt numera också då beläggs med postnords hanteringsavgift oavsett värde.

Nej fy tusan vad snopet att de hanterat din order så cessy 😡! Man tror knappt det är sant att de gör så utan att fråga dig om det verkligen är så du vill ha det! Tur att det löste sig till slut 😃! Att gå i väntans tider är ju sååååå frustrerande 😓, och nu med s5:ans totala kollaps blev det ju faktiskt på riktigt lite bråttom också 🙂

Ajaj var det så med s5:an, ja det kunde man ju egentligen ha misstänkt. Svällda batterier är inget att leka med! Hoppas nu inte göran får för sig att det är värt det att lämna in den för batteribyte 😃. Fast nu är ju faktiskt s9+ på väg, oavsett vad han tycker om saken 😉, men dock är det ju enklare om han också är med på banan att det är en rimlig lösning.

Edit: javisstja, s5:an hade ju utbytbart batteri, den behöver ju inte lämnas in 🤪

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
3/17/18, 11:01 AM
#42

Ja o dessutom har S5:an blivit degraderad - det var visst en S4:a😊men det står ju inte utan på den så jag hade ingen aning vilken det var för det är ju inte jag som köpt den.😉 Men jodå - Göran skaffar nytt batteri😮Det kostar 200kr sa han belåtet, för din mobil är för fin att sitta fast som radio/Spotify/Storytel-mobil. Bättre att du har den som reserv än låta den bli fördärvad, tyckte han. Så ja för första gången i mitt liv så kommer jag stå med två mobiler där båda är fullt fungerande. 😞Mina tidigare har jag ju kört i botten innan jag bytt mobil, så det känns allt lite konstigt just nu. Min avsikt var ju aldrig att skaffa mig två mobiler o inte ha full användning för båda, så just nu känns det allt som jag gjort ett lyxköp snarare än att jag behöver den akut köp - som jag ju trodde att jag gjorde.🤦‍♂️ 

Nåja som sonen sa - ja men nu får du din kameramobil som du å gärna ville ha, så det blev väl inte så tossigt ändå o du vet ju inte hur länge S4:an faktiskt orkar hänga med o då har du så att du snabbt kan fixa att du ändå har din älskade radio m.m. Jo jo i o för sig har han ju rätt. Nå S9+ är på väg, så det är bara att gilla läget o jag är ju superglad för att ha köpt den o för första gången få en bra kameramobil, men konstigt känns det allt ändå.

kissidor
3/19/18, 11:00 AM
#43

haha ja det kan jag iofs förstå cessy - du är så van vid att få höra att minsta lilla anständiga nivå på hemelektroniken är onödig lyx och så nu denna kovändning 🤪. 

men du får tänka som så att det är faktiskt väldigt klokt att ha en vettig reservtelefon på lut, det borde som sagt fler ha 🙂. och som sonen är inne på så borde ju ändå s4:ans dagar vara räknade även om göran nu köpt lite ytterligare tid till den.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/19/18, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Åh titta vad som kom idag. 💖 Tyvärr klarar inte OnePlus 3T att fota den korrekt i o med att ljuset speglar sig i den o Nej där är ingen repa det är en ljusreflex, för jag blev själv rädd o kollade noga efter att ha sett denna bilden. Himla synd bara att man ändå inte ser färgen i med skalet, för den är ursnygg.😍 Nå får se vad jag tycker sedan när jag fått igång den o testat den ett tag, men är löjligt lycklig just nu.😚

kissidor
3/19/18, 7:23 PM
#45

åh vilken läckerbit cessy 😍🤤! både telefonen och skalet förresten! hoppades ju att skärmskyddet skulle komma fram samma dag som telefonen, så du slapp åka och hämta två gånger efter varann, men det gick inte iväg förrän idag tyvärr så kommer fram imorgon.  men skärmskydd är ju världsliga ting, en ny mobil är nästan inte det 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/19/18, 8:24 PM
#46

Ingen fara jag åkte ju in idag till telia för att köpa ett kontantkort till OP3T o då visade det sig att köpa kontantkort kostar 100 kr om jag gör det i butiken men gratis om jag tar det på webben😮 så jag åkte hem o beställde det, så det ser jag antagligen inte förrän på onsdag, så det är lugnt. Jag kan ju åtminstone beundra o njuta av färgen några dagar😉 o jag har ju upptäckte att den är pytteyttelite längre än OP3T men även något lite smalare o därför passar faktiskt S9+ min hand bättre , för jag får ett fastare grepp om den, så så här långt älskar jag den😉😍 Så jag ska roa mig med att föra över SIMkortet från OP3T imorgon till S9+ Vill inte göra det ikväll o få en helt tyst kväll o natt ifall jag inte får rätsida på det o får igång S9+ Men har jag en hel dag o kan sitta i lugn o ro o lära känna den så bör jag ju fått igång lite appar o därmed åtminstone säkerställt musik tills OP3T får sitt nya SIM-kort, för batteriet till S4:an har ju inte dykt upp ännu o så får skärmskyddet sittas med i lugn o ro  då på onsdag, så det blir nog kanon. Ska förresten bli intressant om jag fixar det där skalet eller inte (att ha det på). Nå annars är där ju andra på ingång som jag får byta mot annars 😇 Undrar om det finns något så kul som att pyssla med en ny mobil eller padda? Jo för all del ny TV o kringutrustning är ju också rätt kul att pyssla med.😉
Joakim har ju aldrig någonsin haft något skal eller skärmskydd till några av sina mobiler o hans S7:a är ff.  snyggt skick - vet i tusan hur han lyckas med det? Så han tittade på S9:an o sa direkt - ska du verkligen dölja den med ett skal? Den färgen måste du ju bara älska o förvisso har han rätt, men samtidigt skulle jag aldrig våga ha den utan vare sig skal eller skärmskydd. Det är alldeles för mycket pengar att chansa med o inte göra vad man åtminstone kan för att skydda den.

Cessy
3/19/18, 10:58 PM
#47

Fast jag undrar om kontantkort eg. blir billigare än att ta ytterligare ett Vimla abonnemang? För antingen får man
3GB Surf o fria samtal  eller
6GB Surf o 60 samtal o 600 mess
för 100 kronor
Blir nog eg. billigare än kontantkort - ja beroende på hur mycket jag lyckas hålla mig till wi-fi surf förståss.

Men i sommar ska jag nog höja  mig till 100 GB så jag kan använda spotify/Storytel eller Tunein på båten eller dongla paddan att surfa från. Kostar ju bara 200 kr till o det kan det ju vara värt att ha över sommaren o sedan gå tillbaka till 6 GB igen.

kissidor
3/20/18, 6:40 AM
#48

Jo men så är det cessy, det nya 18:9 (eller i samsungs fall rentav 18,5:9 tror jag)   är mycket handvänligt! Jag var lite emot det först, för det kändes som att vi blev lurade på skärmyta, att en i själva verket mindre praktiskt användbar yta presenterades som större yta. 

Men i takt med att det blivit rådande standard, fler och fler appar anpassar sig efter det - samt att det visat sig att i alla fall de flesta av tillverkaren ersatt det gamla standardskärmformatet 5,5” i 16:9 med 6” i 18:9 så man i alla fall har likvärdig skärmyta - så har jag förlikat mig med det. Samt spiken i kistan för min aversion blev ju när jag först skaffade en lur med i 6” och 18:9, då kapitulerade jag helt för hur bra dessa lurar ligger i handen. 

Att det inte blev redan i och med note 8 som var den första jag ägde i ”avlångt” format var pga den bedrövliga placeringen av fingeravtrycksläsaren i förra årets samsung-flaggskepp, det gav helt enkelt en upplevelse av att telefonen var alldeles för avlång för att vara bekväm. Men skärmen var det ju sannerligen inget fel på 😃

Hehehe, nej cessy, det är verkligen en stor fröjd att få utforska och kela med en glänsande ny teknikpryl så som telefon/platta eller för den delen laptop - lite för stor kanske 😊. Materialist, vem då - jag?!? 😇

Jadu, svårt att råda mellan kontantkort och abonnemang - kontantkort har aldrig någonsin varit nåt för mig, har aldrig sett hur det skulle kunna vara förmånligare för mig personligen som storkonsument av sms/mms och datatrafik. Men visst är det numera så med vimla att man kan spara en pott datatrafik? Som jag förstår det kan du obehindrat gå upp och ner hur du vill från månad till månad mellan abonnemangsstorlekarna och fylla på datapotten när det behövs genom att ta ett dyrare abonnemang med mer data en månad bara? Vimla verkar riktigt bra

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
3/20/18, 9:36 AM
#49

Jo man kan uppgradera på studs o få högre surf (3, 6, 10, 25 o 100GB o så antingen 60fria samtal o 600mess eller fria samtal/mess)  Från början hade jag 3GB o 60samtal o 600mess för 100kr/månad, men de kom precis med att man kunde välja om man ville ha fria samtal/mess eller högre surf för samma summa o jag valde höja till 6GB surf o behålla 60samtal o 600mess då för 100-lappen. Men vill jag höja även till fria samtal/mess så kostar det +50kr.
Innan kunde man spara surfen upp till ett visst tak (kommer inte ihåg vilket😊) men numera sparar man det som blir över på sin månadssurf i 12 månader. Man kan köpa till 1 GB surf för 45 kr, men bättre då att uppgradera sitt abonnemang eftersom det gäller på studs o så nedgradera i slutet på månaden så man får lägre surf nästa månad. Skulle jag vilja höja till 10GB så kostar det +50kr,  25GB kostar +100kr och 100GB kostar +200kr . Precis som man kan byta mellan 60/600 till fria samtal/mess för +50kr.
Men det som slår mig är att det jag ser är studentpriset o +55 (samma pris) men jag kollade o det är bara de båda lägsta nivåerna som skiljer sedan är det vad jag jag kunde utläsa samma pris, men jag bara snabbcheckade. Men det är alltså smartare att uppgradera sitt abonnemang än att köpa till surf.  Eftersom vi har fiber/wi-fi här hemma så är ju egentligen inte surf något jag brukar behöva bry mig om utan det är mest sommaren som det går åt mer. Man kan gå in på sitt abonnemang o då ser man precis vad man har kvar av sin pott o vad man förbrukat, så mest troligt behöver jag bara höja 1 månad o sedan gå tillbaka till mina 6GB igen o egentligen klarar jag mig väldigt bra på 3GB/månad då jag som sagt var har wi-fi:t här hemma. 

Hur är det nu med fibern för er del? Har ni blivit inkopplade nu eller blir det under våren? För vår del blev ju fibern en rejäl uppgradering för oss alla, även om vi kunde förbruka mer utan att behöva tänka på förbrukningen även innan så hade vi ju så låg hastighet här så vi kunde ju inte ha igång alla datorer,  mobiler, paddor + tv:n för det räckte inte kapaciteten till. Men att det var så har jag för länge sedan glömt😇 för numera kör ju alla vad de vill köra med o ingen stjäl nätet för den andre längre, för det där var det ju faktiskt en hel del gnölande med här hemma, men för er är väl frågan snarare hur långt potten räcker så det kommer göra vansinnig skillnad för er så väl som det gjorde för oss. För nu när jag tänker på hur vi hade det o att detta med nätet/fibern har gjort att det är precis som att man inte funderar på det numera. Ungefär som man tar för givet att man har elektricitet, vatten så har man också snabbt nät som räcker till mer än vad man behöver - ja så länge det inte uppstår något problem med leveransen förståss😮😉😃 Man tar det för så givet o glömmer väldigt snabbt hur det var när det inte var för givet.

Jisses vad jag känner mig bortskämd när jag skrivet detta o man tänker tillbaka på hur det var, men så funkar det ju med allt sådant. Det är ju egentligen samma sak med mobilernas utveckling när man tänker tillbaka på den utvecklingen de gått igenom o vad man kan göra idag o vad man kräver för prestanda för vara nöjd med dem. Man började med att kunna vara nöjd med att man kunde ringa o att man inte behövde ha tillgång till en fast lina o att man kunde ha med den överallt (fast de första var ju förståss rena cementklumparna att asa med sig🤪) o sedan  blev de mindre o tänk man kunde messa också😮 o så kom touchscreenen o revolutionerade mobilerna o apparna. Sedan hur skärmar, snabbhet o ja kort sagt ALLT har utvecklats, så man blir snabbt bortskämd för man vänjer sig ju med allt fungerar snabbare, smidigare o "ser" bättre ut med klarare färger o skärpa o att skärmen klarar att ställa om sig beroende på vilket ljus man befinner sig i.

Nå nu ska jag  strax slå mig ner o njuta av teknikens senaste under😍 o känna mig bortskämd😊 o känna mig jättelycklig över att ha förmånen att kunna äga en sådan mobil😃 Sa i förbifarten igår när jag visade Göran mobilen o nämnde kameran att iPhoneX o HTC Ultra också har mycket bra kameror o då svarar han, jo men jag har läst att din S9+ har vunnit tester😮o jag trodde ärligt talat att han hade noll koll på sådant här. Kanske därför han inte gnölat om att jag köpt denna? För han vet att mina krav på fotografering är något han inte kan argumentera om o något som han vet att jag använder? Nåja rätt trevligt att läget är lugnt här hemma så jag kan njuta av den o det var som sagt var en trevlig överraskning att den känns så bekväm i handen. Nå får ju se vad jag tycker om allt sedan när jag kommit igång o använder den också😉😃

Cessy
3/20/18, 12:57 PM
#50

Nu känner jag mig jättekorkad, men har det alls någon betydelse vilken mobil/enhet man använder när man streamar musik till blue tooth högtalare?  När jag streamat från den gamla S4:an eller OP3T så har jag inte reagerat, men när jag nu streamar radio/spotify  från S9+ så låter ljudet plötsligt lite fylligare. Känns som detta bara borde vara inbillning eller har mobilen verkligen betydelse (vilken blue tooth version den använder)???

kissidor
3/20/18, 8:20 PM
#51

alltså det kan absolut vara skillnad cessy - men jag hade fattat det som att det som kan ge en bättre ljudkvalitet är det som heter codec (fråga mig inte vad det är för nåt dock 😃) men isf borde det faktiskt om något låta aningen bättre av din OP3T än av S9+ eftersom den förra har nåt som heter aptx HD medans S9+ tydligen bara har aptx 🤔. men jag ska inte uttala mig saken,  jag vet och begriper för lite om det 😃. (förresten så behöver den mottagande enheten också ha stöd för den bättre codecen för att det ska göra nån skillnad alls tror jag, och jag trodde att fler högtalare hade aptx HD, men så är det visst inte - så baserat på det borde det inte skilja alls, om det inte kan bero på nåt annat också)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/20/18, 8:46 PM
#52

Ja jag har ingen aning om vad det beror på, men jag bad sonen lyssna utan att han fick se vilken mobil jag satte som streamare o frågade om han hörde någon skillnad mellan 1 o 2 o han ansåg också att ljudet var fylligare o klarare när jag streamade från S9:an, så något är det men vad vet i tusan.
Fast tyvärr har jag något problem med S9:an mot vårat wi-fi, för den kopplar ner titt som tätt🤦‍♂️ o när jag klagade på det så påstod Joakim att hans S7:a gör likadant här hemma, men den gör inte så mot skolans wi-fi. S4:an gjorde inte så o Görans som är en något nyare modell men av budget variant gör inte heller så. Kör jag mobildata är det inga som helst problem, men det blir ju ganska kostsamt o köra dygnet runt så. 

Nå nu gör ju inte min  OP3T så o inte heller den gamlan S4:an som vi får se om den går att sparka igång med ett nytt batteri. Men Joakim har fixat en sådan där Raspberry Pi som du pratade om  Record- ja egentligen skulle han ha den till något skolprojekt men den visade sig inte funka mot det han hade tänkt använda den till o när jag sa att du hade rekommenderat en sådan så fiskade han fram den o sa att jag kunde få den om det funkade att styra via webbsidorna från Tunein/Storytel/Spotify o då behöver vi ju som du sa ingen mobil alls så länge vi är inomhus i alla fall. Nå hur det kommer att funka återstår att se. Trist bara att vårt wi-fi dummar sig så mot de nyare samsungarna, men det funkar perfekt att surfa mot - bara inte att streama o det är vårt wi-fi som tyvärr är problemet.

Nå förutom att det aldrig kommer gå att styra mitt musik o boklyssnande med S9+ med vårt Wi-Fi ,så är jag än så länge väldigt nöjd med  S9+ men jag har ju för all del inte hunnit testa den så mycket ännu. Men det kräver lite tillvänjning med kurvat glas för det är jag ju inte van vid. Har också hämtat ut ditt braiga skärmskydd kissidor - tackelitack för det😍 - men tänker inte öppna paketet förrän jag ska sätta på det så det inte drar till sig katthår i onödan, för det brukar vara de som stället till det o därför är det ju idiotiskt att plocka upp det i onödan. Ska bli spännande o se om jag får på det som det ska sitta🤪. Nå får titta igenom videon en gång först o sedan ha paddan framför mig o följa den o pausa så jag få momenten rätt.🙂

kissidor
3/20/18, 9:12 PM
#53

titta på videon två gånger cessy 🤓, och sen ha paddan framför dig och spela upp en snutt i taget 🙂

ja det är trist att det kan blir kompatibilitetsproblem mellan vissa enheter och vissa routrar, det verkar inte vara jätteovanligt heller 🤔. 

hmm, önskar jag begrep mer om detta med ljudet 🤪

Värd på Mobiltelefoner och Android

Record
3/20/18, 10:07 PM
#54

#Cessy !

Grattis, till ett bra val utan batteri som tar slut av utmattning. 👍

Joakim vet nog vad du behöver mer för tillbehör. 🤐

Cessy
3/20/18, 10:54 PM
#55

Jo Kissidor -jag hade tänkt titta ett antal ggr innan jag vågade mig på att testa o sedan spela en liten bit i taget, när jag hämtat tillräckligt mod att testa😉😃

Ja det vet i tusan varför ljudet är klarare o fylligare, men det  är även märkbart med böckerna o jag ingen susning vad det beror på.

Ja du Record man kan alltid hoppas. Han kallar det enkortsdator o har en skärm till o hans civilingenjörsutbildning är ju spel o programutveckling, men det verkar som det kommer ta ett tag för honom att få det att fungera - om han får det att fungera. För den hittade bluetoothen o försökte connecta o han fick igång det o då dog nätet o sedan får han inte igång den mot bluetothen igen o kan inte heller få bort högtalarna för då säger den att de inte finns. Så just nu sliter han håret o det återstår väl o se om han lyckas lösa det.

Annons:
kissidor
3/21/18, 7:54 AM
#56

spännande att höra cessy 🙂! hoppas han får ordning på det så småningom, men det styrker ju iaf våra misstankar att det nog inte hade varit något för oss att ta oss an 😃

när du känner dig mogen för det vore det toppen med en liten minirecension/blandade intryck av s9+, och kanske lite exempelbilder tagna med den. öppna gärna ny tråd för det dock 🙂, jag är verkligen inte den som är den när det gäller offtopic - tycker att diskussioner blir mer roliga och levande om man tillåter det - men det slog mig just att det kan nog ha avhandlats ett och annat i den här tråden som hade varit av intresse för någon som aldrig skulle komma på tanken att läsa en tråd med rubriken Huawei P Smart 32GB 😃SkrattarSkrattar!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/21/18, 11:23 AM
#57

Mm jag har tänkt på det kissidor, för eg. var det ju bara startinlägget där jag frågade om den sedan gick tråden direkt off topic o om du vill får du gärna byta namn till vad du nu än tycker den borde heta, för jag kan ju inte göra sådana ändringar.
Jodå om några dagar (ett par veckor) - kan jag starta en annan tråd om mina första intryck, men jag kan ju eg. inte bedöma den mer än säga vad jag utefrån att inte ha en susning om hur man ändrar o påverkar o lägger till en massa till mobilen.
O ja Raspberry Pi begav jag bara jag googlade o såg hur den/de såg ut o insåg att den skulle kräva helt andra kunskaper än jag har. Det jag vågar mig på o testa måste nog vara lite mer färdigbyggt än så. Vi får väl se om han löser det där med att den först snyggt går igång på bluetooth högtalarna o sedan dör ljudet o att han sedan inte ens kan ta bort anslutningen för den säger att anslutningen inte finns. Jag  kan ju tyvärr inte hjälpa honom, men  han är lika envis som jag så jag tror nog han kommer fortsätta o klura på vad det var som hände.

Cessy
3/21/18, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Idag kom SIM-kortet till OP3T så nu slipper jag i alla fall köra Tunein/Spotify/Storytel via mobiltrafiken längre o det blev ju bara ett dygn o för ovanlighetens skull lät jag det vara tyst natten som gick. Testfotade ju med S9:an idag o hittade ju inga direkta basredigeringsfunktioner i den o slängde ju direkt upp en fråga om bildgerdigeringsprogram/app o sedan kollade jag lite till o hittade var man gjorde detta😊 så då gick ju även den tråden off topic. 🤦‍♂️ Får göra en liten sammanfattande tråd sedan om S9+ men måste ju bara bara visa en bild som jag tog inomhus i infallande ljus från fönster på en något plågad katt som inte alls gillar att jag fått en ny mobil/kamera.😉 Hur som helst - denna bilden är oredigerad o jag är supernöjd med S9+ kamera så här långt.

kissidor
3/21/18, 6:59 PM
#59

haha nej jag ser minsann att hon inte är nöjd den lilla damen 😃, men vacker är hon 😍. ska tjytta över i andra tråden och titta på dina andra bilder också, hann se dem som hastigast idag men bara i mobilen

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
3/21/18, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

känner förresten igen hennes min ganska väl - våra katter har ju också blivit paparazzade sen jag skaffade först OP5T som naturligtvis fortfarande inte har en kamera i toppklass men dock en tydlig uppgradering från tidigare OP:ar, och sen då HTC U11+, här är tex vår Harry måttligt imponerad av mattes förehavanden😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
3/21/18, 7:17 PM
#61

jahadu, kom han på sniskan 🤔, nåja med just den bilden var det nästan sak samma 🙂. men det är ju så himlans roligt att fota dem när korten blir vettiga iaf och inte tex pälsen ser ut som oljemålad 😓

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/21/18, 7:46 PM
#62

Ja katter är inte så roade av att man fotar dem 😉😃 Men ja den kameran tar definitivt bra bilder o jättefin kisse du har 😍

Annons:
Upp till toppen
Annons: