Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3700 ggr
Cessy
3/23/18, 3:00 PM

Samsung Galaxy S9+

Jag var ute efter att äntligen få en mobil med riktigt bra kamera o jag försökte läsa de få testningar som fanns o titta på diverse You Tube videos o då framförallt då de jämförde iPhoneX med S9+ o valet föll då slutligen på S9+. Ingen av de mobiler jag tidigare har haft, har haft bra mobilkameror o jag har aldrig tidigare haft just en mobil av Samsung Galaxy modell. Den mobilen jag hade o fortfarande har kvar som min reservmobil är en OnePlus3T o den är jag jättenöjd med allt - utom kameran.
Nu efter att ha testat kameran i S9+ i några dagar så är jag klart imponerad av vad den klarar att återge även under svåra ljusförhållanden. Minimalt med brus, bra färgåtergivning o fin detaljåtergivning. Man kan redigera direkt på skärmen då man fotar o man kan antingen i ett förenklat redigeringsläge välja diverse filter m.m. Men man kan också gå in i läget Pro o påverka sådant som färgmättnad, kontrast, vitbalans m.m. o jag är klart imponerad av att en mobil kan ha en så pass bra kamera.
Den som vill se lite bilder från kameran o där jag skrivit mer om fotograferingen med den rekommenderar jag att gå till tråden Bra bild-redigerings app? En tråd jag startade då jag först inte hittade alla redigeringsmöjligheter kameran i S9+ faktiskt har om man använder sig av "Öppna i Fotoredigerare Pro" o sedan fortsatte jag skriva om hur jag tyckte fotograferingen funkade o jämförde med att fota men OnPlus3T o la upp jämförande bilder

I själva handhavandet av mobilen så kan man förändra ganska mycket om man vill o mobilen är för mig, som inte kan speciellt mycket om mobiler ändå lätt att förstå sig på var man hittar saker o lätt att anpassa mobilen så som jag vill ha den. Skärmen är fantastisk o ljudet är helt ok för att komma från en liten mobil o skärmen reagerar snabbt o flyter på bra. Vet att kritiken är att det är för få förändringar från S8+ men det är inget jag kan uttala mig om. Många är kritiska för de säger att S9+ är för stor o för mig är det en gåta. S9+ ligger perfekt i min hand o den är något smalare än min OP3T är o S9+ är något yttepyttelite längre. Det är länge sedan jag kunnat hålla mobilen o styra den med samma hand utan jag använder alltid båda händerna o jag tycker alltså att S9+ är vädigt bekväm att hålla - betydligt bekvämare än min OP3T är. S9+ är ju ganska avlång men i o med att den visar bilden utöver kanten så nyttjar den skärmen på ett väldigt bra sätt.
O jo irisscanningen har fått kritik för att vara ointelligent, men det är inget jag märkt av, för för mig funkar det med att låsa upp med den o det går supersnabbt. Tyckte t.o.m, att det gick för snabbt så jag bad övriga familjemedlemmarna försöka låsa upp den med hjälp av irisscanningen, men då förblev den låst, så uppenbarligen funkar det trots att den ofta låser upp sig direkt för mig o reagerar supersnabbt. Jag ställde in irisscanningen utan glasögonen, men den funkar faktiskt för mig även då jag har glasögonen på o det hade jag inte förväntat mig. Fingerscanningen har ju bytt plats då många upplevde att den satt felplacerad på S8:orna, men hur den är har jag ingen aning om, för det har liksom inte funnits någon anledning att testa den då irisscanningen än så länge har fungerat perfekt för mig. Har den inget minus då - jo en sak - priset är väldigt högt, men så nöjd som jag är med kameran så känns den som den trots allt var värd det. Är så här långt i alla fall jättenöjd med S9+ o att äntligen fått den kameramobilen jag så länge drömt om..

Annons:
Cessy
3/23/18, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För den som inte orkar gå till "Bra bild-redigerings-app" och läsa vad jag skrev där o för att se de båda jämförelsebilderna där, så lägger jag här upp några av bilderna jag tagit med S9+

Cessy
3/23/18, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 2

Cessy
3/23/18, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 3

Cessy
3/23/18, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild 4

Cessy
3/23/18, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild 5

Cessy
3/23/18, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild 6

Annons:
Cessy
3/23/18, 3:49 PM
#7

o tittar ni på större skärm så kan ni klicka upp bilderna o klicka en gång till sedan o verkligen se hur pass väl den klarar återge färger o detaljer. Hade faktiskt inte trott att man skulle kunna få så bra kvalité av en mobilkamera😃

kissidor
3/23/18, 6:14 PM
#8

tack cessy, jätteroligt att höra lite intryck och få  ännu lite fler exempelbilder 👍! 

ja att den är en för liten uppgradering jämfört med s8+ är dels inte riktigt sant om du frågar mig, det är rätt viktiga ändringar ändå - och dels är det ju bara relevant om man idag sitter med en s8+ 🙂. men jag skulle nog säga att s9+ är vad s8+ borde ha varit, samt med en något uppgraderad processor och kamera. fingeravtryckläsarens placering samt endast 4GB RAM i s8+ var helt enkelt inte riktigt ok för en toppmobil, och även stereohögtalare hade man önskat att de hade fått till redan då - men s9+ rättar till de missarna samt ger ännu lite extra oomph på de grejerna som redan var bra 🙂.

jag förstår ju att kameran är det som du verkligen är insnöad på nu och ägnar större delen av din uppmärksamhet, men nog måste du väl också vara lite blåst av stolen av skärmen? frågar du mig som hade note 8 innan jag fick spader på fingeravtrycksläsaren  (irisskanning och ansiktsskanning funkade aldrig lika bra för mig som för dig, men kanske har de också förbättrat den) så var ju skärmen nåt man kunde sitta och bara drägla över. och nu i s9+ parat med stereohögtalare (ännu en uppgradering!) så skulle jag lätt kunna titta på en snutt netflix i den utan att tycka att det var en alltför klen och torftig upplevelse 🙂

ja jag tycker samsungs gränssnitt är ganska bra nuförtiden. det har många smarta och lättanvända tillägg till originalandroid men inte FÖR många som det brukade vara förut med samsung.

den enda aspekt ur vilken jag iaf misstänker att du kanske inte känner en rejäl uppgradering från din OP3T är ju snabbheten, men det är ju bara att konstatera att oneplus är svårslagna på den punkten, och även en ett och ett halvt år gammal modell borde stå sig bra mot även det bästa av det nyaste - och det är väl bara att vara glad för det eftersom du då vet att du har en reservmobil som inte kommer att driva dig från vettet om du behöver använda den 😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/23/18, 7:09 PM
#9

Nej just snabbheten reagerar jag inte så mycket på, men just skärmen är ju som du säger fantastisk. O just det där att bilden går ut över kanten (edge) tyckte jag först kändes konstigt, men det ger ju samtidigt ett extra djup till bilderna o det är t.ex mycket lättare att plocka bort mejl för att man börjar just ända ute från kanten. Tycker lite synd om min OP3T för eg. gillar jag den, men den känns lite onödigt klumpig i handen nu när jag har S9+ för den ligger så helt perfekt i handen. Man behöver liksom inte hålla så hårt på samma vis o får mycket lättare tag i den. O Jo jag tycker också att S9+ är helt ok att sitta o titta på o ha ljudet på - är väl i o för sig mest You Tube videos (pysselvideos - instruktioner) som jag lätt tittar på från den. Sedan är jag klart imponerad av färgåtergivningen. När jag tittar på penséerna i S9+ så är det som jag har blommorna framför mig, men tittar jag på datorn så lyckas den inte alls återge de lila färgerna lika bra som S9+ gör.

Trodde ju att jag ev. skulle få problem med att känna mig hemma i den, men det hjälpte att jag hade titta på en You Tube video med "Tips to Customize your Samsung S9+" för även om jag knappast kom ihåg allt så fick jag en känsla för hur menyerna såg ut o hur man rörde sig runt i den, så jag kom oväntat snabbt bra överens med den o hittade runt. Därmed inte sagt att jag hittat allt ännu. Satt igår o la in mina ringsignaler - tills jag kom på att min allmänna ringsignal inte borde vara samma, för då hör jag ju inte vilken mobil det är som ringer o så fick jag börja om igen. (Zedge). Gick ju först in i Samsung för se om jag kunde hitta några snygga bakgrunder till S9+ i den o jo det fanns men alla bakgrunder kostar ju 😮o eftersom jag vant mig vid att hitta bakgrunderna gratis så är det väl inget jag direkt uppskattar att betala för. Nu tog jag ändå två olika för att det var så snygga, men vill jag byta sedan så blir det nog allt Zedge jag använder istället för Samsungs egna eftersom de är gratis.

o jo det var kameran som för mig fick mig alls att överväga den men jag gillar verkligen hur den ligger i handen o hur snygg skärmen är. Fingeravtryck o ansiktsigenkänningen har jag inte testat ännu ,men väl som sagt var irisscanningen, men jag märkte dock att när jag var ute i solljus, så fick irisscanningen problem, så jag bör nog lägga in fingeravtryck också, så jag har en backup ifall det krånglar ute i solen. Nå hur som helst är jag långt nöjdare med den än vad jag hade väntat mig. Sedan är jag också en sådan som förförs av när något känns lite extra lyxigt att handskas med - att man verkligen får extra lyx för pengarna.😍

 Sedan är det faktiskt rätt skönt att ha en riktigt bra mobil att styra radio/spotify/storytel med. Skärmen är stor nog på OP3T för att jag lättare ska kunna se o söka på spotify o storytel o i o med bra lagringsutrymme så kan jag ju ladda hem en del utan att mobilen krånglar. I den gamla S4:an kunde jag i regel bara ha 1 bok i taget nedladdad i o den tog en halv evighet att få ner den, men nu har jag några stycken o det går snabbt att ladda ner dem. Så det är inte helt fel att ha en bättre mobil till det, men jag passar mig dock för låta den sitta fast i laddningen så jag inte torrladdar batteriet o att det blir överhettat o så använder jag faktiskt OP3T till att fortsätta o spela vissa spel på o så kommer jag nog fortsätta o göra. Kan förresten säga att jag klickade upp bilden av Zelda på datorn o visade Göran så han såg skärpan o färgåtergivningen o sedan klickade jag upp bilden ett steg till o till o med han blev imponerad😉😃

Cessy
3/26/18, 11:07 AM
#10

Har ju haft mycket lättare än jag trodde för att hitta runt i S9+, men en sak höll på driva mig till vansinne innan jag hittade var det fanns. Klockan med alarm, tidtagning m.m. Jag var ju van vid att på OP3T klickade jag bara på klockan så fanns det där men klickade jag på min klocka fick jag vädret. Vet inte hur mycket jag letade runt bland inställningar o la in sökord. Ville ju hitta så jag kunde sätta väckningsalarmet, men jag gick bet, så jag fick ha OP3T som väckare. 🤪

Nå nästa dag kickade logiken in. Om den klockwidgeten jag valt visade klocka + väder - kunde det vara så eländigt att jag måste ha en annan klockwidget utan vädert🤔 För bland inställningarna fanns det ju ingenstans man kunde ställa in det. Testade o la in en annan klockwidget på sid 2 o japp där fanns plötsligt allt jag var ute efter då jag klickade på den.😊 Nå eftersom jag vill ha den jag valt  som visade tid, dag o datum + väder på startsidan, så fick den klockwidgeten som bara visar tid, dag o datum helt enkelt "bo" på sid 2. 😉😃

kissidor
3/26/18, 8:05 PM
#11

ja du kan ju gissa hur stirrig jag skulle bli  av något sådant cessy, som jag hoppar mellan olika märken och modeller  😃

så jag gör som så att jag använder nästan bara tredjepartsappar, och när jag hittat en jag gillar så installerar jag alltid den,  i alla telefoner - och på så vis känner jag mig alltid hemma och är nöjd 🙂. som alarmklocka tex använder jag timely, för då får jag med mig larmen till nästa telefon också 👍 https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.bitspin.timely

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/27/18, 1:03 AM
#12

Jo så bör man ju självklart göra, för vissa appar bara måste jag ju ha med mig när jag byter mobil o självklart borde klockan vara en av dem. Tack för tipset på app. Har laddat hem den nu.😃 O ja att känna sig hemma o att basfunktionerna bara finns där o funkar utan att man ska slita sitt hår över att få det som man vill  ÄR viktigt. Blev så sur för jag inte hittade o inte kunde jag döna in till Joakim o fråga för han var ju inte hemma (Han har ju en S7:a).
Han hjälpte mig att få bort det där att klockan lyser alltid när mobilen är släckt, för både han o jag var överens om att det där bara drar onödigt batteri, medans Göran bara muttrade att han gillade det  - ja på hans Samsung lyser alltid klockan😉 Fast han blängde på min mobil när jag satte på timern för koka äggen o sa att något sådant fanns inte i hans mobil. Jag sa nä jag hittade inte heller det först, men det är för att du måste ha rätt klockwidget för det är inte något du hittar bland inställningar. Han svarade inte på detta, men då vi satte oss för att äta langade han plötsligt över mobilen till mig o frågade om jag kunde leta upp den där klockan som hade timer också, så nu har han också det 😃

Cessy
3/31/18, 11:04 AM
#13

Jag har blängt på ett ska till min S9+ som jag velat ha ända sedan början, men på Amazon.uk hittar jag ingen säljare som levererar till Sverige. Det finns säljare på eBay från EU, men det blir dyrare att ta dem därifrån än använda stora Amazon o istället betala importavgifterna direkt. Idag bestämde jag mig till slut efter väntat på att det skulle komma fler säljare inom EU som säljer det att nu orkar jag inte vänta längre utan det får vara värt de 296 kr att importera det från USA, för det är så attans snyggt.😍
https://www.amazon.com/gp/product/B079P5Y9VP/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1

Annons:
kissidor
3/31/18, 2:04 PM
#14

ja det var läckert cessy  😍! lite för bulkigt för mig personligen kanske, men förstår att du vill ha ordentligt skydd till din dyrgrip 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/31/18, 4:06 PM
#15

Tja jag har ju detta fodralet idag
https://www.dustinhome.se/product/5011069284/clear-view-standing-cover-ef-zg965
o det är ju bulkigare även om man skulle ta bort frontskyddet. Detta fungerar i o för sig fint men är lite jobbigt då man vill fota o inte kan vika fronten bakom. Att folk klagat på att fronten repar är ju för det har ett mjukt skikt o i det skiktet kan saker fastna, så man får se till o dra rent det mellan varven. Skalet i sig funkar kanon utom att jag tycker fronten är ivägen när jag fotar. Men jag kommer nog ha det på tills jag tycker det börjat bli slitet o då byter jag till det här amazonskalet istället😃 Eller så skiftar jag lite fram o tillbaka så som jag brukar göra😇

kissidor
4/1/18, 10:58 AM
#16

ja jag är nog lite extrem med hur slimmade skal jag måste ha 🙂, och då får jag förstås ta konsekvenserna också om jag åker på en smäll som ett robustare skal hade klarat men inte mitt 🤓. och lock tål jag inte alls 🤮 - de är sjuuuuukt mycket ivägen 😭!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/1/18, 3:58 PM
#17

Jag trodde nog att jag skulle tycka att locket var jobbigare än jag gör, men just när jag fotar är det irriterande, så därför ville jag gärna ha ett annat skal också o som jag tycker är riktigt snyggt.😍 Jag har letat runt, men föll alltid tillbaka till detta skalet för att jag tycker det är så snyggt. Blir jag nöjd med hur det är, så kommer jag nog köpa ett till sedan. För skal blir rätt slitna o fula o då vill jag ju kunna sätta på ett nytt 😇

Cessy
4/2/18, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Är så imponerad av min S9+. I ett för övrigt mörkt rum o enda belysningen är en 15₩ glödlampa från en ampel i fönstret ca. 40 cm ovanför orkidén, så tog den denna bilden utan ens ta till blixten. 😍

kissidor
4/2/18, 3:31 PM
#19

wow cessy 😍 - är så glad för din skull att du kunde köpa dig denna lur 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/2/18, 5:56 PM
#20

Ja att jag vågade mig på o köpa denna o att den visat sig vara verkligen värd pengarna känns otroligt gott i själen, då den ju kostar en smärre förmögenhet.🤑 Men jag ångrar verkligen inte att jag köpte den, för jag är jättenöjd med mobilen hitentills o kameran är helt suverän.😍

Annons:
Cessy
4/2/18, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Var ju tvungen att testa om blomman jag fick igår blev lika fin i detta svaga 15₩ ljuset o ja den blev helt underbar. Så nu vet jag hur jag ska fota blommor kvällstid framöver. 😉😍

kissidor
4/3/18, 7:03 AM
#22

Finkameran åker nog inte fram så värst mycket framöver va 😃?

Apropå skal, så är det här nog nåt för mig om jag skulle skaffa mig en lila s9+, vilket risken finns att jag gör så småningom😇, djäkla sätt att de inte skickar till sverige bara:  https://www.amazon.de/Spigen-593CS22911-Passgenau-Schutzh%C3%BClle-Handyh%C3%BClle-Lilac-Purple/dp/B078B1HBS9/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1522731721&sr=8-4&keywords=spigen+thin+fit+galaxy+s9+plus

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/3/18, 11:47 AM
#23

Åh det skalet var supersnyggt😍, men ja där är väldigt många skal som tyvärr inte skickas till Sverige utan man måste ut på stora Amazon o tvingas därmed till dyrare frakt o å de förgrömmade importavgifterna. Men det finns väldigt få skal att välja på i Sverige o de snygga skalen som finns inom EU skickas inte till Sverige🤦‍♂️😕
O ja du har helt rätt Kissidor - det kommer inte bli så ofta finkameran åker fram, för jag klarar mig väldigt långt med min S9+ och det bästa av allt - t.o.m. Göran har blivit riktigt imponerad när jag visat honom bilderna, så plötsligt finns det ingen ton här hemma om att jag gjort ett lyxköp, utan båda herrarna ser ju med egna ögon vilka bilder den tar o plötsligt heter det mer - vilket bra köp du gjorde😉o roligt att du blev så nöjd med den.😃

kissidor
4/3/18, 1:24 PM
#24

ja jag är faktiskt mindre bekymrad för frakt och avgifter än för leveranstiden om jag skulle ta det från utomeuropeisk säljare cessy, för det verkar ju som att postnords hantering av utlandsförsändelserna nu havererat totalt, alla små kinapaket blir bara liggande vecka efter vecka efter… och inte ens de som iaf fått betalkravet och snällt betalat får sina paket 😓. och det borde ju vara samma behandling på usa-paket också egentligen. 

och jag som byter telefon då och då vill ju helst ha en chans att få mitt skal innan jag sålt iväg telefonen 😕. så då får man isf om möjligt välja ett leveranssätt antingen som du gjorde nu där det är tullat och klart från början eller ett som man vet går med dhl eller nåt annat som sköter detta själva med en helt annan effektivitet än postnord. dyrt som attan blir det ju i alla händelser 🤑. men vad har man att välja på?

det är därför jag blir fly förbannad när folk menar att man är en gnällig snåljåp som försöker handla billigt utomlands istället för att gynna svensk företagsamhet och köpa samma sak inrikes. "men fine, visa mig då för f-n var i sverige jag kan köpa detta eller annars håll truten😡!" känner jag då att jag vill säga 😊. för oss som bor i ett litet land blir den här typen av protektionistiska åtgärder väldigt begränsande för privatpersoner

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/3/18, 2:24 PM
#25

Tja så länge saker går att handla i Sverige o med rimliga påslag, så ser jag inga problem att handla i Sverige. Men väldigt ofta finns inte varorna jag vill ha i Sverige. När det gäller sådant jag behöver till Scrapbooking eller snarare korttillverkning o Art Journaling så har jag lärt mig att oftast kan en svensk Scrapbutik (Scrapbruket)  ta hem det o deras påslag är helt rimliga o där finns några butiker till inom denna genren som man kan fråga dem o be dem ta hem saker o så länge de ger en den servicen o till rimliga priser, så går det ju att handla i Sverige även om varan inte finns här.
Men då det gäller mina färger (läs pennor av olika slag o olika akvarellfärger o tusch) så handlar jag i Sverige så länge det finns här, men mycket av det jag efterfrågat o vill testa finns inte att uppbåda o färgbutikerna är mycket mer styrda av sina återförsäljare så där kan jag inte be dem ta hem - alltså får jag ta hem det jag vill ha själv.

Jag har inga som helst problem att betala vare sig moms eller införselavgifter på detta o har också gjort det för att det inte går att köpa här hemma. Problemet med den nya ordningen för min del är väl snarare att alla småköp som förr var pärlor o smyckesmaterial, men det senaste året varit scrapbookingmaterial som dies av olika slag - de köper man ju styckvis för 10-50kr o jag hade gärna betalt moms på mina småköp men införselavgift på vart o ett av dem - det är jag inte intresserad av. Ingen butik skulle vara intresserad av att behöva betala införselavgift på varje enskild detalj de tar hem. De gör en större beställning o så betalar de för den o det är så jag också vill göra i så fall. Kunna lägga ihop ett antal köp o så betalar jag avgift + moms för det, men inte för varje singelgrej. 

Så jag hoppas att de löser det här, för jag betalar gärna moms o jag kan betala avgiften också men då får de i alla fall lägga ihop typ 20 köp av småsaker så det blir rimligt. PostNord låg ju tyvärr på 4 saker så de inte hann igenom tullen, men där har jag fått 2 av sakerna men har snällt betalt alla 4, så jag kan bara hoppas att de 2 andra köpen också kommer men postnordshantering är urusel o man vet ju inte ens vad man betalar för (vilken varan är) så man får ju noll koll. Hitentills har det varit typ 1-3 kr i moms o så då 75 kr till PostNord, så sådana småköp går ju bort numera, men man får hitta sajter där man kan storköpa istället o får väl lösa det det hållet istället. 
Men att jag inte skulle gynna handlarna i Sverige genom att jag gör dessa småköp är bara skitsnack för så mycket pengar jag pumpat in i de svenska butikerna o så mycket jag fyller på deras kassor hela tiden genom att jag månad ut o månad in hela tiden handlar hos dem. Så länge de har vad jag vill ha eller kan ta hem det jag vill ha till rimligt pris - så länge gynnar jag Sverige.

Cessy
4/3/18, 11:52 PM
#26

Tillbaka till S9+ : Batteritiden har ju fått kritik o först trodde jag att den var som min OP3T där man med viss möda o ibland stötta till med en snabbladdning kunde få den o hålla för en dags användning. Men nu när jag använt den i 14 dagar o är mer inne i normal användning så som jag brukar använda mobilen, så tycker jag ändå batteritiden är oväntat bra. Jag har i regel inga som helst problem med att få den o hålla en hel dag för mig o utan att jag behöver stötta batteriet med snabbladdning. Så jag är faktiskt nöjd. Klart är man en tung användare som ständigt filmar eller ser video eller kör Spotify hela dagarna - då håller den säkert inte i batteriet utan att man stöttar till med snabbladdningar. Men för mig som ändå använder mobilen en hel del under ett dygn så räcker den fint för min användning. Så detta är ännu en detalj jag är nöjd med 😃

kissidor
4/4/18, 2:21 PM
#27

kul att höra att du är nöjd med batteritiden cessy 👍! det är ju väldigt blandade omdömen om den, och själv räknar jag kallt med att ha ganska dålig batteritid om jag skaffar en. jag hade rätt så dålig på note 8, och har överlag nästan alltid sämre batteritid än de flesta får, så  när det finns blandade omdömen räknar jag alltid med att jag själv kommer att hamna i den "dåliga" gruppen.

dels kör jag fullt ställ på allting - tycker inte jag vill stympa telefonen genom att stänga av en massa saker. men det som jag tror gör mest utslag för min del är att jag dels alltid kör dual sim och dels inte alltid har den bästa täckningen på mobilnätet. och att köra så mycket som möjligt på wifi brukar ge motsatt effekt för mig, då flera av de telefoner jag haft inte tycks komma riktigt bra överens med vår router. kan tänka mig att det är ett liknande problem där som med mobilnätet då det är mobilt bredband vi har, att telefonen får kämpa hårdare för att ha kontakt med nätet och då drar det mycket soppa. 

men med snabbladdning inom räckhåll nästan jämt så är det ingen dealbreaker trots allt - även om det onekligen är väldigt bekvämt att ha bra batteritid 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
4/4/18, 7:18 PM
#28

Njae - kör man stenhårt så tror jag inte S9+ håller men den är bättre än OP3T o det är alltid något. Men nu när jag har fler C-laddare så funkar det ju bra att ladda dem båda två när det behövs o det är ju som du säger ändå inte hela världen om man måste ladda.

kissidor
4/4/18, 7:33 PM
#29

OP5T har däremot varit en riktig kämpe för mig, och HTC U11+ likaså - för att inte tala om LG V30, så batteriets storlek är verkligen inte allena avgörande 🤔. 

men note 8 hade ju sämre batteritid än s8+ eftersom samsung av kända orsaker var lite fega för att klämma in ett större batteri i noten.  men som sagt, en dealbreaker är det inte och det var inte därför jag gjorde mig av med noten, utan nästan helt och hållet för att jag blev galen på fingeravtrycksläsaren faktiskt 🤪. det kan tyckas som en mycket liten och världslig sak, men när man blir galen på nåt så många gånger varje dag så är det inte bra 😓😃.

en sak jag går och undrar över eftersom jag inte hunnit pallra mig in på elgiganten eller nåt och undersöka saken själv - vad är det egentligen för lila nyans den har cessy? stämmer det att den skiftar med vinklar och ljus? och den nyansen den oftast ser ut att ha, är det då den mer syrenlila eller den lite mer ljunglila? eller nåt helt annat?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/4/18, 9:54 PM
#30

Den skiftar beroende på ljus. Den går mellan gammelrosa/ljungrosa till ljunglila o för all del i vissa ljus kanske syrenlila, men ljungrosa-lila är nog ändå närmast vad den är o den är i mina ögon bara så läcker😍😉😃

kissidor
4/5/18, 7:18 AM
#31

Ja fast du gillar alla lila nyanser som finns cessy, så det var ganska väntat 😃! Men alltså jag måste verkligen pallra mig iväg och se den irl, det går inte längre för sig att leva i ovisshet 🤓😊!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/5/18, 11:36 AM
#32

Njae - inte de som går mer åt blått - mörkt blålila är inget för mig, men allt som är rosa/lila - ja de nyanserna älskar jag 😍o denna mobilen skiftar just i metallic rosa/lila åt ljunghållet o ärligt talat tycker jag nog den går mer åt rosa än lila, men åk o titta på den kissidor, så ser du själv om du gillar den eller inte. O jo jag älskar rosa o lila långt mer än du😉😃

kissidor
4/5/18, 12:55 PM
#33

där ser man, jag visste inte att det fanns gränser för ditt lilaälskande 😃! och en riktigt vacker lila eller för den delen rosa nyans vet du att det tycker även jag är bland det vackraste som finns - men jag är ju dock lite mer selektiv 😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/6/18, 10:36 AM
#34

Mm man kan nog säga att de kalla lila färgerna sällan är mina favoriter, men de varma lila älskar jag  o de får gärna vara de jag kallar rosa-lila o det är precis vad denna mobilen är. Ska bli spännande o höra vad du tycker om denna färgen när du har sett den IRL, för jag tror faktiskt du gillar den färgen.😇

Annons:
kissidor
4/6/18, 2:05 PM
#35

det gjorde jag cessy 👍😃. fast jag har faktiskt fastnat för en annan lur - kolla bild 7: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4722332

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/6/18, 2:13 PM
#36

Aha den nya Huawein o ja den ska ju finnas i lila också ;-)
Men hur är kameran i den?
tillägg: Såg av de få orden som stod i recensionen att den tydligen var lovande i kameran, men ännu hade de inte testat den fullt ut. Låter som en spännande lur då 😃

kissidor
4/6/18, 2:29 PM
#37

ja kameran lär enligt allt vad man hittills vet ska vara mycket bra. förmodligen är den ganska jämns med s9:orna i genomsnitt och sen har förstås var och en av dem sina starkare och svagare punkter. och ja den finns i en nyans som heter twilight och som skiftar från lila till grönt 🙂 . (kollade du på bild 7?)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/6/18, 2:34 PM
#38

Ja den såg ju fantastiskt snygg ut på bilden med sin färgskiftning i lila/grönt o jo så är det ju med S9+ o iPhoneX - att båda är bra kameror med sina fördelar o sina nackdelar o priset är ju dessutom trevligare också. Har du inte haft föregångaren till denna eller minns jag fel?

kissidor
4/6/18, 2:52 PM
#39

Ja det är ju visserligen ingen budgetlur direkt även om priset är lägre än de två, men det blev verkligen ett bra pris - jag kom på att det var dags att binda om mitt telia-abonnemang och då fick jag så mycket rabatt på denna lur att det jag fick betala för själva luren var 240 kr 😃. så det kunde jag faktiskt inte stå emot 🙂😊. var inställd på s9+ först men blev så nyfiken på denna, och inte bara att samsungen var lite dyrare från början utan rabatten var också generösare på huaweien. jag resonerade även som så att jag hade ju galaxy note 8 ganska nyligen så det kanske blir roligare med p20 pro för mig just nu och sen invänta note 9 🙂.

nej p10 eller p10 plus hade jag aldrig - de hade en väldigt fånig men ack så avgörande liten designmiss i form av att de saknade oleofobisk coating på skärmen 😃, så det såg ut som att man hade typ snytit sig på den hela tiden samt att den kändes sträv och obehaglig, det hade jag aldrig pallat 🙂.

men jag hade en huawei mate 8 för ett par år sen, kanske kan vara den du tänker på - den var dock innan huawei på allvar började jobba med sina kameror, så den var inte mer än max godtagbar ur den aspekten.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/6/18, 7:57 PM
#40

Ja snygg var ju färgen o den dealen var ju bara för bra att missa.🙂 Hoppas den blir riktigt kul för dig att utforska o att den har en superbra kamera. 👍

Cessy
4/7/18, 2:19 AM
#41

O du får ju skriva en recension om Huawei P20 PRO sedan, för när jag som inte begriper så mycket kollar på egenskaperna där på prisjakt så ser det ju ut som man får en attans bra lur för de pengarna o hade jag inte varit så nöjd med min S9+ så hade jag blivit attans sugen på att testa den O:), så skriv o berätta sedan vad du tycker om den. För även om jag inte ska ha den så finns där alltid vänner i kompiskretsen som är på jakt efter ny mobil med bästa prestanda men som gärna vill pressa ner priset lite från både iPhoneX o S9+ priser o denna verkar ju väldigt lovande.

Annons:
kissidor
4/7/18, 8:46 AM
#42

Ja det får jag se till att göra cessy, för håller den vad den lovar kan den vara ett bra köp för många som visserligen är beredda att slanta upp vad som krävs för att få riktigt bra grejer, men som tycker att priserna på s9+ och iPhone X sticker i ögonen lite väl mycket 🙂. 

Och självklart har du ingen som helst anledning att ångra ditt val av s9+, men du kan ju få vara nyfiken ändå 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/7/18, 2:20 PM
#43

Precis - alltid kul att få reda på lite till vad det finns för alternativ o jo alla dessa är ju rejält dyra mobiler, men ändå är ju Huawein billigast av de tre o har de riktigt bra kamera så är det ju ett intressant alternativ att försöka komma ihåg o titta efter då när det så småningom är dax för en ny. För en sak har jag helt klart för mig redan nu - att vad jag än köper när jag känner att det är dags för en ny, så har jag fått smak för att det ska vara en riktigt bra kameramobil. Fast det verkar ju som alla tillverkare numera har fått upp ögonen för att en bra kamera är ett måste - i alla fall för deras flaggskeppsmodeller, så jag utgår från att det kommer komma fler sådana modeller inom samtliga märken.

kissidor
4/8/18, 7:39 AM
#44

håller med dig cessy, för bara ett par år sen skulle jag ha sagt att kameran var helt oviktig, men i takt med att tillverkarna har lagt allt mer fokus på den biten så har man själv fått upp ögonen för att man faktiskt kan få en riktigt bra kamera i sin telefon - och det utan att behöva kompromissa med en massa annat - så då vill man ju självklart ha det 🤓!  jag har ju aldrig haft en systemkamera, men jag hade en lite bättre kompaktkamera förut och det känner jag inte att jag behöver ha längre.

jag vet inte hur mycket bättre kamerorna i toppmobilerna kan bli, men det vi får se närmast är väl att dels alla tillverkare  verkligen ser till att komma med på det tåget och dels att mellanklasslurarna också kommer att ha riktigt hyfsade kameror.

vi har verkligen kommit en lång väg med detta - kommer ni ihåg alla bedrövliga objektsbeskrivningar på tradera och blocket förr, där det nästan var en standardskrivning i var och varannan annons "ursäkta dålig bild, fotat med mobilen" och allt man såg var en suddig fläck i nån färg mot en suddig bakgrund i nån annan färg 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/8/18, 11:32 PM
#45

Precis o från början brydde jag mig inte heller alls att mobilkameran var dålig. Det var ju en mobil o att kunna fota med den var ju bara mest en kul grej o en bisak. Bilderna blev som du sa rätt usla o man fick vara glad om man alls såg var de föreställde. Sen har ju kamerorna undan för undan blivit allt bättre o idag är det som du säger - att har man en av de här bättre kameramobilerna så behöver man rakt inte någon kompaktkamera i alla fall. Dessutom har mobilen en svårslagen fördel - den har man alltid med sig. Hur ofta asar man med sig sin kamera även om det bara är en kompaktkamera o inte en systemkamera.  Att ha en sådan bra kamera på fickan o samtidigt kunna göra så pass mycket mer med den än bara att fota. Ja jag är supernöjd med den även om jag ff. tycker att priset är i överkant.

Cessy
4/17/18, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hittade hur jag får fram lite bakgrundsoskärpa, så då fick jag ju testa det lite av våra påskliljor.😉😇 ja jag älskar verkligen min S9+ 😍

kissidor
4/17/18, 7:16 PM
#47

oj cessy 😮! jag vet faktiskt inte om jag är allra mest tagen av vilken fantastisk bild, eller av att ni har så ljuvlig vårgrönska därnere 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/17/18, 8:58 PM
#48

Tja det sistnämnda kommer ni ju också ha inom ca 1 vecka kissidor, för nu går det fort.  Och S9+ levererar ju verkligen o ärligt talat tror jag att det är just för att den gör det som gör att inte Göran protesterar mot den, för även han blir ju imponerad över vilka bilder den tar 😃

Annons:
Cessy
5/8/18, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Älskar att leka med kameran i S9+ o här är några av de få blommorna i vårt persikoträd.

Cessy
5/8/18, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Tja får se om uterummet gör att jag för första gången får en Bougainville att överleva. Nå den här i alla fall överlevt i 1 vecka.😂

kissidor
5/8/18, 10:05 PM
#51

wow cessy 😮! jag vill flytta söööööderut 😭!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/9/18, 12:59 PM
#52

Tja - sommarvärmen är ju här nu o den ska ju tydligen bli ännu "värre" till helgen. De pratar om 31 grader *puh* 🤦‍♂️
Men som sagt var jag älskar min S9+ o vad den faktiskt klarar o att man kan ha så pass kul o leka med den direkt i mobilen utan att behöva lägga in bilderna i datorn o redigera eller behöver en massa tilläggsprogram/appar. Som sagt var t.o.m. Göran blir impad o det gör ju att det inte tjafsas det minsta om köpet o det är värt en hel del😉😃

Upp till toppen
Annons: