Annons:
Etikettmjukvara
Läst 4658 ggr
problem1
4/13/18, 11:11 PM

Mjukvarufel - vad betyder det?

Hej! Jag har för någon dag sen fått hem en telefon jag köpte begagnad från ett företag som säljer begagnade grejer, men märkte snabbt att det flimrade grått längst upp på skärmen ibland och även att touchen på skärmen inte alltid reagerar som den ska. Jag undrar då vad ett mjukvarufel är, då denna hemsidas garanti inte täcker mjukvarufel, och vad jag förstått är mitt problem just mjukvara, tror jag? (Man fick 3 månaders garanti förresten)

Jag har kontaktat dom, och hon som svarade gav mig tipset att starta om telefonen, så det gjorde jag, och testade i ytterligare ett dygn till men problemet kvarstår. Jag har mejlat dom igen men nu är det ju helg så kommer ta ett par dagar för svar. 

Dom kan ta in ens telefon på service och se om dom kan fixa felet, men hittar dom inget fel tar dom ut en avgift på 300kr. Jag vill inte betala det i onödan då jag inte direkt har dom pengarna över till ingenting i princip. Därför undrar jag som sagt, om detta problem jag har är ett som kommer täckas av garantin eller vad jag ska göra. Det som inte täcks är mjukvarufel och egna skador, tex tappat telefonen eller fått den blöt, vilket jag inte fått. Inte så kul att märka fel på ens ''nya'' telefon redan första dagen, så vill gärna ha hjälp… Tacksam för svar

Annons:
problem1
4/13/18, 11:13 PM
#1

Glömde såklart skriva det men telefonen är en iPhone 6 plus, om det har någon betydelse.

Sindri
4/13/18, 11:19 PM
#2

Har du ett kvitto? Står det att de säljs i befintligt skick så är det du som tar risken. Står det att den är genomgången och OK så skall den vara det. Då kan du reklamera den, lämna tillbaka och få igen dina pengar.

Nu är det ju svårt att veta hur seriöst företaget är - alla följer inte konsumentköpslagen, men du får läsa den, och vara tuff och stå på dig.

Det är omöjligt att säga om felet beror på mjukvarufel eller på själva telefonen, jag tycker det låter som telefonen är trasig om skärmen inte funkar.

Mjukvarufel är om själva operativsystemet  är paj.

problem1
4/14/18, 2:15 AM
#3

Jag köpte den på internet så har allt på mejlen. Läste på mycket om olika sidor innan jag bestämde mig för den jag köpte den från. Omdömen osv. Och denna hade väldigt bra och även bilder på just den produkten man va inne på och allt annat dom säljer på sidan. Det står att den är ''kvalitetssäkrad av en Apple auktoriserad-tekniker''. Det står också att ''alla produkter fungerar till fullo om inte annat anges i texten'' och jag läste texten väldigt noga innan och har även kvar exakta annonsen på den jag köpte och det stod inget om att den telefonen jag köpte skulle vara ''sämre'' där. Tack för svar

problem1
4/14/18, 2:24 AM
#4

Det står även i deras informationsida på hemsidan att 

''Vi testar produkterna noggrant för att minimera risken för dig som köpare. Som köpare hos oss får du minst 1 månad utbytesgaranti på samtliga produkter. Det innebär att om du köper en produkt hos oss så SKALL den fungera så som angetts när du köpte den. Står inget angivet så fungerar den perfekt!'' 

och som jag skrev stod det ingenting om att den skulle fungera sämre eller att det var något med skärmen eller touchen.

_Fisken
4/14/18, 6:40 AM
#5

Det behöver inte vara själva telefonen som krånglar. Det kan vara en app som är installerad som spårar ur. Är det många "nya" appar installerade som inte tillhör telefonens ursprungliga app-bibliotek?

Jag installerade en app på min telefon och plötsligt började "nåt" trycka på skärmen hej vilt. Det visade sig vara den appen jag installerat som spårat ur - som haft ett mjukvarufel.

problem1
4/14/18, 7:11 AM
#6

Telefonen trycker upp lite vad den vill när msn kommer in på hemskärmen och öppnat upp appar av sig själv, klocka, bilder, filer, musik osv, jag har laddat ner dom vanliga apparna jag annars haft utan problem. Snapchat, instagram, Facebook, messenger osv. Hayday som spel. Och reseappen i min stad. Bara standard appar jag haft förut

Annons:
_Fisken
4/14/18, 7:45 AM
#7

Det kan gå bra i en telefonmodell men inte i en annan. Så du får avinstallera en per dag och se om det blir nån skillnad.  Börja med spelappen.

kissidor
4/14/18, 8:39 AM
#8

tsssk tssk fisken, lura nu inte stackars TS att ta bort hayday 😮😃!

nej men skämt åsido, det är för det första en av de stabilaste appar som finns för alla OS så jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara just den. jag tror inte heller i första hand att det öht är en app som stökar i just det här fallet, även om du förstås har rätt i sak fisken att sådant kan förekomma. dock är det ju ovanligare i iOS-enheter. inte för att de är vare sig bättre eller sämre än androidenheter, men för att det är så mycket enklare att skriva appar för iOS än android - betydligt färre variationer av både hårdvara och mjukvara att hålla reda på som appen ska fungera klanderfritt för.

men TS, jag tycker det låter mer som ett hårdvarufel, men i vilket fall som helst med den text du här citerat samt att du säger att du kollade omdömen på butiken i fråga och det såg bra ut så borde det ju inte vara något problem att få luren fixad eller utbytt tycker jag 🙂. men skriv gärna vilken butik det var ifall någon här vet mer om dem.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Record
4/14/18, 10:21 AM
#9

Troligen är det ett hårdvarufel känt för iphone6 versionerna. Testa genom att försiktigt vrida lite på överdel och underdel av telefon, samtidigt se vad som händer, utan att du trycker på någon app. Felet visar sig med att skärmen helt eller delvis blir svart. Orsaken sägs vara att en krets lossat från sin plats, går inte att reparera enkelt. Har lyckats att placera en bit gummi under kretsen, fått den att bli stabil.

_Fisken
4/14/18, 2:17 PM
#10

Jag böjer mig för Kissidors kunskap - som är vida överlägsen min inom området. Jag trodde det var en Android faktiskt vi pratade om.

kissidor
4/14/18, 9:27 PM
#11

äsch fisken, nu blir jag ju generad 😊😃. men jo att det gällde en iPhone har ju betydelse. och sen råkar jag ju själv ha spelat hayday varje dag i flera års tid och på otaliga enheter, så därför vet jag exakt vad det är för app och vad den går för - samt hur oacceptabelt det vore att tvingas avinstallera den 🤓😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
4/14/18, 11:56 PM
#12

#8 #11 känner ungefär på samma sätt för hayday som du, blev lite rädd där först 😉 men tack för informationen, jag ska se vad kundtjänst svarar på måndag och försöka få den utbytt. Är alltid lite skeptisk till om vilken affär som helst går med på byten och sånt, då det bara känns som alla försöker hitta små fel man själv skapat för att inte byta till något annat ''bättre''. Håller tummarna. 

Dom var väldigt snabba med att svara när man mailade.  Förövrigt visste jag inte om man fick länka sidor här eller om det var mot reglerna, men sidan är mtorget.se. 

#9 jag förstår inte helt vad du menar med att försöka vrida på delar av skärmen och det, vad ska jag göra och hur?

kissidor
4/15/18, 12:36 PM
#13

haha eller hur problem1 😃. 

jamen mtorget har jag då aldrig hört nåt dåligt om, och de är ju väldigt etablerade så det ska nog gå bra att resonera med kundtjänst om detta 🙂.

förhoppningsvis tittar record in igen och förklarar det där med vridningen, men om jag tills vidare ska gissa hur han menar och försöka förklara det så tänker jag mig att du håller ena kortänden av telefonen still samtidigt som du liksom försöker vrida andra kortänden (inte alltför hårdhänt då) - förstår du hur jag menar? OBS! som sagt reservation för att jag inte alls är säker på att det är så record menar, men det kan ju vara värt ett försök 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Record
4/15/18, 2:48 PM
#14

Tack Kissidor, du fattar bra, bara beröm…

Höljet på ip6 är inte vridstabilt och påverkar det inre kretskortet med sin krets som troligen har lossat.

Alltså en hand i toppen o den andra i motsatt sida. och vrid försiktigt när telefon är på då ser man att det händer, att svarta fält flyger över skärmen.

Hade det gått att löda fast kretsen så var felet löst, men inte värt att göra.

problem1
4/15/18, 6:11 PM
#15

En sak jag nyss märkte, har inte förstått när detta flimmer kommer upp, vad det gör eller när det kommer. MEn jag märkte nu att när det kommer upp vill telefonen trycka på ett annat ställe på skärmen än jag faktiskt trycker, som att touchen nästan flyttat på sig? Om jag ska trycka långt nere på skärmen (tex apparna på raden längst ner) när det flimrar grått längst upp, så tar touchen upp det som att jag trycker i mitten av skärmen. Hoppas ni förstår hur jag menar. så något är det ju som är lustigt med touchen. Flimret kommer upp lite när som. Skärmen har VÄLDIGT svårt att reagera när telefonen blir lite kall. Bara när telefonen låg i ett rum med öppet fönstret gick det inte att trycka rätt sen.

problem1
4/15/18, 6:14 PM
#16

Testade precis det Record skrev, och visst fan kommer det upp något, det var inte så tydligt dock… det blev som samma sorts flimmer högst upp på skärmen fast det gick längre ner än annars. Kanske 1-2cm.

kissidor
4/15/18, 6:16 PM
#17

berätta gärna för oss hur det gått sen när du berättat detta för kundservice 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
4/15/18, 7:41 PM
#18

Ska bli! 😃 

Men tack för hjälpen allihopa, än så länge!

Record
4/15/18, 10:10 PM
#19

Felet kan även yttra sig genom linjer i bilden när man vrider höljet. Ja har nog haft ett tiotal sådana iPhone 6, den efterföljande iP6s är bättre. Borde vara fabriksgaranti på sådana fel.🤔

problem1
4/16/18, 11:41 PM
#20

#19 ska tänka på det! Går dom med på att ta tillbaka telefonen och allt ska jag försöka skaffa mig en 6s istället. Var lite emot 6s just för den tar mer minne för bilder (och jag tar mycket bilder…) och har sämre batteritid, plus bättre pris på enkla 6an, men inte värt om det så lätt blir ett fel 🤔

Annons:
problem1
4/17/18, 11:49 AM
#21

Hej igen, jag har fått svar av kundtjänst att jag ska skicka in telefonen men jag tror antingen dom bara kommer ''inte'' hitta något och fakturera mig för det eller fixa det (vilket tydligen är rätt tillfälligt..) och skicka tillbaka den till mig, vad ska jag göra nu då? Det jag har lite svårt med att förstå är om jag ska skicka den i kartongen jag fick hem den i, alltså själva paketet man hämtar ut, och sen undrar jag även om fraktkostnaden är jättedyr, för tydligen betalar man den själv haha. Skulle vilja returnera den och man har 14 dagars ångerrätt och imorgon var det 7 dagar sen jag hämtade ut den på ica. Kommer det räknas som att det tar längre tid än 14 dagar om jag returnerar nu?

kissidor
4/17/18, 11:57 AM
#22

#20 du menar för att iPhone 6 bara har 8 Mpix och iPhone 6s har 12 Mpix i upplösning, men går det inte att välja en lägre upplösning i iPhones kamera om man vill det? 

jaså är batteritiden sämre i 6s? jag ser ju att batteriet är något mindre, men batteritiden behöver ju inte vara det för det och googlar man jämförande recensioner lite snabbt så enligt dem är det ju mer eller mindre lika batteritid. men har du hört av folk i din bekantskapskrets som haft båda att 6s är sämre så är ju det nåt man hellre går på än en recension.

personligen skulle jag aldrig ha valt 6 framför 6s eftersom den efterlängtade dubbleringen av RAM-minnet äntligen kom först i 6s. jag kommer ihåg hur galen jag blev på min gamla iPad 4 med bara 1GB RAM som stängde flikar och hade sig hejvilt 🤦‍♂️, och vilken lättnad det var att byta ut den mot iPad air 2 🥵. nu kanske inte alla växlar mellan appar och webbläsarflikar lika intensivt som jag gör, och då  kan det där spela mindre roll - men jag tycker ändå att 6s måste vara påtagligt mer framtidssäker 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
4/17/18, 12:34 PM
#23

Om det är fel på varan du köpt så skall säljaren stå för frakten. Och det verkar ju vara fallet här. Säg bara till dem att enligt konsumentköplagen o.s.v…..

Säljaren skall endera skicka dig en returfraktsedel med korrekt adress och där portot är betalt. Alternativt kreditera dig för varan plus returfrakten.
Men du måste vara noga med att säga att det är en reklamation eftersom varan inte fungerar som utlovat.

Vill du hävda ångerrätten är det en annan sak, då är det du som står för frakten.

problem1
4/17/18, 12:44 PM
#24

#23 det står på deras hemsida att dom skickar en förbetald fraktsedel om man ska skicka in telefonen på service, men inte för returnering för då får man betala frakten själv om man skickar inom dessa ''14 dagars öppet köp''.. Vad betyder det att hävda ångerrätten?

Sindri
4/17/18, 1:02 PM
#25

Ja, men det är ju fel på telefonen då är det en reklamation. De skall skicka retursedel.

Att hävda ångerrätten är detsamma som att åberopa ångerrätten, d.v.s. att du på grund av att du har ångerrätt vill skicka tillbaka varan. Ångerrätten använder man då det inte är något fel på varan, men man ändå ångrar sig för att man kommer på andra tankar, en vara såg inte ut som man trodde, plagget passade inte så bra, eller man tycker helt enkelt att det var dumt att lägga pengar på den.
Precis som du har öppet köp i en affär. Det använder du när du bara helt enkelt ångrar köpet. Men upptäcker du när du kommer hem att varan är trasig eller inte fungerar ordentligt då är det en reklamation.

problem1
4/17/18, 1:35 PM
#26

jag kommer definitivt göra något fel med det här, vet inte vad jag ska göra alls. Fattar inte Postnord alls eller vilket paket som är företagspaket eller något alls.. Det står på mtorgets hemsida att dom kan sänka värdet på produkten om den är använd vilken min telefon uppenbarligen är… Jag skickade ett mail om reklamation. Har fått svar men inte öppnat mailet än. Men från vad jag såg skrev hon bara att jag skulle göra på samma sätt som innan.

kissidor
4/17/18, 2:26 PM
#27

#21 jaha, hade du svarat medans jag satt och skrev, och inte kunde jag se ditt inlägg direkt efter att jag skickat mitt heller - det är som vanligt då här på iFokus att det kan bli rysligt rörigt att föra en konversation när man skriver om varann och inläggen dessutom ibland blir synliga för andra först efter fördröjning 🤦‍♂️.

men det var ju synd att det tycks ha uppstått lite begreppsförvirring, så irriterande 😓. 

det är ju iofs bra att man har 14 dagars ångerrätt "no questions asked" sas, utan att de försöker trassla om det. och det säger självt att man får betala returfrakten då - men som sindri säger att det är ju något man åberopar när det inte är nåt fel på varan utan man bara ångrat sig ändå och inte vill ha den.

men allting tyder ju på att den du pratat med har fått för sig att du vill utnyttja ångerrätten och inte garantin. för precis som sindri säger ska de ju enligt sin egen hemsida skicka en förbetald fraktsedel om man vill åberopa garantin. 

risken du tar då är ju om detta är ett sånt fel som kommer och går litegrann att de inte hittar något fel och du får betala felsökningsavgiften i efterhand och dessutom antar jag frakten som de lagt ut för, samt får tillbaks telefonen i samma skick som förut. och i alla händelser får du vara utan telefon i ett par veckor. (kanske är det iofs enklare att returnera den med hänvisning till ångerrätten och köpa en annan, det beror väl lite på hur viktigt det är för en att få sin rätt kontra vad som är minst obekvämt - jag får erkänna att jag själv kan gå på det senare ibland)

det som står om att du ska returnera den i sin förpackning syftar dock inte på ytteremballaget du fick den i, utan bara själva produktkartongen

och jag skulle inte vara orolig för det där med ev värdeminskning, det gäller ju bara om det finns synliga tecken på din användning, som att du skulle ha repat skärmen eller något.

Jag vet inte om postnord fortfarande kallar det "företagspaket" för jag hittar inte det på deras hemsida. men om det som avses nu är inrikes paket upp till 3 kilo så kostar det tydligen 140 kr iaf 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
problem1
4/17/18, 2:37 PM
#28

#27 okej. Jag har efter sindris kommentar mejlat igen och sagt att jag vill ha en reklamation för varan inte funkar som den skulle. Hon skrev att jag skulle göra på samma sätt som när jag skulle skickat in den på service (dvs samma fraktsedel. Dock fick jag den på mejlen för att skriva ut själv, hur ser man om frakten är förbetald?), fast packa ner alla grejer som kom med. Kan jag bara ta vilken låda som helst jag har hemma och skicka den i (utan andra företags loggor osv..). Jag har skickat åter ett mejl (är en sån där riktigt jobbig människa med 200 frågor..) om vilket fraktsätt jag ska ta för helt ärligt förstår jag inte alls. Det står att man ska skicka med företagspaket, men vad är det?? Hittar något liknande på postnord (som man skulle skicka med) men vetefan om det är nåt företagspaket?? Mitt lilla ica kanske inte har det dom vill ha.. Är bara förvirrad😕

problem1
4/17/18, 2:39 PM
#29

#27 men haha, jag gjorde exakt samma misstag som du, missade helt att du skrev längst ner om företagspaket som jag nyss frågade efter… Ja, jag hittade just det också, upp till 2kg, upp till 1kg, osv. För olika prisklasser. Tror du det kan va rätt sort?

kissidor
4/17/18, 2:55 PM
#30

jaså du fick en fraktsedel ändå, jamen då är den väl förbetald och då behöver du inte fundera på det, då borde det vara bara att klistra på den och lämna in hos ditt närmaste ombud 🙂. och du kan ta vilken låda som helst som är lagom stor och så stoppa i lite förpackningsmaterial så inte din iPhonekartong skramlar omkring därinne. försök bara få bort eller tejpa över så mycket som möjligt av gamla etiketter, speciellt streckkoder.

annars har jag tyvärr ingen aning om vad det är som räknas som "företagspaket" numera 🤪, men misstänker som sagt att det heter nåt annat nu.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
4/17/18, 4:47 PM
#31

Du bara packar den som kissidor säger och går till ditt närmaste postombud, de vet hur de skall göra, strunt i vad det kallas.  Du skall ändå inte betala någon frakt.

Klart telefonen är använd - hur skulle du annars veta att det är fel på den? Jag blir så arg när jag misstänker att företag drar nytta av att kunder är unga och osäkra.
Men Konsumentköplagen ger kunden rätt starka rättigheter. 
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
Det som kan vara negativt för dig är att företaget har rätt att försöka reparera varan först. Då får du vänta utan telefon ett tag. Kan du kanske låna en tillfälligt av någon?
Du skall överhuvudtaget inte nämna ordet ångerrätt i dina samtal med det här företaget, endast ordet reklamation.

En retursedel brukar bestå dels av en del som skall sättas utanpå paketet (bra om du har sån bred genomskinlig tejp, annars kanske postombudet har), dels en del som skall läggas i paketet där du beskriver vad som är fel med varan. 

"Denna telefon reklameras på grund av  jag  redan första dagen märkte  att det flimrade grått längst upp på skärmen ibland och även att touchen på skärmen inte alltid reagerar som den ska. Jag kontaktade er kundservice och fick tipset att starta om telefonen, så det gjorde jag, och testade i ytterligare ett dygn till men problemet kvarstår.

Eftersom ni lämnar 3 månaders garanti på era produkter så returnerar jag härmed telefonen och vill ha pengarna tillbaka."

Som sagt var så har de rätt att försöka fixa den, men jag tror inte att de tycker det är lönt.

Skriv noga under med namn adress, mailadress, telefonnummer. Om du betalade med kort så skall pengarna komma in på kortet, gjorde du med banköverföring så kanske de behöver ditt kontonummer.

Det skall finnas en sida på deras sajt som skriver mer utförligt om returer och pengar tillbaka etc.

Vill du ha en annan telefon istället så gör det som ett separat köp, så blir det enklare om också den krånglar.

problem1
4/17/18, 10:06 PM
#32

#31 Jag känner samma med det där, jag kan ju inte få hem en telefon, låta den ligga i lådan och säga att jag VET att det är något fel med den… 

På min fraktsedel finns min adress, deras adress och mitt namn. Det ser ut som en vanlig sån här stor lapp som sitter på paket man hämtar ut/beställer. Jag tror jag kör med samma kartong jag fick telefonen i. Har inte slängt något från den så allt den packades med är kvar, plus deras egna logga är på paketet. 

Killen min fick hem lite bubbelplast i ett annat paket idag så för säkerhets skull packar jag ner det med. Det där med retursedel, tror du det finns på ens postombud eller ska man bara skriva en egen liten lapp och lägga i? Annars har jag inget förutom den här fraktsedeln jag fick på mailen jag ska skriva ut imorgon. Men om jag får så snor jag din text för den var väldigt bra skriven (om reklamationen i paketet)😉

Tillfälligt har jag min telefon jag hade innan jag köpte denna, den är inte så bra längre men funkar tillfälligt. Lär köpa från någon annan sida efter detta, då dom enda som är i lager nu är en iphone 8 vilket jag inte vill ha (dessutom för 8000kr😉), var intresserad av en som blev såld, sen kom den tillbaka, troligtvis blev den också returnerad eftersom den kom tillbaka efter nån vecka, så vill inte ta risken igen… Jag lär uppdatera er om hur allt går, om jag får tillbaka hela summan, hur det gick osv… 😃

problem1
4/17/18, 10:22 PM
#33

Förlåt för jag skriver så himla mycket här men jag är verkligen en sån här typisk tonåring som inte förstår sig på allt det här själv, har aldrig reklamerat något förut eller nån annan i min familj heller för den delen. Men hittade precis på deras hemsida allt som ska följa med i en reklamation vid ''fel eller defekter'' och det är 

  • Detta ska inkluderas i förpackningen när den defekta produkten returneras:

  • En kopia av orderbekräftelsen/kvittot

  • Köparens kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer, email)

  • Beskrivning av defekten

  • Alla medföljande tillbehör

Så jag kopierar ut orderbekräftelsen, en lapp med all den infomationen om mig, en lapp (kan den vara handskriven eller är det något speciellt jag ska tänka på?) med beskrivningen till varför jag reklamerar som Sindri skrev så bra och självklart alla tillbehör jag fick. Kartong, laddare, adapter och telefonen. Antar att det ska vara bra eftersom dom själva skriver det :)

kissidor
4/17/18, 10:54 PM
#34

Du ska verkligen inte be om ursäkt för att du frågar, det är ju en av de viktigaste orsakerna till att den här sajten finns, att man ska kunna fråga och förhoppningsvis få hjälp 🙂!

Och nog får du använda Sindris utmärkta text alltid - jag är ganska övertygad om att det var därför hon skrev den 🙂

Om det finns kollinummer och streckkod på den där lappen så är det fraktsedeln och som ska sitta utanpå paketet. Om du inte fick med en separat retursedel så räcker det väl med att den infon de frågar efter finns med i paketet, och visst kan du skriva uppgifterna för hand - om du har läslig handstil förstås 😃. Om inte bubbelplasten räcker för att fylla ut paketet ordentligt kan du tex ta nån tidning eller reklamblad och riva sidor ur och knöla ihop lite. Och tejpa ordentligt, både paketet och adresslappen - man ska aldrig underskatta vad ett postpaket kan råka ut för.

Jag föreslår att du tar och laddar ner postnords app om du inte redan har den, och scannar in streckkoden i den så du kan följa paketet och har koll på när det kommit fram

Sen får vi se vad som händer, du lär väl knappast få pengarna tillbaka innan de låtit verkstaden titta på den. Men är det det felet Record misstänker så kan det ju vara så att de inte vill laga den, och eftersom de inte bara enkelt kan hala fram en likadan så kanske de tycker det bästa är att du får tillbaks pengarna helt enkelt. 

Får man fråga vad du fick ge för den förresten, och vilket lagringsutrymme det då var med?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sindri
4/18/18, 12:06 AM
#35

#32 av: problem1

Absolut - använd den.

problem1
4/18/18, 2:13 PM
#36

Jag gör som du skriver kissidor. Jag betalade 3499kr plus 39kr i fakturaavgift. Och det är en iPhone 6 plus, 64gb. 

En till sak jag undrar är på fraktsedeln som sitter utanpå paketet, där finns en ruta efter min adress med Phone: som är tom, borde jag skriva mitt nummer där?

kissidor
4/18/18, 3:58 PM
#37

det ska väl inte behövas 🙂.

vi får väl se om du får pengarna tillbaka vad du vill göra då, det finns ju helt nya telefoner i den prisklassen som skulle kunna vara bra alternativ - om du öht kan tänka dig att gå ifrån iPhone givetvis. det kanske du inte kan och då är det som det är. men telefoner i den här prisklassen har verkligen blivit galet bra för sitt pris under de senaste 1-2 åren 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
4/19/18, 7:33 PM
#38

Tror ni det ska vara okej att köpa en annan telefon från samma sida eller är dom ''opålitliga'' nu, haha? Ser att dom fått in en annan telefon nu i ungefär samma pris, och tänkte om den var kvar sen att kanske köra på den, men blev osäker just för det var problem med den första. Förövrigt har jag lite problem med en skrivare, så har ännu inte fått ut orderbekräftelsen dom ville ha med. Försöker hitta en lösning.

kissidor
4/19/18, 8:14 PM
#39

nej alltså om de sköter det här snyggt så är de ju inte alls opålitliga 🙂. det är väl bara det att det kan ha sina risker och nackdelar rent allmänt att köpa beg. men ska man köpa en beg iphone så är det säkert bästa stället att göra det på.

åh vad synd att det krånglar med en sån detalj. har du ingen familjemedlem eller kompis som kan skriva ut på jobbet/hemma hos sig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
4/19/18, 9:50 PM
#40

Ja, jag köper mest telefoner beg för bättre pris och mina senaste telefoner (iPhone 4s och iPhone 5) är köpt begagnade, dock från blocket, och dom har vart toppen. Vårt lokala bibliotek brukar ha så man kan skriva ut/kopiera saker för 2kr/papper, ska gå dit imorgon och se om det går att lösa:)

problem1
4/28/18, 3:02 PM
#41

Tänkte uppdatera lite på situationen, fick iväg paketet först i onsdags (!!) efter så mycket problem med att hitta en skrivare. Tydligen funkar ingens. Skrev två lappar, en med kontaktuppgifterna dom bad om, en med det Sindri skrev, och orderbekräftelsen. Sen såklart telefonen och det som kom med, skickade tillbaka allt i samma låda, såg ut som när det kom typ. Packade det väl (testade skaka det och så och inget rörde sig) med även lite extra ''luftkuddar'' och tejpade som en galning, men paketet kom iallafall fram till dom igår, fredag. Så nu väntar vi på nästa vecka och se om dom hör av sig så pass snabbt eller vad som händer nu. Jag behövde inte betala något för frakten som ni sa.

Annons:
Sindri
4/28/18, 4:06 PM
#42

Då håller vi tummarna att allt löser sig till det bästa!

problem1
5/11/18, 3:50 PM
#43

Hej igen, efter två veckor (sen dom fick fram telefonen) utan något svar eller pengar alls kontaktade jag dom. Jag skrev helt enkelt ungefär, ''hur lång tid brukar det ta för er att göra en återbetalning'', fick svaret ''VI har väntat på att den ska bli färdig hos service och de var ett problem som inte gick åtgärda så vi fick en utbytesenhet istället. Så kommer göra en kredit på din produkt idag.''

Detta tar jag rätt negativt. Att jag inte kommer få alla pengar tillbaka, pga detta fel som inte gick att åtgärda. Ville bara uppdatera situationen men kommer nog få pengarna först nästa vecka eftersom det nu blir helg. Uppdaterar er då igen.

Sindri
5/11/18, 4:20 PM
#44

Varför tror du att du inte kommer att få alla pengar tillbaka?

kissidor
5/11/18, 4:40 PM
#45

Jag tolkar det de skriver som att du kommer att få pengarna tillbaka. Undrar liksom Sindri vad det är som får dig att tro nåt annat 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
5/11/18, 4:47 PM
#46

För dom skriver på sin hemsida att om dom hittar något fel eller om man ''sänkt värdet på den'' under tiden man haft den drar dom av det på återbetalningen.

''6. Returpolicy

Returnerade produkter måste vara i samma skick som de befann sig i när de skickades till Köparen, med andra ord får Köparen inte använda produkten. Vidare är Köparen även ansvarig för eventuella avvikelser i produktens skick samt den värdeminskning som orsakas medan Köparen har produkten i sin besittning. Eventuell värdeminskning dras av från det belopp som ska återbetalas till Köparen'' /////////////////

''7.7 Prisreduktion och hävning av köpet

Vid hävning kan det belopp som återbetalas till Köparen justeras nedåt med ett belopp som motsvarar den uppskattade nyttan som Köparen åtnjutit under den tid då produkten varit funktionell och innan felet uppdagades.''

så står det på deras hemsida

problem1
5/11/18, 4:50 PM
#47

#45 kissidor, du har nästan helt rätt där men kanske läste lite för snabbt 😉

Jag skrev att jag tror inte jag får alla pengar tillbaka, och Sindri frågade varför jag trodde jag inte skulle få tillbaka alla också😃

Sindri
5/11/18, 5:47 PM
#48

Du skall ha alla pengar tillbaka. Att ångra sig och häva ett köp är inte samma sak som en reklamation.

Det är klart att de kommer att hitta fel på produkten, men det är ju inte du som orsakat det felet.

Om du är så osäker på vad du har för rättigheter som konsument så tycker jag du skall ta och läsa Konsumentköplagen. Den är ganska sträng mot säljarna. Du kommer bli lurad många gånger om du inte vet din rätt och står på dig.

Annons:
problem1
5/11/18, 5:55 PM
#49

Sindri, okej, jag har lite svårt att förstå allt som står på deras allmänna villkor sida. Blir förvirrad av alla ord som bara hänger ihop sig. Men då vet jag hur det ska vara, dom verkar mest skriva massa om att om något är defekt i ett reklamationsärende försöker dom fixa det först med reparation osv och sen skicka återbetalning. Jag ska läsa länken du skickade tidigare i denna tråd igen!

problem1
5/11/18, 6:02 PM
#50

läste nyss lite om utbytesenhet som dom skriver om, verkar inte vara något positivt tydligen?? https://www.99.se/forum/t/316001-utbytesenhet-gammal-eller-ny-enhet

men ska inte börja noja upp mig innan jag ser vad jag får tillbaka. Ska tänka på det du skrev Sindri, jag skrev ju även till dom om mitt problem samma dag jag fick den. Det var verkligen INGET jag skapade. Tycker jag har rätt att få tillbaka alla pengar. Den såldes till mig i det skicket..

problem1
5/11/18, 7:20 PM
#51

Dom lär vart billigast av sidorna jag hittade men med allt detta krångel får det bli en annan hemsida att köpa ny telefon ifrån, orkar inte hålla på flera veckor för en telefon.

kissidor
5/11/18, 7:24 PM
#52

Nejdå problem1, jag såg precis vad ni hade skrivit båda två 🙂.  Men kanske uttryckte mig slarvigt när jag svarade däremot 😊. Men jag menar att det sägs ju inget om att DU skulle ha orsakat problemet som inte kunde åtgärdas, samt att om det var tal om bara en delkreditering skulle jag ha väntat mig att de hade skrivit så

Värd på Mobiltelefoner och Android

problem1
5/11/18, 8:21 PM
#53

#52 okej, då förstår jag vad du menar 😃 men jag trodde dom skulle skicka tillbaka mindre just för allt dom skriver under allmänna villkor på sin hemsida med värdeminskning och det

Sindri
5/11/18, 9:59 PM
#54

#50 av: problem1

Men det där gäller inte dig. Du har ju fått en defekt telefon från säljaren.
Enligt konsumentköplagen så har säljaren rätt att först försöka reparera den sålda varan som är defekt. Går inte det, eller om säljaren tycker att det blir för dyrt, så skall kunden få pengarna tillbaka.

Så du skall inte ge dig med mindre.

problem1
5/11/18, 10:09 PM
#55

#54 okej, om dom skickar tillbaka mindre ska jag definitivt kontakta dom om det. Tack.

Annons:
Record
5/12/18, 9:46 AM
#56

Ett litet tips i sista minuten, om de krånglar.🤔

Sök på " Apple bendgate"

problem1
5/12/18, 4:13 PM
#57

#56 va? jag har inte kvar telefonen

Record
5/12/18, 9:47 PM
#58

#57

Det var väl bra att du fått iväg telefon, Hittade flera sidor där de beskrev fenomenet jag tidigare påtalat.

Du får Googla på datorn med följande: Apple bendgate

problem1
5/14/18, 7:20 PM
#59

Fick ett mail i lördags från Klarna där det stod om återbetalning, och där stod det att återbetalningen var hela summan jag betalade från början, alltså får jag alla pengar tillbaka. Har inte fått dom än, men tar detta som en bekräftelse, vilket det är, att dom är på väg tillbaka. Längtar efter att äntligen kunna köpa en ''ny'' telefon, igen haha. Har dock börjat kolla på blocket annonser men det är ju en risk utan all garanti och det, att kunna få en ny om något är fel, dock är blocket så mycket billigare…

Sindri
5/14/18, 7:41 PM
#60

Men varför kan du inte köpa en ny telefon av en  kvalitet du har råd med? Jag skulle alla gånger välja det än en begagnad. Du kan inte vara så beroende av en massa funktioner för nu har du ju varit utan telefon ett bra tag.

problem1
5/14/18, 8:55 PM
#61

#60 nej jag har använt min iphone jag hade innan jag köpte denna  jag nu reklamerat under tiden. Jag vill ha iPhone för att dom för mig håller många år, har inte bytt sen 5an kom ut nu. Och alla android telefoner nu med alla nya funktioner osv är nästan lika dyra nya vad jag sett när jag tittat runt, min pojkväns bror har bara android så har fått höra vad han betalat och så också

kissidor
5/15/18, 9:21 AM
#62

#61 ja de dyraste androidtelefonerna är lika dyra som iPhones, det är alldeles riktigt. men som jag skrev redan i #37 så finns det flera androidtelefoner för ca 3500 som är riktigt bra och definitivt inte sämre än en fyra år gammal iPhonemodell ens om den vore ny - rent objektivt sett. men trivs man med iPhone så gör man, så jag ska inte tjata mer om det 🙂. 

vill bara rent allmänt flagga för att mellanklasstelefonerna har blivit så bra att man inte längre behöver köpa det värsta som finns för att få en bra användarupplevelse.

 och att det kan ha sina sidor att köpa begagnat det vet du redan, och jag tror ärligt talat att det nog inte finns något bättre ställe att köpa beg på än just denna butiken. nu hade du otur att det var fel på din telefon, och det hela drog ut på tiden dessutom - men det kan jag lova att ingen annan butik hade gjort på något annat vis än denna, att de skickade in den och väntade på verkstadens utlåtande först. 

men hur är det med iPhone SE då? en helt ny 32GB kan du ju få tag i för 3200 ungefär, i flera seriösa butiker, och då har den dessutom en generation bättre hårdvara än iPhone 6 fast i iPhone 5:s format. ok 32GB kanske är lite klent - inte för appar men om man hamstrar sina bilder i telefonen. men man ska ju egentligen inte spara en massa bilder i telefonen, de ska ju helst regelbundet och ofta skickas över till annan lagring ändå, antingen i datorn eller i molnet. 50GB extra lagring i iCloud kostar 9 kr/mån tex

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
problem1
5/15/18, 6:05 PM
#63

#62 jag tycker mycket handlar om när telefonen kommer ut, tex köpte jag min iPhone 5 på blocket, då för 2900kr… Nu säljs nya iPhone 5 för säkert billigare än det. Nyaste iPhone nu är svindyra, men går man bak lite blir det ju billigare. Min pojkvän köpte sin iPhone 6s plus 64gb för 6900kr ny för ett år sen ca. Att skaffa extra lagringsutrymme i iCloud är också billigt nu, ja. Den enda sida jag vet som har bättre recensioner som säljer begagnat är bluecity.se. Det är bara det att folk på blocket enligt mig ofta är bluff eller liknande problem. Både när man säljer och köper. Men hittar man någon äkta är det bra - speciellt med blocketpaketet som nu finns om man inte träffas och köper.

problem1
5/15/18, 6:10 PM
#64

Problemet är inte heller att jag inte har råd, det har jag, annars hade jag inte tagit tillfället att köpa ny telefon just nu. Har velat skaffa ny i ett år ungefär men får spara upp och planera. Det enda som känns surt är att första inte funkade bra så jag nu får tänka om hela planen 😃

Upp till toppen
Annons: