Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1511 ggr
Cessy
2018-05-21 12:10

hp Sprocket fotoskrivare

Någon som har en hp Sprocket fotoskrivare/stickers? Fick ett mejl från hp o jag har ju inte brytt mig om sådana små skrivare tidigare då jag inte haft en mobil där det varit värt att skriva ut foton från, men nu när jag Samsung S9+ är ju läget ett helt annat.🙂 När jag såg att det var stickers den skrev ut o i storleken 2x3"/5x7,6cm så blev jag plötsligt superintresserad. Tänk att kunna använda mobilbilderna till mina egna kort eller i min Art Journaling. 😍

 Kastade mig ut på You Tube för att se Reviews o insåg att det finns en hel del olika, men att Sprocketen som numera även finns i en plusvariant med marginellt större foton o betydligt dyrare papper, så den dissade jag direkt, men Sprocketen fick väldigt bra omdöme o den har ett överkomligt pris o nu får man 200kr i rabatt om man skriver MORSDAGA och 50st papper kostar 299 kr eller 20st papper för 119 kr vilket ger ett styckpris på ca 6 kr per foto/stickers.

Ja jag funderar definitivt på att köpa mig en röd Sprocket, men är ju nyfiken på om någon har en Sprocket o undrar vad du tycker om den. You Tubarna verkar ju gilla den i alla fall. 😉😃

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z3Z93A&opt=BC7&sel=PRN#reviews

Annons:
Cessy
2018-05-21 15:01
#1

Insåg att länken till hp sprocket inte funkar men jag kan ju inte ändra den eftersom timmen har gått, så jag lägger in den på nytt o hoppas det blir rätt.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z3Z91A&opt=BC7&sel=PRN

kissidor
2018-05-22 21:03
#2

åh vad läcker den röda var 😍! den känns ju dyr och väldigt nischad, men du har ju faktiskt ett användningsområde för den cessy !  tror säkert du skulle ha jätteskoj med den där 👍🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-05-22 23:22
#3

Ja jag tror på att jag kommer använda den o kommer kunna använda den en hel del. Visst inte så att man använder den dagligen, men det är den ju dessutom för dyr att göra, men till bilder för då o då göra kort av eller Art Journaling känns den perfekt, men jag håller med om att den inte är billig o ändå finns det flera olika sådana här (flera olika märken), så det måste finnas en god marknad för dem o flera använder ju samma papper som sprocketen. Och ja visst var den röda läcker o den är skickad o lär dyka upp i morgon 😍

kissidor
2018-05-25 14:55
#4

åh så du hade redan slagit till  😃. morsdagspresent till dig själv  😉. blir roligt att höra om vad du gör med den 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-05-26 10:10
#5

Mm jag ställde herrarna inför ett val o sa att det är denna jag önskar mig o att jag blev glad om jag fick ett bidrag till den o att jag själv fixade med beställning o det nappade de båda herrarna tacksamt på😉😃. Jag drabbades dock av ryggskott i tisdags så igår var första gången jag försökte mig på att sätta mig i en bil o hämtade ut lite paket o fixade på gravarna inför morsdag.  Så jag har precis satt Sprocketen på laddning o så laddat hem Sprocket-appen. Så i e.m./kväll kan jag testa att skriva ut några bilder/stickers.

Har ju p.g.a. ryggskottet inte kunnat sitta o fixa med kort i veckan o inte heller kunnat stå o veva d.v.s skära ut dies, men jag hoppas att kunna använda den till ett kort till Joakim då han går ut den 1 juni. Måste som en passus berätta att av 64 elever som gick på denna grenen av civilingenjörsutbildningen för 5 år sedan så är de 7 som går ut den den 1 juni o sedan finns det ytterligare 5 som antagligen blir färdiga till hösten. Sedan har Joakim sedan 3:e året arbetat som hjälplärare o den 15 juni börjar han ett heltidsvikariat på 6 månader som lärare på högskolan. Ja jag är otroligt stolt över honom o tycker förstås att han är otroligt duktig som klarat av utbildningen o går ut som 1 av de 7 som klarat den på utsatt tid o dessutom har fullföljt den o jag är  superglad över att han har fått jobb. 😍

Sorry för skryt, men modershjärtat svämmar över av stolthet - särskilt med tanke  på att Montessori en gång i tiden ville att han eg. skulle gått i hjälpklass när han rapporterades över till högstadiet, men att föräldrarna var blinda o inte riktigt begrep sin sons behov. Nå idag är jag otroligt glad för att vi var blinda eller rättare sagt att vi bättre än dem såg vad han kunde, men vilket de tyvärr aldrig såg. Nå hur som helst är både jag o Göran givetvis otroligt stolta över honom för det är ett fantastiskt arbete han har gjort.❤️

Cessy
2018-05-27 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

o här är min morsdagspresent som jag mycket tydligt talade om att jag ville ha bidrag till 😇😳 En HP Sprocket o tänkte att en liten recension kanske är på sin plats.
Den skriver alltså ut 5x7,6 bilder o tar du bort baksidan så är bilderna som självhäftande stickers. Är den istället för en riktig bläckstråleskrivare som man skriver ut med på fotopapper. Nej o det hade jag absolut inte förväntat mig heller. Vill man ha superfina bilder i klar brillians så får man nog fortsätta att köpa fotopapper o färgpatroner. Vill man göra superfina fotoalbum med sina vackra bilder så är inte heller Sprocketen något att köpa.
Men till vad använder man då en Sprocket? Jo den som scrapbookar o köper bilder på ark eller använder rispappersbilder eller den som gör kort o använder samma sak till kort. De kommer ha nytta av en Sprocket o dessutom slipper man limma dit bilderna för de är ju självhäftande. Den som håller på med Art Journaling o gillar använda bilder i detta har ju samma nytta av en sådan.
Men störst nytta o där en Sprocket verkligen kommer till användning är för den som håller på med Bullet Journaling eller den som mer vill använda den till typ gammeldags dagboksanteckningar eller till reseskildringar. Tänk att istället för att skriva långrandig om en händelse istället skriva idag fick jag hem xx o så visar man bilden på det/den. Idag träffade jag xx o så en bild eller något projekt man hållt på att pyssla med o så bild på det o.s.v. Hur mycket mer levande blir inte en sådan dagbok eller reseskildring där det här o var finns insprängda bilder o den är det oändligt mycket roligare att gå tillbaks o titta o läsa i o lättare att hitta vad man söker p.g.a. bilderna.
Bilderna blir lite blekare o framförallt vissa färger är svårare o få kraftigare, men man kan använda det inbyggda redigeringsprogrammet lite till att förstärka färgerna. Sprocketen använder ju inga färgpatroner utan det är pappret som bilderna framkallas i. Lite grand som en gammeldags polaridkamera, men dessa har fördelen av att vara självhäftande. Det tar också några timmar innan papprets färger blivit klarframkallade, så färgerna i fotot blir lite starkare efterhand.
Nackdelen med Sprocketen är ju att den inte är billig 1290kr o med morsdagsrabatten som HP gav så blev den 200 kr billigare, men 1090 är ju ändå inte billigt. Nästa pilsner är att givetvis kostar papperna också en hel del. 50st papper kostar 299 kr eller 20st papper för 119 kr vilket ger ett styckpris på ca 6 kr per foto/stickers. Att skriva ut på bläckstråleskrivare är heller inte gratis även om skrivarna ofta är billiga så är inte färgpatroner eller bra fotopapper det.
Men den är superenkel att handha. Man byter enkelt papper i den (1 pack a 10 papper åt gången går i den). Den är liten o smidig nog att ha med sig på resan o man vill skriva dagbok - bullet journaling - reseskildring o det finns fodral att köpa till om man vill ha den med sig alltid. Den laddas via USB-kabel som medföljer o det är enkelt att styra den via appen som man laddar ner. Du kan hämta bilderna från din mobil, från fb, Instagram o google. Så du kan alltså använda gamla bilder som du lagt upp tidigare o inte bara de du har i din nuvarande mobil.
Jag är supernöjd med min Sprocket o tror jag kommer ha god användning av den. Men den är ingenting för fotonörden som vill bygga fina album av sin bilder. Man ska tänka efter vad man vill ha den till o hur man vill använda den o vara medveten om priset.

Annons:
kissidor
2018-05-29 07:04
#7

Åh stort tack för beskrivningen och recensionen cessy! Det förklarade mycket som jag antingen inte visste alls eller hade fått om bakfoten! Tack särskilt för bilderna som illustrerar vad du hittills gjort med den och så själva sprocketen som jag ju fattade var en liten sak men inte att den var SÅ liten 😮! Och vilka möjligheter när man har en sådan hobby som du! Det ser helt enkelt skitläckert ut med de småsmå bilderna 😍

Toppen att husets män förstod vilken bra lösning på morsdagsuppvaktningen det var att lämna ett bidrag till den lilla dyrgripen 😃. Det kan väl bli något av en utmaning att inte slösa med det dyra ”papperet” såhär i början 😉, men det ger sig väl med tiden när det första ruset lagt sig och du vet exakt vad du vill använda den till. Eller så blir det tvärtom att du glider in på nya hobbies nu när du har denna 😃

Ser nu att jag missat svara på inlägget innan, sorry för det - suttit med jobb i helgen samt varje kväll och slarvat med att kolla av ”mina” sidor 😓 . Men stort grattis till Joakims examen och jobb, sååå roligt - och vilken revansch för er alla 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-05-29 11:24
#8

Tackelitack för grattis till Joakim o ja det är verkligen som du vet från förr - en Revanch utan dess like - men framförallt är det superroligt att han hittade rätt här i livet o trivts med utbildningen o de har varit en grupp på 4 (egentligen 5 men den ena har studier/tentor motsvarande minst 1½ år efter sig o frågan är ju om han någonsin kommer ta ifatt det, men det återstår att se) som bildades redan första terminen på utbildning. Ursprungligen var de dock 6 men den ena killen hoppade av efter år 3. Men de 4 har hållit ihop o arbetat genom de 5 åren o detta tror jag betyder otroligt mycket för att ha drivit dem alla att bli kvar på utbildningen. Den ena av dessa 4 killarna har Joakim också arbetat tillsammans med som hjälplärare o rättat tentor ihop med o de båda har alltså fått 6 månadersvik nu för att fortsätta som lärare. ❤️

Ja sprocketen är liten o man kan ju utnyttja det dyra pappret genom att  använda en app som gör collage o få ännu mindre bilder till vissa saker om man vill spara lite på papper o minska kostnaden. Nu har jag ju i mina ägor 2 olika papperskärare så det är ju lätt för mig att skära ut collagebilderna om jag inte vill ha båda tillsammans för att visa något, men man kan ju klippa ut med sax också. Bara att det i regel blir rakare o snyggare med en pappersskärare.

Jag har letat efter lite billigare papper, men det jag hittade på Amazon var ju förvisso lite billigare än hos HP men då tillkom ju frakten o så var vinsten borta. Bättre då att beställa 50-pack papper åt gången som kostar 299 kr, för HP har ju gratis frakt från 200kr. Men det återstår ju givetvis att se hur mycket jag använder den, men att kunna använda egna foton till kort där man t.o.m. kan skriva in text på korten kommer jag nog göra då o då o så då använda den till någon form av Journaling  som är mer en form av dagbok.

Ingen sådan  där man varje dag rapar upp vad man ätit - om man nu inte ätit något lite mer speciellt eller lagat en rätt för första gången, men inte vardagstugget. Utan jag ser det mer som dokumentera om jag köpt i något nytt,  testar något nytt sätt att göra något, testar någon nyinköpt för första gången o att då bifoga en bild vad man håller på med kommer ju levandegöra det man skriver + att det blir lätt att hitta tillbaka till det. Samtidigt dekorerar man lite runt texter,  med att leka lite med färg o stämplar o vissa sidor blir att man gör projekten direkt  i "dagboken"  eller testen av olika färger direkt där. Så det är inte en dagbok i vanlig bemärkelse jag tänker mig att ha den till utan snarare ett sätt att samla ihop allt jag i vanliga fall sprider ut i en massa löspapper o har svårt att hitta tillbaka till sedan.

Men billigt är det ju inte att blanda in Sprocketen i detta eftersom bilderna kostar så pass mycket, men att de är självhäftande o att den är så superenkel att handha o liten o behändig (tar inte en massa plats) o att jag kan använda mina egna bilder både från mobilen men också gamla bilder som jag lagt upp på webben - ja jag tror faktiskt på att jag trots kostnaderna ändå kommer använda den en hel del. Den kommer bli det som kommer levandegöra en sådan typ av dagbok som jag tänker mig att göra på ett helt annat sätt o vara kul att kunna använda till att ha egna bilder på kort till.😍😃

kissidor
2018-06-02 11:20
#9

hehe jag misstänkte väl det cessy - att du skulle nosa på en annan hobby också 🙂. men jag tycker faktiskt inte det låter så dyrt ändå om man tänker på vad det rent allmänt kostar att köpa hobbymaterial, och då har du här helt unika och personliga dekorationer precis efter ditt eget huvud istället för massproducerade 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-06-04 18:49
#10

Idag fick jag ett mejl om 10% från HP o jag tänkte först, men jag ska ju inte ha något just nu o då kom jag på - men jag kan ju köpa mig ett par pack papper till sprocketen. Visst 10% är väl i o för sig ingen jätterabatt, men det är helt klart bättre än ingenting.😉😇😃

kissidor
2018-06-04 19:18
#11

det blir ju några kronor ändå när du köper storpack, som räcker till nåt annat kul 👍

lite långsökt men apropå att köpa teknikprylar - visst var det jbl xtreme du hade? jag köpte mig två såna för nån månad sen och är supernöjd. ärligt talat har jag inte ens behövt använda bägge än, men det blir väl till sommaren när det blir nån mer ordentlig fest och man blir halvdöv frampå småtimmarna 😃. hade gått och suktat på en jbl boombox, men när jag fick två xtreme för mindre än en boombox (kunde tom ha fått tre för mindre än en boombox!) så kunde jag inte motstå att slå till på xtreme 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-06-04 21:33
#12

Ja jag har två jbl extreme. Den första fick jag ifjol i födelsedagspresent av Göran o den andra köpte jag på black friaday rean. Jag har ofta båda igång, för den den ena står i princip alltid i köket o är ju alltid på medans den andra står i vardagsrummet o där sitter jag med datorn så den är oftast på under dagtid o jag är supernöjd med dem båda två. Det är den sistnämnda jag också bär runt på om jag lyssnar på musik/bok någon annan stans i huset. Göran tyckte ju först att den jag köpte på black friday var onödig, men så insåg han att den använde jag ju dagligen men okej det är ju sällan jag sätter dem i var sin ända av ett rum o dra upp volymen, men det har hänt några ggr att jag har gjort det när inte herrarna är hemma o fönsterna är stängda för att känna basen gunga lite i golven o i kroppen.😇 Jag skulle i o för sig hemskt gärna vilja ha en boombox, men inte för det priset de säljs just nu o inte så länge mina båda andra funkar, men jag är supernöjd med mina båda extreme o roligt att du också är nöjd med dina.😃

Upp till toppen
Annons: