Annons:
Etikettövrigt
Läst 5048 ggr
ilenna90
2018-06-10 23:20

varm mobil

alldeles nyligen så har min mobil börjat bli jättevarm direkt jag använder den - det krävs alltså inte någon längre stund eller några ´tunga´ appar, utan den blir alldeles varm på skärmen (mest på höger sida till att börja med, men sen jättevarm över hela) och sedan på baksidan också, bara utav att skärmen är tänd eller om jag gör något så enkelt som att kolla på instagram. om jag laddar den när den är igång så blir den även väldigt varm då, men är den avstängd går det bra att ladda. 

vad är det som kan ha hänt med den eftersom det dök upp så plötsligt?
tar mobilen skada av att användas även när den blir så pass varm? eller bör det komma upp någon varning om det isåfall? 
finns det någonting man själv kan göra åt det? kan det vara batteriet som behöver bytas ut? 

tar gärna emot tips och möjliga förklaringar :/ 
jag har en samsung galaxy s5.

Annons:
Pyttelite
2018-06-11 00:09
#1

Har du startat om sin telefon nyligen? Om inte skulle jag rekommendera att göra det. Det kan vara en process som har ”hängt sig”.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ilenna90
2018-06-11 00:11
#2

ja jag startade om den idag när jag lät den ladda avstängd, och den blir fortfarande varm :/

Pyttelite
2018-06-11 00:31
#3

Har du någon uppdatering liggande som du inte genomfört? Finns tydligen också problem med skärmens ljusstyrka men det låter långsökt. Förmodligen är det batteriet som krånglar. http://www.reparationscenter.se/samsung-s5-losningar.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ilenna90
2018-06-11 00:50
#4

hm ja att det skulle vara ljusstyrkan som gör det lät lite konstigt. har ju haft samma ljusstyrka hela tiden, vilken inte ens är på den högsta nivån. 
men kan det alltså vara batteriet som gör att skärmen blir så väldigt varmt? (om du eller nån annan vet :)) för den blir ju betydligt varmare än vad baksidan blir, där ju batteriet sitter. 
mobilen är ju förvisso många år, men känns ändå lite märkligt att problemet dök upp så plötsligt.

Calcifer
2018-06-11 01:01
#5

Nja det räcker ju med att något hängt upp sig eller gett upp så uppstår ju problemet plötsligt. Om du tappar ett glas i golvet så går det sönder, och det problemet uppstår ju också rätt plötsligt. Med tanke på att mobilen har en del år på nacken kan det helt enkelt vara så att den är på väg att ge med sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ilenna90
2018-06-11 01:06
#6

ja iofs, det är sant. 
tänkte bara höra i alla fall om nån hade något tips då jag inte riktigt har vare sig pengarna/lusten till att byta mobil just nu :/ är väldigt nöjd med den i övrigt. men får väl vänta ett tag till och se ifall det är nått som rättar till sig (fastän det kanske inte är så troligt om det som sagt är nånting som har gett upp.)

Annons:
Calcifer
2018-06-11 01:11
#7

Vad jag förstått om telefonen är äldre så brukar det vara ett tecken på att nåt är fel och inte går att fixa. Men jag kan såklart ha fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ilenna90
2018-06-11 01:14
#8

okej :( tack för svaren!

kissidor
2018-06-11 11:14
#9

batteriet är absolut prime suspect skulle jag påstå. ta ut det och lägg det på en helt plan yta och se om det vickar. isf har det svällt och du ska absolut inte använda det, det kan vara direkt farligt. men vad bra att det är en s5 isf, så du enkelt kan byta 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2018-06-11 11:17
#10

#9 tog ut batteriet igår och det såg inte konstigt ut alls, och det vickade inte någonting. 
så då kanske det inte är någon idée att byta ut det om det ändå inte är troligt att det beror på batteriet :/

kissidor
2018-06-11 14:18
#11

ok, det var nästan lite förvånande faktiskt - det lät precis som det 🙂. men då blir du tvungen att försöka med en fabriksåterställning, för det har du såvitt jag förstår inte gjort? 

OBS! att alla dina data och inställningar försvinner så se till att du inte har bilder och sånt på internlagringen som inte är säkerhetskopierade, och se till att dina kontakter är synkade med något molnkonto som tex google. se också till att du är inloggad på ditt samsung-konto och säkerhetskopierar med det också, så får du förhoppningsvis tillbaks lite sms och samtalshistorik och lite annat samsung-specifikt. 

det är drygt att göra det här, eller snarare att lägga in allt igen efteråt - men det verkar som att du är tvungen till det nu. om du skulle lämna in den för felsökning är det ändå det första verkstaden kommer att göra, så det är bättre att du gör det själv under kontrollerade former. 

det är inte säkert att detta hjälper, men om det inte gör det så är det troligen hårdvarufel.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2018-06-11 14:38
#12

det blir nog tyvärr så att jag kommer få köpa en ny telefon ändå. men jag har sparat över alla mina bilder till sd-kortet nu, och dom appar som är flyttbara. 
och mina kontakter är sparade på sim-kortet, så dom borde väl hänga med till en ny telefon när jag sätter i det? (jag har verkligen inte koll på allt tekniskt vad gäller sånt här haha.) 

problemet jag har nu är att jag har en kalender-app med massvis av anteckningar jag behöver ha kvar, men att sitta och kopiera varenda en känns alldeles för tidskrävande. hittar tyvärr ingen inställning om att man ska kunna logga in och göra nån backup. och när jag söker efter appen på google play på min surfplatta så hittar jag den inte ens? den heter s kalender bara.

kissidor
2018-06-11 15:43
#13

jag rekommenderar verkligen inte att man sparar sina kontakter bara på simkortet 😕!  simkort lever inte för evigt. och du måste dessutom antingen klippa eller byta ditt simkort när du byter telefon, för ditt simkort du har nu kommer att vara för stort då om jag inte minns fel.

och kalendernoteringar ska vi bara inte tala om, det säger sig självt att du inte ska kopiera dem manuellt 😮! s kalender bör vara samsungs egen kalender, så om du i inställningarna kollar så att du är inloggad och säkerhetskopierar allt som går i telefonen med ett samsung-konto så bör både kontakterna och kalendernoteringarna följa med OM du köper en samsung nästa gång också. väljer du ett annat märke är det bättre om du först synkar detta med tex googlekontot istället.

nu minns jag ju inte hur det såg ut i s5, men har du ingen inställningsrubrik som heter konton eller nåt sånt? det finns också nåt som heter samsung smart switch som ska fungera med s5, om som sagt din nästa också blir en samsung, och om s5:an fortfarande är vid liv då, då förs allt över om det funkar som det ska. tyvärr har jag inte personligen den erfarenheten att detta funkar hundraprocentigt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
2018-06-11 15:56
#14

oj okej det tänkte jag inte på, är det bättre att spara det på sd-koret i alla fall då? det är ganska nyinköpt. 

ja jag lyckades hitta det sen haha, att det måste vara samsung kalender. testade att gå in på den kalender från min surfplatta och försöka synka och det fungerade lite halvt.. vet inte om appen gjorts om på något sätt (jag har inte uppdaterat den på ett tag i min mobil) för anteckningarna flyttades över(dom som jag sparat via google-kontot åtminstone, dom flesta var bara sparade i mobilen så dom skulle jag behöva ändra om manuellt isåfall.) men det gick inte att få fram anteckningarna  i sin helhet. en del av mina anteckningar är flera meningar långa, och i mobilen är det inga problem att se all text. lyckas jag med nånting så är det nått annat som krånglar istället haha -.- 

men jag ska kolla in lite mer av det du sa om samsung smart switch och det där med att säkerhetskopiera allting.. för du menade inte att jag skulle göra säkerhetskopieringen ifrån -kalendern- va? 

och ja jag har tänkt köpa en samsung igen, kollade på samsung galaxy s7 (gillar inte 8an och 9an som inte har kvar den fysiska hemknappen, och tycker inte riktigt om den böjda(?) skärmen heller haha. men s7 verkar vara skapligt lik s5:an i alla fall.)

tack att du tar dig tid att hjälpa mig!! uppskattas jättemycket. och ber om ursäkt för säkert korkade frågor haha :) 

update: verkar inte finnas nån smart switch tyvärr. hittade säkerhetskopieringen för samsung-konto, men man kunde endast välja att säkerhetskopiera e-post, meddelanden och telefon(telefonloggar, samtalsavvisningslista osv står det. vet inte om det innebär även kontakterna?) 
så ingen kalender dessvärre :/

kissidor
2018-06-11 19:41
#15

alltså jag tycker det skulle vara helt fruktansvärt opraktiskt att spara nåt sånt som kontakter på ett enda fysiskt minne som kunde försvinna eller gå sönder närsomhelst - jämfört med att ha dem ständigt åtkomliga från dator, platta, nästa telefon. sen vet jag inte om det går att spara ner kontakter på sd-kortet heller 🤔. 

aha vad synd, jag googlade lite på det och då stod det att s5 och tom s4 skulle ha stöd för samsung switch.  men letade du bara i telefonen eller letade du efter appen i playstore? det är den här iaf: 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sec.android.easyMover

om du väljer installera så får du upp ifall du har en telefon som är kompatibel med appen eller inte 🙂

hmm, det här med kalendern, jag vill inte ge upp det. kan du gå in i samsungkalenderns inställningar och se om det nånstans står nåt om att exportera den?

och se om den hämtar in alla kalendernoteringarna från samsungs kalender? automatiskt eller möjligen om du får gå in på den kalenderns inställningar och kryssa i att den ska visa samsungs kalender

förstår dig ang de böjda skärmkanterna, även om jag har vant mig vid det här laget. förutom s7 skulle du även kunna kolla in a8, då får du i samma prisklass en lite modernare telefon och med bättre batteritid (dock inte fysisk hemknapp iofs):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3499389,4630715

finns verkligen ingen anledning att be om ursäkt för att du frågar, det enda riktigt korkade är att låta bli att fråga när man inte vet 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2018-06-11 20:06
#16

jo dom gick att spara ner på sd-kortet. så för tillfället får det duga för mig haha :) har faktiskt aldrig sparat ner kontakter på annat sätt, och jag har haft ett par mobiler innan. 

åh då ska jag testa och se om det går att ladda ner till min mobil :) jag letade bara bland mina nuvarande program tidigare. 

angående kalendern; jag kan som sagt spara noteringarna genom mitt google-konto (det visade sig bara att jag varit ´dum´ och bara sparat dom på enheten.) och isåfall kan jag i detta fall gå in på den förinstallerade liknande samsung-kalendern på min surfplatta och därifrån synka (synkronisera nu heter det i mobilen), vilket göra att noteringarna flyttas över. men problemet är alltså att s-kalendern på surfplattan inte ser likadan ut som den på mobilen, vilket i det här fallet gör att jag inte kan få fram noteringarna i sin helhet. 
lite upprepande från mig kanske, men hoppas det blev klarare hur jag menar? eftersom jag inte har någon ny telefon än så kan jag förstås inte veta hur s-kalendern i den skulle fungera. just nu har jag bara surfplattan att testa med. 

i övrigt på inställningar i kalendern finns bara dessa alternativ: dölj avböjda händelser, dölj slutförda uppgifter, lås tidszon, aviseringsljud, och några fler liknande… 

ja när jag kollat på review-videos så tycker jag det ser jobbigt ut med dom böjda skärmkanterna, och som att det blir svårt att se ordentligt på sin egen skärm haha. men är väl som sagt något man vänjer sig med :) 
och tack för tipset om 8an också. tror dock att jag föredrar att den där nedersta kanten, med hemknappen och bakåtknappen, är lite större än vad den är på dom nyare :) 

haha sant! :) tur att det finns folk som är villiga att hjälpa till :)

kissidor
2018-06-11 21:33
#17

aha var det så du menade med att kalendersynken bara funkade halvt om halvt. kan förstå att det kan vara så i översikten, men om du går in en enskild notering i surfplattan, syns inte hela då heller? och på vilket sätt ser det annorlunda ut i surfplattan? går det inte att välja olika vyer i den? typ uppgifter/dag/vecka/månad. det går ju i de flesta kalendrar. hursomhelst är det  väl bara att hoppas att det ser ut som du vill i nya telefonen sen då, och att allt är med 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2018-06-11 21:48
#18

nej det är det som är det konstiga, att även om jag klickar in mig på en särskild dag så ser jag bara ett visst antal meningar :o jättemärkligt verkligen. den sista meningen jag kan se är dessutom överstruken, så det känns som att det i den ´nya kalendern´ är mer begränsat med hur många tecken man får använda eller något?
och nej det är liksom inte bara vyn heller utan hela kalendern är uppbyggd på annat sätt, med andra funktioner osv. 
fick förresten upp denna ruta när jag försökte få fram hela anteckningarna! 
kanske bara är jag, men fattar ingenting vad dom menar eftersom jag varken har nån app/kalender som heter kies, google-kalendern  eller ´min kalender´ installerad? 

ny händelse: google-kalendern kan inte synkronisera med samsung kies. använd Min kalender för att synkronisera med kies. 

och med alternativen ´visa inte igen´ och ´okej´. 

update: nu upptäckte jag nått annat, om jag ifrån surfplattan går in på att redigera en notering så finns hela anteckningen i den lilla rubrik-rutan, men jag kan inte få någon översikt över hela texten på en gång liksom. så det är nog det som är problemet. 
på min mobil så får jag en översikt över hela ´rubriken´ även om den är flera meningar, samma uppbyggnad som en vanlig sms-text till exempel, med radbrytningar och så. 

det låter förmodligen väldigt svamligt när jag försöker förklara såhär utan att du ser haha :) får hoppas på att det ser bättre ut i den nya mobilen sen, annars får jag helt enkelt göra det extremt jobbiga i att manuellt kopiera/klistra in -.-

ilenna90
2018-06-11 22:07
#19

vad jag spammar här nu känner jag haha, jag lyckades äntligen hitta ett sätt att ordna det på! kopierade hela rubriken och hittade sedan ett alternativ som hette ´anteckning´ där jag sedan kunde klistra in allting, på så sätt fick jag upp hela texten på ett mycket mer läsvänligt sätt :)
kommer väl ta sin lilla tid, men väntar nog nu och ser hur det ser ut i nya mobilen när jag köpt den, så att jag inte gör något jobb i onödan haha :)

kissidor
2018-06-12 09:32
#20

nejdå, det var inte svamligt, jag förstår hur du menar 🙂. men då har alltså hela texten kommit över iaf, och det är ju dock huvudsaken. hoppas dock att det visar sig när du skaffat den nya telefonen att det med smart switch eller nåt går att få över hela rasket på ett smidigt sätt.

hahaha, spamma på du 😃, så länge man spammar någotsånär inom forumets verksamhetsområde eller vad man ska säga så är det helt i sin ordning 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
2018-06-13 10:33
#21

jaa jag hoppas det löser sig haha :) 
ska köpa den nya telefonen imorgon. 

men tror jag har extrem otur just nu, eller åtminstone att det är en oturlig slump haha. nu har nämligen min surfplatta råkat ut för samma sak! den har aldrig någonsin blivit varm, men igår började den hetta upp på exakt samma ställe som mobilen först blir varm - på högerkanten. plattan är ännu äldre än mobilen så den var säkert inne på sin sista tid den också, men att det skulle hända precis samtidigt var lite surt haha :)

Sugar Mist
2018-06-13 16:57
#22

Min iPhone blir alltid stekhet på sommaren, på hintern är det inga problem alls..

-

Upp till toppen
Annons: