Annons:
Etikettövrigt
Läst 4205 ggr
Systersemlan
2018-07-28 00:23

Råkade trycka på okänd länk - risk för virus?

Jag letade efter en utbildning och gick in på en ny hemsida som jag inte känner till. Plötsligt står det typ ”grattis för du är en Tele2-kund och har chansen att vinna en ny mobiltelefon av något slag”. Jag tryckte bredvid rutan för jag trodde att jag då skulle komma till utbildningshemsidan, men istället kom jag till webbformuläret. När jag försöker backa mig ur hemsidan dyker bara popup-meddelanden bl.a. om att jag har tele2 upp, så kan inte komma tillbaka till Google. Det var inte uppenbart översatt av en dator, men meddelandena kändes ändå inte som att de var skriva på svenska från början, av någon anledning - en känsla liksom. Öppnade flikhanteraren och stängde sidan. Kan jag ha fått ett virus genom denna sida? Eller ville de lura mig till att själv ange bankuppgifter senare om jag hade fyllt i formuläret? Hur kunde hemsidan veta att jag hade tele2? Det kändes obehagligt!

Annons:
kissidor
2018-07-28 20:51
#1

Troligast så fick du inte ett virus, men om du vill känna dig helt säker så kan du fabriksåterställa telefonen. Lite jobbigt att återställa appar och inställningar förstås, och viktigt att du säkerhetskopierar bilder och sånt först om du inte redan har kontinuerlig molnbackup av dem (rekommenderas starkt), men det kan det ju vara värt för lite sinnesfrid 🙂. 

Men jag skulle nog börja med att starta om telefonen och tömma cache för webbläsaren och sen se om jag fick några fler dumma meddelanden eller andra konstigheter först.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Maria
2018-08-05 16:18
#2

Liknande har hänt mig också men jag har bara stängt av och fortsatt som vanligt sedan och inte märkt av något virus eller annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Galenidjur
2018-08-20 09:37
#3

Det är spam och de vill mycket riktigt att man ska fylla i bankuppgifter så de kan stjäla dem. Det finns en risk för virus när man råkar ut för sånt, och det  som händer då är att liknande saker börjar poppa upp nästan oavbrutet, men oftast är det bara en engångsföreteelse så jag hade inte varit orolig om jag var du. 

Angående hur de visste att du har tele 2, tja… det är inte alls svårt för hemsidor att se alla möjliga uppgifter om en , som t.ex. vem man är kund hos, vart man befinner sig , osv. Vet inte exakt hur det fungerar. Kanske genom ipadressen? Det enda jag vet är att i princip alla sidor man besöker kan ta reda på och lagra sån information om en.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: