Annons:
Etikettövrigt
Läst 1840 ggr
JoannaLi
8/3/18, 4:03 PM

Mobilrekommendation sökes

Förlåt, ni blir kanske överösta med såna här, men jag känner mig lite lost 🤐

Jag har dragit ut på det, men sanningen är den att min telefon håller på att ge upp, och särskilt sentimental är jag inte heller, har inte riktigt varit nöjd, så nu är det dags för en ny. 

Mina kriterier är, från viktigast;

Billig, helst under 4000. 

Bra kamera (!) för både bilder och videor. 

Pålitlig, jobbar som personlig assistent och kan inte stå utan telefon i krissituation. (Tänker på mina vänners iPhone som inte klarade vintern, och med tanke på att en bor i Västerbotten…)

Helst tålig. Drömmen är alltid stöt- och vattentålig

I övrigt har jag väl inte så många krav. Jag använder telefonen rätt sällan, utöver samtal, Spotify, Instagram och kameran. 

Någon rekommendation?  Något jag har missat som en bör ha en åsikt om, kriteriemässigt?

Annons:
kissidor
8/4/18, 9:33 AM
#1

nej men snälla nån be inte om ursäkt för det - det är ju bland det roligaste som finns att hjälpa till med sånt och det är därför den här sajten finns 😃

jag ska börja med att säga att två av dina krav går inte riktgt ihop tyvärr, och det är "billig" och "bra kamera" - den kombon finns helt enkelt inte därför att det är så tillverkarna motiverar folk att betala fantasisummor för sina toppmodeller, genom att kamerorna i dem är bättre än i billigare mobiler. så där måste man välja antingen eller, men självklart kan kameran var mer eller mindre ok för priset. man kan möjligtvis titta på några år gamla flaggskeppsmodeller vars kameror fortfarande är dugliga.

vattentålighet är också nästan standard i de allra dyraste mobilerna idag, men inte lika givet i lägre prisklasser, så det gör det också lite svårare - att du inte har så höga krav på telefonen i övrigt hjälper tyvärr inte så mycket med avseende på prislappen för är de vattentåliga och har jättebra kamera så är de bra på allt annat också också. stöttåliga mobiler finns nästan inte, det är då rena "arbetar/äventyrar"-telefoner som är dyra och klumpiga och i princip ganska dåliga på allt utom tålighet. 

så du får använda skal helt enkelt. visserligen kan ju en telefon med metallchassi vara lite lämpligare än en med glasbaksida för metallen blir ju bucklig och repig om du tappar den men det är väl värre med glaskross. men vi ska nog inte låsa oss vid det för att inte göra urvalet alltför snävt.

och eftersom du inte var så nöjd med din nuvarande skulle jag behöva veta vilken det är och varför du inte är så nöjd med den, så jag kan ta hänsyn till det också när jag letar alternativ,  så återkom med den infon är du snäll 👍. jag behöver också veta vilken storlek du trivs bäst med.

men till att börja med skulle jag kunna föreslå dessa att överväga, och då är alltså alla vattentåliga och kostar under 4000:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3499389,4461362,4630715,4191479,4433339

S7 har ju ett par år på nacken, men kameran får fortfarande anses bra. med ett bra skal till kanske den här är den som bäst uppfyller dina krav. batteritiden är dess största akilleshäl, och den är inte bland de snabbare - men där hade du ju inga större krav heller 🙂.

LG G6 tycker många har en väldigt bra kamera också, jag är inte lika förtjust i den själv men det är alltså en smaksak. 

De övriga i länken har "hyfsade" kameror - alla behöver skal och skärmskydd

Värd på Mobiltelefoner och Android

JoannaLi
8/4/18, 3:08 PM
#2

#1 Skärmskydd och skal är självklarhet i den här familjen, så det är ingen fara! Tänker mest på min pansar-Sony som klarade åtminstone 3 fall i betonggolv från 3 meters höjd, gentemot min kompis iPhone som sprack efter ett fall från handen ner i middagsbordet, att det kan finnas små skillnader 😃

Jag har nu en ärvad Lenovo K5. Framförallt det jag inte varit nöjd med är kameran (!). Fy rackarns vad värdelös den varit. Den har också varit extremt slö, så de få gånger jag faktiskt velat spela något spel så har den med nöd och näppe orkat de snällare spelen, som spindelharpan. 

Storlek spelar ingen större roll. Kanske hellre lite mindre än förstor, men det är absolut inget krav. Det är väl roligt om den skulle rymmas i fickan, det är typ på den nivån det hela ligger. 

I ärlighetens namn så lägger jag då hellre en lite större summa för att få en lite bättre kamera, i förhoppningen att den kanske inte behöver bytas så fort, en att leva längre med en kamera jag inte är nöjd med (för det har jag ju nu gjort då).

kissidor
8/4/18, 7:43 PM
#3

aha, då förstår jag - och då kan man sätta det här med ”bra kamera” i ett lite annat perspektiv också 🙂, då tror jag nästan du skulle bli ganska nöjd med kameran i alla telefonerna jag länkade till 😃. 

sony har annars varit lite av det sista man skulle ha rekommenderat för stöttålighet 🤔, eftersom att när en sonyskärm spricker så blir den helt obrukbar, medans för  de flesta andra märken fortsätter touchskärmen fungera även om skärmen är spräckt.

men som sagt nu när jag vet vad du jämför med tycker jag nog att alla telefonerna i länken borde vara vettiga för dig, så du kan väl titta lite på dem och återkomma med frågor, eller om du kommer på nåt annat som också skulle vara ganska viktigt/uppskattat 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

JoannaLi
8/4/18, 8:57 PM
#4

#3 Ja, skulle väl gärna vilja uppgradera kameran rätt rejält alltså 😃

Jag såg att Huawei P20 rekommenderats tidigare, med hänvisning till kameran, stämmer detta fortfarande? 

Och förlåt - supertack för listan! Jag sitter och lusläser för fullt :D

kissidor
8/5/18, 11:22 AM
#5

ok, så du är beredd att rucka på maxpriset alltså? jag har huawei p20 pro, och jag älskar verkligen den kameran. det är den bästa jag har sett i år och då har jag testat galaxy s9+, oneplus 6, xperia xz2, iPhone X, asus zenfone 5z som alla också anses ha från bra till mycket bra kameror. såvitt jag förstår är vanliga p20:s kamera också bra och likvärdig med p20 pros utom att den inte har den tredje kameran som ger såna fantastiska zoom-möjligheter, men å andra sidan är det mycket just zoomen som gör att jag är så grymt nöjd med min p20 pro. men den är ju ganska ordentligt dyr dock 🤔. har dock dykt upp en del väldigt förmånliga erbjudanden från operatörer om man tar den med abonnemang, men jag har fattat det som att du tänker köpa din telefon utan  abb 🙂.

min utgångspunkt i hur jag bedömer en kamera är dock att jag vill ha så fina bilder som möjligt vid ”point and shoot” i autoläget eftersom jag inte kan nåt om fotografering - är man duktig på att fotografera kan man ha en annan favorit 🙂

men hur långt är du i såfall beredd att sträcka dig om de max 4000 inte är ristade i sten?

Värd på Mobiltelefoner och Android

JoannaLi
8/7/18, 9:55 PM
#6

#5 Det blev en P20 Pro i slutändan… 🤐

….

Och f*n vad nöjd jag är alltså! 😍🤗

Annons:
kissidor
8/7/18, 10:47 PM
#7

Hahaha, ja det var lite skillnad det 😃! Men visst är det en härlig känsla att vara så nöjd att man tycker nåt så dyrt ändå var totalt värt det 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
8/7/18, 10:51 PM
#8

Jo du förresten, se till att du går in och reggar dig för Huaweis skärmgaranti, då får du ett gratis skärmbyte om nåt händer med skärmen de första tre månaderna iaf 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

JoannaLi
8/7/18, 11:17 PM
#9

#7 Men visst! Provade att filma kvällens lydnadsträning, och shit alltså. Jag står 20-25 meter bort och mumlar lite uppmuntrande "ja, ta den då!" på en appellplan med ca 30 bilar som far på ena sidan och skogen på andra sidan, med tillhörande brus - och du hör mig clear as day på videon. 😮 Sen är ju bilden knivskarp trots dunkel etc, men det visste vi ju sen innan :P 

Ah, vars gör jag det? På Huaweis hemsida?

kissidor
8/8/18, 7:18 AM
#10

Ja den är verkligen grym, jätteroligt att höra att du är så nöjd 🙂. 

Sen om du inte har haft huawei förut så får du vara lite vaksam på att den kan vara överdrivet aggressiv i sina batterisparfunktioner, så vill du säkert ha dina aviseringar från mail, swish och vad det nu kan vara så får du gå in i inställningarna och se till så att de är undantagna från batterioptimeringar

Här reggar du dig för skärmgarantin: https://consumer.huawei.com/se/support/screenguaranteeregistration/

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: