Annons:
Etikettsäljes-och-köpes
Läst 1419 ggr
powerade
2018-08-12 01:40

Ny telefon

Nu börjar det vara dags att köpa en ny telefon då min Samsung S6 börjat ha ett eget liv och starta om sig väldigt mycket. Söker en telefon som framförallt har kapacitet toll att använda Snapchat ordentligt och helst andra appar och spel. Hyfsad kamera. Mina krav är inte höga men helst så mycket telefon för liten prislapp som möjligt egentligen. Samsung s9 o.s.v känns lite överdrivet;)

Annons:
kissidor
2018-08-12 15:15
#1

det finns antingen jättemycket eller i princip inget alls  att välja på som uppfyller dina krav, det beror på vad du menar med ”hyfsad” kamera, hur liten prislappen bör vara, och om du har några begränsningar för hur stor telefonen får vara. 

men allmänt så har ”mellanklass”telefonerna blivit imponerande bra de senaste typ två åren så vad gäller prestandan behöver man egentligen inte mer än så. men kameran är det som man fortfarande får slanta upp storkovan för att få det bästa. men vi har ju till exempel asus zenfone 5z och oneplus 6 för 4990 resp 5295 om det är en prisklass som känns intressant. då får man telefoner som är oerhört starka och mycket snabbare än samsung galaxy s9, och som har kameror snäppet under de bästa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4703960,4758381

vill du komma ner mer än så i pris blir det svårt att direkt rekommendera kameran, men då beror det som sagt på vad ”hyfsad” innebär för dig 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

powerade
2018-08-12 19:29
#2

Jag tror att det är runt 16Mp på s6 och har dugit gott och väl för min del. Ser gärna helst en relativt likvärdig. Men tänker att det mest är processorn och RAM minnet man bör kika efter? Hittade ett x antal på Elgiganten hemsida. Men INGEN fanns i varuhuset här och då ingen över 4000 som hade liknande ghz liknande kamera liknande minne o.s v:/

powerade
2018-08-12 19:31
#3

Jag är oerhört nöjd över min Samsung galaxy s6. Vill helst ha en likadan igen men blir lite svårt. Den är ju trots allt 2 år Nu och fortfarande nöjd.

kissidor
2018-08-12 20:37
#4

Antalet megapixlar är definitivt inte ett bra mått på hur bra en kamera är! De bästa mobilkamerorna på senare år har sänkt antalet megapixlar och istället gjort dem större, vilket har givit mycket förbättrade bilder framförallt med avseende på ljusinsläpp. Så det är typ det sista du bör leta efter - det finns egentligen inget särskilt mått som du kan jämföra för att på förhand säkert kunna bedöma hur bra en kamera är, utan där får man googla recensioner och användaromdömen samt bildexempel. mjukvaran har lika stor betydelse som hårdvaran, därför är det svårt att utläsa det bara ur specs.

Vad gäller RAM och processor så är det viktigt som en grundförutsättning för god prestanda, men det bör också finnas en bra  mjukvara som gör mesta möjliga av det. De två telefonerna jag nämnde har båda 🙂, men jag tror nog det finns väldgt många telefoner som uppfyller dina krav där, så det blir antagligen det här med kameran som blir avgörande.

Men eftersom du nu säger att du helst hade velat ha en s6:a igen och redan sagt att du tycker att s9 är för dyr, fundera på en s7, s7 edge eller en s8 då. Då får du en telefon du är van vid med en prestanda som kommer att vara en uppgradering från den du har nu, en kamera som är bättre (och har färre megapixlar 😃) men till ett skonsammare pris än s9 🙂:  https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4199926,3499389,3499390

Värd på Mobiltelefoner och Android

powerade
2018-08-21 06:31
#5

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONXPXA2BK/sony-xperia-xa2-smartphone-dual-sim-svart Nu är denna nedsatt lite. Men vad tros? Är denna relativt likvärdig min s6? Kommer bli skillnad från Samsung till Sony såklart men kapacitet på telefonen ?:)

kissidor
2018-08-21 07:18
#6

Det känns väldigt snålt med 3GB RAM-minne 2018 tycker jag, men processorn är ganska skaplig (inte supersnabb, men med en ”råstyrka” som klarar av det mesta) och tack vare att det är Sony så gissar jag att den kommer att tuffa på rätt hyfsat ändå, och ja kanske tom upplevas som rappare än din s6. Men kameran lär ju vara sämre än s6 skulle jag tro,.

Men generellt jättesvårt att gissa hur en ny budgetlur från sony står sig i jämförelsen med en 3 år gammal flaggskeppslur från samsung - de har liksom typ ingen gemensam nämnare 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
powerade
2018-08-21 08:16
#7

Tror min också har 3 gb ram. Så denär ju lika snål;). Skulle s6 säljas idag så skulle den förmodligen ligga i samma prisklass med tanke på att s7 ligger på ca 4000. inget att hänga i julgranen för någon som är intresserad men. Kan ju åka till giganten och kika på den. Viktigast är ändå att den inte är slöare.. med tanke efter 2 år borde det vara omöjligt :p

kissidor
2018-08-21 13:48
#8

ja det har du ju alldeles rätt i  🙂- jag hade för mig att s6:orna kom med 4GB RAM, men det var för att jag hade s6 edge+ såg jag nu när du sa det. nej då tror jag absolut sonyn känns vassare, då är det bara kameran som jag tror kanske s6 fortfarande är lite bättre, iaf i dåligt ljus som har varit samsungs käpphäst sen de verkligen började satsa på kameran.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2018-08-21 13:50
#9

men jag ska ändå fråga en sak om din s6 och det är om du har gjort en fabriksåterställning på den nån gång? om inte så är det sannolikt att den skulle bli en bra bit bättre om du gjorde det. att flytet skulle bli som det var från början och att den skulle sluta konstra med omstarter och sånt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

powerade
2018-08-21 18:04
#10

Nä det har jag inte. Men är så massor med saker jag ej orkar spara å fixa med innan en återställning:/ O känns ej som det kommer hjälpa mot omstarterna. Jag vet ej?:/ Hår aldrig hört npgon annan som gått omstarter tidigare heller xD

kissidor
2018-08-21 19:46
#11

inget man kan garantera att det hjälper förstås, men det är precis såna konstiga omstarter och seghet som kommit med tiden som fabriksåterställning ofta hjälper mot 🙂. det kommer närmast som ett brev på posten med seghet och allmänt skumt beteende till en lur med ett par-tre år på nacken som dessutom gått genom några större programvaruuppdateringar utan någon återställning. men givetis kan det vara hårdvaran också, batteriet till exempel är ganska vanligt att det ställer till mycket mer än man tror.

jag håller med om att det är lite drygt att göra det, men om du inte orkar spara sakerna så blir du ju ändå av med dem när telefonen lägger av helt.

har du molnlagring av bilder och sånt åtminstone, och dina kontakter synkade med nåt molnkonto?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: