Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1650 ggr
Lavine
9/19/18, 9:00 AM

iPhone 8 eller Samsung S8 eller något annat?

Måste köpa ny telefon. Har nu en Sony Xperia Z5 Compact som jag aldrig trivts sådär 100 % med. Innan det hade jag en iPhone 4S som jag älskade! Men jag tyckte däremot att det var en lättnad att bli med android. Jag tyckte verkligen inte om att måsta koppla upp telefonen via dator till iTunes då och då - jag minns inte varför jag gjorde det, kanske var det inte ett tvång, hur är det med det? 

Jag vill helst ha något som kostar mindre än dessa och höll på att slå till på Samsung Galaxy A8, men kameran är viktig för mig - inte selfiekamera - så jag är tveksam. Det är för övrigt autokameran jag syftar på, jag har husdjur och vill kunna ta bra bilder snabbt. Men jag gillar även att det finns manuella inställningar och finlir för andra gånger då jag har mer tid. Här verkar Samsung bättre? 

Har även tittat på Huawei, men de som verkar riktigt bra verkar vara riktigt stora, och jag vill ha en telefon jag kan hålla i handen. Så inga plus-varianter.

Tips och input?

Annons:
Lavine
9/19/18, 9:26 AM
#1

Eller lika gärna iPhone 7 som 8 i så fall?

kissidor
9/19/18, 9:52 AM
#2

huawei p20 som inte har riktigt alla kamerafinesser som p20 pro men ändå en riktigt bra kamera är inte större än s8. se här en storleksjämförelse:

https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-xperia-z5-compact&samsung-galaxy-s8&apple-iphone-8&huawei-p20

jag tror dock du skulle kunna ha en iPhone igen, för det var nog som du säger med eländet med iTunes i datorn då, men inte nu längre. man kan om nåt gått på tok fortfarande bli tvungen att blanda in det, men i normalfallet så sköts all synkning, säkerhetskopiering och återställning direkt mellan telefonen och iCloud. förutsatt alltså att man har vett att använda det eller någon annan molntjänst för tex sina foton etc 🙂. jag använder iofs inte iPhone, men till mina iPads har jag iaf aldrig behövt blanda in iTunes tack och lov 😃.

om du ska välja iPhone 7 eller 8 isf beror väl på hur mycket priset betyder för dig. de viktigaste uppgraderingarna kom ju i och med iPhone 7 anser jag, men det är förstås en smaksak - sen är det ju lite snabbare processor, lite bättre kamera, lite bättre skärm osv från 7 till 8. har inget direkt minne av att det kom nåt helt nytt omvälvande hårdvarumässigt från 7 till 8. ja det är möjligheten till trådlös laddning isf i och med att man gick över till glasbaksida. (väldigt långsam trådlös laddning kan tilläggas.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lavine
9/19/18, 11:50 AM
#3

#2 Stort tack för ett informativt inlägg, och länken till storleksjämförelser. 😃

Jag har sedan jag skrev hunnit vara till en butik och klämma och känna lite (för fjärde gången, haha) och när jag ser bilden med storlekar så inser jag att jag vill ha en större skärm än jag har i dag, och då går mina iPhonealternativ helt bort. Lite synd, för jag hade hunnit bli lite sugen. Känna sig hemma. Men samtidigt känner jag mig lite friare med android.

Som du sa borde P20 och Samsung S8 (och S9) vara lika stora, ändå upplevde jag att Samsungarna satt bättre i handen. Det KAN ha berott på Huaweins stöldskydd som var annorlunda än de andras. 

Funderingarna fortlöper! 😃  Ska kolla lite storlekar på den där sidan, det var ju jättebra.

kissidor
9/19/18, 12:48 PM
#4

ja det är en riktigt bra hjälp faktiskt när man planerar för köp och vill ringa in det lite 🙂, det är bara synd att de missar att lägga in vissa modeller. men du tittar ju nu på väldigt populära telefoner så de finns ju med iaf. men om man inte hittar de telefoner man vill jämföra där så finns den här sidan också:

https://www.phonearena.com/phones/size

ja det är en pest med de där stöldskydden som gör det omöjligt att känna hur telefonen ligger i handen och hur den är att hantera - även om man förstår att det är nödvändigt.

vad har du för maxpris för telefonköpet? iPhone X skulle förmodligen vara perfekt i storlek för dig, men då pratar vi ju om andra pengar 🤪

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lavine
9/19/18, 1:13 PM
#5

Jag tror också att iPhone X skulle vara riktigt bra för mig, men näe, även om jag har råd så känns det inte vettigt att betala så mycket för en telefon. Maxpris är 7000. 

Jag hade missat att Huawei P20 inte har lika bra vattenskydd som Pro 20, så då går förstnämnda helt bort. Glömde säga att IP67 är ett krav jag har. 

Eventuellt börjar jag ringa in Samsung S8 nu, men det känns som… ska JAG ha Samsung?! Haha.

kissidor
9/19/18, 1:35 PM
#6

hmm, ja det är svårt att hitta en annan som riktigt stämmer in faktiskt, om du inte är beredd att köpa begagnat. ip67 och uppåt brukar de oftast bara kosta på flaggskeppen (om vi bortser från de stryktåliga telefonerna som är kassa på allt annat) och de har som regel större skärmar än du kan tänka dig 🤔. 

nån särskild anledning till att du inte funderar på s9 🙂? den ligger ju på 7k i ett antal välkända butiker nu. inte för att den är supermycket bättre iofs, det skiljer mer mellan s8+ och s9+ än vad det gör mellan s8 och s9

men OM beg kunde vara ett alternativ så borde du kunna få tag i en iPhone X för 6-7k

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lavine
9/19/18, 1:40 PM
#7

S9 är ett alternativ, handlar mer om snålhet för att skillnaderna inte verkar vara så stora. Kändes möjligen ännu bättre i handen faktiskt. Eftersom jag tenderar att ha mina telefoner i många år så är det egentligen bättre att köpa den nyare.

Begagnat har jag inte funderat på, ska göra det! Roligare med nytt, men det beror säkert på vad man hittar. Tack för förslaget!

kissidor
9/19/18, 2:13 PM
#8

mm, det finns de som älskar att ha nytt och byter telefoner ofta - och de har lärt sig att de måste vara väldigt rädda om dem för att de ska kunna sälja dem utan att förlora allt för mycket när det suger i köptarmen efter nästa 🙂. 

de tar inte ut tillbehören ur lådan ens, och sätter på skal och skärmskydd det första de gör. får du tag i en sån så är det lika bra som att köpa nytt fast mycket billigare 🙂. det är ju att det har gått några månader av garantitiden då samt att batteriet har förstås slitits lite, men skicket i övrigt kan mycket väl vara så gott som nytt. samt att det ofta då ingår lite skal och grejer som annars hade kostat dig några hundringar. men det gäller ju att hitta just en sån säljare då. 

det brukar ju framgå av annonstext och så om de har koll på det öht. en del skriver ju i princip ingenting om telefonen och då kan man nog räkna med att de inte har koll helt enkelt. men är det en äkta mobilnörd som säljer telefonen så kommer det att vara noggrannt beskrivet på alla sätt vad skicket är och vad som ingår 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lavine
9/19/18, 3:14 PM
#9

Tack för allt bollande, kissidor! Kollade lite måfå runt på begagnat, men det var för "svårt"  - det blev en Samsung Galaxy S9! 😮🙂 Och nu känner jag mig väldigt säker.

kissidor
9/20/18, 11:30 AM
#10

det förstår jag lavine, då ska man väl ha tur helt enkelt 🙂. men låter bra att du känner dig säker iaf, huvudsaken är ju att man är nöjd 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: