Annons:
Etikettövrigt
Läst 1181 ggr
kitte94
2019-09-15 14:14

Byte från iPhone till huawei

Jag går i tankar att byta telefon. Har haft IPhone sen 2011 och trivs med iPhone. Men jag älskar att ta bilder med mobilen och IPhone verkar ju inte fokusera på kameran. Har nu börjat titta på huawei p30. Har iPhone SE nu. Är nog bara de jag är petig med när det gäller funktioner. Annars vill jag bara kunna ringa, messa, surfa och kolla sociala medier. Vet att det är en smaksak. men utefter det jag skrivit, Gör jag ett bra byte?

Annons:
Mooniq
2019-09-15 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag har just bytt till Huawei 30 pro -jag har haft Samsung i 12 år. Älskar kameran i Huawei - den är helt magisk och jag saknar inte min samsung alls, ändå är samsung 10 och huawei relativt lika när det kommer till kamera o fotokapacitet, men nu segrade Huawei för mig och jag är supernöjd med köpet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kissidor
2019-09-15 21:06
#2

Det beror på om du kan acceptera priset för de nyaste iPhones, pro-modellerna -  där tror jag nog säkert att kameran ger huawei p30 pro en match.  Och självklart är det alltid lite jobbigt att byta operativsystem, man tycker liksom det man är van vid är det som är rätt, som det ”ska” vara och fungera. Så kanske vore det egentligen det köpet du säkrast skulle bli nöjd med.

Men p30 pro är utan tvekan en mycket bra telefon och vars kamera har enorma möjligheter. Den där zoomen alltså, den är ju helt underbar 😃. Och det skiljer ju en hel del i pris 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kitte94
2019-09-15 21:40
#3

Är inte megapixel något att gå efter? för alla nya iphones, inkl PRO, har 12mp. 

Jag köper alla mina mobiler med abonnemang för en sån engångsumma klarar jag inte.

Har en android surfplatta(lenovo) så är lite van vid det även om plattan är det segaste jag någosin varit med om. Va några försäljare som lurade på mig den.

Mooniq
2019-09-16 06:58
#4

jag satt o googlade tester och läste en del om de olika systemen och kamerorna, sen bestämde jag mig. har även min på abbonemang - hutlöst pris. men kan man köpa direkt så är nog det det billigaste alternativet, tror jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2019-09-16 07:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Här står jag på samma ställe och zoomar in på ett hus, uppskattningsvis ca 200 meter bort.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kitte94
2019-09-16 12:00
#6

#4 jo det är det nog. Men finns roligare och viktigare saker att lägga sina sparpengar på när man inte har en bra inkomst. Läste nånstans att det är en dum idé att behålla samma nummer om man byter. Men jag har haft samma nummer sen -11 och skulle få spader att behöva byta. Varför är det inte bra att behålla numret?

Annons:
[octavia_]
2019-09-18 13:09
#7

Jag hade iPhone från 2011 fram tills i februari. Köpte en Huawei P20 PRO i näven. Aldrig förut gjort ett så lyckat köp. Toppennöjd.

Mooniq
2019-09-19 06:51
#8

#7 octavia - jag läste att Huawei 20 pro ska ha en grym kamera för s/v kort. I övrigt har jag inte läst på om H 20 pro så mycket.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kitte94
2019-09-19 16:46
#9

Varför väljer man Pro? Förutom bättre kamera. Jag har ju mer den vanliga i tanke. Mest för att den är billigare.

Mooniq
2019-09-19 19:25
#10

#9 Kitte94 - pro har bättre kamera

kolla youtube, finns massor att kolla om du skriver in modellnamnet. 

https://youtu.be/k2NhS8h3LVQ

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[octavia_]
2019-09-30 08:39
#11

Kameran är fantastisk, jag älskar att fotografera och den har inte svikt mig hittills :) Använder inte ens systemkameran längre. Men P30 PRO är såklart ännu bättre :)

kitte94
2019-10-02 07:59
#12

Måste ändå vara ett stort hopp på iPhone SE och huawei p30 kameran?

[octavia_]
2019-10-02 14:13
#13

#12 Ja det är ett riktigt stort hopp. Svårt att jämföra då skillnaderna är så stora, men kissidor brukar vara bra på att förklara :)

Annons:
kissidor
2019-10-03 10:58
#14

#13 tack vad snällt sagt 😃

#12 ja visst bör p30 vara en rejäl kamerauppgradering från iPhone SE. jag tror vi tolkade ditt startinlägg som att kameran var så viktig för dig att du verkligen ville ha det allra bästa. p30 är nog inte så jättemycket sämre kameramässigt med avseende på kvaliteten än p30 pro tror jag, men p30 pro är lite kraftfullare. den har tex det där fantastiska zoom-objektivet som ger 5x optisk zoom medans i vanliga p30 får du istället 3x optisk zoom. 

man ska dock veta att det är inte zoomobjektiv i egentlig mening utan det är en speciell kamera som är inställd på just 3 resp 5x zoom, och den kameran är inte riktigt lika bra som huvudkameran. likadant ligger det till med vidvinkeln, det är också en speciell kamera som den växlar över till när man väljer det läget, och den är inte lika bra som huvudkameran. skillnaderna märks främst i dåliga ljusförhållanden. men detta är inget unikt för just huaweis mobilkameror, det ligger till så med de funktionerna i alla mobiler.

bägge lägena är inte desto mindre väldigt användbara i många situationer - inte minst vidvinkeln så man slipper typ ramla ner i en å eller nåt medans man backar för att få med hela motivet 😃.

fö har ju nu nya iPhones hunnit lanseras sen du först startade den här tråden - och det är utan tvekan en rejäl uppgradering av kamerorna i dessa. så trivs du bäst med iPhones och kan svälja priset så kanske du ska fundera på att välja en sån. "vanliga" 11 har såvitt jag förstår lika "bra" kamera som 11 pro och 11 pro max - men pro-modellerna har en optisk zoom-kamera som vanliga 11 saknar, det är skillnaden. vanliga 11 har endast huvudkamera och vidvinkelkamera.

i #3 skriver du om megapixlar - nej, det är inte nåt att gå efter. visst, det ger naturligtvis en ökad möjlig detaljrikedom som kan vara till nytta om du ofta tittar på bilderna på en väldigt stor skärm, men med högre pixelantal har du som regel istället sämre ljusinsläpp vilket påverkar bilden mycket mer. (p30-modellernas 40 mpix-kamera används normalt sett inte på det sättet, utan pixlarna slås ihop mjukvarumässigt på nåt sätt för att tillvarata ljuset.) 

för ett antal år sen fanns det ett megapixelrace mellan tillverkarna, innan alla insåg att det var helt fel väg att gå. så att de allra senaste iPhones fortfarande ligger på 12 megapixlar med kamerorna ska definitivt inte tolkas som att apple inte satsat på kameran.

(lite OT - du skriver i samma inlägg också att du har blivit pålurad en superseg lenovo androidplatta - jag kan bara beklaga 😕. lenovo gör förvisso inga krutpaket till androidplattor, utan de gör bara plattor i budget och upp till mellansegmentet. men den bäst specade lenovoplattan är rätt så anständig iaf och inte minst prisvärd. det sämsta med den är väl nästan att skärmen är lite blaskig. men de sämsta skulle man inte ge till en tvååring ens 😓.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

kitte94
2019-10-04 18:05
#15

#14  Tack för väldigt bra förklaring. Nu förstår jag lite mer. Att fortsätta med Iphone hade varit skönt men har inte råd med varken engångskostnaden eller månadskostnaden för dom.  Jag tycker min SE tagit bra bilder. Både på mina djur och på min miniatyrhobby. Är det som fyller min mobil mest. Men batteritiden börjar bli löjligt dålig. Länge kunde jag se på videos och lyssna på musik hela dagen utan att ens komma ner på 20%. Nu kan jag lyssna på musik från 7.30 till 9.30 och vara nere på 40%.  Lite jobbigt. Tacksam att mamma gav mig en powerbank i julklapp. 

Tittar på P30 Lite också. Men ja jag är osäker på vad jag ska välja.

Min mamma blev pålurade en likadan och hade också problem. Jag som tittar mycket på youtube blev rätt irriterad när appen krashade hela tiden. Gjorde den inte på telefonen. plattan kunde dessutom starta om helt plötsligt. eller bara dö. När man öppnade den så kom alla notiser som i en våg trots att man stängt av notiser. Synd för när den fungerade så va det trevligt att använda den. spela spel och se på videos.

Upp till toppen
Annons: