Annons:
Etiketttillbehör
Läst 879 ggr
Sindri
11/21/19, 8:22 PM

USB-C till HDMI

Jag har fått tips om att använda en konverter från USB-C till HDMI för att kunna se på TV från telefonen. Detta skall spara GB istället för att använda Chromecast.

Har kollat runt lite och det finns dosor med en USB-C-ingång och en HDMI-ingång, men det finns också kablar med USB-C i ena änden och HDMI i den andra.
Vad är det för skillnad? Vad är bäst? Gärna tips på pålitligt märke.

Annons:
kissidor
11/21/19, 9:20 PM
#1

en kabel med usb c i ena änden och hdmi i andra borde ju duga, om du inte behöver kunna ladda telefonen samtidigt. men du måste också veta att din telefon har stöd för anslutning till hdmi. 

här är en lista med telefoner som gör det (scrolla ner så kommer du till mobiler), men om din telefon inte finns med är det inte säkert att den inte gör det för det, eftersom listan inte gör anspråk på att vara komplett: 

https://www.wikiwand.com/en/List_of_devices_with_video_output_over_USB-C

personligen skulle jag dock föredra chromecast eftersom telefonen inte blir låst till innehållet som visas då, men det är klart att är bredbandsförbrukningen ett problem så kan det ju vara värt att tåla den olägenheten 🙂

beträffande märken på kablar så har jag inte tillräcklig koll på vilka av de mest tillförlitliga märkena som gör just den typen av kablar.  anker är ju mitt förstahandsval när det gäller kablar annars, men jag har ingen aning om ifall de gör såna här kablar. men du kanske kan länka till några du hittat så kan jag kika och se om jag tror bu eller bä om dem?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
11/21/19, 10:31 PM
#2

Stort tack för ditt svar.  Hade inte en tanke på att telefonen skulle ha stöd för det. Nej, min Xperia finns inte med på listan, så då funkar det nog inte. Den har väl en 3 år på nacken. Då kan vi lika gärna köra Chromecast. Tycker mig i alla fall märka att det går åt mindre GB att köra direkt från telefonen än när vi delar hotspot till datorn och kör den vägen.
På sikt skall vi nog fixa något annat sorts wifi än att surfa på mobilerna.

Upp till toppen
Annons: