Annons:
Etikettövrigt
Läst 941 ggr
strobii
12/17/19, 4:36 PM

mobilladdare sladd

dum fråga kanske, men förhoppningsvis nån som vet och kan hjälpa mig :) 

jag har en samsung snabbladdare, men själva kabeln/sladden håller på att gå sönder så tänkte köpa en ny sån, eftersom det inte är nått fel på själva laddaren (adapter kanske det kallas? den delen man sätter in i kontaktuttaget i väggen i alla fall.)

måste det vara en samsung-sladd för att laddaren ska fungera som den ska? eller kan jag köpa en annan kabel? skulle nämligen vilja ha en längre, än den korta som är standard.

Annons:
91Marran
12/17/19, 10:00 PM
#1

Det fungerar i de flesta fall med en annan sladd. Inte varit med om att det inte fungerar och då har jag använt många olika laddare och kontakter.

Mvh
Mig

strobii
12/17/19, 11:11 PM
#2

jag hann leta upp mer info själv :) det stod på vissa kablar att dom stödjer snabbladdare och andra inte, så verkar som att det är det som skiljer sig åt.

kissidor
12/18/19, 9:09 AM
#3

ett par ord om saken förutom det du själv redan läst dig till - man får lite vad man betalar för när det gäller kablar. du behöver absolut inte köpa just en samsung-kabel, men ta ett känt märke som tex anker, belkin, aukey🙂. 

och tänk också på att kabeln du fick med i lådan klarar både laddning och dataöverföring, så vill du kunna koppla telefonen till en dator med hjälp av kabeln så måste du kolla så det står att den klarar det också, det är det långt ifrån alla som gör

Värd på Mobiltelefoner och Android

strobii
12/18/19, 11:18 AM
#4

tack för extrafaktan :) men jo jag har koll på att det ska vara en usbkabel för att den ska fungera till datorn också. det blev en samsungsladd ändå den här gången, eftersom jag inte hittade nån längre som fungerade till snabbladdning tyvärr.

kissidor
12/18/19, 5:11 PM
#5

#4 det var dock inte riktigt så jag menade - usb-kablar är de ju allihop 🙂. men av alla kablar som säljs är det en minoritet som klarar dataöverföring och det är ju inget som syns utanpå. men hursomhelst så fick du väl det nu iaf. 

håller med om att det kan vara knivigt att få tag i bra längd - jag brukar ofta köpa kablar från amazon.de för att få det jag vill ha

Värd på Mobiltelefoner och Android

Wizbot
2/11/20, 5:05 PM
#6

#5 Aldrig varit med om en USB-kabel som inte klarar av dataöverföring och då har jag köpt på många skumma ställen inkl Wish. Så länge kablarna är hela har jag inte märkt någon skillnad på laddhastighet vid olika prisklasser heller förutom att vissa riktigt långa kablar verkar ladda segt. Adaptrar är det däremot värt att lägga pengar på. Hade en som exploderade i min hand.

Annons:
kissidor
2/12/20, 10:45 AM
#7

#6 Ok det var ju bra för dig att du haft tur med det 🙂! Tycker det har varit dagar på jobbet där jag knappt gjort annat än att förklara för mina kollegor varför de inte kan koppla in sin telefon till datorn med just den kabeln, samt att springa runt och låna ut mina egna kablar 😃. 

Att riktigt långa kablar laddar märkbart segare pga större förluster är ju helt rimligt, och att det är viktigt att laddadaptern är att lita på är ju definitivt sant. Fast det händer ju att dyra märkesadaptrar exploderar också, men inte lika ofta iaf. 

Sen med billiga usb c-kablar var ju problemet i början inte att det inte gick att ladda med dem eller att ladda tillräckligt snabbt, utan att själva laddaren eller det man laddade riskerade att skadas för att kabeln lät enheten dra för mycket laddström. Jag hoppas att dessa felkonstruerade usb c-kablar är helt borta vid det här laget. 

Själv tycker jag att jag oftast har märkt betydande skillnad i livslängd på billiga "no name" kablar och kablar av märken som verkligen är kända och uppskattade för kvalitet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: