Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Etiketthårdvara
Läst 365 ggr
Wizbot
0

Tips om ny telefon

Min telefon håller på att ge upp helt och behöver akut köpa en ny. Problemet är att när jag söker på t.ex Prisjakt verkar alla telefoner nu vara så jäkla stora. Min nuvarande är 5,5 tum och jag känner att jag helst vill ha en mindre. Ge mig gärna tips utifrån min kravlista: - Mindre än 5,5 tum - Android (INTE diskuterbart) - Inte för gammal, vill att den ska kunna stötta OS-uppdateringarna i i alla fall två år framåt - minst 16gb internt lagringsutrymme - Plats för SD-kort. Om inte så vill jag gärna ha 32gb lagring - Allra max 3000kr, men helst mindre då jag inte behöver något fancy. Köper dock bara ny elektronik så inget begagnat. - blixt till kameran/ficklampa - Hyfsad batteritid Bryr mig inte om fancy kameror, extrafunktioner eller skärmar. Vill bara ha något som funkar och vill inte lägga onödigt mycket pengar på en telefon.

Wizbot
0

En funktion jag älskar att min nuvarande telefon har är att jag kan tajma "stör ej"-läget så att det antingen stängs av om ett visst antal timmar eller när mitt nästa larm går. Sjukt smidig funktion och när man behöver använda 3epartsappar för sådant tenderar det både att krångla och dra mer batteri. Så även om funktionen inte är ett krav så skulle det vara en STOR bonus med en telefon med liknande funktion.

[kissidor]
0

Den dåliga nyheten är att du inte kommer att hitta nånting som är mindre än 5,5 tum, men den goda nyheten är att tumstorleken är inte längre ett relevant mått på storleken. 

Om din gamla telefon har några år på nacken så lär den för det första att ha mycket bredare kanter runt själva skärmytan, och för det andra så lär den att ha ett mycket bredare bildformat än moderna telefoner. Det mer långsmala formatet som alla nyare telefoner har kan diskuteras om det är bra eller dåligt men det är så det är iaf - och det ger iaf en mer lätthanterlig telefon så länge man inte prompt vill kunna peta längst upp på skärmen med enhandsfattning.

men om du talar om vad det är för telefon du har idag så kan jag ta fram storleksjämförelser mellan den och det som kan vara värt att titta på. samt att inställningen du eftersöker av stör ej-läget är ju troligare att det finns i en telefon från samma tillverkare, så därför vore det också bra att veta.

Jag vet tyvärr inte om den inställningen av stör ej-läget numera är en standardfunktion i android eller om det bara är vissa tillverkare som lagt in den i sitt UI, men det kommer att vara knepigt nog att hitta något passande efter övriga krav så jag tror vi får förbise den punkten till att börja med iaf 🙂.

dessa tre skulle jag i ditt ställe kolla upp närmare:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4957989,4721862,5080867

Wizbot
0

#2 Tack kissidor för ett väldigt engagerat svar! Borde skrivit med vad jag har nu, Det är en Lenovo K6 Note. Så även om den är liite äldre är ramen inte överdrivet stor utan totalmåtten är 151 x 76 x 8.4 mm, så ungefär samma storlek som de du länkat till även om själva skärmen är snäppet mindre.

Jag har dock under de senaste dagarnas research insett att jag tagit mitt batteri för givet. Jag trodde i min dumhet att alla mobiltillverkare vid det här laget insett att alla numera vill ha lång batteritid. Har nu 4000mAh och känns dumt att gå under det, särskilt om skärmen är större då det väl brukar vara det som drar mest batteri av just hårdvara.

Sen går tyvärr Huawei helt bort, trots att jag egentligen älskar märket. Men jag är beroende av googl-appar och google har väl blockerat Huawei så vitt jag vet? Har funderat på Xiaomi då jag har god erfarenhet av dem från min elsparkcykel och robotdammsugaren jag gav till min mamma. Mamma är även nöjd med sin Xiaomimobil. Men finns det någon risk att de också hamnar i onåd med amerikanerna så att man ej får tillgång till t.ex googles appar. Dock verkar huaweitelefoner sålda innan bannen fortfarande få uppdateringar på googleappar så det är kanske inget problem.

Så jag har tänkt att jag har ju lärt mig att leva med en större telefon och enda chansen att få en som är märkbart liten är att köpa en begagnad Iphone SE och då få både ett OS jag hatar och usel batteritid.

Så jag har väl kommit fram till de är Xiaomitelefonerna jag väljer mellan. Frågan är om jag vill ha en lite mindre telefon för lägre pris men med betydlig sämre kamera. Om 4 eller 6gb ram gör någon större skillnad. Jag är inte fattig, men snål. Denna ständiga beslutsångest…

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5313250,5206412,5355288,5313251

[kissidor]
0

Batterikapaciteten är även den något man inte ska hänga upp sig på till 100%. Processorn i en nyare mobil är betydligt mer strömsnål så det är inte på något vis säkert att en ny modell med 3500 mAh har kortare batteritid än en lite äldre med 4000 mAh. 

Och det med att en större skärm drar mer är i princip sant, under förutsättning att det är två skärmar av samma typ man jämför. Men som sagt att diagonalmåttet i tum är större betyder inte nödvändigtvis att ytan är större i ett annat bildformat.  Ytan på din K6 note är 83 cm2, och på Huawei P20 lite till exempel 85 cm2 - så ja, aningen större men knappast så det märks på batteriförbrukningen skulle jag tro.

Nej google på den här huweitelefonen är inget problem. Det du nämner om USA:s ban är alldeles riktigt, men det gäller för telefoner släppta efter huawei P30-serien. Så Huawei P20 lite klarar sig med god marginal 🙂. 

Jag tror inte det är någon större risk att Xiaomi råkar ut för ett liknande ban, då det i grund och botten handlar om ett politiskt och ekonomiskt spel (till stora delar tror jag i alla fall.) och xiaomi har inte den 5G-tekniken som huawei har och inte heller tror jag fullt lika nära kopplingar till kinesiska staten. håller helt med dig om att xiaomi gör jättebra grejer, även om jag personligen har lite svårt för deras mjukvara. din länk funkar tyvärr inte för mig så jag kan inte titta på vilka telefoner det är du funderar på 🤔.

men en sak slog mig direkt nu när jag fick veta att det var en lenovo du har idag - under förutsättning att du har trivts med den så undrar jag om inte en motorola vore nåt för dig. det är ju verkligen budgetkungen tycker jag och deras mjukvara är min andrahandsfavorit efter oneplus. jag hade en gång en lenovo p2 som jag tror inte var så väldigt olik din k6 note, och dess mjukvara var iaf nästan identisk med motos (vilket ju är naturligt då lenovo äger moto). jag nämnde inte moto förut eftersom de hamnar lite väl långt över storlekskravet du hade. men om du har tänkt om litegrann där kanske du ska fundera på moto också.

[kissidor]
0

jag lyckades få fram vilka telefoner du länkade till - det är nåt knas med länken men jag sökte på de enskilda numren och fick fram redmi 8, redmi note 9, och redmi note 9s med 64 resp 128GB lagring - det stämmer va?

och då förstår jag ju att det är redmi 8 som är den mindre med sämre prestanda och kamera men storlek mer lik vad du ville ha som du pratar om. det skiljer ganska mycket i prestanda kan jag säga, det är inte bara RAM-minnet utan den har en ren budgetprocessor som är ganska slö och de andra har bra mellanklassprocessorer. för en mer framtidssäker telefon och en trevligare användarupplevelse skulle jag personligen bestämt råda dig att ta en av de andra. 

om det stod mellan redmi note 9 eller note 9s blir det lite svårare, för enligt prisjakt så har redmi note 9 NFC men note 9s inte. (Jag är inte alls säker på att det där verkligen stämmer, det kan vara så att bägge eller ingen av dem har det - men för mig är NFC iaf en must have, så jag skulle vara tvungen att ta hänsyn till det.) Å andra sidan har note 9s en väsentligt bättre processor än note 9.

Slutligen skulle jag gå på 6/128GB för högre framtidssäkerhet. 4GB funkar fortfarande om man inte har så höga krav, men i takt med att de flesta kommer att ha mycket mer så kommer apparna att kräva mer också, och för lite RAM och lagring är verkligen inte roligt 😛