Besviken på kameran i min Samsung S22
Jag har fått så fina bilder av vänner som fotat med Samsung Galaxy, men själv är jag jättebesviken. Det gäller
1) Generellt blir bilder i svagt ljus för ljusa. Jag vill inte att det skall se ut som om det är dag när det är skymning eller gryning, eller man har svag belysning inne - jag vill att det skall synas att det inte är dagsljus.
2) Det är fullkomligt hopplöst att fota en fullmåne, det blir bara ett ljust blurr. Soluppgångar och solnedgångar blir på tok för ljusa.
3) Färgerna stämmer inte, jag tycker t ex inga bilder blir tillräckligt röda. Och just idag sa en vän att kamerorna uppfattar mer röda färger än vi kan se. Det gäller definitivt inte min Samsung.
En gång försökte jag fota en blå tulpan, det var stört omöjligt. Kameran hade bestämt sig för att det inte finns blåa tulpaner
Jag har försökt alla möjliga inställningar, både innan foto och i redigeringsläget. Försöker jag t ex ge en blomma dess rätta röda färg så blir den lite neonaktig och blöder ut så den ser helt onaturlig ut.
Min gamla Sony var bra mycket bättre på såna saker.
Finns det någon annan app man kan använda att fota med?
Vilken samsung har du? jag har 22 ultra och blir jättebra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som det står i rubriken S22, det är färgerna och ljuset jag inte gillar. Färgerna blir inte naturliga och det går inte att få bilder med svagt ljus, den ljusar upp allting.
#2 Tänkte mest om det var någn annan än den "vanliga", :)
Hmm ja det låter inte alls likt, hade reklamerat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Ställer du in den på nattfoto ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4: Absolut, men den ljusar upp allting. Häromkvällen var det en väldigt vacker, stor måne som gick upp och man såg tydligt ytans skiftningar. I kameran blev det bara en ljusblobba.
Men- jag har hittat en funktion som tar stillbilder. Tyvärr inte i redigeringsläget där det är lättare att bläddra fram ruta för ruta, men om man är tillräckligt tålmodig kan man få en stillbild av en blixt från en filmsnutt. Alltid något. Det är symbolen längst till vänster (som ser ut som en Play-knapp) ifall någon annan undrar.
Jag skall ta mig tid att ringa till Samsung någon dag. Hos Sony kunde man få väldigt bra telefonsupport, hoppas de också har det.
- Redigerat 2024-11-24 13:52 av Sindri
#5: Misstänker att du försökt fota genom ruta och då blir det tokigt med fokus.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Absolut inte - ute på terrass.
Löste du problemet? Fick du någon hjälp från Samsung ?
Jag har fundering på ny mobil men blir tveksam då jag hör detta om kameran.
Samsung har ju haft så bra kamera förut.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag har inte hunnit ringa dem än. Kommit hem från lång bortovaro så det är tyvärr mycket annat som går före.