Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Läst 122 ggr
Chinesecrestedlover
2026-01-14 15:17
0

Måste jag skaffa en ny mobil eller inte...blir inte klok på detta!?

Hej!

Jag fick en massa meddelanden från tele2 innan årsskiftet om att min mobil "kanske" inte skulle fungera efter december…blabla. Jag tänkte att den ska fungera, de måste ha fel, den har 4G osv. Fick sen höra att även vissa mobiler med 4G på något sätt ändå skulle innefattas av problematiken att inte kunna ringa 112… Därför hade jag även för säkerhets skull i enlighet med tele2s instruktioner, testat att ringa ett telefonnummer där en robotröst uppgav att jag ringer med 4G. Här trodde jag då att allt var som det skulle och att min mobil skulle fortsätta fungera.

När så datumet dom varnat för skulle göra att jag varken kunde ringa, smsa eller surfa längre väl kom…och gick…utan minsta problem så tänkte jag verkligen att allt var frid och fröjd, inget hade ju ändrats. Jag kunde fortfarande surfa, ringa osv. som de påstått att jag inte skulle kunna göra.

Så går tiden…och i fredags, på en av de absolut värsta dagarna i mitt liv (jag hittade utan förvarning båda mina två papegojpojkar döda när jag vaknade) så fick jag ett nytt jäkla sms från tele2.

Nu var min mobiltelefon specificerad, jag har en Nokia C32 (köpt för bara ca 2 år sedan tror jag, vet att jag skaffade den på "Black Friday" det året och började använda den i december). Den här gången var det att den SKULLE sluta fungera, inga KANSKE och att den kommer stängas av från användning i början på februari.

Så då sitter jag här nu, mer förvirrad än innan, mitt i min förlamande sorg…är de säkra den här gången eller kommer de komma på framöver att hoppsan den fungerar visst…??

Jag har en låg inkomst (student) och ganska mycket utgifter i och med att jag har diverse olika djur (förutom hyra osv då såklart)…även om jag nu då förlorat två av mina älsklingar.

Att lägga pengar på en ny mobil, i panik (när jag inte ens vet vilka som kommer fungera efter februari, för det verkar ju inte vara någon som riktigt vet?) och när den egentligen fungerar…är inte så lockande när den lilla inkomst jag har måste räcka till en massa annat så…är det någon som vet till 100 % vad som gäller?? Vilka mobiler kommer fungera/inte fungera?

Har en Android (med Google butik osv.) nu och vill inte ha en iphone. Ute efter en så billig som möjligt men som ändå uppfyller kraven (om jag nu ens måste byta?!). Inte för stor, har små händer (och smärtor i händer/fingrar). Behöver kunna ha BankID och inte vet jag…jag har ett antal appar kopplade till mina studier som behöver kunna laddas ner på en eventuellt ny mobil också. Spotify måste fungera också…annars har jag inga jättehöga krav, tror jag.

Hjälp…

Sindri
2026-01-14 15:38
0

Finns det inte någon mobilaffär i närheten där du bor?
Har du ringt Tele2s kundtjänst och frågat?
Nokia har väl någon kundtjänst också? Jag har fått jättebra support av både Sony och Samsung som är de märken jag haft. Kanske du bara kan uppdatera telefonen?
Det är ett j-kla sätt att hetsa folk att köpa nya mobiler, naturligtvis vill de sälja en till dig med bundet abonnemang.

Skulle det vara så illa att du måste köpa en, så finns de företag som säljer mobiler som tagits i inbyte och gåtts igenom. Mina två yngsta köper bara såna. Kolla på nätet och läs recensioner.

Åsa S
2026-01-14 16:23
0

Du kan inte byta abonnemang till telia? Jag har telia och Telia kommer inte stänga sitt 2G nät förrän 2027 så hos dem funkar mobiltelefonerna längre, min man har tele2 och de har skickat en massa sms till honom med men hans tel går på 4G så vi hoppas den kommer funka, han är rätt säker på att de bara vill stressa honom att köpa ny mobil.

Pyttelite
2026-01-14 17:18
0

Vilken absolut hemsk fredag du måste haft - det tar sin tid att smälta.

Detta svar fick jag då jag skickade frågan ut på nätet:

Ja, din Nokia C32 bör fungera efter nedstängningen av 2G/3G, eftersom den stödjer 4G (LTE) och har VoLTE (Voice over LTE), vilket krävs för samtal när 3G stängs ner. Du bör dock kontrollera och aktivera VoLTE i telefonens inställningar och se till att ditt SIM-kort är nytt för att säkerställa att allt fungerar som det ska med de nya 4G/5G-näten efter att 3G stängs ner helt under 2025 och 2G senare.

Vad du behöver göra (om det inte fungerar direkt):

• Kontrollera VoLTE: Gå till telefonens inställningar (ofta under "Mobilnät" eller "Anslutningar") och se till att "4G-samtal", "VoLTE" eller "HD-samtal" är aktiverat.
  • Uppdatera SIM-kortet: Om du har ett gammalt SIM-kort från före 4G-eran, kontakta din operatör för att få ett nytt som är uppgraderat för 4G/5G.
  • Operatörsmeddelande: Din operatör (Telia, Tele2, Telenor, Tre) skickar ut information. Följ deras instruktioner.

Varför detta är viktigt:
När 3G-nätet släckts (helt under 2025) måste telefoner ringa samtal över 4G-nätet (VoLTE).

Äldre enheter som saknar VoLTE eller 4G slutar fungera helt.

Nokia C32 är en modernare telefon med 4G-stöd, så den klarar övergången, men VoLTE måste vara igång.

Kan det vara så att du behöver byta SIM-kort?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kalle Johansson
2026-01-14 23:51
0

Har du uppdaterat mjukvaran i telefonen? Är det en NOKIA C32 du har? Har du Android som OS i telefonen?

Har själv ett flertal gamla telefoner (Comviq kontantkort) som tystnade för några veckor sedan, så jag vet vilket helvete det är.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

• Redigerat 2026-01-14 23:51 av Kalle Johansson
Vixxen
2026-01-15 08:18
0

Skaffa Fello!
De använder Telias nät, men är billigare!
De har bra abonnemang för studenter också!

https://www.fello.se/student-abonnemang/

Skaffa ett prisvärt mobilabonnemang för studenter från 120 kr/mån! Massor av surf för pengarna, fria samtal och SMS via vårt snabba 5G-nät. Utan bindningstid såklart! Prova Fello idag.
Chinesecrestedlover
2026-02-03 07:53
0

Tack allihop för era svar!

#1 Ringde Tele2 tillslut och frågade, fick svar att de skulle blockera min mobil och blev erbjuden en "gratis" mobil (mot att binda upp mig i tror det var två år). Sa att jag skulle fundera på det och återkomma i så fall. Kändes lite sådär kul att behöva göra i och med att jag inte nödvändigtvis vet hur min inkomst kommer se ut framöver eller om jag kommer vilja flytta eller så. Ja, det har verkligen känts som en slags häxjakt, en hel massa varningsmeddelanden och dessa har känts som någon slags "skrämseltaktik" speciellt ett där det stod att det var sista varningen eller dylikt.

#2 Funderade på det ett tag, men har mer besvär med mitt fasta bredband från Telia (där jag inte har något val då det är avtalat med hyresvärden att Telia är det enda alternativet). Sen är jag inte säker på hur bra det ser ut med täckningen från Telia där jag bor och har haft Tele2 i typ 25+ år eller nåt.

#3 Ja, det är bland det värsta jag varit med om (och jag har varit med om en hel del dessvärre) och det är otroligt svårt och lär vara för lång tid framöver. Jag har planerat hela min framtid med mina älskade små gröna gossar som en självklar del i det och drömmar osv. har varit centrerade kring hur jag vill göra för deras skull osv. Det är så otroligt tomt och tyst här hemma nu.

Ja, det är sådan information jag också fick fram när jag försökte bli klok på detta men samtidigt haglade meddelanden in från Tele2 om att den skulle blockeras. Funderade kring SIM-kortet också, men kom på att även det byttes i samband med att jag skaffade mobilen (hade en typ antik mobil, inte smartphone innan).

#4 Ja, jag håller den uppdaterad och kollar regelbundet efter om jag behöver uppdatera något, både systemet och appar osv. Allt är "up to date". Ja precis Nokia C32, Android 13. Ja, och det har ju ovanpå allt varit så galet svårt att hitta information som känns hundra procent säker, mycket irriterande och stressande.

#5 Funderade på det ett tag, men har mer besvär med mitt fasta bredband från Telia (där jag inte har något val då det är avtalat med hyresvärden att Telia är det enda alternativet). Sen är jag inte säker på hur bra det ser ut med täckningen från Telia där jag bor och har haft Tele2 i typ 25+ år eller nåt.

ALLA:
En uppdatering kring läget så här dagen efter min mobiltelefons domedag (eller nåt).

Jag bestämde mig för att ha is i magen och se hur det hela skulle gå, hur mycket av min mobils funktion som skulle försvinna/inte försvinna osv. Tänkte att det skulle ge mig tid att läsa på om vilka mobiler som fortsatte fungera, jämföra olika modeller, spara ihop lite pengar osv. Tänkte att mitt fasta bredband (Telia) skulle fortsätta fungera och jag kunde använda min laptop fortfarande så det borde i alla fall gå att kommunicera på så vis vid behov.

Det fungerade att ringa fram till runt lunchtid igår ungefär, sen stängde de av min mobil för samtal men sms och allt annat fortsatte fungera som vanligt.

Efter några timmar kom ett nytt meddelande från Tele2 som sa något i stil med att min mobils tillverkare kommit med en uppdatering som skulle göra att det fungerade och de skulle lyfta spärren.

Ytterligare några timmar gick och sen kom ett meddelande som sa att spärren tagits bort och att min mobil nu ska fungera som vanligt.

Till saken hör ju dock att min mobil alltid varit uppdaterad och då även då de spärrade den, så de måste ha spärrat "just in case" eller nåt?! Irriterande och helt sjukt att ha stressats så under flera månader. Först innan datumet i december och sedan inför detta nya datum (och speciellt denna extremt traumatiska tid sedan mina små papegojpojkar dog) av en massa meddelanden när det egentligen inte hade behövts…om de hade haft koll från början. Väldigt dåligt skött sedan start.

• Redigerat 2026-02-03 07:59 av Chinesecrestedlover
Vixxen
2026-02-03 16:57
0

Vilken röra! Måste ha varit jobbigt!