Köpa ny mobil, tips önskas!
Har en Sony Xperia X Compact som är stendöd ikväll! Den är över 4 år gammal så den kanske inte har längre livslängd?
Jag är inte alls teknikintresserad så jag har ingen koll på vad man ska köpa. Jag använder den mest till att surfa med och fota. Jag vill inte ha för stor mobil, har små händer och vill enkelt kunna hantera den! Den jag har nu är ca 6,5 cm x 12,8 cm
Chattade med Halebop där jag har mitt abonnemang, de tipsade om Samsung Galaxy S20 FE 5G (kampanjpris nu). Tycker den verkar lite väl stor.
De tipsade även om Sony Xperia 10 III (kampanjpris nu), den är något mindre.
Någon som har något tips?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-12-18 22:17 av Sabah
Ledsen för din telefon, jag har också en sådan, fast den är betydligt äldre. Fasar för den dan den dör, vill inte ha en större mobil.
Den enda jag skulle kunna tänka mig som ersättning är Samsungs Flip, den kan man ju få ner i en ficka. Men använder du telefonen så lite så tycker du nog den är för dyr.
Jag hoppas på fler efterföljare, telefonerna börjar bli löjligt stora.
Nu kanske min mobil är för stor för ditt önskemål (storleksbeskrivningen på sajten begriper jag inte), men tycker att Galaxy A22 är riktigt bra.
Egentligen var det en ny Galaxy S7 jag ville ha men den hade tydligen alla slutat att sälja, och denna påminde mest om den modellen, så…
Följer med intresse. Jag behöver också byta, har en Samsung A3 några år gammal och vill ha en som det blir så lite besvär med som möjligt. 🙂 En Samsung av något slag, en som är lätt i formatet vore nog bra.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Den kanske bara har hängt upp sig på något sätt? Har du testat att googla mobilmärke + startar inte? Brukar alltid finnas flera med samma problem.
Jag har nu köpt en ny. Den gamla var nog slut, batteriet tror jag.
Det verkar bara vara Iphone som inte är så stora nu (frånsett Flip som Sindri tipsar om). Konstigt, alla vill inte ha så stora telefoner, att inte tillverkarna kan tillhandahålla någon mindre modell. Har tyckt det har varit bra med Sonys Compact-telefoner!
Det blev en Samsung Galaxy A52 s. Priset fick styra då det var kampanjpris på den men jag tittade såklart på vad jag skulle ha den till också! Men det fanns en mindre, Galaxy S21 5G, den hade jag gärna valt om det inte var för att den var mycket dyrare!
Tänkte starta upp den nu, satte den på laddning men det tändes ingen lampa eller så, det brukar det göra på Sonys. Är det någon som vet? Tänds det kanske bara en lampa när den är färdigladdad? Eller skulle jag ha gjort något, avlägsnat något skydd eller så innan jag stoppade i laddkabeln.
💖🧡💛💚💙💜
#5: nu är min visserligen a22 och inte a52, men när min laddar så ser man bara en liten text längst ned som talar om hur lång tid det är kvar på laddningen.
När den är full så syns det knappt något.
Möjligtvis att din telefon inte behöver laddas ännu? 🤔
Har du provat att hålla in startknappen och se vad som händer?
#6: Jag har nu satt i sim-kortet och startat den, den verkar ladda! 🙂 Det syns tydligen ingenting medans den laddar, då får man ha den igång så man kan titta på batterisymbolen så man vet när den laddat klart! På Sonys tänds det en orange lampa när den laddar och när den laddat klart byts den oreanga lampan till en grön, tydligt! Nu kändes det som att det inte hände nåt, trodde inte den fick ström! 😅 Samsung är helt nytt för mig, har en del att lära! 😃
💖🧡💛💚💙💜
Brukar ha väldigt bra kamera. Så grattis!
#7: aha, på det viset.
Har haft samsung i lite över 10 år så det är inget man tänkt på precis. 🙂
Lycka till med nya mobilen! 📱🌸
Jag har inte bestämt mig ännu, men en med bra kamera får det gärna vara.
#8: Tack! Jo, jag tror det ska vara rätt bra kamera 😊 Har inte hunnit testa den än.
#9 Man blir ju van "sitt" märke! 😊
#10 Tack! 😊 Det är en djungel!
Sitter och ska beställa ett fodral ett av dem jag tittat på har ingen slejf som håller ihop fodralet, hålls det ihop ändå, på något annat sätt tro? Någon som har ett sådant fodral? Jag har mailat och frågat dem, där jag tänker beställa men jag fick bara svaret att "leverantören har inte specificerat det" … Det var nog långt att gå och titta eller jobbigt att kontakta någon på lagret 😅
Kanske får bättre svar här! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#11: ja, precis.
Har haft iphone för vad som känns som en evighet sedan, men nu vet man knappt vad som är fram och bak på en sådan. 😜
#12: Förstår! Man glömmer! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#11: Angående fodralet så hittade jag samma fodral i en annan webbshop där de hade en tydligare beskrivning av det, det har magnetstängning, trodde nog det men när det inte stod något om det ville jag inte chansa, då kanske man bara blivit irriterad om det inte hade haft det! 📱
💖🧡💛💚💙💜
Det här med Samsung är ju nytt för mig! 😄 Jag hittar inte vart man visar två sidor samtidigt, på en delad skärm.. 😄 Någon som vet?
Jag hittar inte heller vart man säkerhetskopierar, den gör ju det automatiskt men om man vill göra det någon gång extra eller bara kolla att det blivit gjort.. Klickade en gång på en push-notis så jag kom dit men nu är ju push-notisen borta.. 🤔😄
💖🧡💛💚💙💜
#15:
två sidor samtidigt? Osäker på om jag förstår hur du menar. 🤷♂️
Om du går in på inställningar och bläddrar ner så ska du se en sådan här flik eller liknande text

Gå in på den och sedan så är det bara att följa instruktionerna.
Nu har jag inre använt detta själv så kan inte visa mer utförligt.
Bytte tillfälligt språk på telefonen till svenska för att skärmdumpen skulle vara hjälpsam för dig.
Har precis köpt ny mobil och eftersom jag haft Samsung i många år blev det en sådan den här gången också. Även jag köpte en A52 - dock utan "s". 😉
Den gamla är en A5, och jag har varit väldigt nöjd med den. Den funkar fortfarande, men har börjat få lite "ålderskrämpor".
#15: Delad skärm har jag bara råkat komma åt av misstag, så jag vet inte hur jag gjorde. 😄 Hittade det här i bruksanvisningen (se bilder)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ah, där är säkerhetskopieringen! Tack för hjälpen!🙂 Att jag inte har sett det förut.. Men det är väl för att det är så mycket nytt!
💖🧡💛💚💙💜
#17: Toppen! Då spelar vi i samma liga! 😃Ska titta på det! Använder det väl inte jätteofta, men ibland om jag vill jämföra någon bild till exempel! 🙂👍🏻 (vet förresten inte vad "s" står för?)
💖🧡💛💚💙💜
#18: förmodligen är det så.
Har ju som bekant haft samsung/android i över 10 år så det är liksom inget jag funderat över.
#19: s är en annan modell bara.
#19: Nu har jag testat! Funkar bra! Tack för hjälpen! 🙂👍🏻 Som sagt mycket nytt, de olika tillverkarna gör ju på olika sätt!
💖🧡💛💚💙💜
#21: "Smartare" kanske! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#23: haha, ja, kanske det. 😹
#19: A52s är modellen med 5G. A52 har bara 4G. Det var inte kampanj på A52s när jag köpte min, så därför blev det en med 4G, som duger bra för min del. (Fast hade A52s kostat samma hade jag köpt den istället.) 😊
Är grymt nöjd med kameran för övrigt. 👍
För mig som hade en A5 innan var det jättesmidigt att byta. Kopplade in funktionen Smart Switch på bägge mobilerna och sedan var det bara att vänta. Nästan allt kopierades över, inklusive appar och skärminställningar. Behövde bara göra några små justeringar. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#25: det var det jag uppskattar med min A22, att jag kunde använda smart switch när jag bytte från min gamla S7. 😊
Sparade massor med tid än att behöva föra över allt manuellt via stationära datorn.
#26: Ja, det är perfekt. Använde det även när jag bytte från min gamla Galaxy III till A5, men då hade jag inte så många appar och foton, så jag minns inte om de följde med. Tror faktiskt inte det, men bara att få över alla kontakter och meddelanden var fantastiskt bra.
#27: ah, på så vis.
Själv blev jag riktigt förtjust över att de noteringar jag gjort i almanackan under hela 2021 följe med. 😄
Hade förstås tagit skärmdumpar utifall att, men hemskt skönt att slippa skriva om alltihop igen.
#28: Perfekt ju. 👍
Jag har använt Googles säkerhetskopiering. När jag startat upp en ny telefon har jag fått frågan om jag vill föra in det som var i den gamla telefonen i den nya - appar, bilder, kontakter. Jag har klickat i allt. Har funkat toppen! Speciellt när mina telefoner har varit helt obrukbara när jag köpt en ny. Förra gången jag bytte befann sig inte ens telefonerna på samma ort när jag kopierade in allt i den nya! Toppen! 🙂👍🏻
Det var därför jag ville kolla upp att det funkar på samma sätt nu när jag bytt märke! Och det verkar det göra, skönt! 😊 Man vill ju ha kvar både bilder och annan info om telefonen skulle försvinna eller krascha på något sätt.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-01-04 03:47 av Sabah
#30: Ja, det är toppen om det fungerar. Har ju tack och lov sluppit att mobilen lägger av, så jag har kunnat kopiera direkt.
Blev glatt överraskad den här gången över att alla mina inställningar på skärmen fördes över och att mina bokmärken i webbläsaren följde med. Allt ligger där jag vill ha det, så jag slipper lägga in det manuellt. Det var bara några små justeringar som behövde göras, men de gick rätt snabbt.
#31: Förra gången jag bytte telefon hade jag tappat den gamla i golvet så den sprack och blev obrukbar, den var ju också flera år så jag köpte en ny. Med nästa tänkte jag att jag skulle köpa en ny i tid, så man inte står där plötsligt utan, har ingen fast telefon och det finns ingen som säljer telefoner i närheten. (förra gången var jag helt utan telefon ett tag, då jag valde att beställa den nya, känns handikappande!) Men jag gjorde en felbedömning i alla fall 😕. Telefonen har "krånglat" ett tag, men den har också haft hyss för sig ända sedan den var ny men ändå fungerat, så ja, när ska man säga att den är uttjänt.. Men jag blundade nog också för besväret.. Som då gav mig mer akuta besvär! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#25: Ja, just ja, så var det! 5G kommer ihåg det nu! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Bra tips, allihop! Tack! Snart ska jag skaffa ny och då har jag era bra tips att titta på! 🤗📱
#32: Var verkligen "i valet och kvalet" när det gällde att köpa ny telefon, eftersom den gamla fortfarande fungerar bra. Hade dock börjat kolla lite på vilka mobiler som fanns på marknaden eftersom den haft lite "hicka" ibland. 🙂
Den jag hade kollat mest på, och i princip bestämt mig för, var Motorola G50. Sedan läste jag om Galaxy A52 och hittade en sida med en grundlig jämförelse mellan den och Motorolan. På nästan alla punkter vann A52:an.
Visserligen är Motorolan rätt mycket billigare, men när jag då hittade A52:an till kampanjpris så blev skillnaden inte så stor. Eftersom jag har haft Galaxy i 10-15 år, och trivs med den, så var det ett lätt val efter det. 😊
#34: Det är toppen att kunna utbyta funderingar i ett ämne man inte är så hemma i! 🙂 Lycka till att hitta en lämplig telefon! 🙂📱
#35 Klokt av dig att köpa ny innan man står där utan! Bra att kunna kolla runt och jämföra, så det inte blir ett dåligt akutköp!
För mig blev det ju på ett sätt ett akutköp, men jag försökte ändå sätta mig in lite i frågan, frågade också olika personer. Chattade med Halebop vid olika tillfällen så det blev olika personer som svarade för att höra vad de rekommenderade. Försökte sortera informationen för att kunna bilda mig en uppfattning. En av personerna rekommenderade Xperian som jag nämner i #0. När jag chattade nästa gång, med en annan person, rekommenderade han bara Samsung så jag frågade om Xperian, då informerade han mig om att han hört klagomål på kameran i den modellen så den ville han inte rekommendera då det var en av sakerna jag ville skulle vara bra. Det var ju jättebra info, då fick jag stryka den!
Man tjänar på att vara frågvis! 🙂
Hade jag varit förutseende och lagt energi på att kolla runt innan telefonen kraschade hade det inte behövt bli så stressigt men jag försökte handla genomtänkt och förnuftigt!
💖🧡💛💚💙💜
#36: Brukar alltid kolla väldigt noga när jag ska köpa något som kostar mycket pengar, typ dator, skrivare, mobiltelefon m.m. Googlar, läser tester, jämför priser och söker så mycket information jag kan innan jag bestämmer mig. Har lärt mig av min mor att det lönar sig i längden att köpa kvalitetsvaror. Hon var duktig på det, och mycket av det hon köpte på 1950- och 1960-talen håller ännu (dock var det inte några elektriska apparater då, utan mer möbler och annat till hemmet). 😊
Börjar ofta kolla innan sakerna börjar strula, när de är några år gamla, mest för att se vilket utbud det finns. Sedan kollar jag lite då och då för att se om det kommit något nyare. Läser gärna IDG:s tester, för de brukar vara väldigt noggranna. De satte "M3 rekommenderar" på A52, och de saker de listar som negativt är inget jag brukar reagera för. Även Motorola G50 fick denna etikett, men efter att ha läst jämförelsen på Versus så blev det Samsung som "gick segrande ur striden". 😊
Gjorde ett litet kameratest klockan kvart i fyra på morgonen dagen innan nyårsafton. Det enda som är tänt i rummet är två små lampor på vardera sidan om julgranen (och teven). Alla fotona är tagna från samma ställe (inom tre minuter), utan blixt och med auto-inställning på kameran.
Bild 1 = min kamera Panasonic Lumix DMC-TZ70
Bild 2 = min gamla mobil Samsung Galaxy A5 (2017)
Bild 3 = min nya mobil Samsung Galaxy A52
Blev rätt överraskad över resultatet får jag säga. 🙂
#36 Tack! 🙂 Fast det är rätt svårt. Därför är det så bra att ta del av era erfarenheter!
#37 Wow, det kameratestet sade ju en del!🙂
.
En fråga: 5G eller 4 G, vad säger det egentligen? (För en vanlig användare utan avancerade krav.)
- Redigerat 2022-01-04 11:03 av Magi-cat
#38: Lite information om 5G:
https://internetstiftelsen.se/nyheter/nu-far-mobilen-5g-men-vad-betyder-det-for-dig/
För egen del så tycker jag inte det spelar så stor roll eftersom 5G inte är särskilt utbyggt än, och det är inte överallt man kan utnyttja det. Plus att jag tycker att det går hyfsat snabbt ändå. Har inget behov av att det ska ta millisekunder att ladda. Märkte dock en avsevärd skillnad i laddningshastighet när jag bytte mobil, trots att bägge är 4G. Så det har inte bara med "G-kraften" (😉) att göra.
När det väl är dags att byta mobil nästa gång så lär den ha 5G - eller kanske till och med 6G skulle jag tro. Tills dess nöjer jag mig med de 4G jag har.
- Redigerat 2022-01-04 11:13 av Carmarino
#38: På Versus kan du jämföra det mesta. Man kan filtrera på olika kriterier, bl.a. varumärke/tillverkare. När man fått fram två eller fler telefoner att välja mellan, klickar man på den svarta rutan i övre högra hörnet där det står "vs" för de modeller man vill jämföra. Sedan klickar man på rutan med antalet valda objekt och klickar på Jämför.
Här är länken till jämförelserna av smarttelefonerna:
#39, #40 Tack! 👍
Jag är nog nöjd med 4G tror jag. 🙂 Tror inte vi har annat här ute på landet heller.
#41: Bor i stan och jag tror inte att vi heller har 4G ännu, så du har säkert rätt att ni inte har det. 😊
#37: Bra bildserie, där ser man tydligt skillnaden! 👍🏻Där jag köpte telefonen visade försäljaren just på hur bra kameran var angående ljuset. Det stämmer, har provat att fota där jag inte skulle ha fått så bra bild med den gamla telefonen! 👍🏻📱
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-01-05 04:55 av Sabah
Uppdatering: I år gick skatteåterbäringen till en ny mobil. Har varit nöjd med min Galaxy A52, men den har börjat uppvisa lite "underligheter" emellanåt, och det verkar som om batteriet inte håller laddningen lika länge som tidigare. Köpte den för drygt fyra år sedan, så när det nu var extrapris på Galaxy A54 så slog jag till.
Håller mig till Galaxy, för att slippa krångel med att ominstallera allt. Det tog några timmar, men det mesta kom med. En del appar fungerade inte, och inte vissa teman heller, men över lag gick det smidigt. Ska kolla igenom lite till innan jag byter SIM-kort. Färgen blev Light Violet, men inte tycker jag att den är särskilt "violet" - fast light är den. 😁
https://www.m3.se/article/2278093/samsung-galaxy-s55-test.html