Nedsläckning av 2G- och 3G-näten
Vägs ände för uttjänt teknik- PTS informerar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
"Kunder till Tre, Telenor och Tele 2 med vissa äldre telefoner riskerar att inte kunna ringa 112 i december. Detta för att företagen stänger ned 2G- och 3G-näten. Tiotusentals kunder riskerar att drabbas", skriver Expressen.
För Telia gäller att 3G släcks vid årsslutet 2025 medan 2G-nätet avvecklas i slutet av 2027 (källa Telias hemsida)
112 kan man ringa oavsett om ens egen operatör har täckning.
Det är först när nätet helt släcks som just det där är ett problem, eller om inte någon operatör har täckning där man är.
Nu kommer dock allt fler mobiler som har stöd för "direct to cell"-teknik som kan använda sateliter som Starlink för att ringa 112 där det inte finns någon mobiltäckning alls.
Mvh // Johan
#1 Även mobiltelefoner med gammal 4G-teknik kan komma att blockeras i Sverige eftersom det är osäkert om det kommer gå att ringa 112 med dessa, enligt SVT Nyheter.
"PTS har krävt att Tre, Telenor och Tele2 snabbt tar reda på vilka mobilmodeller som inte kan ringa 112 och informerar alla kunder som har sådana telefoner. Därefter ska de här mobilerna blockeras i operatörernas nät", skriver man vidare.
Det kan innebära att vi som skaffat nya telefoner av enklare modell i tron att "4G är 4G" för alla då står utan fungerande nätkontakt.
Jag köpte en ny XIAOMI REDMI NOTE 13 5G första dagarna av Black Week från CDON men jag har ännu ej fått fullt klart varken från CDON eller från min operatör Comviq om den kommer att bli godkänd eller ej!?? Dvs om den ska gå i retur till CDON eller ej???
Snacka om att jag både är besviken och förbannad? Jag vill ha svaret SKRIFTLIGT så att jag har något och gå vidare med till domstol om det skulle strula sig!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
Här är en lista på modeller som inte uppfyller de kommande kraven, men den är gissningsvis inte komplett.
- Redigerat 2025-12-07 16:35 av Fornöga
#6: Den där listan skrevs 7/8 januari 2025 och PTS gick ut med informationen om att många, även nyare 4G telefoner skulle stängas ner så sent som i början av förra veckan.
Sweclockers: Telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G måste blockeras efter PTS-beslut.
Det är väldigt beklämmande att PST och operatörerna inte kunnat få ut en komplett förteckning redan flera månader, eller varför inte vid ingången av 2025, innan det aktuella datumet 1 december 2025 som avstängningen skulle ske.
Enligt Flashback så var det drygt 100 olika modeller bara från Samsung som "blockades" i Australien när Australien gick igenom samma sak för ett par år sedan som vi gör i Sverige idag.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top