Få sin mobil att hålla längre
På SVT såg jag ett inslag om gamla mobiler och att man kan använda dem längre än vi tror. På SVT:s hemsida finns också ett inslag om hur man skall få batteriet att hålla längre.
Men ingenstans talar de om det som jag tycker är det stora problemet med mobilens hållbarhet, och det är att det rätt vad det är inte går att uppdatera appar längre. Senast jag bytte mobil var det för att jag inte kunde uppdatera Bank-ID längre.
Likaså vill min mobil hela tiden att jag skall flytta över data till minneskortet för att internminnet är för fullt, men minneskortet är snart också fullt. Jag är tvungen att radera massor med foton ibland.
Annars skulle jag kunna ha mina mobiler längre, speciellt som de bara blir större och större och jag vill ha en så liten som möjligt.
Apple uppdaterar mjukvaran i sina mobiler länge, vilket gör att dom i min mening känns moderna längre tid. I senare versioner laddar dom också batteriet smartare för att hålla längre, t ex genom att lära sig hur du använder telefonen och laddar upp till 90 % och försöker ta sista 10 % innan du vaknar.
Litiumbatterier mår nämligen inte bra av att vara laddade till 100 % under längre tid. Så bättre då att börja förbruka batteri direkt när den är laddad till 100 %.
Mvh // Johan