Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Etikett: varningar
Läst 116 ggr
Sabah
1

Varning! Bluff-sms från banker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bedragarna anpassar sig.

Bankerna har länge informerat nu om att de aldrig ringer upp folk för att be dem logga in/be om inloggningsuppgifter.

Nu har bedragarna anpassat sin arbetsmetod, de skickar nu sms och varnar om misstänkt aktivitet på ditt konto och ber dig kontakta dem snarast på ett svenskt tekefonnummer. I god tro ringer offret upp och där ombeds man skapa ett nytt Bank-ID och i den processen får man kontot tömt.

Läs om Jörgen som blivit drabbad 👇

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/z7QbVO/jorgen-lurades-av-bankbedragare--blev-av-med-flera-hundra-tusen

Bild från Pixabay.

💖🧡💛💚💙💜

DesK
2

Min bank gör inte så. De säger till sina kunder att komma till bankkontoret om något sådant behöver göras. Därför skulle jag bli mycket misstänksam om jag fick ett dylikt sms.

/Désirée

• Redigerat 2022-01-23 08:30 av DesK
Magi-cat
2

Superläskigt verkligen och visar hur bedragarna hela tiden utvecklar metoder som är allt fulare och svårare att genomskåda.

Ur artikeln:
"Meddelandet kom i samma flöde som tidigare kommunikation från banken och använde ett formellt språk."

"Hon var tydlig med att vi inte skulle säga några koder i samtalet och hon kunde hela Nordeas hemsida utan och innan. Det fanns inga tvivel om att jag talade med någon annan än Nordea."

Det är verkligen lurigt. Under ett pågående samtal med en person som låter förtroendeingivande och kanske har uppgifter om en, är det i praktiken svårt att tänka i förväg. Man vill bara göra rätt, vilket ofta är att göra som en kunnig (som man uppfattar det) person säger.
När det kommer till kritan är folk väldigt utsatta och får ingen hjälp om något oförutsett händer.

#1 Det är verkligen bra om man kan ha en personlig kontakt med sin bank. Men numera verkar banken inte vara så intresserad av det, de har färre kontor och vill helst att man ska sköta allt själv digitalt.
Coronan har inte gjort saken bättre när de har dragit ner på sina besökstider. Det är en miss, tror jag, om den tendensen fortsätter.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Ytterligare en orsak varför man inte ska ansluta som mobiltelefon/smartphone till sin internetbank utan köra från en riktig dator… stationär eller laptop!

Och som tidigare nämnts - banken skickar aldrig SMS eller ringer upp bankkunden om man inte direkt har ett pågående uppdrag hos dom!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Magi-cat
2

Men det är inte så lätt att genomskåda för alla, speciellt som det blir nya fulheter hela tiden.
De flesta vill göra rätt och göra som banken (eller vad det nu är) säger för att vara till lags. Metoderna de oärliga använder kan vara synnerligen fula.

1

#4: Det är nog den bittra verkligheten att ju mer "förslavade" vi blir under elektroniken ju mer sårbara blir vi. Vilket innebär att vi får vara mer och mer vaksamma. Ett tips är att inte använda lätthackade passwords typ ditt eget namn som PW utan köra långa PW - gärna långa PW på 99 tecken (eller längre) inkl specialtecken . Det finns många "password generators" som tar fram mycket säkra PW! Vill du kan jag lägga upp länkar till några bra PGs.

Och så naturligtvis UPPDATERA ditt OS dagligen!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2022-02-07 19:21 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Magi-cat
2

#5 Visst, det är en bitter verklighet! Men allt det där kan man inte begära av varenda människa… Utvecklingen har gått vansinnigt snabbt och vad man än gör är det som om skurkarna ligger steget före. Och vi är inte ofelbara utan bara människor och människor gör misstag ibland, är mindre vaksamma en stund eller tappar uppmärksamheten någon gång.

Jag vet inte vart jag vill komma med det utan att det låter för hopplöst. 🙂 Bara konstatera att det inte är så lätt alltid.

1

#6: Nu handlar ju tråden just om "bluff SMS" så jag ska inte gå in på andra ämnen där elektroniken kan spela den enskilde rejäla spratt. Men ett tips är att helt slopa allt som har med "smartphones" att göra dvs allt som har med "swish" att göra. Sköter du dina betalningar via dator, stationär eller laptop, så är du hyfsat säker. Samt att du använder maximal längd som BankID accepterar dvs ett 64 tecken långt PW inkl specialtecken.

Den andra svaga punkten är email. ÖPPNA ALDRIG ETT EMAIL SOM DU INTE ÄR 100% SÄKER PÅ! Kör hellre mailet i papperskorgen och låta det förbli obesvarat än att du riskerar att mailet innehåller elak kod. Samt använd om möjligt tvåvägs auktorisering för inloggning.

Då är du hyfsat säker på att ingen annan kommer åt dina besparingar!

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Magi-cat
1

#6 Tack för goda råd och tips!

"ÖPPNA ALDRIG ETT EMAIL SOM DU INTE ÄR 100% SÄKER PÅ"
Nej, det är jag ändå ganska säker på att jag aldrig gör. 🙂

Ska man slopa swish menar du?

[Moon AppleGrey]
1

#7: varför ska man slopa swish?
Och bank-id accepterar, så vitt jag vet, inte så långa lösenord.

• Redigerat 2022-02-07 20:49 av [Moon AppleGrey]
1

#9: Nu äger jag iof sig inte ens en smartphone, men om jag inte har fel så kräver inloggning till swish via smartphone SEX siffror och det är PÅ TOK alldeles för låg säkerhet.

BankID har 64 tecken inkl specialtecken som maxgräns!!!

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

[Moon AppleGrey]
1

#10: man använder bank-id för att logga in/signera via swish.
Går också utmärkt att använda sig av fingeravtryck om man inte vill knappa in kod.

Behöver inte skrika, kan nog läsa det som står ändå.

När man fixar bank-id så blir man ombedd att välja ett sexsiffrigt lösen, så då är det inte alls så konstigt att man inte har funderat mer över det.

Carmarino
3

#5: Tror inte det finns någon plattform överhuvudtaget som uppdaterar sitt OS dagligen. De flesta uppdaterar det kanske några gånger om året. Man kan dessutom ställa in så att det sker automatiskt.

Kan inte tänka mig att det finns någon som kan komma ihåg lösenord på 64 tecken - särskilt inte om det gäller alla lösenord som krävs. De flesta har nog lågt räknat 10-15 olika inloggningar till olika sajter (om man inte kan använda Bank-ID). Inte ens säkerhetsexperterna rekommenderar så långa lösenord. På Mobilt Bank-ID, som nog de flesta använder, finns ingen möjlighet att använda specialtecken. Där får man bara upp ett siffertangentbord. Vet inte säkert, men jag tror inte det går att använda fler än sex siffror heller.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ