Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Etikett: övrigt
Läst 128 ggr
Sabah
3

Förläng batteriets livstid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en del myter och sanningar om batterier som kan vara bra att känna till. Många av oss har lärt oss att batteriet mår bättre av att laddas ur helt innan det laddas igen och att man alltid ska ladda fullt. Sant eller falskt?

Carlos påEnergimyndigheten ger tips om längre batteriliv för din mobiltelefon. 📱

På Råd & Röns sida får vi allmänna tips om alla sorters batterier.

Bild från Pixabay.

💖🧡💛💚💙💜

”Återstående batteri 8%”. De flesta av oss känner igen det, och hur paniken växer för att mobilen plötsligt ska stänga ned. Men det finns smarta och enkla knep för att få mobilens batteri att hålla avsevärt längre. Här får du veta vilka.
Carmarino
3

Försöker hålla mig till de råden, men har svårt att hålla laddningen mellan 20 och 80 procent. Den brukar gå upp till 100 procent rätt snabbt när jag laddar mobilerna. Igår bestämde jag mig dock för att kolla hur länge min nya mobil (Galaxy A52) håller på en full laddning, och det visade sig vara nära två dygn. Inte så dåligt tycker jag. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
0

#1: Håller med, mobilerna laddar rätt fort numer! Ofta hinner den upp på 100% här också. Håller jag på med mobilen kan jag uppmärksamma att den kommit till 80% så då avbryter jag.

Nu var det ett tag sedan jag tänkte på det, hur länge batteriet håller, men jag tror det var samma här, 2 dygn. 📱👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

En rättelse som dessvärre är felaktigt på sidan är…

Batterier mår visst bra av att ligga i kylen (kylskåpet) men de ska ligga i en MYCKET TÄT GLASBURK med LOCKET väl åtdraget!!! Samt lägg i några matskeder av det där "vita pulvret" (kristallerna) som ofta följer med fotoutrustning. Det vita pulvret/kristallerna drar åt sig den fukt som från början fanns i glasburken och gör att batterierna ligger kallt och torrt i en (supertät) glasburk.

Detta gäller alla batterier i stort sett. INGET batteri mår bra av att ligga i värmen.

Dessutom ska batterierna vara laddade till ca 80%. INTE fulladdade och definitivt INTE vara HELT TOMMA!!!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2022-02-19 18:05 av Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Nu har jag hittat namnet på de vita kristaller som man ska lägga i glasburkarna om man vill långförvara batterier i kylen.

Det heter Silica gel (kiselgel) och DRAR UR FUKT!!!

Köpte själv ett kilo från the UK för något drygt år sedan.

SUPERBRA!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Sabah
0

Jag ser att batterier som ligger lösa, utan förpackning, i kylen påverkas trots att det är ett lock över hyllan på dörren där jag förvarat dem men de batterier som ligger i oöppnad förpackning ser i alla fall okej ut. Men jag har ändå flyttat alla batterier därifrån.

Bra tips med silica gel! Har läst lite olika tips om att återanvända de små påsarna som följer med vissa nya varor som man köper.

💖🧡💛💚💙💜

1

#5: Det vanligaste är väl att så länge "gelen" är vit så absorberar den fukt men blir den ljusblå så kan den inte absorbera mer fukt och behöver "torkas". Bäst är att torka den i ugnen på 80 - 100 grader i ett par timmar. Ligger den i påsar så kanske behövs ytterligare någon timma.

Här diskuteras lite i ämnet:

How To Recharge Silica Gel Crystals

När jag köpte min påse från the UK så ringde jag helt enkelt England och frågade och det var dessa uppgifter som företaget gav till mig.

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Silica Gel can be recharged so that it can be used once more. Here is a detailed tutorial about how to recharge silica gel crystals or sachets.
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På Samsung Galaxy A52 kan man ställa in så att batteriet laddar till max 85 procent. 👍
Det är dock avbockat som standard, så man får själv ställa in det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2022-02-22 10:18 av Carmarino
Sabah
0

#7: Tack för tipset, har genast åtgärdat det! 👍🏻🙂📱

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#8: Tänkte väl du skulle gilla det. 😊